Modbreak:
quote:
St. Ignatius schreef op 11 november 2010 om 19:31:[...]
Ik klamp me vast aan Christus, aan Zijn Kerk aan Zijn sacramenten etc. Ik heb een broertje dood aan interpretaties van bijbelverzen door willekeurige individuele mensen. En met Christus bedoel ik dus ook zoals Hij door Zijn Kerk spreekt, niet via ene meneer Bottenbley, of Benny Hinn, of Wachttorengenootschap, of Ellen White etc…
Doe je jezelf niet wat tekort op dit punt???
Origenes leerde in het voorwoord van zijn "systematische theologie" (de
peri achon) het volgende:
quote:
Daarom moet men alleen dat als waarheid aanvaarden wat op geen enkel punt afwijkt van de kerkelijke en apostolische traditie.
Dit zal je ongetwijfeld beamen....
Maar hij vervolgt:
quote:
Hierbij moet men één ding bedenken: de heilige apostelen hebben bij hun verkondiging van het geloof in Christus duidelijke uitspraken overgeleverd over bepaalde punten die zij noodzakelijk achtten voor alle gelovigen, ook voor degenen die minder ijver toonden om de goddelijke wijsheid te onderzoeken. Daarbij lieten ze het onderzoek naar de onderbouwing van hun uitspraken over aan hen, die de verheven gaven van de Geest mochten krijgen en van de Heilige Geest zelf de gave ontvangen hebben de wijze woorden te spreken en kennis over te dragen.
Maar wat betreft andere zaken hebben zij wel uitgesproken dat ze bestaan, maar zij zwegen over hun aard en herkomst. Daarmee hadden ze kennelijk de bedoeling toekomstige liefhebbers van de wijsheid de mogelijkheid te bieden zich te oefenen: iedereen die zich voorbereid had om waardig en geschikt te zijn de wijsheid te ontvangen, zou zo kunnen tonen tot welke resultaten zijn capaciteiten konden leiden.
Hier volgt een overzicht van de punten waarover in de prediking van de apostelen duidelijke uitspraken worden overgeleverd (en dan volgt er een opsomming/uiteenzetting die tot nadere bezinning aanzet....)
Het is dus (dat proef
ik in deze passage) NIET zo dat ALLES wat "de Kerk" leert van oudsher "de volledige apostolische leer" is. Begrijp me niet verkeerd: Die apostolische leer is
opgenomen in de leer der Kerk. Maar naast
bepaalde punten die de apostelen noodzakelijk achtten voor alle gelovigen, bestaan er OOK zaken waarover bewust
geen stellige uitspraken gedaan zijn. In de ogen van Origenes bestaat hier een bewuste gecreëerde ruimte voor het "nageslacht", de "navolgers", om zichzelf (
onder leiding van Gods Wijsheid) te "oefenen", na een grondige "voorbereiding"...
Ik moest in dit verband denken aan je uitspraken rond je waarneming dat in de Oude Kerk niet op een bepaalde wijze over "Eindtijdverschijnselen" gesproken werd... Mocht je hiermee bedoelen, dat "moderne uitspraken" over dit onderwerp daardoor weinig geloofwaardigheid krijgen voor je, dan zou je jezelf tekort kunnen doen... Origenes sluit al niet uit dat in "moderne leer"
toch een kern van waarheid (Gods Wijsheid) kan schuilen... (voor een spreker in de Oudheid volgens mij een gewaagde uitspraak....)
Ook zou je jezelf tekort kunnen doen als je het idee zou krijgen dat er niets "aan de leer van de Kerk" zou mogen worden toegevoegd (of gewijzigd!!!) na het doen van gewetensvol en grondig onderzoek...
Denk ik....
Meningen van "willekeurige individuele mensen" (
zelfs een meneer Bottenbley, of Benny Hinn, of Wachttorengenootschap, of Ellen White etc) kunnen dus
mogelijk een manier zijn waarmee Christus door Zijn Kerk spreekt... Waarbij het wel belangrijk is, dat anderen ("na grondige voorbereiding om waardig en geschikt te zijn de wijsheid te ontvangen") hun capaciteiten tonen bij het onderzoeken of deze meningen van "willekeurige individuele mensen"
werkelijk wel de stem van Christus vertolken... (Kortom: het gesprek met een Bottenbley of WTG, etc etc moet op
argumenten gevoerd worden... Waarbij m.i. ruimte bestaat voor verschil van inzicht, zonder dat dit altijd de eenheid van de Kerk in gevaar hoeft te brengen... Op de zaken die "minder stellig apostolisch zijn vastgelegd" kunnen er m.i. best verschillende meningen naast elkaar bestaan binnen één en dezelfde Kerk....)