Auteur Topic: Favoriete Theoloog?  (gelezen 15749 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Gepost op: september 24, 2010, 07:27:24 am »
Af en toe kom je boeken  of schrijvers tegen waarbij, tijdens lezing, je mond openvalt en je in jezelf steeds opnieuw mompelt: ‘Wauw’. Sommige van die boeken of schrijvers maken zo’n enorme indruk, zelfs al komen ze niet uit je eigen geloofsstroming. Ik heb dat momenteel met de boeken van  John Zizioulas, de Metropolitaan van Pergamon. Hij is Oosters-Orthodox theoloog en heeft diverse boeken geschreven.

Momenteel lees ik zijn boek 'Being as Communion' waarin hij de essentie van Ecclesiologie legt bij de Eucharistie. Nu is dat op zich niets nieuws, want dat doet de Katholieke Kerk ook al eeuwen. Maar tijdens het lezen krijg je steeds meer het idee dat puzzelstukjes, die je ooit allemaal  bij elkaar hebt verzameld door het lezen van katholieke theologen, nu opeens op hun plaats beginnen te vallen. Hij opent een waaier aan vergezichten en betrekt psychologie, sociologie, filosofie en vooral Patristische Theologie tesamen om tot die vergezichten te komen. Nu ben ik nog maar net begonnen in dit boek, maar ik kan wel proberen een voorbeeldje te geven:  Hij benadrukt heel erg het belang van Patristiek in de eigentijdse  Ecclesiologie en wat nu eigenlijk de Kerk maakt zoals de kerkvaderen die beschrijven. Hij neemt dan diverse voorbeelden uit de Antiocheense school en de Cappadocische vaders, die het concept van de lokale kerk beschrijven. De rol van de bisschop is in die Oosters-Orthodoxe variant essentieel, terwijl in de huidige Westerse kerk het accent meer op de presbyter is komen te liggen. De Oosterse kerken leggen vaker de nadruk op het pneumatologische belang van de Kerk, die gelegen is in het Eschaton. Terwijl de Westerse Kerk te ver doorschiet in Christologie. Het gevolg is dat de Westerse Kerk te veel historiseert en zich blootstelt aan historische gebeurtenissen, terwijl de Oosterse Kerk totaal in zichzelf keert en elke invloed probeert uit te sluiten.

Mjah, het is eigenlijk bij nader inzien nogal lastig uit te leggen, het boek is behoorlijk taai geschreven en de verwijzingen naar obscure kerkvaders en 20e eeuwse filosofen maken het ook vrij lastig om erdoorheen te komen. Een basiskennis van Orthodoxie en Katholicisme is wel noodzakelijk. Maar langzaam lezen, opzoeken in naslagwerken en herlezen maken dit een enorm vruchtbaar boek, met ongekend mooie doorkijkjes.

Hebben jullie ook een favoriete theoloog? Wie is dat dan en waarom is hij/zij belangrijk voor je?

Het hoeven overigens niet altijd zware jongens als Karl Barth of Joseph Ratzinger te zijn, maar ook lichte varianten zijn mogelijk.  Ik heb een aantal favorieten, bij de zwaardere jongens: o.a. Zizioulas dus, Avery Dulles en Joseph Ratzinger (niet alles). Bij de lichtere variant: Raniero Cantalamessa, Timothy Radcliffe, Anthony de Mello.

Het kan natuurlijk zijn dat je ‘klassieken’ als Calvijn of Augustinus noemt, maar vertel dan ook een beetje waarom hij/zij nu in deze tijd,  jouw aanspreekt.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2010, 12:27:18 pm »
Klaas Hendrikse

Die durft uit te spreken, wat heel wat theologen denken.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2010, 12:47:58 pm »
Augustinus op nummer 1 zetten als potentiële “bruggenbouwer” voor een verscheurde Westerse Kerk ligt misschien wel erg voor de hand…

Mijn “favorieten” wisselen van tijd tot tijd. Hier geldt een “in het oog, in het hart”… Iedereen die “oprecht worstelt met de Schrift” kan (tot op zekere hoogte) op mijn sympathie rekenen.

Een opvallende naam in het geheel: Hiëronymus van Stridon, vanwege zijn inspanningen om het oude testament vanuit de Hebreeuwse brontalen te lezen en uit te leggen, onder begeleiding van o.a. Joodse leraren. Wat volgens mij ook in zijn tijd al een uniek gegeven was en tot voorbeeld mag strekken in onze tijden…

Zijn polemieken maken hem misschien als mens misschien wat minder aimabel, maar ook wel weer erg “down to earth”….
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2010, 02:34:55 pm »
St. Ignatius: het is inderdaad lastig te begrijpen wat je schrijft. Wat ik er van begreep is dat de oosterse orthodoxie onveranderd is gebleven en dat jou dat wel boeit, terwijl de westerse kerken proberen met de tijd mee te gaan door bijvoorbeeld een oranjemis in Limburg te houden.

Op zich vindt ik die jonge pastoor die nu weer de mis leid wel boeiend en trekt hij volle zalen. Ik heb geen preek van hem gehoord, maar ik wens hem veel wijsheid en leiding door Jezus toe.

Zelf heb ik veel geleerd van pater Amadeüs en boeide me het lezen van het boek "de wonder van maartensdijk"van Leo Fijen over een kleine parochie daar die de hoogste percentage bezoekers binnen de rooms Katholieke kerk in Nederland telt (20%) onder leiding van Pastor de Wit, die de gemeenschap in beweging weet te zetten en persoonlijk met zijn kudde verbonden is. Hij komt bij veel mensen op de stoep. Het boeit me hoe deze emeritus pastoor deze kleine geloofsgemeenschap van 600 mensen met succees weet te leiden.

Verder heb ik persoonlijk ook veel van dominee Pieter Boomsma geleerd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2010, 02:40:48 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 24 september 2010 om 07:27:
Het kan natuurlijk zijn dat je ‘klassieken’ als Calvijn of Augustinus noemt, maar vertel dan ook een beetje waarom hij/zij nu in deze tijd,  jouw aanspreekt.

Mag het ook een huis, tuin en keuken theoloog zijn?

off topic...overigens blijkt de laatste tijd op zondag een interessante serie van leo fijen waarin de katholieke leer wordt toegelicht...d
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 02:44:31 pm door grondig christelijk »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2010, 05:26:00 pm »
@ vrolijke Heb je zijn boek ook gelezen? Ik nog niet, maar ben het nog wel van plan. Hij is meermalen op tv geweest en ik vond het een oprechte man, die voor zichzelf reeds conclusies heeft getrokken na een zoektocht.

@ Hendrik Welk werk van Augustinus spreekt je het meest aan? Je hebt diverse keren de Doctrina Christiana aangehaald mbt het bruggenbouwen. Dus ik neem aan dat werk? Hieronymus van Stridon heb ik nooit gelezen. Maar wat ik begrijp zijn er weldegelijk joodse leraren actief op diverse universiteiten, zowel katholiek als protestant. Als ik alleen in NL kijk, dan weet ik van enkele katholieke theologische opleidingen sowieso zeker dat daar joodse hoogleraren lesgeven.  Maar als ik mij niet vergis ook op de VU.

@ Gaitema Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik las het net even na en er staat inderdaad wel erg veel jargon in. Daar moet ik toch eens op gaan letten, maar het kwam ook omdat ik net uit het boek had gelezen en dan meteen het woordgebruik overneem tijdens het typen van mijn post. Voor anderen is het dan vrij lastig te begrijpen waar het over gaat. Excuus!

Maar in de kern klopt het wel een beetje wat je zegt. De Orthodoxe kerken houden elke invloed van eigentijdse stromen en filosofieën buiten de deur. Terwijl de Westerse Kerk zich wel vernieuwd en haar leer en theologie aanpast aan het huidige tijdsgewricht, om zo niet te verstarren en het evangelie ook vandaag nog begrijpelijk te maken voor iedereen. Het probleem daarbij is dat alles erg gericht wordt op ´zingeving´, ´saamhorigheid´ en ´normen en waarden´. Dat zijn wel elementen die bij het christendom horen, maar het zijn maar onderdelen ervan omdat de goddelijke en heiligheids dimensie uit het beeld raakt. Dit is overigens ook een onderwerp dat paus Benedictus XVI erg veel aanhaalt. Als je bijvoorbeeld ´preken´ van hem leest, recentelijk in Engeland,  dan zie je dat hij daar tegen ageert. Hij noemt dat ´de dictatuur van het relativisme.´ De huidige paus is erg voorstander van orthodoxie in ´onze´ betekenis van het woord en dat sluit weer heel erg aan bij wat Zizioulas zegt.

Ja, die pastoor van de Oranjemis. Ik ben daar ook geen voorstander van. Pastoraal zal het een prima man zijn, maar ´oranjemissen´ kunnen gewoon echt niet! Een gebedsdienst or Oranje, ja oke. Maar een Eucharistieviering in Oranje met voetbalattributen op het altaar, nee. Dan komen we op hetzelfde onderwerp waar het in een ander draadje ook over gaat: het mengen van het profane met het heilige, dat is in de katholieke kerk absoluut uit den boze! Dat zou hetzelfde zijn als spare-ribs barbecuen in een synagoge! Maar dat heeft weer erg veel te maken met de joodse en christelijke paasliturgie en het toekomstige messianse maal. Dat gaat weer net iets teveel off-topic.

@GC Ja natuurlijk! Je mag iedereen noemen die je wilt, als je maar wel iets wil vertellen waarom die jou zo aanspreekt. Ik ga zondag eens kijken, want dat is me een beetje ontgaan. Ik heb vooral het pausbezoek aan Groot-Brittanie gevolgd deze week.

Overigens heb ik een interessante dvd gedownl... op de kop getikt. Het heet 'Amazing Grace: History & Theology of Calvinism'. Hij duurt wel ca. 4 uur! Maar hopelijk krijg ik een beetje inzicht in alle Solas en Tulips, want af en toe raak ik een beetje de draad kwijt bij het taalgebruik van onze grefo-broeders. Misschien kan iemand ook nog wat introductiewerken aanraden?  :P

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2010, 07:35:47 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 24 september 2010 om 17:26:
@ Hendrik Welk werk van Augustinus spreekt je het meest aan? Je hebt diverse keren de Doctrina Christiana aangehaald mbt het bruggenbouwen. Dus ik neem aan dat werk? Hieronymus van Stridon heb ik nooit gelezen. Maar wat ik begrijp zijn er weldegelijk joodse leraren actief op diverse universiteiten, zowel katholiek als protestant. Als ik alleen in NL kijk, dan weet ik van enkele katholieke theologische opleidingen sowieso zeker dat daar joodse hoogleraren lesgeven.  Maar als ik mij niet vergis ook op de VU.
Op dit moment zijn dat vooral zijn "Verhandelingen over het Johannesevangelie"... Lees ik in de (helaas nog niet complete - maar goed, deel 1 heb ik ook nog niet uit - ) Engelse vertaling van New City Press... Binnenkort trouwens ook in het Nederlands verkrijgbaar - ik ben benieuwd!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2010, 07:53:28 pm »

quote:

Overigens heb ik een interessante dvd gedownl... op de kop getikt. Het heet 'Amazing Grace: History & Theology of Calvinism'. Hij duurt wel ca. 4 uur! Maar hopelijk krijg ik een beetje inzicht in alle Solas en Tulips, want af en toe raak ik een beetje de draad kwijt bij het taalgebruik van onze grefo-broeders. Misschien kan iemand ook nog wat introductiewerken aanraden?  :P

Ik zal binnenkort eens kijken of Hans Küng in zijn "Het Christendom" een goede schets geeft van het calvinistische gedachtegoed...

NB: je zal specifiek moeten aangeven welke (g)refo-stroming je op het oog hebt, want ik heb soms (bij het "over de schutting luisteren bij mede-refo's") ook nog wat aanvullende ondertiteling nodig... "Intercommunie" is levensnoodzakelijk voor de kerken in de Lage Landen...  ;)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2010, 07:55:49 pm »

quote:

@GC Ja natuurlijk! Je mag iedereen noemen die je wilt, als je maar wel iets wil vertellen waarom die jou zo aanspreekt. Ik ga zondag eens kijken, want dat is me een beetje ontgaan. Ik heb vooral het pausbezoek aan Groot-Brittanie gevolgd deze week.

:P
heb het weer gezien was voor de eucherastieviering nederland 2 over de latijnse liturgie, erg interessant. Kun je nazien op uitzending gemist

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2010, 07:58:37 pm »

quote:

@GC Ja natuurlijk! Je mag iedereen noemen die je wilt, als je maar wel iets wil vertellen waarom die jou zo aanspreekt. :P
Ik wilde mezelf opgeven, ik vind me wel goed eigenlijk. Ik spreek mezelf heel erg aan.  :+

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2010, 08:45:44 pm »
Mijn favoriete theoloog is Dr. D. Holwerda  (1920) emeritus hoogleraar Griekse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn boek 'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen' onderbouwt hij de stelling dat het oordeel tijdens de Joodse oorlog over het ongelovige deel van de Israëlieten is gekomen, hetgeen mij uit het hart gegrepen is. Het was voor mij dan ook een aangename verrassing om te constateren dat mijn visie op het oordeel onderschreven wordt door een emeritus hoogleraar Griekse taal- en letterkunde!

http://www.vergadering.nu/afb/bkholwerdauitegypte.jpg

Dit is een ware aanrader, temeer omdat zijn boekje unaniem verworpen is!
« Laatst bewerkt op: september 24, 2010, 08:48:24 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2010, 12:30:50 am »
N.T. Wright natuurlijk. Need I say more? (ben het niet in alles met hem eens, hoor)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2010, 04:19:24 am »

quote:

@ Gaitema Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik las het net even na en er staat inderdaad wel erg veel jargon in. Daar moet ik toch eens op gaan letten, maar het kwam ook omdat ik net uit het boek had gelezen en dan meteen het woordgebruik overneem tijdens het typen van mijn post. Voor anderen is het dan vrij lastig te begrijpen waar het over gaat. Excuus!

Aanvaard :)
Het bewoog je wel, dat kon ik er uit opmaken. Vandaar ook al die termen :P

quote:

Maar in de kern klopt het wel een beetje wat je zegt. De Orthodoxe kerken houden elke invloed van eigentijdse stromen en filosofieën buiten de deur. Terwijl de Westerse Kerk zich wel vernieuwd en haar leer en theologie aanpast aan het huidige tijdsgewricht, om zo niet te verstarren en het evangelie ook vandaag nog begrijpelijk te maken voor iedereen. Het probleem daarbij is dat alles erg gericht wordt op ´zingeving´, ´saamhorigheid´ en ´normen en waarden´. Dat zijn wel elementen die bij het christendom horen, maar het zijn maar onderdelen ervan omdat de goddelijke en heiligheids dimensie uit het beeld raakt. Dit is overigens ook een onderwerp dat paus Benedictus XVI erg veel aanhaalt. Als je bijvoorbeeld ´preken´ van hem leest, recentelijk in Engeland,  dan zie je dat hij daar tegen ageert. Hij noemt dat ´de dictatuur van het relativisme.´ De huidige paus is erg voorstander van orthodoxie in ´onze´ betekenis van het woord en dat sluit weer heel erg aan bij wat Zizioulas zegt.

Ik vindt het vooral boeiend om oprechte belevingen te waarnemen. Dat bloeit mij ook op en toont voor mij de betrokkenheid van God door de mensen heen. Zo heb ik veel pech met beroepen gehad, maar viel het me steeds op dat mensen die in het beroepsleven een positief oordeel over mijn fuctioneren uitspraken en mijn verblijf in de bedrijven bepaalden stuk voor stuk gelovge christenen waren. Bij Vidra heb ik gewerkt onder een overtuigd christelijke baas dat een dochterondernemer was onder een christelijke baas die trouw onze kerk bezoekt. Daarna ben ik terecht gekomen bij een bedrijf met een christelijke baas die ook familie heeft die getrouwd is met iemand van onze jeugddienstcommissie van onze kerk en geïntereseerd daarover met me sprak. Daarna heb ik nu een Turkse christelijke syrisch orthodoxe ploegbaas waaronder ik nu werk die openlijk uit komt voor zijn geloof, met trouwens de naam David. Hij heeft een sterke stempel erop gedrukt dat ik er als uitzendkracht mocht blijven. Net als trouwens een overtuigde barmhartige moslim die veel goederen verzameld voor Afrika en zelf een afrikaan is op mijn werk, die een goed woordje heeft gedaan bij mijn baas voor me.
Het valt me zo op, dat ik daarvoor echt God kan danken. Ik zie hierin Gods zorg over mijn bestaan.

quote:

Ja, die pastoor van de Oranjemis. Ik ben daar ook geen voorstander van. Pastoraal zal het een prima man zijn, maar ´oranjemissen´ kunnen gewoon echt niet! Een gebedsdienst or Oranje, ja oke. Maar een Eucharistieviering in Oranje met voetbalattributen op het altaar, nee. Dan komen we op hetzelfde onderwerp waar het in een ander draadje ook over gaat: het mengen van het profane met het heilige, dat is in de katholieke kerk absoluut uit den boze!

Deze man handelde hiermee niet echt wijs. Het is aanstootgevend om op het heilige der heilige van de katholieke kerk een doel te plaatsen. Zelfs ik als protestant die daar persoonlijk niet heilige waarde aan hecht loop er in de kerk uit respect er niet eens op, laat staan een bal op trappen. Dat doe je niet, als anderen daar waarde aan hechten.

Misschien moest hij een tijdje cursus protestantisme volgen om dat te snappen ;)

Maar ik geloof wel dat die man er komt. Laat maar gaan, al doende leert men. Ik moet wel zeggen, het leverd wel eens positief nieuws op. Dit keer geen pastoor die vanwege schandalen in het nieuws komt, maar een pastoor die echt begaan is met zijn volgelingen. Ja, ik genoot hier wel van. Een jonge hond, maar met passie.

Echter kan je leuke dingen doen. een jonge theologe heeft op onze tienerclub van het voetbal een gelijkenis gemaakt. Jezus als coats en de Heilige Geest als de teamspirit of zo iets. Dergelijke beelden spreekt de tiener wel aan. Vervolgens wel erbij zeggen wat het verschil is tussen de sport en gods mentaliteit. zo staat in de bijbel het voorbeeld van de atleet, maar in Gods rijk zijn we echter als kinderen van God allemaal overwinnaars. Niemand verliest. zo legde een andere spreker weer eens aan de tieners uit.

Het moet inhoud hebben en bezielt zijn, dat is wel belangrijk.

quote:

Dat zou hetzelfde zijn als spare-ribs barbecuen in een synagoge!
Dat bedoel ik.   :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2010, 02:53:44 pm »
@ Hendrik Ik heb net eens op die website van New City Press gekeken, maar die hebben echt een mooie catalogus. Ik hoop inderdaad ook dat die serie in het Nederlands verschijnt, want vaak zijn goede vertalingen niet of nauwelijks te vinden. Wel de bekende werken als ‘Belijdenissen’ of ‘De Stad Gods’ etc., maar zijn exegetische werken nauwelijks.

Nou, ik had eigenlijk meer het idee om bij de oorsprong te beginnen. Dan is het ook makkelijker te begrijpen waarom sommige afsplitsingen zijn ontstaan en om welke inhoudelijke redenen. Ik heb ooit ook boek 4 gelezen van Calvijn’s Instituties, in die oude vertaling van Sizoo, maar dat was geen pretje. Inhoudelijk al niet (maar dat had ik wel verwacht haha), maar vooral de vertaling. Inmiddels schijnt er een nieuwere vertaling te zijn.

@ GC Bedankt voor de tip! Ik ben zelf ook lid van de Vereniging voor Latijnse Liturgie. Die zetten zich in om de Latijnse Liturgie zoveel mogelijk te behouden en vooral, correct op te dragen.

Ja, je mag jezelf ook opgeven haha. Wat spreekt je vooral aan, aan jezelf? Helaas lezen wij,  als mede-forummers,  daar niet meer zoveel van… ;)

@ Piebe Haha dat antwoord had ik van jou kunnen verwachten! Als het unaniem verworpen wordt, dan slaat hij bij jou juist wel aan! Ik ken de beste man verder niet, hoort hij bij een bepaalde geloofsstroming?

@ Zwever Wright ken ik niet, maar heb hem even op wiki opgezocht. Hij blijkt zich o.a. te baseren op de werken van E.P. Sanders en die ken ik dan weer wel. Ik heb ooit een Bijbelstudie over Paulus gedaan, en die priester gebruikte voornamelijk de werken van Sanders als studiemateriaal. Die zijn ook echt aan te raden!

@ Gaitema Mooi wat je schrijft! Ik kan ook onder de indruk raken van oprechte beleving. Ook zie ik God’s hand in wat er om me heen gebeurd. En ja, God kan óók werken via moslims of niet-christenen. Zelf heb ik ooit vrijwilligerswerk gedaan voor daklozen en verslaafden, hier in Amsterdam. Daar waren ook veel mensen die ‘niets’ geloofden, maar vanuit een humanistisch standpunt dat werk deden. Zelf zie ik daar ook God’s hand in… ook islamitische meisjes, die samen met katholieke nonnen het eten opschepten voor die daklozen. Van dat soort bezieling kan ik ook ontroerd raken.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2010, 03:00:32 pm »

quote:

@ vrolijke Heb je zijn boek ook gelezen? Ik nog niet, maar ben het nog wel van plan. Hij is meermalen op tv geweest en ik vond het een oprechte man, die voor zichzelf reeds conclusies heeft getrokken na een zoektocht.
Logisch. Ik bezit het.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #15 Gepost op: september 25, 2010, 03:56:10 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 september 2010 om 14:53:[/b
@ Piebe Haha dat antwoord had ik van jou kunnen verwachten! Als het unaniem verworpen wordt, dan slaat hij bij jou juist wel aan!
Dat zei ik uiteraard met een kleine knipoog! ;)

quote:

Ik ken de beste man verder niet, hoort hij bij een bepaalde geloofsstroming?

Ja, hij behoort tot dezelfde stroming als onze vriend Hendrik-NG. Er stond wel een wetenswaardig artikel over de professor in het Reformatorisch dagblad, dus voor de geïnteresseerden plaats ik het hier even.

quote:

Volledig in de ban van het Grieks

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/lisser_polderjongen_1_71198!image/937314702.jpg_gen/derivatives/landscape_804/937314702.jpg
Lisser polderjongen.

Zijn lichaam oogt breekbaar, maar zijn geest is kraakhelder. Prof. dr. Douwe Holwerda, emeritus hoogleraar aan de universiteit van Groningen, vierde vorige week zijn 90e verjaardag. Een leven dat in het teken stond van de taal. „Ik ben al sinds mijn jeugd in de ban van het Grieks.”

De sfeer in de woonkamer van het echtpaar Holwerda houdt het midden tussen die in een bibliotheek en die in een museum. In de hoek van de kamer in een verzorgingshuis in het Groningse Zuidhorn staat de stoel van de emeritus hoogleraar. Tegenover hem ligt zijn vrouw, die niet lang geleden een herseninfarct heeft gehad, op een ligstoel. „Mijn grootste taak is nu voor haar zorgen”, zegt de Nederlands gereformeerde Holwerda zachtjes, terwijl hij naar zijn vrouw wijst.

Ze worden omringd door tastbare verwijzingen naar een leven dat helemaal in het teken stond van de Griekse taal. In de boekenkast naast de stoel van zijn vrouw staat een rij boeken met witte kaften: De Basilica. Een Griekse vertaling van het in het Latijn gestelde Romeinse recht dat gold in de tijd van het Romeinse Rijk. Noem deze Groninger editie van de Basilica gerust hét levenswerk van Holwerda. Samen met prof. dr. H. J. Scheltema, de initiatiefnemer van het werk, en Van der Wal, werkte Douwe Holwerda zo’n veertig jaar aan de zeventien delen van deze uitgave.

Geen detail van dat grote levenswerk is voor Holwerda verdwenen in de mist van het verleden. Rustig en met zachte stem vertelt hij hoe hij door prof. Scheltema, hoogleraar in Groningen, in 1948 gevraagd werd mee te werken aan een heruitgave van de Basilica. De emoties komen los als hij verhaalt hoe hij twee delen van een belangrijke Duitse encyclopedie op het spoor kwam waarin een artikel stond dat hij nodig had voor zijn werk.

De broodloopster, een zus van de bakker uit het dorp, kwam bij Holwerda aan de deur om brood te verkopen. Terloops vroeg ze hem of hij interesse had in wat oude boeken die haar broer had gekocht en die hij nu wilde weg doen. Even later hield Douwe Holwerda precies die twee delen uit een grote Duitse encyclopedie in zijn handen die hij niet gedacht had ooit nog te zullen vinden. „Als dat geen leiding van God is”, zegt hij met verstikte stem.

Douwe ging in alle rust en stilte zijn weg aan de Groningse universiteit. Maar al snel werd duidelijk dat Groningen, toen hij assistent werd van prof. Scheltema, met hem een autoriteit in huis had die met gulden kettingen aan de universiteit moest worden vastgeketend vóór andere universiteiten hem zouden kunnen wegkapen. „En dus richtte de universiteit een lectoraat op persoonlijke titel op”, vertelt de emeritus hoogleraar niet zonder trots. Om eraan toe te voegen: „Dat was best wel uitzonderlijk.” Later werd het lectoraat omgezet in een professoraat. Holwerda bezette de Groninger leerstoel totdat hij in 1988 met emeritaat ging.

De vader van Douwe, die een kleine boerderij had, was op latere leeftijd predikant geworden in de Gereformeerde Kerken in Nederland. „Hij bracht ons de eerbied en de liefde bij voor het Woord van God”, vertelt prof. Holwerda. „Het Nieuwe Testament is natuurlijk oorspronkelijk in het Grieks geschreven, dus daar begon ik al snel grondig in te studeren.”

Het resultaat van die studie was dat er tal van publicaties verschenen van de hand van Douwe Holwerda. In zijn boeken en boekjes schuwde hij de confrontatie met gangbare opvattingen niet. Zo verscheen in 2006 nog zijn boek met de titel ”Uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen”. Daarin stelt hij dat het in het Bijbelboek Openbaring niet gaat om de eindtijd, maar om de val van Jeruzalem in het jaar 70 na Christus. Waar er in Openbaring 11 gesproken wordt over de stad Sodom en Egypte, „alwaar ook onze Heere gekruist is”, wordt met die aanduiding volgens Holwerda Jeruzalem bedoeld. Jeruzalem zou, door de verwerping van de Messias, op het niveau van Egypte terechtgekomen zijn.

Egypte als symbool voor het Christusvijandige Jeruzalem. Het lijkt erop dat u zich, met zo’n exegese, schaart aan de kant van de pleitbezorgers van de vervangingstheologie.

Holwerda, fel: „Nee, zeker niet. Ik ben absoluut géén exegeet die zegt dat in het Nieuwe Testament de christelijke gemeente in de plaats van het volk Israël is gekomen. Als je Romeinen 11 leest, is het zonneklaar dat Paulus daar spreekt over het gehele Israël dat tot bekering zal komen in de eindtijd. Daar kun je, op grond van de Griekse tekst, niets anders van maken. Maar hier in Openbaring gaat het volgens mij duidelijk over de straf over Jeruzalem als gevolg van de kruisiging van Jezus.”

Wat is uw grootste ontdekking geweest in de grondtaal van het Nieuwe Testament?

„De vertaling van Handelingen 13:48. Alle vertalingen, ook de Nieuwe Bijbelvertaling, vertalen daar dat er zovelen geloofden als er bestemd waren –de Statenvertaling zegt: geordineerd waren– tot het eeuwige leven. Na grondige studie kan ik niet anders dan concluderen dat die vertaling onjuist is en moet zijn: „Allen die zich hadden toegelegd op het eeuwige leven aanvaardden het geloof.””

Daarmee haalt u een Bijbelse pijler weg onder het leerstuk van de uitverkiezing.

„Dat scheelt me niets. Het kan niet zijn dat de dogmatiek vóór de tekst gaat. En die tekst is hier echt héél duidelijk.”

Toch is er niet één andere Bijbelvertaler die deze tekst zo vertaald heeft als u doet.

„Dat klopt. Maar ik heb zo veel argumenten vóór mijn vertaling dat ik het niet anders mág vertalen dan ik gedaan heb.”

U bent, als 90-jarige, nog iedere dag aan de studie.

„Het gaat heel langzaam en het vlammetje is soms bijna niet te zien, maar ik studeer nog steeds op de teksten in de Bijbel.” Dan, guitig: „En ik ben ook nu weer bezig met een prachtig onderwerp. Maar daarover ga ik nog niets vertellen.”

Filologische apekool

Het is moeilijk voor te stellen dat de keurige Douwe Holwerda het woord uit zijn mond zou kunnen krijgen: apekool. Toch windt zoon Henk er in het jubileumboek ”Het stralend teken” geen doekjes om. Als vader Holwerda erg boos werd over een foute vertaling was daar het finale oordeel: filologische apekool.

Vrienden van prof. dr. D. Holwerda grepen diens 90e verjaardag aan om een boek samen te stellen. Zestig jaar lang heeft Holwerda als filoloog –kenner van de dode talen– namelijk de Griekse grondtekst van het Nieuwe Testament bestudeerd en dat mocht wel eens wat meer in het licht gebracht worden, vonden ze.

Kritiek op tegendraadse standpunten van de jubilaris worden in het jubileumboek niet geschuwd. Zo wordt zijn uitleg van het Bijbelboek Openbaring, waar volgens dr. Holwerda de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 na Chr. wordt beschreven, stevig aan de tand gevoeld.

Tegelijk is het boek bedoeld om de „exegetische vergezichten” die dr. Holwerda in de loop van de jaren opende naar aanleiding van zijn nauwkeurige bestudering van de Griekse grondtekst van het Nieuwe Testament voor een groter publiek toegankelijk te maken. Want het grote publiek bereikte Holwerda niet echt met zijn boekjes, waarin hij niet zelden een tegendraadse exegese gaf van een Bijbelgedeelte.

De niet al te zeer in de filologie ingevoerde lezer zal in het boek vooral genieten van de bijdrage van zoon Henk Holwerda. Zo schrijft die over hoe het vroeger bij het gezin Holwerda aan tafel ging als zijn vader na het eten uit de Bijbel voorlas. Soms onderbrak vader Douwe dan de Schriftlezing en zei: „Dat staat er niet...”, waarna er een toelichting volgde op een vertaalkundige kwestie. Maar vader Holwerda kon als filoloog ook verontwaardigd worden wanneer hij in een theologisch werk een ondeugdelijke vertaling op het spoor kwam, vertelt zijn zoon. Dan kreeg de uitroep: „Dat staat er niet!” een uitroepteken mee. En als té erg was, was daar het oordeel: „Filologische apekool!”

Henk: „Bovenal blijft me de stille ontroering bij die er in mijn vaders woorden kon doorklinken bij het doorgeven van zo’n inzicht in de Schrift – soms heel plotseling, en steeds sterker naarmate hij ouder werd.”

-Bron-
« Laatst bewerkt op: september 25, 2010, 03:56:36 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #16 Gepost op: september 25, 2010, 07:25:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 september 2010 om 15:56:
[...]
Ja, hij behoort tot dezelfde stroming als onze vriend Hendrik-NG. Er stond wel een wetenswaardig artikel over de professor in het Reformatorisch dagblad, dus voor de geïnteresseerden plaats ik het hier even.

Tja... Wat werd er ook al weer gezegd over de profeet en zijn vaderstad...???

Zoals je gemerkt hebt in mijn reacties wordt zijn gedachtegoed over het boek Openbaringen en de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 na Chr. (waar het RD naar verwijst) niet breed gedeeld binnen de NGK. Voor zover ik weet, tenminste.... Ik ken ook niet alle 32000 leden van de NGK persoonlijk...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #17 Gepost op: september 25, 2010, 07:33:11 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 september 2010 om 14:53:
@ Hendrik Ik heb net eens op die website van New City Press gekeken, maar die hebben echt een mooie catalogus. Ik hoop inderdaad ook dat die serie in het Nederlands verschijnt, want vaak zijn goede vertalingen niet of nauwelijks te vinden. Wel de bekende werken als ‘Belijdenissen’ of ‘De Stad Gods’ etc., maar zijn exegetische werken nauwelijks.

Nou, ik had eigenlijk meer het idee om bij de oorsprong te beginnen. Dan is het ook makkelijker te begrijpen waarom sommige afsplitsingen zijn ontstaan en om welke inhoudelijke redenen. Ik heb ooit ook boek 4 gelezen van Calvijn’s Instituties, in die oude vertaling van Sizoo, maar dat was geen pretje. Inhoudelijk al niet (maar dat had ik wel verwacht haha), maar vooral de vertaling. Inmiddels schijnt er een nieuwere vertaling te zijn.
Die nieuwe vertaling is van dr. C.A. de Niet: Zie hier voor meer info...

Het is een prijzige set, maar hij kan natuurlijk in de bibliotheek van De Tiltenberg niet ontbreken, dus men zal hem vast wel voor je willen bestellen....!!!  ;)

Je zou ook kunnen beginnen met een eerdere versie van de Institutie: die van 1536.... Dunner en daardoor overzichtelijker, en een stuk gunstiger geprijst.... Meer voor de "koopman-dominee", dus...
« Laatst bewerkt op: september 25, 2010, 07:33:48 pm door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2010, 03:33:25 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 september 2010 om 15:56:

Interessant artikel. Die bevlogenheid vind ik wel mooi, maar of vertalers zich bezig moeten houden met exegese is dan weer een tweede natuurlijk.

Overigens heeft de stroming van Hendrik ook een uitstekende website. Voor antwoord op zijn vraag over Rahner verwijs ik hem even  hier naar toe. In dat andere draadje laat ik de vraag nog (even) open voor onze weeteegee vriend BeePee.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2010, 03:33:47 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #19 Gepost op: september 26, 2010, 03:38:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 september 2010 om 19:33:

Die nieuwe vertaling is van dr. C.A. de Niet: Zie hier voor meer info...

Het is een prijzige set, maar hij kan natuurlijk in de bibliotheek van De Tiltenberg niet ontbreken, dus men zal hem vast wel voor je willen bestellen....!!!  ;)

Je zou ook kunnen beginnen met een eerdere versie van de Institutie: die van 1536.... Dunner en daardoor overzichtelijker, en een stuk gunstiger geprijst.... Meer voor de "koopman-dominee", dus...
Dank voor de tip! Sterker nog, ze hebben de nieuwe versie! Maar ook de Openbare Bibliotheek Amsterdam heeft hem gewoon uitleenbaar, zag ik net. Dus ik zal eens een beginnetje gaan maken. Zijn er trouwens ook introductiewerken die beschrijven welke splitsingen er allemaal zijn en wat de grondslagen daarvoor waren? Dus niet alleen de Nederlandse takken, maar ook in het buitenland?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #20 Gepost op: september 26, 2010, 07:49:40 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 september 2010 om 15:33:
[...]

Interessant artikel. Die bevlogenheid vind ik wel mooi, maar of vertalers zich bezig moeten houden met exegese is dan weer een tweede natuurlijk.

Overigens heeft de stroming van Hendrik ook een uitstekende website. Voor antwoord op zijn vraag over Rahner verwijs ik hem even  hier naar toe. In dat andere draadje laat ik de vraag nog (even) open voor onze weeteegee vriend BeePee.
Daar breekt m'n klomp.... En dan zoek ik het antwoord over de grens!!!! Bedankt!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #21 Gepost op: september 26, 2010, 07:58:26 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 september 2010 om 15:38:
[...]

Dank voor de tip! Sterker nog, ze hebben de nieuwe versie! Maar ook de Openbare Bibliotheek Amsterdam heeft hem gewoon uitleenbaar, zag ik net. Dus ik zal eens een beginnetje gaan maken. Zijn er trouwens ook introductiewerken die beschrijven welke splitsingen er allemaal zijn en wat de grondslagen daarvoor waren? Dus niet alleen de Nederlandse takken, maar ook in het buitenland?

Ik heb ergens in de boekenkast nog een boek over de Reformatie staan... Ik wilde hem al zelf eens gaan lezen als achtergrondinfo bij een boek over "de 80-jarige oorlog + voorspel", maar kwam er achter dat hij ERGENS op een tweede rij is beland.... Ik heb hem, ondanks 2 avondjes zoeken, nog niet teruggevonden....   ;(

Als ik hem terug heb, zal ik eens kijken of je er wat aan zou kunnen hebben... (kan wel even duren trouwens: ik kwam een interessante geschiedenis van Rusland tegen, waarvan ik het bestaan vergeten was en die ik nu aan het doorspitten ben - en ik ben tegelijk zelf ook maar aan Küng begonnen...)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #22 Gepost op: september 26, 2010, 08:24:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 september 2010 om 19:25:
[...]

Tja... Wat werd er ook al weer gezegd over de profeet en zijn vaderstad...???

Zoals je gemerkt hebt in mijn reacties wordt zijn gedachtegoed over het boek Openbaringen en de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70 na Chr. (waar het RD naar verwijst) niet breed gedeeld binnen de NGK. Voor zover ik weet, tenminste.... Ik ken ook niet alle 32000 leden van de NGK persoonlijk...
Ik herinner me dat Holwerda in zijn boekje schreef dat zijn uitleg unaniem verworpen werd en dat vind ik jammer want hij heeft zijn verhaal heel goed onderbouwt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #23 Gepost op: september 26, 2010, 08:33:55 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 26 september 2010 om 15:33:
[...]

Om die vraag zo eerlijk mogelijk te beantwoorden zou je zijn boekje eigenlijk moeten lezen. Het is een heuse aanrader, temeer omdat Holwerda een mening is toegedaan die naar schatting 99% van de Nederlands Gereformeerden niet met hem deelt en hij komt zeer wel beslagen ten ijs.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #24 Gepost op: september 26, 2010, 08:54:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 26 september 2010 om 20:33:
[...]

Om die vraag zo eerlijk mogelijk te beantwoorden zou je zijn boekje eigenlijk moeten lezen. Het is een heuse aanrader, temeer omdat Holwerda een mening is toegedaan die naar schatting 99% van de Nederlands Gereformeerden niet met hem deelt en hij komt zeer wel beslagen ten ijs.
Tja.... Als 99% van de Nederlands Gereformeerden het niet met je eens is, dan MOET je de waarheid wel op het spoor zijn!!!  ;)

Maar alle gekheid... Zijn boek is voor een groot deel te lezen via Google Books... Ik zal me er eens wat in verdiepen....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #25 Gepost op: september 26, 2010, 10:33:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 september 2010 om 20:54:
[...]

Tja.... Als 99% van de Nederlands Gereformeerden het niet met je eens is, dan MOET je de waarheid wel op het spoor zijn!!!  ;)

Maar alle gekheid... Zijn boek is voor een groot deel te lezen via Google Books... Ik zal me er eens wat in verdiepen....
De man is nog steeds Nederlands Gereformeerd, dus blijkbaar ziet hij niet dezelfde obstakels als jij! ;)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #26 Gepost op: september 27, 2010, 12:58:35 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 september 2010 om 19:49:

Daar breekt m'n klomp.... En dan zoek ik het antwoord over de grens!!!! Bedankt!!
Graag gedaan! Zelfs Zizioulas komt nog in een voetnoot om de hoek kijken!  :ja:

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #27 Gepost op: september 27, 2010, 01:01:04 am »

quote:

Piebe schreef op 26 september 2010 om 20:33:
Om die vraag zo eerlijk mogelijk te beantwoorden zou je zijn boekje eigenlijk moeten lezen...
Ik zal eens op Google-books kijken... wordt het ook buiten de NGK verworpen? ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #28 Gepost op: september 27, 2010, 09:33:06 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 september 2010 om 01:01:
[...]

Ik zal eens op Google-books kijken... wordt het ook buiten de NGK verworpen? ;)
Vast wel. :)

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #29 Gepost op: oktober 17, 2010, 04:59:30 pm »
dit is een leuk boek:

Jutten (over de verrassingen van God)
door Reinier Sonneveld.

Hij kiest een aantal bijbelverzen uit en wijst daarin dingen aan waar je anders zomaar overheen zou kunnen lezen. Bijvoorbeeld persoonsnamen in het oude testament, die hebben soms een bepaalde betekenis. Daar weet hij dan prachtig over te vertellen en het boek leest heel soepel, heel toegankelijk.
maar misschien zit ik er wel naast

Paul2

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #30 Gepost op: oktober 17, 2010, 05:24:27 pm »
Ooit ben ik via een hele andere route bij het Christendom terecht gekomen, toen was ik bezig met yoga. Er is een mooi boek over de yoga van Sri Aurobindo: het Avontuur van het Bewustzijn. Toen ik daarin las begreep ik dat er zoiets als God bestaat, en dat God niet iets abstracts of theoretisch is, maar echt, en dat je dat natuurlijk mag geloven, maar dat je nog beter zelf die ervaring op kunt doen.

De schrijver (Satprem) is zo zorgvuldig om de lezer te waarschuwen voor de problemen die yoga met zich mee kan brengen, dus dat je dat niet zomaar op eigen houtje moet proberen. Het Christendom, daarentegen, leek me een veilige en goed afgebakende weg naar dezelfde ervaring.

Mocht u interesse hebben in een mooi werk over Indiase filosofie, dan kan ik u dit boek van harte aanbevelen. De tweede helft van het boek is vooral voor de incrowd geschreven, met sanskrit-termen en verwijzingen naar Veda’s en Upanishads. Hier loop ik in vast. De eerste helft is voor outsiders (zoals mij) wel goed begaanbaar, en heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar God.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2010, 05:29:11 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

pyro

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #31 Gepost op: oktober 24, 2010, 06:46:28 pm »

quote:

vrolijke schreef op 24 september 2010 om 12:27:
Klaas Hendrikse

Die durft uit te spreken, wat heel wat theologen denken.
Als een theoloog gelooft dat God niet bestaat dan kan je 'theo' schrappen ...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #32 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:42:32 am »
Iemand hier die Bavinck kent????
Mail me maar als je wat wilt weten

Alja

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #33 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:17:23 pm »
Bonhoeffer!  d:)b
<><

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #34 Gepost op: oktober 25, 2010, 10:14:45 pm »

quote:

Van horen zeggen. :P
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #35 Gepost op: oktober 26, 2010, 12:54:51 am »

quote:

Ooit gelezen????  O-)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #36 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:18:18 am »
@ Paul2 Dat klinkt inderdaad als een leuk boek! Kun je misschien ook een voorbeeldje geven uit dat boek?

Ja, de verbinding met Oosterse spiritualiteit en christendom is wel een interessante. Een van mijn favoriete schrijvers is Anthony de Mello, een jezuïeten pater uit India. Hij heeft hele mooie stukken geschreven over spiritualiteit, gebed en psychologie. Hij verbindt enkele leerstellingen uit het Thaise boeddhisme met het christendom. Hij zocht daarbij ook regelmatig de grenzen op,  hij was nl ook al enkele keren teruggefloten door het Vaticaan omdat hij de grens van het toelaatbare overschreed. Maar het blijven mooie boeken om te lezen en het zet je ook aan tot denken en onderzoek. Uitstekend leesvoer voor zowel de zoekende christen als niet-christen.

@ Riemer en Alja Wat hebben zij zoal geschreven en wat spreekt je in hem aan? (P.S. Ik ken Bavinck alleen als naam van een school in Haarlem…)  :P

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #37 Gepost op: oktober 26, 2010, 01:07:43 pm »
Bij Bavinck: het taaie en doorvorsende van zijn dogmatiek.
Als ik dat lees dan heb ik wel medelijden met hem maar, wie door de materie heen komt ontdekt dat hij oer en oer gereformeerd is.
Nadeel van zijn schrijfvorm is dat het voor een groot publiek niet toegankelijk is.
Ik leerde zijn werk kennen tijdens een opleiding kerkelijk werker.
Zijn bekendste werk is Gereformeerde Dogmatiek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Bavinck
Ik weet niet of je de beste man theoloog mag noemen maar Jos Douma mag ik ook graag lezen evenals Wilsschut en van Benthem.
Alle drie predikanten in de GKv overigens.
Wanneer is iemand een theoloog overigens?
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 01:08:42 pm door Riemer Lap »

Mellon

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #38 Gepost op: oktober 26, 2010, 01:51:33 pm »
Dat laatste vroeg ik me ook af, Riemer.

Momenteel lees ik de Unspoken Sermons van George MacDonald, maar die was predikant en niet zozeer theoloog (wat het verschil dan ook moge zijn...)

Ik heb zelden iets gelezen dat zo'n indruk op me heeft gemaakt.

bloem

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #39 Gepost op: oktober 26, 2010, 02:15:05 pm »
een theoloog is iemand die theologie gestudeerd heeft, ookwel een godgeleerde genoemd.(wikipedia)

Ik spreek (lees) liever een theofiel. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 02:16:25 pm door bloem »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #40 Gepost op: oktober 26, 2010, 02:19:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 oktober 2010 om 13:07:
Bij Bavinck: het taaie en doorvorsende van zijn dogmatiek.
Als ik dat lees dan heb ik wel medelijden met hem maar, wie door de materie heen komt ontdekt dat hij oer en oer gereformeerd is.
Nadeel van zijn schrijfvorm is dat het voor een groot publiek niet toegankelijk is.
Ik leerde zijn werk kennen tijdens een opleiding kerkelijk werker.
Zijn bekendste werk is Gereformeerde Dogmatiek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Bavinck
Voor de geinteresseerde: zijn Gereformeerde Dogmatiek (de versie 1895-97-98-1901) staat online:
zie hier...: onder bibliografie, boeken en brochures...
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 02:19:37 pm door Hendrik-NG »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #41 Gepost op: oktober 26, 2010, 02:56:20 pm »

quote:

bloem schreef op 26 oktober 2010 om 14:15:
een theoloog is iemand die theologie gestudeerd heeft, ookwel een godgeleerde genoemd.(wikipedia)

Ik spreek (lees) liever een theofiel. :)

Neuh, een theosoof.
Volgens mijn beperkte kennis heeft een dominee theologie gestudeerd dus is een dominee een theoloog :)

Mellon

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #42 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:04:34 pm »

quote:

bloem schreef op 26 oktober 2010 om 14:15:

Dat mag wikipedia vinden, maar onze plaatselijk predikant die theologie heeft gestudeerd, noem ik dominee of predikant, en geen theoloog. Bij een theoloog denk ik eerder aan iemand die bv. doceert en/of publiceert. Maar goed. Het gaat er hier even om wat de TS eronder verstaat.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #43 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:09:55 pm »
GKv predikanten zijn imho geen theoloog. Die hebben doorgaans alleen de praktische leerweg gedaan. Theoloog ben je pas wanneer de theoretische leerweg hebt gedaan/bent gepromoveerd. Zoals Mellon zegt: doceren en/of publiceren.

Net als artsen io: die mogen dan aan de universiteit studeren, maar uiteindelijk is geneeskunde een veredelde HBO-opleiding. Wetenschapper/academicus word je er iig niet door, tenzij je je extra inspant.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 03:10:33 pm door elle »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #44 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:18:16 pm »

quote:

Mellon schreef op 26 oktober 2010 om 15:04:

Dat mag wikipedia vinden, maar onze plaatselijk predikant die theologie heeft gestudeerd, noem ik dominee of predikant, en geen theoloog. Bij een theoloog denk ik eerder aan iemand die bv. doceert en/of publiceert. Maar goed. Het gaat er hier even om wat de TS eronder verstaat.

Onder 'theoloog' versta ik iemand die theologie heeft gestudeerd en zelf ook gelovig is. Een godsdienstwetenschapper is iemand die wel theologie heeft gestudeerd maar zelf niet geloofd of agnost is. Hij benaderd christelijke leer puur vanuit academische interesse.

Wat dit draadje betreft zijn de regels niet zo strak. Ik had eigenlijk eerst alleen geschriften van 'echte' theologen in gedachten, maar als iemand de werken van zijn/haar buurman inspirerend vind dan mag dat wat mij betreft ook genoemd worden.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #45 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:21:29 pm »

quote:

Umm, een theosoof? Dan begeef je je op het esoterische vlak van mw Blavatsky. Ik denk niet dat je dat in gedachten had... ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 05:03:46 pm door St. Ignatius »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #46 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:26:37 pm »

quote:

elle schreef op 26 oktober 2010 om 15:09:
GKv predikanten zijn imho geen theoloog. Die hebben doorgaans alleen de praktische leerweg gedaan. Theoloog ben je pas wanneer de theoretische leerweg hebt gedaan/bent gepromoveerd. Zoals Mellon zegt: doceren en/of publiceren.

Net als artsen io: die mogen dan aan de universiteit studeren, maar uiteindelijk is geneeskunde een veredelde HBO-opleiding. Wetenschapper/academicus word je er iig niet door, tenzij je je extra inspant.

1-2.... 10!

Dokter Bernard gaat vandaag de handschoen eens NIET oppakken!!!  :+

edit 1: (nb: bestonden er eigenlijk wel theologen voor het oprichten van de Academie????)

edit 2: hè, nou doe ik het toch.....!!!!
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 04:29:58 pm door Hendrik-NG »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #47 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:44:49 pm »
Misschien ben jij nog van de oude stempel en was vroeger alles anders/beter. ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #48 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:58:06 pm »
Oud?? IK???? Ik ben de 40 nog niet eens gepasseerd!!!!

(slik.... wel gewoon oud, dus....  :'( )

:nee: :old:  :nee:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Favoriete Theoloog?
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2010, 01:06:52 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 oktober 2010 om 16:58:
Oud?? IK???? Ik ben de 40 nog niet eens gepasseerd!!!!

(slik.... wel gewoon oud, dus....  :'( )

:nee: :old:  :nee:
Troost je met de gedachte dat ik de 40 heb gehad _O_
Maar wat wilde je nu eigenlijk zeggen????