Auteur Topic: Ah vandaar, Neocatechumenale Weg (RKK?)  (gelezen 8669 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ah vandaar, Neocatechumenale Weg (RKK?)
« Gepost op: december 30, 2010, 12:25:07 am »
Neocatechumenale Weg

Met verontwaardiging heb ik vanaf het begin ervaren hoe hard er gereageerd wordt van katholieke zijde als ik vertel van mijn geloofsbelevingen in een taalgebruik die bekend is in meer evangelische kringen, maar als ik het volgende artikel lees verklaart het voor mij een hoop:

http://www.dionysiusgroep...echanismen%20NC%20etc.pdf

Het maakt me nieuwsgierig naar algemene bevindingen binnen de rooms Katholieke kerk op dit gebied, het lijkt in ieder geval nauwelijks op wat we binnen de evangelische beweging in de PKN, de EO en andere evangelische groepen binnen de protestanten gewend zijn. Vooral omdat het bij ons meer elementen bevat die we gebruiken waarin we persoonlijk leiding door de Heilige Geest ervaren, maar geen vaste verplichte vormen kent. We kennen de bemoediging om biddend de Bijbel te lezen en biddend de waarheid te zoeken bij Jezus, zonder dat leken van buiten je dwingen om bepaalde standpunten aan te nemen.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 12:26:22 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2010, 12:53:33 am »
Artikel gelezen en laatste perikoop geeft vraagtekens.
IS dit een sekte binnen de RKK?
Verder doet het mij werkelijk niets.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2010, 01:12:03 am »
Het is me volledig nieuw. Het lijkt omschreven te worden als de naam van de charismatische beweging binnen de RKK, maar het lijkt me vooral de meest extreem uit de hand gelopen uitwas ervan, net als zeg maar de neo-chrismatischen onder de charismaten.

Het is uit mijn interesse in alles wat het christendom kent dat ik benieuwd ben naar hoe dat dan zit.

Afgelopen week heb ik trouwens een ware katholiek op de tv gehoord: een interview met Herman Finkers. Heerlijk, zo'n sterk getuigende katholiek.

We hebben voor de buis genoten. We zijn maar wat trots op zo'n sterk gelovige komiek in het oosten :)

Naast die andere getuigende (zoekende) katholiek op dit moment: Gorden.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 01:26:48 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2010, 01:19:12 am »
The Catholic Church will never die

http://home.hccnet.nl/f.sluis/platform30plus/jezus.jpg

:)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2010, 09:48:26 am »
De Neocatechumenale Weg is een (naar mijn mening) wat extreme nieuwe beweging binnen de katholieke Kerk. Ze zijn al eens flink op de vingers getikt door de paus en niet alles wat er zich afspeelt lijkt mij even goed voor een evenwichtig geloofsleven.

De gemiddelde katholiek weet vrij weinig tot niets van deze nieuwe beweging net zoals over bijvoorbeeld over het Opus Dei.

De Engelse site is: http://www.camminoneocatecumenale.it/new/default.asp?lang=en

In Nederland zitten ze voornamelijk in de bisdommen Haarlem en Roermond.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2010, 10:48:08 am »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2010 om 00:25:
Neocatechumenale Weg

Met verontwaardiging heb ik vanaf het begin ervaren hoe hard er gereageerd wordt van katholieke zijde als ik vertel van mijn geloofsbelevingen in een taalgebruik die bekend is in meer evangelische kringen...

Op zich zie ik de felheid van katholieken tegen 't pinkster/charismatische gedachtengoed wel. Maar ik denk niet dat die voortkomt uit een afgrijzen over een interne sekteachtige charismatische beweging. Dus "ah, vandaar, de neocatechumenale wegverklaart de allergie/agressie" is denk ik niet juist.

De RKK-doctrine en het pinkster/charismatische* denken staan erg ver van elkaar af, vooral wat kerkverstaan betreft. De charismatici doen niets met het 'Petrusambt' (matt 16:18 "En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen."), terwijl die belofte van Jezus cruciaal is voor de RKK. Daardoor missen de charismatici een sterke rem op willeurige en eigenmachtige bijbeluitleggingen, wat natuurlijk een ernstig gevaar is. Het is, kort gezegd, nogal naief om te denken dat 'gewoon luisteren naar wat de Geest je ingeeft' genoeg is. Je hebt iets nodig om die Geest te onderscheiden van valse ingevingen. Voor de RKK is dat de Kerk, voor grefo's is dat de grefo-dogmatiek.
(Dat 'naief' is een constatering, en is niet bedoeld als persoonlijke aanval op iemands geloof.)

Gereformeerde kerken staan er tussenin. Maar ik kan me voorstellen dat het voor RKK mensen pijnlijk is om gereformeerden te zien 'afglijden' richting het naieve gedachtengoed van charismatici.
De aantrekkingskracht van charismatici is begrijpelijk: oppervlakkig gezien een levend en intens geloof. Maar dat kan ook binnen de gereformeerde doctrine (en vast ook binnen de RKK). Terwijl je allerlei (geloofs)zekerheden dreigt kwijt te raken.
Charismatici hechten bijvoorbeeld veel waarde aan (weder)doop, terwijl het avondmaal soms praktisch verdwenen is. Voor mij blijkt daaruit dat er iets goed mis zit bij zo'n stroming. Een ander symptoom is dat charismatische nieuwe gemeenten soms na een tiental jaren weer uiteenvallen door interne problemen. Het lijkt op het graan dat snel opgroeit in de akker maar, niet voldoende wortel schiet om de brandende zon te kunnen weerstaan (matt 13:5-6). De RKK wortelt in de oude Traditie waarvan zij belijden dat die voortkomt uit de Geest.

* 't Is lastig om de definities juist te hanteren. De 'charismatische beweging' kenmerkt stromingen binnen het protestantisme en katholicisme. Wat ik bedoel zijn mensen die afstand nemen van die orthodoxe stromingen onder het mom 'terug naar de bron olv de Geest'.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 10:49:34 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2010, 11:00:39 am »

quote:

Thorgrem schreef op 30 december 2010 om 09:48:
De Neocatechumenale Weg is een (naar mijn mening) wat extreme nieuwe beweging binnen de katholieke Kerk. Ze zijn al eens flink op de vingers getikt door de paus en niet alles wat er zich afspeelt lijkt mij even goed voor een evenwichtig geloofsleven.

De gemiddelde katholiek weet vrij weinig tot niets van deze nieuwe beweging net zoals over bijvoorbeeld over het Opus Dei.

De Engelse site is: http://www.camminoneocatecumenale.it/new/default.asp?lang=en

In Nederland zitten ze voornamelijk in de bisdommen Haarlem en Roermond.

Ah dank. Het is dus wat anders dan de charismatische beweging, het is een extreme uitwas die zich identificeerd als charismatisch dus.

De oorsprong staat ook wel op de site die je linkt: The Way began in the early 60's in one of the slums of Madrid, by Kiko Argúello and Carmen Hernandez, and was endorsed by the then Archbishop of Madrid, Casimiro Morcillo, who noted in that first community a true rediscovery of the Word of God and the implementation of the liturgical renewal proposed in that time by the Council.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 11:04:06 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2010, 11:35:27 am »

quote:

elle schreef op 30 december 2010 om 10:48:

Op zich zie ik de felheid van katholieken tegen 't pinkster/charismatische gedachtengoed wel. Maar ik denk niet dat die voortkomt uit een afgrijzen over een interne sekteachtige charismatische beweging. Dus "ah, vandaar, de neocatechumenale wegverklaart de allergie/agressie" is denk ik niet juist.

Dat lijkt me gezien de reactie van Thorgrem wel juist. Het is een vrij onbekende beweging voor de doorsnee katholiek, net als voor ons. De chrismatische beweging an sich is meer bekendheid over.

quote:

De RKK-doctrine en het pinkster/charismatische* denken staan erg ver van elkaar af, vooral wat kerkverstaan betreft. De charismatici doen niets met het 'Petrusambt' (matt 16:18 "En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen."), terwijl die belofte van Jezus cruciaal is voor de RKK. Daardoor missen de charismatici een sterke rem op willeurige en eigenmachtige bijbeluitleggingen, wat natuurlijk een ernstig gevaar is. Het is, kort gezegd, nogal naief om te denken dat 'gewoon luisteren naar wat de Geest je ingeeft' genoeg is. Je hebt iets nodig om die Geest te onderscheiden van valse ingevingen. Voor de RKK is dat de Kerk, voor grefo's is dat de grefo-dogmatiek.
(Dat 'naief' is een constatering, en is niet bedoeld als persoonlijke aanval op iemands geloof.)

Dit verklaart ook wel ja. Ik denk zelf dat goede bijbelstudie ook een hoop doet, en dat het daar vaak al mis gaat. Een kennis van me die betrokken is in de 25+ conferenties zei me dat het probleem vaak is dat de evangelisch/charismatische beweging iets te weinig op kennis zijn gefocust en door dan hoofdzakelijk op het gevoel te spelen zo vatbaar zijn voor andere religies waar ook wel iets van waarheid en gevoelsbeleving in zin, maar wel vals is. Hij zag ook dat gevaar bij Taize-vieringen. Maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten.
We waren er ook over eens dat het gereformeerdegezinde geloof juist weer te gefocust is op puur  de ratio, terwijl ook daar God door heen kan werken. Je ziet binnen de EO-achterban ook dat er eigenlijk een sterk verlangen is naar een soort tussenweg tussen het gereformeerd met zijn ratio en het evangelische met zijn ervaringsleven.

quote:

Gereformeerde kerken staan er tussenin. Maar ik kan me voorstellen dat het voor RKK mensen pijnlijk is om gereformeerden te zien 'afglijden' richting het naieve gedachtengoed van charismatici.
De aantrekkingskracht van charismatici is begrijpelijk: oppervlakkig gezien een levend en intens geloof. Maar dat kan ook binnen de gereformeerde doctrine (en vast ook binnen de RKK). Terwijl je allerlei (geloofs)zekerheden dreigt kwijt te raken.

Blijft het probleem de verdeelheid, dat laat ook sporen van dwaling zien.  Er kan maar één waarheid zijn. Dat is echter geen traditioneel probleem, maar een breed christelijk probleem van charismatich tot katholiek.

quote:

Charismatici hechten bijvoorbeeld veel waarde aan (weder)doop, terwijl het avondmaal soms praktisch verdwenen is. Voor mij blijkt daaruit dat er iets goed mis zit bij zo'n stroming. Een ander symptoom is dat charismatische nieuwe gemeenten soms na een tiental jaren weer uiteenvallen door interne problemen. Het lijkt op het graan dat snel opgroeit in de akker maar, niet voldoende wortel schiet om de brandende zon te kunnen weerstaan (matt 13:5-6). De RKK wortelt in de oude Traditie waarvan zij belijden dat die voortkomt uit de Geest.

Daar staat tegenover dat in een grote stadskerk van Tilburg maar 60 bezoekers per mis zitten (normaal beneden de grote rivieren), terwijl de pinkstergemeente van Almelo per ochtenddienst meer dan 900 bezoekers kent en mensen met een niet kerkelijke achtergrond er tot geloof komen.

Dat neemt niet weg dat de pinkstervorm niet de meest idiale formule is, wat je ook wel ziet aan de toestroom vanuit de evangelische/charismatische/babtisten of pinksterbeweging richting de traditionele kerken. Ik denk dat we daarom ook de verantwoordelijkheid hebben om deze terugkerende gelovigen de ruimte te geven om hun geestelijk werk te kunnen doen in de gemeente, mits het natuurlijk zuiver is. Ze nemen namelijk vaak bagage mee dat heilzame uitwerkingen kunnen hebben. :)

Dat zag je ook bij de sluiting van de gereformeerde kerk in Hellendoorn na dat hun voorganger er weg ging. Ze gingen toen verenigen met de hervormden en vormden vanaf die dag de protestantse gemeente Hellendoorn in de dorpskerk met 2 ochtenddiensten en een avonddienst volgens hervormd gebruik en een deel van die avonddiensten werden ook jeugddiensten volgens gereformeerd gebruik, waardoor de vergrijzende hervormde gemeente ook weer jongeren terug in de kerk zagen komen. Dat zijn van die charismatische gereformeerde dingen zeg maar :)

quote:

* 't Is lastig om de definities juist te hanteren. De 'charismatische beweging' kenmerkt stromingen binnen het protestantisme en katholicisme. Wat ik bedoel zijn mensen die afstand nemen van die orthodoxe stromingen onder het mom 'terug naar de bron olv de Geest'.
Daar zit bij hen ook een denkfout, omdat gedacht wordt dat de heilige Geest nog moet komen en er mensen zijn die de heilige Geest niet hebben. Echter is God overal, dus hoeft Hij helemaal niet te komen, maar echter de deur voor Hem open gedaan worden. Hij staat aan de deur en Hij klopt. Wie open doet, die zal met Hem een maaltijd hebben. :)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2010, 06:19:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 december 2010 om 00:25:
Neocatechumenale Weg

Met verontwaardiging heb ik vanaf het begin ervaren hoe hard er gereageerd wordt van katholieke zijde als ik vertel van mijn geloofsbelevingen in een taalgebruik die bekend is in meer evangelische kringen, maar als ik het volgende artikel lees verklaart het voor mij een hoop:

http://www.dionysiusgroep...echanismen%20NC%20etc.pdf

Umm, bedoel je nu te zeggen dat je de indruk hebt altijd met neocatechumenen van doen te hebben gehad?  :+

Zoals Thorgrem ook al zei, het is een nieuwe beweging binnen de Kerk en eigenlijk een hele kleine beweging. De vorige paus moedigde allerlei nieuwe initiatieven en stromingen aan, maar de huidige paus is niet zo'n liefhebber van dit soort uitwassen en persoonlijk heb ik er, zoals de meeste katholieken, ook helemaal niks mee.

quote:

Het maakt me nieuwsgierig naar algemene bevindingen binnen de rooms Katholieke kerk op dit gebied, het lijkt in ieder geval nauwelijks op wat we binnen de evangelische beweging in de PKN, de EO en andere evangelische groepen binnen de protestanten gewend zijn. Vooral omdat het bij ons meer elementen bevat die we gebruiken waarin we persoonlijk leiding door de Heilige Geest ervaren, maar geen vaste verplichte vormen kent. We kennen de bemoediging om biddend de Bijbel te lezen en biddend de waarheid te zoeken bij Jezus, zonder dat leken van buiten je dwingen om bepaalde standpunten aan te nemen.

Ja, biddend lezen etc zijn allemaal hele katholieke zaken, die vooral hun oorsprong vinden het vroege kloosterleven. Alle christenen zoeken de waarheid bij Christus, maar zoals elle ook al uitstekend uiteenzet: het claimen van de Geest voor elke willekeurige bijbeluitleg of handeling is in onze optiek nogal 'eigenaardig',  om het vriendelijk uit te drukken.

De Geest werk nl niet alleen van onderaf, maar wordt gecontroleerd door de werking van de Geest van bovenaf. M.a.w. iemand (van onderop) kan wel claimen 'iets' van de geest te hebben ontvangen maar dat dient dan gecontroleerd te worden door iemand (van bovenaf) binnen de apostolische successie of dat wel echt de werking van de geest is, of gewoon iemands suggestie. En daar is de Kerk nogal voorzichtig mee...

Verder kan ik elle's post helemaal onderschrijven. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.  _O_
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2010, 08:19:59 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 30 december 2010 om 18:19:
Umm, bedoel je nu te zeggen dat je de indruk hebt altijd met neocatechumenen van doen te hebben gehad?  :+

:D , het is niet te hopen. Even tjekken: ben je het licht hier te midden van duisternis en is de paus een ongelovige?  :P

quote:

Zoals Thorgrem ook al zei, het is een nieuwe beweging binnen de Kerk en eigenlijk een hele kleine beweging. De vorige paus moedigde allerlei nieuwe initiatieven en stromingen aan, maar de huidige paus is niet zo'n liefhebber van dit soort uitwassen en persoonlijk heb ik er, zoals de meeste katholieken, ook helemaal niks mee.

Nou, als ik deze beweging met een naam die niet te onthouden valt zo bekijk wat het inhoud, dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Gewoon te eng voor woorden.

quote:

Ja, biddend lezen etc zijn allemaal hele katholieke zaken, die vooral hun oorsprong vinden het vroege kloosterleven. Alle christenen zoeken de waarheid bij Christus, maar zoals elle ook al uitstekend uiteenzet: het claimen van de Geest voor elke willekeurige bijbeluitleg of handeling is in onze optiek nogal 'eigenaardig',  om het vriendelijk uit te drukken.

Het wordt denk ik wel wat te snel gedaan. Iets dieper er met meer christenen inspitten die weten waar ze over praten is wat mij betreft ook wel welkom.

Wat de monniken betreft: het werd op de 25+ conferentie als voorbeeld gebruikt van hoe we in deze tijd christen dienen te zijn. Net als de monniken toegewijd aan Christus. Al hoefden we dan niet het klooster in, maar gewoon in het dagelijks leven naast onze dagelijkse beslommeringen.

quote:

De Geest werk nl niet alleen van onderaf, maar wordt gecontroleerd door de werking van de Geest van bovenaf. M.a.w. iemand (van onderop) kan wel claimen 'iets' van de geest te hebben ontvangen maar dat dient dan gecontroleerd te worden door iemand (van bovenaf) binnen de apostolische successie of dat wel echt de werking van de geest is, of gewoon iemands suggestie. En daar is de Kerk nogal voorzichtig mee...
Ik denk dat deze formulie op zich wel aardig betrouwbaar is, omdat ook Paulus en de apostelen de leer bewaakten. Al heb ik wat moeite met de manier waarop dat in de geschiedenis allemaal gegaan is, ook binnen de Nederlandsche Gereformeerde kerk van de gouden eeuw. We leven nu gelukkig in andere tijden :)

quote:

Verder kan ik elle's post helemaal onderschrijven. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.  _O_
Wel, dan is het helder denk ik :)