Auteur Topic: Hier is het begonnen...  (gelezen 8158 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Gepost op: november 27, 2010, 09:34:22 pm »
Hallo lieve mensen,

Nu al kan ik door tijdgebrek helaas niet meer écht deelnemen aan discussies. Dus, wat ik schrijf zal het meest resoneren bij mensen die mij vanuit het verleden kennen.

Want wat is het geval? Per 13 december zal ik intreden in de abdij van Egmond, alwaar ik monnik hoop te worden.

Ik denk dat de rol die dit forum heeft gespeeld in het geschenk wat mij door Hem is toegeworpen, maar moeilijk in woorden valt te vatten.

Laat ik toch een poging doen; toen ik, in mijn zoektocht naar de waarheid, opzich geraakt was door Hem, maar wel naar argumenten zocht (want iedereen kan wel een mooi verhaal verzinnen) kwam ik hier terecht, en wel meer specifiek door de postings van Nunc, en in mindere mate ook diak2b, hoever wij ook later verwijdert zijn helaas.

Dat is het begin geweest van de beweging die mij gebracht heeft naar en plaats, een staat-van-zijn die ik noiit eerder had kunnen vermoeden.

Dit is dus niet echt een afscheidstopic, maar reken maar dat je als monnik nóg minder tijd hebt om online te verwijlen. ;)

Dus daarom; een welgemeend bedankt aan Elle, Eline, Pooh, Nunc, P&A, Iggi, Heidi, Liudger, Thorgrem, St. Ignatius, Oki Riemer Doki, ZijnKind, de familie AveMavee-enz, Porcupine, Laura (nickname weet ik even niet meer) en eenieder die ik vergeet.

Mijn core-biusness is straks bidden. :) Dus, als julie intenties hebben, stuur ze gerust naar de abdij van Egmond onder vermelding van mijn naam (A.P.Ruijtenbeek, dat is immers onderhand toch 'public knowledge' :P ) en ik zal meer dan gelukkig zijn om mij daarover te ontfermen.

Ga met God lieve mensen, Hij heeft mij ook zoveel gedaan
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2010, 09:42:19 pm »
Wat een verassende wending Laodicea. Ik dacht dat je nog in een oecumenisch klooster zat. Ik wens je Gods zegen toe en hoop dat je vindt wat je zoekt, dat je op deze wijze gehoor kan geven aan je roeping.

Mocht je nog willen praten over ditjes en datjes met een gewone katholiek dan staat mijn email adres altijd voor je open.

Heel veel succes en ik hoop je spoedig nog eens te spreken broeder in Christus.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2010, 09:57:17 pm »
Hoi Lao;

Heel veel zegen toegewenst in je nieuwe ambt.
Want volgens mij is het een ambt, een roeping Gods.
Zijn onmetelijke kracht en wijsheid dan ook toegewenst!
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2010, 10:14:41 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 november 2010 om 21:42:
Wat een verassende wending Laodicea. Ik dacht dat je nog in een oecumenisch klooster zat.
Dat klopt, en ik zit daar,'for the time being'  nog steeds. Ik heb heel van ze geleerd, maar helaas kan een oecomenische communiteit die nog maar vers-van-de-pers is mij niet de opleiding kon bieden die ik nodig heb. In goed onderling overleg hebben we daarom besloten dat men in Egmond die opleiding wél kan bieden.

quote:

Ik wens je Gods zegen toe en hoop dat je vindt wat je zoekt, dat je op deze wijze gehoor kan geven aan je roeping.
Heel hartelijk bedankt :)

quote:

Mocht je nog willen praten over ditjes en datjes met een gewone katholiek dan staat mijn email adres altijd voor je open.

En vice versa staan mijn adresgegevens voor jou open. :)
bedankt!
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2010, 10:15:36 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2010 om 21:57:
Hoi Lao;

Heel veel zegen toegewenst in je nieuwe ambt.
Want volgens mij is het een ambt, een roeping Gods.
Zijn onmetelijke kracht en wijsheid dan ook toegewenst!

Bedankt. :)

En ook voor jou; schroom niet met je gebedsverzoeken. ;)

pyro

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2010, 10:41:04 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 november 2010 om 21:34:

Ik denk dat de rol die dit forum heeft gespeeld in het geschenk wat mij door Hem is toegeworpen, maar moeilijk in woorden valt te vatten.

Laat ik toch een poging doen; toen ik, in mijn zoektocht naar de waarheid, opzich geraakt was door Hem, maar wel naar argumenten zocht (want iedereen kan wel een mooi verhaal verzinnen) kwam ik hier terecht, en wel meer specifiek door de postings van Nunc, en in mindere mate ook diak2b, hoever wij ook later verwijdert zijn helaas.

Dat is het begin geweest van de beweging die mij gebracht heeft naar en plaats, een staat-van-zijn die ik nooit eerder had kunnen vermoeden.

Woorden schieten je duidelijk te kort.
God zegene je in je roeping Lao.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #6 Gepost op: november 27, 2010, 11:55:59 pm »
Omdat het nu letterlijk de vooravond van Advent is, wil ik hier nog wel (even) voor terugkomen. Want dit is letterlijk een nieuw begin, natuurlijk van een nieuw liturgisch jaar maar ook nieuwe, beslissende wendingen in mensenlevens. Dat deed jouw bericht me weer eens beseffen…

Over een roeping spreken is niet zo eenvoudig, maar er vervolgens beslissingen aan verbinden is nóg moeilijker. Het vergt een lang uitzuiverings proces en ‘onderscheiding der geesten’ dat alleen door veel gebed gedragen kan worden. Ik weet uit ervaring ongeveer wat eraan vooraf gaat, aangezien ik zelf ook bijna ingetreden was in een orde van de Kerk en vlak voor mijn noviciaat moest afbreken. Mjah, aan mijn screenname is denk ik wel duidelijk welke orde dat is geweest… Verder zal ik er hier niet op ingaan.

We zijn als christenen natuurlijk allemaal geroepen, maar een roeping tot ‘religieus’ brengt wel een heel radicale keuze voor het Evangelie met zich mee. Het is het antwoord op de vraag: ‘Spreek Heer, uw dienaar luistert’. En dat ‘luisteren’ is bij uitstek een kenmerk van de Benedictijnen. Jouw antwoord heeft zich aangedient en die genade draagt nu vrucht: God, die concrete werkelijkheid wordt.

Dit forum heeft in het verleden niet alleen bij jou, maar ook bij mij een rol gespeeld. Inderdaad, met name rkdiak  en Nunc, maar ook enkele van de overige namen die je noemt. Dat waren mooie, leerzame tijden….

Ook van mij een hartelijk proficiat en God's zegen toegewenst! Je zult mij nog regelmatig als gast tegenkomen, maar dan spreek ik je wel even aan als daar kans toe is. (waarom Egmond trouwens, en niet Vaals of Doetinchem?).
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2010, 12:19:53 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 november 2010 om 23:55:
Omdat het nu letterlijk de vooravond van Advent is, wil ik hier nog wel (even) voor terugkomen. Want dit is letterlijk een nieuw begin, natuurlijk van een nieuw liturgisch jaar maar ook nieuwe, beslissende wendingen in mensenlevens. Dat deed jouw bericht me weer eens beseffen
Vanavond was ik bij een man die (menselijkerwijs)  stervende is en nu lees ik dat het de vooravond van Advent is.
De avond voor het nieuwe begin.
Ondanks dat je niet aan mij schreef heb je me daardoor wederom diep geraakt en ook op een pad gebracht. Dank daarvoor aan jou en aan onze Vader.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2010, 01:27:56 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

michielk

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2010, 12:53:36 pm »
Veel zegen in je roeping Lao, dat je de rust kan en mag vinden die je al wat langer zoekt. Een mooie wending van de gang die je gegaan bent in de jaren achter ons. :)

tomp

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2010, 08:38:42 am »
Gods zegen toegewenst over je besluit/roeping. Moge de Here je in alles nabij zijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2010, 10:40:11 am »
Leuk dat het hier begonnen is.

Kun je eens uitleggen waarom het klooster je zo 'trekt'? Waarom denk je dat de Heer je daar wil hebben?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

drentenaar

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #11 Gepost op: december 01, 2010, 11:37:55 am »
Heel veel goede moed én zegen toegewenst, Lao!

Zelf ben ik nogal eens te gast in 'Sion' te Diepenveen nabij Deventer.

Dat waren/zijn inmiddels al weer enkele decennia.
Na elk bezoek daar, teer ik daar geestelijk nog weken lang op!

In Egmond ben ik slechts een maal - lang geleden - geweest.

Van harte hoop ik dat je er gelukkig mag worden,

je stadsgenoot,

Jaap L.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #12 Gepost op: december 02, 2010, 12:53:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 november 2010 om 00:19:
Vanavond was ik bij een man die (menselijkerwijs)  stervende is en nu lees ik dat het de vooravond van Advent is.
De avond voor het nieuwe begin.
Ondanks dat je niet aan mij schreef heb je me daardoor wederom diep geraakt en ook op een pad gebracht. Dank daarvoor aan jou en aan onze Vader.
Toevallig had ik deze week ook met een sterfgeval te maken. Maar we weten dat God ons niet voor de dood heeft gemaakt, maar voor het leven. Door de doop is de kiem gelegd voor eeuwig leven en door het Lichaam en Bloed van Christus is de deur naar onsterfelijkheid geopend... Laten we voor degenen die in deze advent zijn heengegaan bidden dat in barmhartigheid hun tekorten mogen worden aangevuld door God, onze Vader. De avond voor een nieuw begin... Veel sterkte toegewenst!
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 12:53:47 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #13 Gepost op: december 11, 2010, 06:30:55 pm »
"Mijn core-biusness is straks bidden. :) Dus, als julie intenties hebben, stuur ze gerust naar de abdij van Egmond onder vermelding van mijn naam (A.P.Ruijtenbeek, dat is immers onderhand toch 'public knowledge' :P ) en ik zal meer dan gelukkig zijn om mij daarover te ontfermen.

Ga met God lieve mensen, Hij heeft mij ook zoveel gedaan"

Wat een mooi geweldig leven moet dat zijn, bidden als core-business te hebben! Wou dat ik in dit gejaagde leven kon zeggen dat bidden het meeste van mijn tijd zou mogen vullen ... Ik wens je toe dat je je plek mag vinden binnen de abdij en dat je daar een vruchtvol leven mag opbouwen met God!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Laodicea

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #14 Gepost op: december 12, 2010, 07:49:57 pm »
Dankjulliewel allemaal. :) Ik ben net terug van wat 'werkbezoekjes', dus vandaar de late reactie. ;) Maar erg bedankt dus. :)

quote:

St. Ignatius schreef op 27 november 2010 om 23:55:
 (waarom Egmond trouwens, en niet Vaals of Doetinchem?).
Een heel aards antwoord... Het klikte gewoon... Op alle fronten. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
Hier is het begonnen...
« Reactie #15 Gepost op: december 12, 2010, 07:53:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 november 2010 om 21:42:

Bedankt. En wees welkom :)