quote:
nee, aangezien dit een forum is een geen videotheek. Ik heb niet echt de behoefte om a.h.v. filmpjes te discussieren.
quote:
Of het nou een gebed was uit angst of wat dan ook ze deden hun gebed op die manier.
wat je hebt aangetoond, is dat er
zelfs gebeden werd als men doodsbang was, maar niet dat we allemaal altijd zo moeten bidden.
quote:
Christenen wassen zich ook niet voordat ze zich gaan bidden.
2 Samuel 12:
20 David stond van de grond op, nam een bad, wreef zich in met olie en trok andere kleren aan. Hij ging het huis van de HEER binnen en knielde.
Exodus 30
20 Wanneer zij naar de tent der samenkomst komen, zullen zij zich met water wassen, opdat zij niet sterven; of wanneer zij naderen tot het altaar, om dienst te doen en een vuuroffer in rook te doen opgaan voor de HERE. 21 Zij zullen dan hun handen en voeten wassen, opdat zij niet sterven; het zal voor hen een altoosdurende inzetting zijn, voor hem en voor zijn nakomelingen naar hun geslachten.
Exodus 40:
30 Tussen de ontmoetingstent en het altaar plaatste hij het wasbekken, en hij vulde het met water; 31 daarmee moesten Mozes en Aäron en zijn zonen hun handen en hun voeten wassen 32 voordat ze de ontmoetingstent binnengingen of het altaar naderden; zo had de HEER het Mozes opgedragen
Hier ook weer een excuus voor te bedenken?
nee hoor, hier is geen "excuus" nodig, net zoals mijn vorige reactie ook geen excuus was. Ik liet gewoon zien dat jouw teksten ondeugdelijk waren of iets heel anders bewezen. Het is een beetje zielig om daar niet op in te gaan, maar het later wel even een "excuus" te noemen. Je laat daarmee eigenlijk vooral de zwakte van je eigen standpunt zien.
Waar ik je wel op wil wijzen, en wat je wellicht niet wist, is dat de bijbel geen citatenboek is zoals de koran, en ook niet allemaal in de periode van een paar jaar opgetekend. De passages die je citeert, gaan niet over bidden in het algemeen, maar over het hoe en wat rond de
tempel (of tabernakel). Dat was de plek op aarde waar God zelf woonde (of beter gezegd, waar Gods aanwezigheid was, God is uiteraard niet te beperken door wat dan ook). Als priesters God wilden naderden, moesten ze volkomen rein zijn, en een symbool daarvan was het wassen, maar het ging uiteraard om de vraag of ze innerlijk zuiver waren.
Wij hebben geen gebouw zoals de tempel (sterker nog, er staat nu een moskee op de tempelberg, de plek waar ooit de tempel stond). De tempel hoorde bij het oude verbond, het verbond dat God met het volk Israel had gesloten. Jezus' bloed was het bloed dat het nieuwe verbond sloot, zo zegt Jezus zelf:
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. (Lucas 22:20). Bij het nieuwe verbond hoort geen (fysieke) tempel, dus bepalingen om je te wassen als je de tempel binnen gaat, zeggen niet zoveel voor mijn gebed als christen onder het nieuwe verbond.
quote:
Genisis 17: 3 Toen wierp Abram zich op zijn aangezicht en God sprak tot hem:
God spreekt in Gen.17
direct met Abraham. Lijkt dat op gewone dagelijkse gebeden? Nee (jammer genoeg niet).
quote:
Numeri 20: 6 Toen ging Mozes met Aäron van de gemeente weg naar de ingang van de tent der samenkomst en zij wierpen zich neder op hun aangezicht, en de heerlijkheid des HEREN verscheen hun.
idem. Alweer een voorbeeld van waar God (de heerlijkheid des HEREN) aan mensen verschijnt.
quote:
Jozua 7: 6 En Jozua scheurde zijn klederen en wierp zich op zijn aangezicht ter aarde voor de ark des HEREN tot aan de avond, hij en de oudsten van Israël, terwijl zij zich stof op het hoofd strooiden.
idem: voor de ark van God (die normaal gesproken in de tempel stond). De ark waar de stenen tafels met daarop de tien geboden (van het sluiten van het verbond van God met Israel) lagen.
quote:
2 kronieken 7 :3 Toen alle Israëlieten het vuur en de heerlijkheid des HEREN op het huis zagen neerdalen, knielden zij met het aangezicht ter aarde op het plaveisel, bogen zich neer en prezen de HERE: Want Hij is goed, want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.
idem: kijk maar wat er neerdaalt: het vuur
en de heerlijkheid van God.
quote:
Nehimi 8: 6 Ezra opende dus het boek ten aanschouwen van het gehele volk, want hij stond hoger dan het gehele volk. En zodra hij het boek opende, stond het gehele volk op. 7 Ezra loofde de HERE, de grote God, en het gehele volk antwoordde, terwijl het de handen omhoog hief: Amen, Amen. En zij knielden en bogen zich voor de HERE neder met het gelaat ter aarde.
hier hebben we misschien iets. Dit is
niet een geval van waar God aan mensen verschijnt. Nehemia beschrijft hier wat er gebeurde toen het volk (terug uit ballingschap in Babylon) voor het eerst weer de Wet van God hoorden. Even verderop beschrijft Nehemia zelfs dat het volk huilde (waarschijnlijk omdat ze ontdekten dat ze zoveel verkeerd hadden gedaan, en spijt hadden van hun zonden, maar dat staat er niet expliciet bij). Op zich hebben we hier
weer een uitzonderlijke situatie, en het is lastig om op basis van een extreme situatie een regel voor het alledaagse leven te vinden. Maar in extreme situaties zul je christenen ook zeker zien knielen.
quote:
(De Moslims heffen ook de handen bij smeekgebeden en zeggen ameen na elke zin)
hulde. Als ze nu ook nog eens zouden geloven in de ware God, dan doen ze niet alleen uiterlijk iets goed, maar ook nog in hun hart.
quote:
1 koningen 18: 42 Toen ging Achab heen om te eten en te drinken. Elia echter klom naar de hoogte van de Karmel, boog zich ter aarde en legde zijn aangezicht tussen zijn knieën.
is dit hoe moslims bidden? Met hun hoofd tussen hun knieën? Of had je geen teksten meer die je punt tenminste nog een beetje konden ondersteunen? Ik weet niet waarom Elia hier zo zit, maar het is wel eenmalig dat dit zo gebeurt.
quote:
Psalmen 22: 30 Alle welgedanen der aarde eten en aanbidden;
voor Hem knielen allen die in het stof nederdalen,
en wie zijn ziel niet in leven kan houden.
ja, gefeliciteerd, je hebt bewezen dat de gelovigen wel eens zullen knielen en aanbidden, niet dat dat
moet of altijd zal gebeuren. Dat was wel je insteek, en dat bewijst deze tekst niet.
Mooi overigens dat je de psalm aanhaalt die Jezus
aan het kruis ook aanhaalde, en die thematisch is voor Jezus' lijden en sterven.
quote:
Richteren 13:20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien. 23 Maar zijn vrouw zeide tot hem: Indien de HERE ons had willen doden, dan zou Hij geen brandoffer en spijsoffer uit onze hand hebben aangenomen en Hij zou ons dit alles niet hebben laten zien en ons nu zulke dingen niet hebben laten horen.
en alweer:
want wij hebben God gezien. Als ik God zo tegenkom zal ik waarschijnlijk ook bevend van angst op de grond liggen, maar dit is dus wel heel wat anders dan bidden.
quote:
1 koningen 18:39 Toen het gehele volk dat zag, wierpen zij zich op hun aangezicht en zeiden: De HERE, die is God! De HERE, die is God!
nadat het volk een groot wonder van God had gezien. Hier wordt geen gewoon gebed beschreven.
quote:
ezechiel 9 :8 Toen zij nu bezig waren met neer te slaan, – ik was achtergebleven – wierp ik mij op mijn aangezicht, schreeuwde het uit en zeide: Ach, Here HERE, gaat Gij nu heel het overblijfsel van Israël verdelgen door uw grimmigheid uit te gieten over Jeruzalem?
en alweer: iemand die (dit keer in een visioen) direct spreekt met God. Alweer iets heel anders dan een gewoon gebed.
quote:
Genesis 24: 52 Toen de knecht van Abraham hun woorden hoorde, wierp hij zich ter aarde neder voor de HERE.
ja, deze knecht was God enorm dankbaar en liet dat in z'n houding ook zien. Dat zelfde zul je ook bij christenen wel tegenkomen. Zie jij ergens staan dat het een gebod is om zo te bidden? Ik niet namelijk.
quote:
Zo werden altijd de gebeden verricht. Dus waarom niet bidden zoals er altijd werd gebeden. Waarom een eigen manier verzinnen terwijl de voorbeelden er zijn. : )
ongeloofelijk zeg, wat is je "logica" beroerd.
Ten eerste is ongeveer 90% van je voorbeelden van momenten dat mensen direct met God spraken of direct bij Zijn heilige aanwezigheid in de tempel waren, en is dat dus iets heel uitzonderlijks, wat niet te vergelijken is met een gewoon gebed. De rest bestond uit passages waar mensen ofwel heel bedroefd of heel dankbaar waren en dat lieten merken in hun houding. De eerder bijbelteksten (die je nu alweer weggehaald hebt, maar die nog in een vorige post van mij staan) toonden aan dat buigen/knielen in het oude oosten een gebruikelijke manier was om onderdanigheid t.o.v. een koning aan te duiden, of respect t.o.v. een vreemdeling.
Buig jij altijd op die manier voor een vreemdeling, of voor de burgemeester of voor de minister-president?Ten tweede komen je voorbeelden uit het oude testament, dat behoort bij het
oude verbond, terwijl Jezus het
nieuwe verbond heeft gesloten met zijn bloed. Bewijs mij eens dat dezelfde wetten in het nieuwe verbond nog steeds zo gelden?
Ten derde doe je alsof laten zien dat mensen soms (in bijzondere situaties) op de knieën gingen, ook zou bewijzen dat mensen dat altijd deden, en meer nog, dat mensen dat altijd
zouden moeten doen. Het is op zich al ernstig dat zo'n 90% van je voorbeelden niet relevant is voor het punt dat je probeert te maken, maar dat je dan ook nog eens denkt dat je met voorbeelden dat iets wel eens gebeurt, denkt te kunnen bewijzen dat iets altijd gebeurt en ook nog eens
moet gebeuren, is absurd.