quote:
sabbatvierder schreef op 27 november 2010 om 22:27:@Piebe en anderen
Ik ben als sabbatvierende reeds 2 jaar bezig, en ik weet nog niet alles van de bijbel.
Ik maak wel onderscheid wat God/Jezus in het oude en nieuwe testament zegt en wat mn Paulus als bekeerde discipel zegt.
God/Jezus zegt :
dat Hij er grote waarde aan hecht dat wij Hem op de 7e dag eren en rust houden
dat Hij mensen die onrein gedierte eten een gruwel vindt
dat Hij alle relaties buiten het huwelijk tussen man en vrouw afkeurt
dat Hij afgoderij haat.
dat Hij de wet (10geboden) nooit heeft afgeschaft maar juist heeft aangescherpt.
dat Hij de wet (inclusief de sabbat) aan ons heeft voorgeleefd(vervuld)
etc.etc
Daarna schrijft een apostel, die zelf jood is en zelf wetsgetrouw is, dingen die voor ons op zijn zachts uitgedrukt nogal meerduidig zijn,
zodat het lijkt dat nu alles mag en niets meer hoeft.
Ook bestaan er nogal wat verschillen tussen de bijbelvertalingen onderling.
Wat is er meerduidig aan de volgende passage?
Kol 216
Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.
20
Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam,
zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.
quote:
Het is daardoor voor gelovigen lastig om de juiste koers te volgen.
De koers is wel lastig, maar niet omdat hij meerduidig zou zijn.
Jak 2,8Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl.
quote:
Ik hanteer daarvoor de regel dat God/Jezus de absolute waarheid zegt.
Als ik iets in de brieven van de apostelen meerduidig vind, vergelijk ik dat met wat God/Jezus daar Zelf over gezegd/gedaan heeft in OT en NT. Dat heeft voor mij voorrang.
Dan draai je de zaak om, want Jezus beloofde zijn heilige apostelen de Trooster in naam van God te zenden (Joh 14,26) die hen
alles zou leren en
alles zou uitleggen wat hij gezegd had. Dat betekent dat de interpretatie die de apostelen onder inspiratie van de heilige Geest aan Jezus zijn woorden gaven de enige juiste is. Indien jij dan weigert hun uitleg te aanvaarden, dan moet je ook bekennen dat de Trooster de apostelen dus niet indachtig in alles heeft gemaakt.
quote:
Zo heb ik dus ontdekt dat het houden van de 7e dag Sabbat nog steeds geldig is voor alle mensen.
Dus heb ik er gehoor aan gegeven.
Het is goed om dingen te doen om God te eren en hierover leert Paulus ons het volgende in Romeinen 14:
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.
Op basis van deze passage kunnen we rustig concluderen dat we ervoor kunnen kiezen de sabbat niet te vieren, omdat we dat doen om de Heer te eren. Ook zegt hij: 'Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.'
quote:
En als Jezus alle spijzen rein verklaart in Markus 7,(hetgeen niet vermeld wordt in Matteus 15) lees ik in de context dat het eigenlijk gaat over de ongewassen handen van de discipelen waarmee ze brood eten dat rein voedsel is.
Jezus sprak daar in 1e instantie tot joden die reeds eeuwen gewend waren rein voedsel te eten.
Voedsel in het algemeen is dus voor hen per definitie alle rein voedsel, daar moeten wij als onrein voedsel gebruikers eerst rekening mee houden als wij die bijbelteksten lezen.
Ik zie ook dat de discussie niet meer over de sabbat van het 4e gebod gaat maar zich over andere aspecten uitbreidt, en op een welles nietes begint te lijken.
Geef gewoon eerlijk toe dat je er niet voor kiest om Jezus geboden te houden.
sabbatvierder
Wil je zeggen dat Jezus in Marcus 7 het reine voedsel rein verklaarde? Blijkbaar wil je wel erg graag de sabbat vieren! Lees de volgende verzen eens aandachtig:
Handelingen 1011 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem:
Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.
Paulus schreef aan Titus (1,15):
'Alles is rein voor de reinen, maar
voor hen, die besmet en onbetrouwbaar zijn, is niets rein. Maar bij hen zijn zowel het denken als het geweten besmet.'
En weer:
'Want
alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt:' (1 Tim 4,4)
Doordat jij spijzen onderverdeelt in rein- en onrein vraag ik mij af of jouw denken misschien besmet is, want Paulus is glas en glas helder:
Rom 14,17+20Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af;
alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is.
Deze teksten zijn alles behalve meerduidig, Paulus geeft de enige juiste interpretatie van Marcus 7 weer, namelijk dat alles rein is, hetgeen enkel bestemd is voor de oren die het horen.
Mar 714 En toen Hij de schare wederom tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen:
Hoort allen naar Mij en verstaat wèl: 15 Niets, dat van buiten de mens in hem komt, kan hem onrein maken, maar hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat is het, wat hem onrein maakt. 16
Indien iemand oren heeft om te horen, die hore. Het hart is wat de mens onrein maakt en niet de spijs, dat is de conclusie van wat Jezus zegt en dat zul je moeten accepteren als absolute waarheid indien je je eigen regel volgt.
'Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen.....' (Mar 7,21)