quote:
Volgens Johannes 3:26 doopte Jezus ook.
"Ze gingen naar Johannes en zeiden tegen hem: ‘Rabbi, de man die bij u aan de overkant van de Jordaan was, over wie u een getuigenis afgelegd hebt, is aan het dopen en iedereen gaat naar hem toe!"
De laatste tijd heb ik nagedacht over de doop. In de vier evangelien lezen we over Johannes de Doper als wegbereider voor Jezus; volgens mij is dat ook voor het eerst dat we in de bijbel lezen over dopen. In het eerste testament komt dit ritueel niet voor.
Johannes preekte de doop tot bekering en vergeving van zonden. En hij zei dat Jezus na hem zou komen om te dopen met Geest en vuur.
Echter verder in de evangelien lees ik daar niets meer over, dat Jezus doopte met Geest wordt verder niet beschreven voorzover ik weet.
De christenen hebben het gehouden bij de methode van Jan Dompelaar, zeg maar. (een vuurdoop is sowieso niet letterlijk uitvoerbaar)
Maar de doop met Geest dan, in de traditie van Jezus?
Moeten we concluderen dat Jezus dat tijdens Zijn aardse leven niet deed, en dat we met onze tegenwoordige waterdoop in de dood van Jezus gedoopt zijn, zoals Paulus heeft geschreven?