Auteur Topic: stemmen in de kerk  (gelezen 3404 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Gepost op: oktober 24, 2010, 04:22:17 pm »
Op de bijbelkring heeft iemand een protestbrief geschreven over de fusie van de hervormde met de gereformeerde kerk bij ons, vanwege te weinig inspraak van gemeenteleden en problemen met de mogelijkheid dat er in een wijk wanneer de wijkkerkenraad met de 2 dominee's van die wijkkerkenraad beslist er homoseksuelen kunnen gezegend worden over hun huwlijkbintenis. Daarnaast in het algemeen niet kritisch genoeg wordt gekeken of huwende mensen in de kerk wel echt geloven in Jezus christus als Heer en Verlosser in hun leven.

Nu rees bij mij de vraag: is een kerk wel goed als het democratisch zou zijn en de gemeente stemrecht over de besluitvormingen heeft?

Tot hoe verre wel of niet.

Hoe denk jij er over?
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2010, 05:20:58 pm »
Altijd lastig voor een buitenstaander.Ik denk dat de basis waarop een beslissing genomen zou moeten worden allereerst door te kijken wat de bijbel zegt.
Daarnaast is democratie binnen de kerk een vrij rekbaar begrip.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2010, 05:26:02 pm »
Dit lijkt me een typisch protestants probleem/vraagstuk, dus ik denk daar niet(s) over. Ben benieuwd hoe men het oplost...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2010, 06:38:36 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 24 oktober 2010 om 17:26:
Dit lijkt me een typisch protestants probleem/vraagstuk, dus ik denk daar niet(s) over. Ben benieuwd hoe men het oplost...

LOL...

Ik denk dat de kerkenraden daar over gaan. Die zijn door God aangesteld als herders en leraren over de gemeente. Als het hen goeddunkt zo'n stap te nemen, dan moet je als gewoon gemeentelid daar amen op zeggen (of de kerkelijke weg van protest gaan bewandelen).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:57:00 am »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2010 om 16:22:
Op de bijbelkring heeft iemand een protestbrief geschreven over de fusie van de hervormde met de gereformeerde kerk bij ons, vanwege te weinig inspraak van gemeenteleden en problemen met de mogelijkheid dat er in een wijk wanneer de wijkkerkenraad met de 2 dominee's van die wijkkerkenraad beslist er homoseksuelen kunnen gezegend worden over hun huwlijkbintenis. Daarnaast in het algemeen niet kritisch genoeg wordt gekeken of huwende mensen in de kerk wel echt geloven in Jezus christus als Heer en Verlosser in hun leven.
Het lijkt mij dat die persoon zich af moet vragen of hij / zij in de juiste denominatie zit :)

quote:

Nu rees bij mij de vraag: is een kerk wel goed als het democratisch zou zijn en de gemeente stemrecht over de besluitvormingen heeft?

Tot hoe verre wel of niet.

Hoe denk jij er over?

Stemmen kan en mag over:
Materie
ambtsdragers mitsdien ook voorgedragen door de gemeente
predikanten wel / niet beroepen

Bij een fusie lijkt het mij legitiem om te kijken wat de achterban wil en wat het standpunt van de meerderheid is.
Mensen die tegen stemmen kunnen altijd een eigen kerk beginnen (in de gereformeerde hoek héél bekend....)

En ja, via stemmen kun je de gemeente vragen maar ook (in gebed!) God vragen om door de stemming een uitkomst te bieden.
Dat is in feite wat in de GKv gebeurt rondom de verkiezing van oudsten: we vragen God om door de verkiezing de juiste mannen bekend te maken.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2010, 12:58:53 am »

quote:

elle schreef op 24 oktober 2010 om 18:38:
[...]

LOL...

Ik denk dat de kerkenraden daar over gaan. Die zijn door God aangesteld als herders en leraren over de gemeente. Als het hen goeddunkt zo'n stap te nemen, dan moet je als gewoon gemeentelid daar amen op zeggen (of de kerkelijke weg van protest gaan bewandelen).

@St. peilt de pastoor dan niet de reden van de aanvraag van de kerkelijke zegen over het huwelijk?
In de GKv wordt een huwelijksbevestiging besproken in de vergadering van de ouderlingen.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2010, 01:24:24 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 oktober 2010 om 00:58:

@St. peilt de pastoor dan niet de reden van de aanvraag van de kerkelijke zegen over het huwelijk?
In de GKv wordt een huwelijksbevestiging besproken in de vergadering van de ouderlingen.
Jazeker wel. Hij is dat zelfs vanwege het canoniek recht verplicht te onderzoeken. Er mogen geen bezwaren aan kleven die niet door de katholieke beugel kunnen. Een homohuwelijk inzegenen, zoals de topicstarter aanhaalt,  is per definitie al onmogelijk. Maar bijv ook betrokkenheid bij een abortus vóór het huwelijk is een bezwaar.

Democratisch stemrecht in zulke zaken zijn wellicht iets protestants, maar bij ons onmogelijk. God's waarheid is niet subject aan een eventueel stemrecht van een parochie. De hele parochie kan wel willen dat 'die lieve homojongens' de zegen krijgen... Christelijke leer verbied het nu eenmaal, ongeacht hoe groot de liefde tussen de betreffende jongens (of meisjes) ook mag zijn. Daarmee spreekt zij verder geen waardeoordeel over de betreffende personen uit...
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 01:27:22 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:10:20 am »

quote:

elle schreef op 24 oktober 2010 om 18:38:
[...]

LOL...

Betekend dat, wanneer je het er niet mee eens bent, dat je dan die mening niet mag uitdragen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:18:32 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 25 oktober 2010 om 01:24:
[...]

Jazeker wel. Hij is dat zelfs vanwege het canoniek recht verplicht te onderzoeken. Er mogen geen bezwaren aan kleven die niet door de katholieke beugel kunnen. Een homohuwelijk inzegenen, zoals de topicstarter aanhaalt,  is per definitie al onmogelijk. Maar bijv ook betrokkenheid bij een abortus vóór het huwelijk is een bezwaar.

Democratisch stemrecht in zulke zaken zijn wellicht iets protestants, maar bij ons onmogelijk. God's waarheid is niet subject aan een eventueel stemrecht van een parochie. De hele parochie kan wel willen dat 'die lieve homojongens' de zegen krijgen... Christelijke leer verbied het nu eenmaal, ongeacht hoe groot de liefde tussen de betreffende jongens (of meisjes) ook mag zijn. Daarmee spreekt zij verder geen waardeoordeel over de betreffende personen uit...

Nou vindt ik je woorden hier vrij logisch klinken, maar de PKN heeft zo van die mooie woorden waarom je woorden niet kloppen. Volgens de PKN mag geen enkel homohuwlijk ingezegend worden en is dat ook nog nooit gebeurd. Wat wel mag en gebeurd is een zegen geven over een homohuwlijk.

Ja ja.. zo komen ze er mooi onderuit. Ze zeggen dan dat ze enkel de relatie gezegend hebben en niet het huwlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 08:19:30 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:26:54 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 oktober 2010 om 00:57:
[...]
 Het lijkt mij dat die persoon zich af moet vragen of hij / zij in de juiste denominatie zit :)

Ja, inderdaad. Hij zit ook naast onze bijbelkring bij een bijbelkring van de Nederlands gereformeerde kerk. Wellicht geeft dat zijn kleur en voorkeur weer.

Met zijn bezwaren stapt hij ook naar een dominee die hij vertrouwd, omdat hij onze kerkenraad niet vertrouwd bijvoorbeeld. Dat is toch ook wat.

[...]

quote:

Stemmen kan en mag over:
Materie
ambtsdragers mitsdien ook voorgedragen door de gemeente
predikanten wel / niet beroepen

Bij een fusie lijkt het mij legitiem om te kijken wat de achterban wil en wat het standpunt van de meerderheid is.
Mensen die tegen stemmen kunnen altijd een eigen kerk beginnen (in de gereformeerde hoek héél bekend....)

En ja, via stemmen kun je de gemeente vragen maar ook (in gebed!) God vragen om door de stemming een uitkomst te bieden.
Dat is in feite wat in de GKv gebeurt rondom de verkiezing van oudsten: we vragen God om door de verkiezing de juiste mannen bekend te maken.

Ik ben wel voor inmenging van kerkgangers in de discussies, maar vraag me wel af of stemmen nu wel verstandig is. Stel je voor dat we een dag van kerkgangers tijdens zo'n stemming zouden ruilen, dan kan je wel eens spannende uitslagen krijgen :D

Opeens krijg je discussies als, mogen kinderen aan het avondmaal of niet en mag de dominee ook een vrouw zijn a.u.b. Wat homohuwlijk betreft: onze nieuwe gemeente krijgt drie wijken, waarin wijk Noord voor het zegen geven over een relatie van een homohuwlijk en wijk Oost en Zuid tegen het zegen geven over de relatie van een homohuwlijk.

Ik zat te denken aan hoe het in het begin ging. De apostelen en de profeten van het verleden waren de genen die door God gestuurd bepaalde wie waar over ging en het beleid zou bepalen.

Ik vertrouw om eerlijk te zijn onze eigen achterban niet helemaal.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 08:33:09 am door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:39:52 am »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2010 om 08:10:
[...]

Betekend dat, wanneer je het er niet mee eens bent, dat je dan die mening niet mag uitdragen?

Jawel, dat mag wel. Via 'de kerkelijke weg'. Maar gaan zitten zieken op kringen vind ik ongezond (niet dat dat per se het geval is: een kring heeft ook een rol in het bespreken van moeiten van leden, koers van de kerk incluis). Een brief schrijven lijkt me een eerste stap.
Maar dat was niet je vraag, je vraag was of besluitvorming van een kerk een democratisch proces zou moeten zijn. Nee, want daar heb je de KR voor.

En wanneer een besluit doorgevoerd is, is het al helemaal weinig nuttig om te blijven klagen. Kijk naar Salomo David die zijn eerste kind bij Batseba verloor door een Godsgericht. Zodra het overleden was, stond hij op, trok fatsoenlijke kleren aan en ging hij weer over tot de orde van de dag. Voor een gemeente zou dat gericht moeten zijn op opbouw van elkaar ea.

Maar ik vind dat er vaak erg weinig stil word gestaan bij de door God gekozen vervulling van de ambten.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 05:42:17 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
stemmen in de kerk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2010, 02:19:08 pm »
Dat is eigenlijk ook wel wat ik me afvroeg. Ik denk namelijk niet dat de eerste gemeentes van het christendom zo'n democratische stemmenronde zou gehouden hebben en dat als een ambt zei dat iets wel of niet kon of ging gebeuren, dat dat dan ook daarbij bepaald was. Al zal er vast en zeker openheid zijn. De onderlinge betrokkenheid was toen sterk. Iedereen deed wat in de gemeente. Iedereen zou in princiepe een ambt vervuld kunnne hebben, als die daarvoor de door de heilige Geest aangewezen persoon was.