Auteur Topic: Dominee in spijkerbroek??  (gelezen 4168 keer)

Jakolien

• Bekijk profiel
Dominee in spijkerbroek??
« Reactie #50 Gepost op: juli 11, 2003, 09:00:48 am »

quote:

op 10 Jul 2003 13:07:04 schreef Marnix:
Wat straalt een pak nou eigenlijk uit? Kan kleding ook iemand afstandelijker laten lijken?

De kleding van een ambtsdrager moet passen bij zijn ambt. Een door God ingesteld ambt verdient ons respect, en een zekere afstand is dan wel op z'n plaats.
Kijk even naar de kleding in een rechtzaal: rechters en advokaten dragen ook kleding die passen bij hun ambt. Hun toga's dwingen op een bepaalde manier respect af en dat is nodig in de rechtsspraak.
Waarom vinden we het makkelijker te accepteren dat rechters in hun afstandelijke toga's zitten dan dat predikanten een keurig pak aan hebben?
Ook predikanten krijgen vaak met tucht en dergelijke te maken.  Een zekere afstandelijkheid en gezagsuitstraling is daarbij wel belangrijk.
Je leest de laatste tijd steeds vaker over predikanten die overspannen zijn of moeten afhaken. Gemeenteleden worden steeds mondiger, zo schreef een dominee in een artikel (in het ND) over de grote belasting van predikanten. 'Vroeger was er een vanzelfsprekend respect voor de dominee, maar dat is er niet meer'. Ja, ik denk dat de dominees van onze tijd hebben dat mede aan zichzelf te danken hebben. Ze zijn van hun voetstuk afgestapt door zich bij de voornaam te laten noemen en slobbertruien aan te trekken. Dan moet je over de gevolgen (respectloosheid) natuurlijk niet verbaasd staan...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 11, 2003, 10:29:54 am »
Ach... als je een dominee respect kwijt zou raken omdat hij bij de voornaam wordt genoemd en truien zou dragen moet je dat niet de dominee gaan verwijten. Als respect aleen maar daarin zou zitten zou er iets goed mis zijn. Respect dwing je niet af met kleding. Respect dwing je ook niet af met afstandelijkheid. Ik wil nogmaals naar de apostelen verwijzen. Dacht je dat die in pak rondreisden en het evangelie vertelden? Waren de apostelen afstandelijk? Werden de apostelen niet bij hun voornaam genoemd? En Jezus? Was Hij afstandelijk om zo respect af te dwingen? Droeg Jezus een pak en werd Hij bij zijn achternaam aangesproken? Nee.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 11, 2003, 11:13:39 am »

quote:

op 11 Jul 2003 10:29:54 schreef Marnix:
[...]  Ik wil nogmaals naar de apostelen verwijzen. Dacht je dat die in pak rondreisden en het evangelie vertelden? Waren de apostelen afstandelijk? Werden de apostelen niet bij hun voornaam genoemd? En Jezus? Was Hij afstandelijk om zo respect af te dwingen? Droeg Jezus een pak en werd Hij bij zijn achternaam aangesproken? Nee.
Zonder inhoudelijk een mening uit te spreken over het onderwerp, vraag ik me af of deze verwijzing bijdraagt aan de discussie. :)

- Het is evenzeer mogelijk, dat de apostelen en/of Jezus in een equivalent van een pak rondreisden, als het tegendeel (dus dat ze dat niet deden). Je weet gewoon niet hoe netjes Jezus en/of de apostelen erbij liepen. Het heeft dus ook geen zin om daarover te speculeren, en het is dus ook geen argument.

- Voor- en achternamen hadden toen een heel andere betekenis, omdat achternamen niet bestonden. Het heeft dus ook geen zin om te verwijzen naar naamgebruik in de bijbel, en is dus ook geen argument in de discussie.

Toch?
as blunt as Ockham's razor

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 11, 2003, 11:25:34 am »

quote:

op 11 Jul 2003 10:29:54 schreef Marnix:
Ach... als je een dominee respect kwijt zou raken omdat hij bij de voornaam wordt genoemd en truien zou dragen moet je dat niet de dominee gaan verwijten. Als respect aleen maar daarin zou zitten zou er iets goed mis zijn. Respect dwing je niet af met kleding. Respect dwing je ook niet af met afstandelijkheid. Ik wil nogmaals naar de apostelen verwijzen. Dacht je dat die in pak rondreisden en het evangelie vertelden? Waren de apostelen afstandelijk? Werden de apostelen niet bij hun voornaam genoemd? En Jezus? Was Hij afstandelijk om zo respect af te dwingen? Droeg Jezus een pak en werd Hij bij zijn achternaam aangesproken? Nee.

ik ben het wel aaridg met marnix eens. Zowiezo krijgt iedereen respect op grond van zijn integriteit en waardigheid. Eerlijk en oprecht zijn is het motto lijkt mij. Voor predikanten en ouderlingen geld lijkt mij dat ze juist door hun goede levenshouding respectabele mannen zijn. Daaro worden ze immers gekozen? Tenminste, dat is de bedoeling vanuit de bijbel: een onberispelijk leven.

Een dominee mag gewoon zichzelf zijn. Hij hoeft zelf niet een vertegenwoordiger van God te zijn. God geeft hem gaven, het zijn de agaven van de Heilige Geest en die blijven van de Heilige Geest. De Domi is enkel een kanaal. NEt als ieder ander mens gaven van de Heilige Geest krijgt om te gebruiken.

Het gaat in het koninkrijk van God om Gerechtigheid, vrede en blijdschap.
niet om muggezifterij over kleding.

wel typerend dat iemand van de alfakursus deze vraag stelt moet ik zeggen: wat is het beeld wat wi hebben op de buitenwacht? :'(
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 11, 2003, 05:43:46 pm »
Precies, dat wilde ik ff zeggen. Respect dwing je niet af door een pak. Afstandelijkheid kun je er wel mee creeeren... en dat lijkt me nou juist niet goed voor een dominee.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 18, 2003, 01:42:07 pm »
hij moet met de tijd mee gaan.

een piercing vind ik cool staan....

jezus had toch ook een aantal piercings
je krijgt wat je verdient

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 18, 2003, 02:03:17 pm »
Jezus had spijkers door z'n body gepierced ja.... Maar dat was niet omdat dat zo mooi stond.

Jan, wat wil je met dit bericht zeggen?

DoIoRoK

• I love .... God
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 18, 2003, 03:42:03 pm »
Voor mij maakt het niet uit hoe de dominee eruit ziet. Maar ik vind wel dat als andere mensen zich er aan storen dat de dominee in spijkerbroek loopt. Dat de dominee daar rekening mee moet houden. Want anders leid hij de aandacht af van God. En die moet alle eer krijgen. Het zou het best zijn als iedereen in uniform naar de kerk kwam. Dan kan de kleding de aandacht niet meer van God afleiden. Misschien is dat wel het beste. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.

DoIoRoK

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 18, 2003, 04:15:27 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 15:42:03 schreef DoIoRoK:
... Het zou het best zijn als iedereen in uniform naar de kerk kwam. Dan kan de kleding de aandacht niet meer van God afleiden. Misschien is dat wel het beste. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.

DoIoRoK
dan krijg je meer een sekte-gevoel bij zo'n mis! eng

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 18, 2003, 04:57:09 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 15:42:03 schreef DoIoRoK:
Voor mij maakt het niet uit hoe de dominee eruit ziet. Maar ik vind wel dat als andere mensen zich er aan storen dat de dominee in spijkerbroek loopt. Dat de dominee daar rekening mee moet houden. Want anders leid hij de aandacht af van God. En die moet alle eer krijgen. Het zou het best zijn als iedereen in uniform naar de kerk kwam. Dan kan de kleding de aandacht niet meer van God afleiden. Misschien is dat wel het beste. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.

DoIoRoK
hoe kan kleding de aandacht van God afleiden? Gods werk is iets groter dan dat van de kleermaker lijkt mij. Als kleding de aandacht van God afleiden dan kan je beter een andere kerk zoeken denk ik.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 18, 2003, 06:08:28 pm »

quote:

... Het zou het best zijn als iedereen in uniform naar de kerk kwam. Dan kan de kleding de aandacht niet meer van God afleiden. Misschien is dat wel het beste. Maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren.
Zou je je dan lekker voelen in een kerk? Lekker vrij? Diversiteit is juist iets heel moois in de kerk... en dat kan in hele simpele dingen, bijvoorbeeld kleren, te zien zijn. Iedereen is verschillend, zo heeft God iedereen gemaakt. Het nut van een uniform zie ik totaal niet in maar gelukkig zie ook ik dat neit snel gebeuren :)

michiel

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 30, 2003, 02:31:28 am »
Als we allemaal in uniform moesten verschijnen kwam ik niet meer in de kerk...
Wat de dominee draagt mag hij zelf weten...  Ik zou er geen probleem mee hebben, als hij het maar consequent doet...
dus niet voor een keertje in spijkerbroek, want dan lijdt het af van de boodschap...

De vergelijking met de gelijkenis van de bruiloft gaat ten dele op: het is duidelijk dat Jezus doelt op het hart. Toch vind ik wel dat je best werk mag/moet maken van je kleding. Dat betekent niet dat je krullen moet zetten en in eigen borduursel moet gaan zitten, maar wel dat je weet wat je aantrekt. Je gaat wel naar een Godshuis...
En je mag God best laten merken dat je in veel dingen er aan denkt dat je er aan denkt dat je beseft dat je Hem op een speciale manier gaat ontmoeten...

Dit komt ook duidelijk naar voren in de brief aan de korintiers, waar paulus een aantal kledingvoorschriften voorlegt...
In hoeverre deze voorschriften tijdgebonden zijn durf en wil ik niets over zeggen Maar het is duidelijk dat kleding best een betekenis heeft...
Maar altijd liever in gerafelde, gescheurde broek met een goede boodschap, dan helemaal niet... God kijkt heus verder dan je kleding... maar als je de mogelijkheid hebt, neem 'm te baat!
I waited patiently for the Lord,
Then He inclined and heard my cry.
He let me out of the desolate pit,
out of the mire and clay.

I will sing, sing a new song
I will sing, sing a new song

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: augustus 03, 2003, 04:43:36 am »
In een tijd dat een ambstdrager toch al weinig "geƫerd wordt om zijn ambt" (gerespecteerd en serieus genomen juist omdat hij zo'n verantwoordelijk werk doet), is het nu net het verkeerde moment om te proberen van de uiterlijke verschillen af te proberen te komen.

Een pak dragen als je dat niet elke dag doet helpt trouwens ook om zelf bewust te zijn van de bijzondere situatie.

Het voordeel van een dominee met toga is dat je er een prachtige zorro-film van kunt maken. (Vraag in A'dam maar naar de SDG-video.)

Wat Jezus ook droeg, Hij werd "Meester" genoemd. Misschien moeten wij dat ook maar bij onze dominees doen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.