quote:
Ozombi schreef op 26 september 2010 om 21:52:Ik heb nog niet 1 maal een bijbeltekst juist zien uitleggen, omdat u de Schrift de Schrift laat zijn. maw u geeft een tekst , maar denkt niet na wat het werkelijk betekent. Dat komt omdat de sleutel u niet bekend is en het makkelijker is dan maar niets uit te leggen. De tekst verwordt dan tot een holle tekst. Ik ben het eens dat God slechts 1 Mens voor ogen had, dat beweer ik ook constant. In die zin bedoel ik dat een mens zich tot God moet verheffen , zoals ik al uiteengezet had. U vind het blijkbaar leuk om kinderachtige woordenspelletjes te spelen en dat siert u geenzins. U weet heel goed wat ik bedoel en toch doet u alsof ik in het chinees praat. Dat is typisch het gedrag van een mens die de geest der dingen negeert.
In de esoterie worden de sleutels openlijk gegeven. Daarvoor moet men wel de esoterische stelsels bestuderen om deze te kennen. Als men deze stelsels niet bestudeert ,kent men de sleutels ook niet. In de bijbel echter wordt geenzins precies uitgelegd wat er wordt bedoeld met een bepaalde tekst. Men laat de Schrift de Schrift....en zodoende weet de niet-ingewijde ook niet waar het werkelijk over gaat in veel gevallen. De bijbel verhult zodoende de waarheid , want geen sleutels worden gegeven, terwijl de esoterie de waarheid niet verhult want de sleutels worden uitgelegd in deze zelfde esoterie. Als u niet het esoterische stelsel grondig heeft bestudeert , weet u dus in feite niet veel over het goddelijke. De hoge ingewijden, waarvan Jezus en Mozes voorbeelden zijn, wisten dit wel.
Zij bezaten esoterische kennis die exoterisch in de bijbel wordt vermeld.
Wat jij blijkbaar "het spelen van kinderachtige woordspelletjes" noemt, staat in Van Dale glashelder beschreven. Het houden van semantische discussies over de ware betekenis van exo- en esoterisch lijkt me dus weinig zinvol... Ik heb trouwens al eens eerder een gele kaart omhoog gestoken voor het in generaliserende termen op de man spelen. Blijkbaar houden Chinezen van geel (en rood)... Het zij zo....
Mogelijk zit je er mee in je maag dat de bijbel
JOUW waarheid niet glashelder verkondigd, maar versluierd lijkt weer te geven... Zou het niet
OOK zo kunnen zijn dat de bijbel een heel
andere Waarheid glashelder en volledig openlijk predikt??? Het zal je niet verbazen dat ik die laatste vraag met een volmondig JA beantwoord....
De bijbel zelf geeft geen sleutels, beweer je.... Lees eens Matteus 13, en beweer dan nog eens
hetzelfde.....
Waar Jezus hier schijnbaar als een "esoterisch leraar" optreedt, geeft hij aan de oprecht geinteresseerde (en de lezer in
onze tijden hoeft slechts gewoon
door te lezen in HETZELFDE hoofdstuk van Matteus!) gewoon de uitleg van zijn verkondiging!!! Hier staat de sleutel dus gewoon vermeld... En zo zijn er vele voorbeelden....
NB: Jezus haalt hier een tekst uit Jesaja 6 aan....
Maak het hart van het volk ongevoelig, stop hun oren toe, smeer hun ogen dicht. Dan kunnen ze met hun ogen niet zien, met hun oren niet luisteren, en tot hun hart zal het niet doordringen. Ze zullen niet naar mij terugkeren en geen herstel vinden.
Je zou nog kunnen beweren: Zie je wel... De bijbelse boodschap is
helemaal niet voor de massa
bedoeld....!! Zie dan de "draai" die Jezus hier aan deze tekst geeft (Mat 13:15): Het volk houdt
zelf de oren en ogen gesloten, en DAAROM zien ze niets....!! Want
anders.... En dan volgt gewoon de uitleg....
Ja, maar Jesaja versleuteld zijn boodschap
wel...!! Oh ja? Hoe begint dat boek dan??
Met een proclamatie in alle openheid:
Hoor toe, hemel, geef gehoor, aarde,
de HEER heeft gesproken... Jesaja
1Hoor de woorden van de HEER:
Was je, reinig je,
maak een eind aan je misdaden,
ik kan ze niet meer zien.
Vermijd alle kwaad
en leer goed te doen.
Zoek het recht, houd tirannen in toom,
bied wezen bescherming, sta weduwen bij.Ook de toehoorder van de profeet Jesaja was glashelder wat de boodschap hier was: een oproep tot een ethisch hoogstaand leven...
Voor de "
fijnbesnaarde" is dit misschien een "tot op het bot snijdende platte waarheid"... Maar intussen staat het er
wel gewoon:
mensen, begin nu DAAR eens mee, voordat je je wierook gaat branden en je je met andere "religieuze handelingen" gaat bezighouden.....
Of je aanvaart dat hier (en dan ook vooral in de Waarheid met een hoofdletter - degene die van Zichzelf zei dat Hij de Waarheid is: Jezus Christus (Joh 14:6)) dat God
Zelf aan het woord is, of je gelooft dat
niet.... DAAR ligt de "sleutel" voor het verstaan van de Schrift.... Christus liet zien dat Hij
Zelf die sleutel is.... Die Mens, die God op het oog had....