Offtopic in
Kinderen aan het avondmaal:
-----------------
op 18 Jan 2004 21:48:08 schreef Wilhelmina:quote:
op 18 Jan 2004 21:46:12 schreef Lutheraansch:
[...]
Het is dan wel vreemd dat ongedoopten aan het avondmaal mogen deelnemen.
Wij dopen nu eenmaal geen babytjes op grond van de bijbel.

Nergens wordt de doop aan het avondmaal gekoppeld.
-----------------
door _Mart_ op 18 Jan 2004 21:51 Toch krijg je met het avondmaal deel aan het vlees en bloed van Jezus Christus. Dan is het sowieso zaak dat je in dat avondmaal (dus in het offer van christus) gelooft. En als je gelooft moet je je laten dopen. Toch?
-------------------
door Lutheraansch op 18 Jan 2004 21:51 quote:
op 18 Jan 2004 21:48:08 schreef Wilhelmina:
[...]
Nergens wordt de doop aan het avondmaal gekoppeld.
Dat weet ik niet zo zeker: al vanaf hun vroegste bestaan, hebben de chr. gemeenten alleen die mensen toegelaten die onderricht hadden ontvangen en lid waren van de gemeenschap.
Lid van de gemeente van Christus kun je alleen worden als je gedoopt bent. Voor zover ik dat weet is dat de afgelopen 2000 jaar niet veranderd.
------------------------
door Wilhelmina op 18 Jan 2004 21:54 Ik snap wel wat je bedoelt, zeker gezien het feit dat je je tekst nog even aanpastte.
We hebben de vraag nog niet gehad, maar we gaan er wel serieus over nadenken hoe wij met jongere kinderen om zullen gaan die van harte wensen gedoopt te worden.
Hoewel wij streven naar het wachten tot ze een jaar of 12, 13 zijn, zijn er heel duidelijke gevallen beschreven van bekeerde jonge kinderen die een groot verlangen hadden gedoopt te worden.
Ook mijn eigen kinderen ontvingen de doop in de Heilige Geest toen ze een jaar of tien waren en hadden veel moeite met het wachten tot de "in die kerk geaccepteerde doopleeftijd " van 12 jaar.
Terwijl ook in de bijbel over discutabele gevallen wordt gesproken van mensen die de doop in de Heilige Geest ontvingen, waaruit geconcludeerd werd, dat het niet terecht zou zijn dezen wél de waterdoop te onthouden.
---------------------------
door Wilhelmina op 18 Jan 2004 21:56 quote:
op 18 Jan 2004 21:51:20 schreef Lutheraansch:
[...]
Dat weet ik niet zo zeker: al vanaf hun vroegste bestaan, hebben de chr. gemeenten alleen die mensen toegelaten die onderricht hadden ontvangen en lid waren van de gemeenschap.
Lid van de gemeente van Christus kun je alleen worden als je gedoopt bent. Voor zover ik dat weet is dat de afgelopen 2000 jaar niet veranderd.
Lidmaatschap heeft niets met doop te maken. Sterker nog, de bijbel spreekt nergens over lidmaatschap.
Je bent gekocht en betaald door het bloed van Jezus, dus ben je zijn kind. En of je het nu wilt of niet, wij zijn broer en zus. We hebben namelijk dezelfde Vader.
------------------------------
door Priscilla en Aquila op 19 Jan 2004 00:12quote:
op 18 Jan 2004 21:56:17 schreef Wilhelmina:
[...]
Lidmaatschap heeft niets met doop te maken. Sterker nog, de bijbel spreekt nergens over lidmaatschap.
Jawel: in Korinthe en Efeze
Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde.
En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
1 kor 12:12
Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.
Juist door de 'echte' doop met de Heilige Geest ben je lid geworden van het Lichaam. Dit uit je door je te laten dopen met het water. Je zegt dan ook dat je je oude leven aflegt, enz. De doop is het eerste wat een christen hoort te doen als gedachtenis aan het sterven van de Heer. Daarna hoort hij/zij dat te doen bij het avondmaal, een GEDACHTENISmaal. Bij de doop moet men geloven/vertrouwen in/op de Heer en met Hem sterven, bij het avondmaal moet hij/zij het Lichaam onderscheiden en zijn/haar verstand gebruiken.
quote:
op 18 Jan 2004 21:56:17 schreef Wilhelmina:
Je bent gekocht en betaald door het bloed van Jezus, dus ben je zijn kind. En of je het nu wilt of niet, wij zijn broer en zus. We hebben namelijk dezelfde Vader.
Dag zus, mee eens.
---------------