Auteur Topic: Doop: water, vuur en/of Geest?  (gelezen 3494 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Doop: water, vuur en/of Geest?
« Gepost op: oktober 20, 2010, 10:08:25 pm »

quote:

elle schreef op 28 juli 2010 om 17:47:
Jezus heeft uberhaupt niet gedoopt.

Volgens Johannes 3:26 doopte Jezus ook.
"Ze gingen naar Johannes en zeiden tegen hem: ‘Rabbi, de man die bij u aan de overkant van de Jordaan was, over wie u een getuigenis afgelegd hebt, is aan het dopen en iedereen gaat naar hem toe!"

De laatste tijd heb ik nagedacht over de doop. In de vier evangelien lezen we over Johannes de Doper als wegbereider voor Jezus; volgens mij is dat ook voor het eerst dat we in de bijbel lezen over dopen. In het eerste testament komt dit ritueel niet voor.
Johannes preekte de doop tot bekering en vergeving van zonden. En hij zei dat Jezus na hem zou komen om te dopen met Geest en vuur.
Echter verder in de evangelien lees ik daar niets meer over, dat Jezus doopte met Geest wordt verder niet beschreven voorzover ik weet.
De christenen hebben het gehouden bij de methode van Jan Dompelaar, zeg maar. (een vuurdoop is sowieso niet letterlijk uitvoerbaar)
Maar de doop met Geest dan, in de traditie van Jezus?
Moeten we concluderen dat Jezus dat tijdens Zijn aardse leven niet deed, en dat we met onze tegenwoordige waterdoop in de dood van Jezus gedoopt zijn, zoals Paulus heeft geschreven?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2010, 10:09:09 pm door pyro »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2010, 11:15:29 pm »

quote:

pyro schreef op 20 oktober 2010 om 22:08:
[...]

"Ze gingen naar Johannes en zeiden tegen hem: ‘Rabbi, de man die bij u aan de overkant van de Jordaan was, over wie u een getuigenis afgelegd hebt, is aan het dopen en iedereen gaat naar hem toe!"

De laatste tijd heb ik nagedacht over de doop. In de vier evangeliën lezen we over Johannes de Doper als wegbereider voor Jezus; volgens mij is dat ook voor het eerst dat we in de bijbel lezen over dopen. In het eerste testament komt dit ritueel niet voor.
Johannes preekte de doop tot bekering en vergeving van zonden. En hij zei dat Jezus na hem zou komen om te dopen met Geest en vuur.
Echter verder in de evangeliën lees ik daar niets meer over, dat Jezus doopte met Geest wordt verder niet beschreven voor zover ik weet.
Hier wordt er wel over gesproken door Jezus zelf, vlak voor Zijn hemelvaart:

quote:

Hand. 1
2 tot de dag dat Hij werd opgenomen, nadat Hij aan de apostelen, die Hij had uitgekozen, door de heilige Geest zijn bevelen had gegeven; 3 aan wie Hij Zich ook na zijn lijden met vele kentekenen levend heeft vertoond, veertig dagen lang hun verschijnende en tot hen sprekende over al wat het Koninkrijk Gods betreft. 4 En terwijl Hij met hen aanzat, gebood Hij hun Jeruzalem niet te verlaten, maar te blijven wachten op de belofte van de Vader, die gij (zeide Hij) van Mij gehoord hebt. 5 Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze.

quote:

Pyro
De christenen hebben het gehouden bij de methode van Jan Dompelaar, zeg maar. (een vuurdoop is sowieso niet letterlijk uitvoerbaar)
Maar de doop met Geest dan, in de traditie van Jezus?

Als ik het goed begrijp is de doop met de Heilige Geest gebeurd op de Pinksterdag.
Het is niet een werk van mensen maar van God Zelf die de Geest heeft gegeven.
Als je tot geloof komt ga je ook bij die gelovigen horen die ook de Geest hebben ontvangen.

quote:

1 Kor 12
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

quote:

Pyro
Moeten we concluderen dat Jezus dat tijdens Zijn aardse leven niet deed, en dat we met onze tegenwoordige waterdoop in de dood van Jezus gedoopt zijn, zoals Paulus heeft geschreven?

Je bedoelt dat Jezus niet met de Geest doopte tijdens zijn leven op aarde?
In Handelingen is iig het duidelijk dat die waterdoop volgde op het tot geloof komen.
En m.i. beeldt de waterdoop de dood van Jezus uit: ondergaan in het watergraf en weer opstaan in een nieuw leven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2010, 11:21:35 pm »

quote:

pyro schreef op 20 oktober 2010 om 22:08:
[...]

Johannes 4:1-3

Toen Jezus hoorde dat aan de farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes  – Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat –,  verliet hij Judea en ging weer naar Galilea.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2010, 12:24:13 am »

quote:

offtopic:
HEEEEEEEEE, P&A zijn terug!!!!!
Leuk :)
en welkom natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 12:24:44 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2010, 09:16:36 am »
Modbreak:
Titel even verduidelijkt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2010, 05:52:43 pm »
Water staat symbool in de bijbel voor: Heiliging, reiniging en leven.
Vuur staat symbool in de bijbel voor: gelouterd worden, zuiver worden, een aanstekelijk vuur (enthousiasme, passie)
Ik denk zelf dat Jezus dit bedoelde.

bloem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2010, 08:11:13 pm »
water staat ook voor Jezus zelf, voor het Woord,
en de Geest voor Heilige Geest.

Meer hebben we toch ook niet nodig als Zijn Woord en zijn Geest.
Jesaja 59:21

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2010, 10:45:22 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 21 oktober 2010 om 17:52:
Water staat symbool in de bijbel voor: Heiliging, reiniging en leven.
Vuur staat symbool in de bijbel voor: gelouterd worden, zuiver worden, een aanstekelijk vuur (enthousiasme, passie)
Ik denk zelf dat Jezus dit bedoelde.

Vurig van geest, is het enthousiast zijn in beeldspraak.
Maar 'vuur'  staat in de Bijbel m.i. altijd voor oordeel.
Zoals je al zegt dat het louterend is... zoals goud gelouterd wordt in het vuur bv.
En de doop met vuur is m.i. dan ook niet iets positiefs maar een oordeel.
Zoals er vuur uit de he,el kwam en het altaar verteerde bv bij Elia en de Baalpriesters.
Trouwens, een offer wat aan God werd gebracht op een altaar werd door vuur verteerd. En een offer was er ook als plaatsvervanging voor het oordeel wat de mens eigenlijk moest ondergaan, dus kun je hier dan toch wel een verband zien tussen vuur en oordeel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2010, 08:03:57 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 20 oktober 2010 om 23:21:
[...]
Johannes 4:1-3

Toen Jezus hoorde dat aan de farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes  – Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat –,  verliet hij Judea en ging weer naar Galilea.

Tja, en in Joh. 3:22 staat dan weer: ' (...) en Hij vertoefde daar met hen [zijn discipelen] en doopte.'
In Joh. 4 had Jezus blijkbaar de productiecapaciteit opgevoerd, door het werk aan zijn discipelen te delegeren. Begrijpelijk dus dat ze op dat moment meer mensen doopten dan Johannes; want die laatste doopte maar in z'n uppie.
Ook kan ik me wel voorstellen dat Jezus toen zelf niet doopte, anders zouden de mensen voor Hem in de rij staan om te worden gedoopt, in plaats van door de discipelen. Dat zou niet efficient zijn geweest.
Rest nog de vraag waarom Jezus weer naar Galilea vertrok omdat de Farizeeen hadden gehoord dat Hij zoveel discipelen maakte.
Wat dreigden de Farizeeen voor ongewenste dingen te zeggen of te doen?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2010, 08:23:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 oktober 2010 om 23:15:
[...]
Hier wordt er wel over gesproken door Jezus zelf, vlak voor Zijn hemelvaart:
[Handelingen 2]
Als ik het goed begrijp is de doop met de Heilige Geest gebeurd op de Pinksterdag.

Ja, Petrus stelt in Handelingen 2 dat de doop door Jezus met de Geest (volgens Johannes de Doper) betrekking heeft op de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren. Volgens mij staat dat er ook duidelijk.

quote:

Het is niet een werk van mensen maar van God Zelf die de Geest heeft gegeven.
Als je tot geloof komt ga je ook bij die gelovigen horen die ook de Geest hebben ontvangen.

Wel opmerkelijk dat die dingen die beschreven worden: een geweldige windvlaag, tongen als van vuur, zich maar 1x hebben voorgedaan. Voorzover mij bekend. Terwijl er toch vaak gedoopt is sindsdien.
Misschien heeft dat wel een reden, om aan ons duidelijk te maken dat de nieuwe Aarde er nog niet is. Dat er op die pinksterdag een voorbode is geweest van grotere dingen die ons, nu altijd nog, te wachten staan.

quote:

En m.i. beeldt de waterdoop de dood van Jezus uit: ondergaan in het watergraf en weer opstaan in een nieuw leven.

Ja, het kader dat in Handelingen 2 bij de doop wordt gezet is ook wel interessant: het apocalyptische visioen van Joel.
Blijkbaar wijst de Geest al vooruit naar het nieuwe leven na het laatste oordeel.
Zo gaat de symboliek van watergraf en opstanding wel heel erg ver en diep.