Auteur Topic: Is 'nova' aanhalen in een kerkdienst profaan of niet?  (gelezen 26020 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Is 'nova' aanhalen in een kerkdienst profaan of niet?
« Gepost op: november 14, 2010, 06:27:38 am »
Modbreak:

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 01:41:

Okee, dan heb ik me daar in vergist. Ik snap het :)
Ik begrijp alleen niet wat er verkeerd mee is om in een kerkdienst iets wetenschappelijks dat aangetoond als bewijsvoering kan gebruikt wordne om eventueel daarmee je bijbelse boodschap te onderbouwen.  Ik zie daar niet zo'n probleem in op zich.
Daar hebben we het al eens eerder over gehad. Het heilige en het profane scheiden... Je zit daar m.i. om God's woord te horen, Zijn lof te zingen en om aan het altaar het brood te breken. Niet om alledaagse profane tv-uitzendingen te bekijken. Maar nu ga ik natuurlijk uit van onze vieringen maar weet ik verder ook niet hoe die diensten daar zijn… van een heilige liturgie lijkt me geen sprake als je de tv’s laat binnenrollen om naar Nova te gaan zitten kijken.

Maar goed, als men denkt dat God’s openbaring door Nova wordt uitgezonden en door Jeroen Pauw wordt bevraagd ter toelichting,  wie ben ik om dat tegen te spreken?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 03:05:40 pm door mirt »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2010, 01:28:53 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2010 om 06:27:
[...]

Daar hebben we het al eens eerder over gehad. Het heilige en het profane scheiden... Je zit daar m.i. om God's woord te horen, Zijn lof te zingen en om aan het altaar het brood te breken. Niet om alledaagse profane tv-uitzendingen te bekijken. Maar nu ga ik natuurlijk uit van onze vieringen maar weet ik verder ook niet hoe die diensten daar zijn… van een heilige liturgie lijkt me geen sprake als je de tv’s laat binnenrollen om naar Nova te gaan zitten kijken.

Maar goed, als men denkt dat God’s openbaring door Nova wordt uitgezonden en door Jeroen Pauw wordt bevraagd ter toelichting,  wie ben ik om dat tegen te spreken?

Het lijkt me niet dat ze uitgebreid Nova gaan kijken, maar slechts wat wetenschappelijke stukjes tv aanhalen op een beamer. Ik heb ook wel eens als sinterklaas opgetreden in een jeugddienst bij ons. Als hulpsint van Twente kwam ik in de dienst binnen en had het in een interview over het eerlijk delen wat belangrijk is. Daarop ging ik de dienst weer zwaaiend uit en de preek ging in op het thema "delen wat je van God gekregen hebt."

Van te voren riepen wat oudere mensen van onze kerk ook dat het niet eerbiedig is om sinterklaas in de kerk te laten optreden. Maar na de dienst hoorden wij vooral positieve geluiden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2010, 01:54:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 13:28:
[...]

Het lijkt me niet dat ze uitgebreid Nova gaan kijken, maar slechts wat wetenschappelijke stukjes tv aanhalen op een beamer.
De meeste diensten staan online bij hen dus ik zou zeggen: bekijk het even :)

quote:

Ik heb ook wel eens als sinterklaas opgetreden in een jeugddienst bij ons. Als hulpsint van Twente kwam ik in de dienst binnen en had het in een interview over het eerlijk delen wat belangrijk is. Daarop ging ik de dienst weer zwaaiend uit en de preek ging in op het thema "delen wat je van God gekregen hebt."

Van te voren riepen wat oudere mensen van onze kerk ook dat het niet eerbiedig is om sinterklaas in de kerk te laten optreden. Maar na de dienst hoorden wij vooral positieve geluiden.

Ik kan je garanderen dat ik direct de kerk uit was gelopen als dat gebeuren zou in een dienst in mijn gemeente hier.
Alsof de kerk een toneelvereniging is :( waar je stukjes opvoert voor elkaar...
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2010, 02:14:00 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2010 om 06:27:

Deze combinatie van "heilig" en "profaan" is in de woordverkondiging niet zo vreemd. Ook Jezus gaf voorbeelden over de "kinderen van deze wereld".

Luc. 16:8: De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht. "

Jezus gaf hier een voorbeeld uit de wereld, waarbij zeker vraagtekens geplaatst kunnen worden. De gelovigen konden niettemin daarvan leren.

Als je het kijken naar Nova "profaan" vindt, zou je er thuis ook niet naar moeten kijken. God wil dat wij heilig leven en dat bepaalt ook wat we thuis op de buis bekijken. Het is maar net wat de bedoeling ervan is om dit te bekijken. Als Bottenbley de tekenen van de tijd erin herkent dan dan weet hij zich als onderherder ervoor verantwoordelijk om de schapen erop te wijzen dat de bijbel over deze ontwikkelingen spreekt. Het zou eventueel op een andere manier kunnen. Het belangrijkste is dat het gebeurt.  

Laten we niet te gauw klaar staan met ons oordeel en het oordeel overlaten aan Hem, die rechtvaardig oordeelt.
"Wie bent u dat u eens anders knecht oordeelt?" (Romeinen 14:4).
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2010, 02:16:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2010 om 13:54:
Ik kan je garanderen dat ik direct de kerk uit was gelopen als dat gebeuren zou in een dienst in mijn gemeente hier.

Sterker, in jou gemeente zal jij je als ambtsdrager vanuit je overtuiging met hand en tand verzetten tegen een dergelijke profane (wat een interessant woord) invulling van de dienst. (laat staan dat we een soort WK-dienst zouden houden, net zo profaan). Ik kan me op het eerste gezicht wat bij je opvatting voorstellen, ik zou het op dat eerste gezicht ook niet aangenaam vinden. Doch ik heb het niet kunnen zien, aanvoelen, inschatten etc. Mij past dus enige reserve in deze...

Daar staat ook iets tegenover.

Sommige kerken zijn één grote toneelvereniging op zondag.
Op zondag spelen de leden hun vereiste rol en door de week zijn ze zichzelf,maar spelen geen enkele rol in het Koninkrijk.
Ze bidden hun standaard gebedje voor en na het eten, zijn met geen stok naar enige bijbelstudie te slaan, kringen zijn not done want "per slot van rekening heb je niet met iedereen wat", voor het ambt zijn weinigen beschikbaar en evangeliseren naar je naaste daar hebben we nog nooit van gehoord.

Uit beide soorten gemeente zou ik gillend wegrennen.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 02:28:08 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2010, 02:40:23 pm »

quote:

Jezus vertelde schitterende verhalen in gelijkenissen, was Hij soms een verhalenverteller en was het om die verhalen te doen?

De katholieken bouwden dure kathedralen met prachtige beelden en ramen van glas in lood, was het in de kern om dat pracht en praal te doen?

(een betwistbare vraag trouwens, net als al die protestantse bouwwerken , maar men zegt dat het daar niet om ging)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 02:50:57 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2010, 03:20:49 pm »
Waarom sinterklaas in de kerk? Beelden blijven hangen, samen met de boodschap die er bij dat beeld verteld wordt. Het was een jeugddienst op 6 december, we wilden daarom iets met sinterklaas gaan doen en we gebruikten de hulpsint van Twente om de boodschap van het christendom om alles eerlijk te delen mee te geven. Want waarom deed de sint dit toch ook al weer? Wat zou de sint graag voor samenleving willen zien?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2010, 03:58:13 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 november 2010 om 14:14:
[...]

Deze combinatie van "heilig" en "profaan" is in de woordverkondiging niet zo vreemd. Ook Jezus gaf voorbeelden over de "kinderen van deze wereld".

Luc. 16:8: De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht. "

Jezus gaf hier een voorbeeld uit de wereld, waarbij zeker vraagtekens geplaatst kunnen worden. De gelovigen konden niettemin daarvan leren.

Als je het kijken naar Nova "profaan" vindt, zou je er thuis ook niet naar moeten kijken. God wil dat wij heilig leven en dat bepaalt ook wat we thuis op de buis bekijken. Het is maar net wat de bedoeling ervan is om dit te bekijken. Als Bottenbley de tekenen van de tijd erin herkent dan dan weet hij zich als onderherder ervoor verantwoordelijk om de schapen erop te wijzen dat de bijbel over deze ontwikkelingen spreekt. Het zou eventueel op een andere manier kunnen. Het belangrijkste is dat het gebeurt.  

Laten we niet te gauw klaar staan met ons oordeel en het oordeel overlaten aan Hem, die rechtvaardig oordeelt.

Ik ben het wel met je eens Adinomis, dat in de woordverkondiging de toepassing in het dagelijks leven niet mag ontbreken.
En op het moment dat je het over de wederkomst hebt als onderwerp van de preek, en je haalt aan dat er rampen zullen zijn en oorlogen, geruchten van oorlogen etc - iedereen snapt welke gedeelten uit de bijbel ik hiermee bedoel.... lijkt het me niet profaan om dan een uitspraak van wetenschappers erbij te halen, en dan in de zin van: Gods woord zegt dit... (als nummer één!! nooit andersom) en zelfs de wetenschappers van tegenwoordig geven aan de de mens zelf de aarde zo heeft verpest dat zij duidelijk zijn in hun conclusies dat zelfs als je God er niet bij betrekt het toch wel duidelijk is dat het er met de aarde niet rooskleurig voorstaat. Dat alleen al kijkend naar de milieuaspecten en hoe de aarde uitgebuit is qua grondstoffen etc
Of je dan nog even wat beeldmateriaal wilt laten zien - zou ik niet nodig vinden.... :)
Maar als er een beamer staat, en het een klein ondersteundend gedeelte is, kan ik me voorstellen dat Bottenbley daar geen problemen mee heeft.

(Heel zelden kom ik in een GKV-dienst: compleet met beamer waar zelfs als de dominee gaat bidden, een plaatje wordt vertoond van twee samengevouwen handen waar je als gemeente dus kunt zien: we gaan nu bidden.... Dat zie ik persoonlijk op hetzelfde vlak als een ondersteunden fragment uit Nova ...
En in die GKV-dienst werd er nog veel meer, ook per filmpje verteld.)

Mijn persoonlijke mening is dat het helemaal zonder zou moeten kunnen, maar ik leg dat dan op alle gemeenten die waar dan ook een beamer voor gebruiken.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 09:59:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2010, 04:05:54 pm »
Profeten namen beelden erbij. Een stuk hout dat in tweeën splitst om Juda en Israël aan te geven. Een profeet die van paardenmest moest gaan eten. Jezus die het brood brak of het net aan de andere kant van het boot liet werpen. Een regenboog aan de hemel en de doop. God vond dit allemaal nodig. Zo mogen we ook beelden gebruiken om iets mee op te helderen.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 04:06:57 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2010, 04:08:08 pm »

quote:

[...]
 De meeste diensten staan online bij hen dus ik zou zeggen: bekijk het even :)
Dat kan ik wel eens gaan bekijken  :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2010, 04:42:08 pm »
Tja, als het dagelijkse leven niet binnen mag dringen in de kerk, geeft het m.i. alleen maar aan dat de kerk kennelijk niks te maken heeft met het dagelijkse leven. Een typisch Westers dualisme dat erg weinig te maken heeft met heiligheid, dunkt me. Heiligheid heeft veel meer te maken met de manier waarop je met het alledaagse omgaat, nietwaar?

Ofwel: onderzoek alles en behoud het goede. Laat Sinterklaas maar 5 rondjes maken door de kerk, maar kijk er dan wel opbouwend kritisch tegenaan vanuit Christus ogen. Daar heb je m.i. veel meer aan dan een abstracte preek over theologische waarheden, die mensen vervolgens niet toe weten te passen in hun alledaagse leven.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2010, 05:39:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 15:20:
Waarom sinterklaas in de kerk? Beelden blijven hangen, samen met de boodschap die er bij dat beeld verteld wordt. Het was een jeugddienst op 6 december, we wilden daarom iets met sinterklaas gaan doen en we gebruikten de hulpsint van Twente om de boodschap van het christendom om alles eerlijk te delen mee te geven. Want waarom deed de sint dit toch ook al weer? Wat zou de sint graag voor samenleving willen zien?
Kijk, dan wordt het wat duidelijker...als ook maar duidelijk blijft worden wat het waardevolste is om te delen. Mammon en aards goed en voedsel delen is evangelisatie en mag dat zijn omdat het geïnspireerd is uit de bron die ons drijft te verkondigen dat God door zijn Zoon de ander wil redden van de eeuwige dood. Maar wie weet ontmoette je wel een engel terwijl jij aandacht besteedde aan die ander.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 14, 2010, 10:12:57 pm »
ach, wij hebben nu al in twee diensten de trailer van 'Eat, Pray, Love' gezien, en in één van de 'preken' werd er meer naar die film gerefereerd, dan naar de bijbeltekst die voor de 'preek' gelezen werd. En meerdere malen werd de (oosterse/new age) goeroe in de trailer aangeduid als 'moderne dominee' :-(

Een stukje NOVA aanhalen lijkt me daarmee vergeleken vrij neutraal, wellicht zelfs positief.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 14, 2010, 10:23:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 november 2010 om 22:12:
ach, wij hebben nu al in twee diensten de trailer van 'Eat, Pray, Love' gezien, en in één van de 'preken' werd er meer naar die film gerefereerd, dan naar de bijbeltekst die voor de 'preek' gelezen werd. En meerdere malen werd de (oosterse/new age) goeroe in de trailer aangeduid als 'moderne dominee' :-(

...niet te filmen... wilde ik zeggen. Dit lijkt me zo van we willen toch vooral meedoen en aansprekend zijn...
Het lijkt me er echt te dik opliggen.

quote:

Een stukje NOVA aanhalen lijkt me daarmee vergeleken vrij neutraal, wellicht zelfs positief.
Dacht ik ook, zogauw het functioneel is en het er niet aan de haren bijgesleept wordt...
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 10:24:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 14, 2010, 10:34:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2010 om 22:23:
Dacht ik ook, zogauw het functioneel is en het er niet aan de haren bijgesleept wordt...

Een stukje kan ik ook best mee leven. Maar sinterklaas? De kerstman? de paashaas?
Waar ligt de grens?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 14, 2010, 10:41:39 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2010 om 22:34:
[...]

Een stukje kan ik ook best mee leven. Maar sinterklaas? De kerstman? de paashaas?
Waar ligt de grens?

Dat is ook wel weer zo en bedenk dan dat die 'hulpsinterklaas' er was om in een jeugddienst een bepaalde gedachte duidelijk te kunnen maken aan kinderen/jeugd... Als kapstok zeg maar.
En dan is het toch wel anders dan wanneer je in een reguliere dienst de volwassenen met allerei typen op moet schepen omdat ze anders niet kunnen snappen waar de preek over gaat... :?

Kinderdiensten maak ik vaker mee, niet bij 'onszelf' trouwens en personlijk heb ik er niets mee, dus ook niet met de hulpsinterklaas :P
Maar dat is natuurlijk niet altijd het criterium in een gedachtenwisseling.
Het gaat er ook om of ik de ander begrijp met wat hij/zij wil vertellen in zo'n post waar dan zo'n verhaaltje langskomt over een jeugddienst en wat men dan heeft bedacht als hulpmiddel...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 14, 2010, 10:58:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 13:28:

Het lijkt me niet dat ze uitgebreid Nova gaan kijken, maar slechts wat wetenschappelijke stukjes tv aanhalen op een beamer. Ik heb ook wel eens als sinterklaas opgetreden in een jeugddienst bij ons. Als hulpsint van Twente kwam ik in de dienst binnen en had het in een interview over het eerlijk delen wat belangrijk is. Daarop ging ik de dienst weer zwaaiend uit en de preek ging in op het thema "delen wat je van God gekregen hebt."

Mjah, zelfs dat zou ik al ongepast vinden; katholieke sint of niet...

quote:

Zo zie je maar, de oudere generatie heeft wellicht wat meer gezond verstand dan wij als jongeren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 14, 2010, 11:04:18 pm »
P&A:
Klopt en daarbij kregen we van de kerkraad de opdracht om juist de grenzen op te zoeken. Als volgens hen 80 procent van de kerkenraad het nog net vindt kunnen en 20 procent tegen zou zijn, dan mag het.

Dat gaat echter puur om de liturgische jasjes en kapstokken waar je iets in steekt. We kregen ook de nadrukkelijke opdracht van de kerkenraad dat we meer aan diepgang moesten doen.

Twee opdrachten waar we als jeugddienstcommissie dan aan werken onder toezicht van twee jeugdouderlingen die in de jeugddienstcommissie zitten. Dat waren echter dat de opdrachten van de PKN kamp. De vrij evangelische kamp die met hun kerkenraad ook in verbinding staat met onze jeugddienstcommissie is iets strikter aan de regels rondom afspraken en liturgische mogelijkheden. De dominee moet daar de verkondiging doen, terwijl bij de PKN de dominee ook in vertrouwen de preek door een spreker mag laten doen om een voorbeeld te noemen. Echter wordt alles gewogen door de kerkenraden en besproken. Wat vandaag kan, hoeft morgen niet de mogelijkheid te zijn.

Ook een verschil is dat de PKN zich aan de regels van de synode moet houden, maar de vrij evangelische gemeente (kerken van Johannes de Heer) geen synode kent. Bij hen is de kerkenraad het hoogste gezag en de dominee's hebben de zelfde rollen als in de PKN, maar wat orthodoxer en van een wat evangelischer inslag. Lijkt wel een mix van confessioneel gereformeerd en babtist. Het is een splitsing uit de hervormde kerk aan het begin van de vorige eeuw onder leiding van Johannes de Heer.

Het komt in alles op neer: wie vertrouw je de diensten toe en hoe voer je daar de controle over uit.

We hebben een keer een progressieve protestant in de kerk gehad tijdens een dienst georganiseerd door een andere commissie, die de overtuiging deelde als spreker dat Jezus een weg, een waarheid en het leven is. Dat viel in de verkeerde keelgat in de 3 kerken die er samen een dienst hielden. Daar was iets in de toetsing mis gegaan. De uitdaging is om dergelijke problemen op een wijze manier op te lossen.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2010, 11:14:20 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 14, 2010, 11:25:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2010 om 22:58:
[...]

Mjah, zelfs dat zou ik al ongepast vinden; katholieke sint of niet...  

En kan je ook verwoorden waarom je dat vindt? Ik vindt het trouwens okee hoor dat je dat vindt. Het hoort bij je persoonlijke overtuiging van wat goed en fout is.
Zelf persoonlijk geloof ik dat het kan, net als iemand die als een herder de kerk kwam inlopen en de kinderen opweg nam naar de kerststal in een ochtenddienst en met hen over het kinderke Jezus spraken. Ik zie dat als de zelfde. De dominee wilde ook eerst de sinterklaas verwelkomen als de bisschop van Mira die op bezoek kwam, maar uiteindelijk toch maar als sinterklaas.

quote:

Zo zie je maar, de oudere generatie heeft wellicht wat meer gezond verstand dan wij als jongeren.

Dat idee heb ik doorgaans wel, maar eigenlijk niet als het hier om gaat.

Het is trouwens opvallend gebleken dat betrokken jongeren in de kerken vaak hun geloof redelijk delen met de mensen die in de jaren 50 volwassen christenen waren. Jonge beginnende dominee's die nu net afstuderen in de PKN zijn doorgaans geloviger dan de oudere dominee's in de PKN. Ook tempert de kerkbezoekerskrimp nu gemiddeld in Nederland, juist door een harde kern jongeren die juist de kerkbanken blijven vullen. De kerkverlaters zijn vooral ouder dan 25 en jonger dan 50 binnen de PKN.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 14, 2010, 11:52:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2010 om 22:41:
[...]

Dat is ook wel weer zo en bedenk dan dat die 'hulpsinterklaas' er was om in een jeugddienst een bepaalde gedachte duidelijk te kunnen maken aan kinderen/jeugd... Als kapstok zeg maar.
En dan is het toch wel anders dan wanneer je in een reguliere dienst de volwassenen met allerei typen op moet schepen omdat ze anders niet kunnen snappen waar de preek over gaat... :?

Kinderdiensten maak ik vaker mee, niet bij 'onszelf' trouwens en personlijk heb ik er niets mee, dus ook niet met de hulpsinterklaas :P
Maar dat is natuurlijk niet altijd het criterium in een gedachtenwisseling.
Het gaat er ook om of ik de ander begrijp met wat hij/zij wil vertellen in zo'n post waar dan zo'n verhaaltje langskomt over een jeugddienst en wat men dan heeft bedacht als hulpmiddel...
Wat denk je wat die kinderen aan herinnering hebben? Weten ze de essentie nog óf (en ik denk dat dit het geval is) zeggen ze dat Sinterklaas in de kerk was?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 15, 2010, 12:00:39 am »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 23:04:
P&A:
Klopt en daarbij kregen we van de kerkraad de opdracht om juist de grenzen op te zoeken. Als volgens hen 80 procent van de kerkenraad het nog net vindt kunnen en 20 procent tegen zou zijn, dan mag het.
Vreemd. Ik zou zeggen: als je er één persoon mee uit de kerk jaagt: niet doen.

quote:

Dat gaat echter puur om de liturgische jasjes en kapstokken waar je iets in steekt. We kregen ook de nadrukkelijke opdracht van de kerkenraad dat we meer aan diepgang moesten doen.
Welke diepgang wordt er dan bedoeld? Diepgang geeft aan dat het niet oppervlakkig is. En dan heb ik het niet over je voorbeeld maar over het totaal.
Welke diepgang zoek je?

quote:

Twee opdrachten waar we als jeugddienstcommissie dan aan werken onder toezicht van twee jeugdouderlingen die in de jeugddienstcommissie zitten. Dat waren echter dat de opdrachten van de PKN kamp. De vrij evangelische kamp die met hun kerkenraad ook in verbinding staat met onze jeugddienstcommissie is iets strikter aan de regels rondom afspraken en liturgische mogelijkheden. De dominee moet daar de verkondiging doen, terwijl bij de PKN de dominee ook in vertrouwen de preek door een spreker mag laten doen om een voorbeeld te noemen. Echter wordt alles gewogen door de kerkenraden en besproken. Wat vandaag kan, hoeft morgen niet de mogelijkheid te zijn.

Ook een verschil is dat de PKN zich aan de regels van de synode moet houden,
Welke regels geeft de synode dan? Ik kan ze niet ontdekken op PKN.nl namelijk.
In de regel is de PKN toch de kerk waar bijna alles kan, iets wat je de evangelische hoek niet kunt verwijten....

quote:

maar de vrij evangelische gemeente (kerken van Johannes de Heer) geen synode kent. Bij hen is de kerkenraad het hoogste gezag en de dominee's hebben de zelfde rollen als in de PKN, maar wat orthodoxer en van een wat evangelischer inslag.
Kerken van Johannes de Heer?  Kun je dat uitleggen?
Jehova ken ik wel maar JodeHE weer niet _O_

quote:

Lijkt wel een mix van confessioneel gereformeerd en babtist. Het is een splitsing uit de hervormde kerk aan het begin van de vorige eeuw onder leiding van Johannes de Heer.

Het komt in alles op neer: wie vertrouw je de diensten toe en hoe voer je daar de controle over uit.

We hebben een keer een progressieve protestant in de kerk gehad tijdens een dienst georganiseerd door een andere commissie, die de overtuiging deelde als spreker dat Jezus een weg, een waarheid en het leven is. Dat viel in de verkeerde keelgat in de 3 kerken die er samen een dienst hielden. Daar was iets in de toetsing mis gegaan. De uitdaging is om dergelijke problemen op een wijze manier op te lossen.

Dus: er zijn kerken in jullie samenwerking die NIET belijden dat Jezus de Weg de Waarheid en het Leven is?
Laten we hopen en bidden dat dit niet het geval is zeg!
Of (en dat hoop ik  vooral) begrijp ik je tekst niet????

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2010, 12:04:25 am »
domme vragen mogen gesteld worden dus:
Waar sprak Jezus IN de tempel of Synagoge een vergelijking uit en gebruikte Hij een praktisch voorbeeld zoals bv. Sinterklaas in een kerkdienst?
Iemand enig idee????

Concreet is de vraag: wat is een kerkdienst?
Wat doen we daar?
WIE ontmoeten wij en Welke GOD komt ons tegemoet?
Past daarin kleinmenselijk (St.Wat een heerlijke term :) ) gedoe als toneel óf doen wij als Mozes en zijn we klein? (Ex.3:5)
Is er nog enig besef van wat ik met St. als heilig benoem?
Beseffen we nog dat God daar is waar twee of meer in Zijn heilige Naam vergaderd zijn? (Matth. 18:20)
Weten we als mens nog wat heilig is en durven we ons als mens nog klein te voelen óf, en ik vrees met grote vreze, spelen we een spel in de kerk om maar zo laagdrempelig als de (zwarte) pieten te zijn zonder te beseffen dat God met ons is?

In een andere draad is al opgemerkt met termen als "profaan".
Wat denken wij, hoe zou jij het vinden als God, Jezus of welke hogere macht dan ook in onze samenkomsten aanwezig was?
Concreet: hoe zou jij (wie dan ook!!!) het vinden dat Christus wederkomt op het moment dat jij als sinterklaas in Zijn kerk rondloopt?

Het gaat dus niet om het vertonen van een stukje nova of weet ik veel wat.
Het gaat er om dat wij als christenen (lees: zij die van Christus zijn!!!) beseffen dat de samenkomst een heilig gebeuren is.

Waar leg je dan de grens?
Moet alles maar kunnen omwille van de mens?
Of, en ik geloof dat ten zeerste (!), moeten we als mens veel laten omwille van God?

Ondanks dat ik niet RKK ben heb ik meer dan diep respect voor hoe deze broers en zussen door de eeuwen consistent GOD en CHRISTUS centraal hebben gezet in de liturgie.
Mogen we als kerken na de reformatie gerust eens over na gaan denken...

Er is nogal wat kind met badwater weggegooid vrees ik.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 12:29:26 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 15, 2010, 12:31:43 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2010 om 23:52:
[...]
Wat denk je wat die kinderen aan herinnering hebben? Weten ze de essentie nog óf (en ik denk dat dit het geval is) zeggen ze dat Sinterklaas in de kerk was?
Het was een jeugddienst, dus de doelgroep was in de eerste plaats de jeugd en daarnaast is het mooi dat de rest van de bezoekers er ook wat van op pikt.  Van een jongere heb ik eens gehoord dat hem opgevallen was dat de boodschappen van jeugddiensten die hem het beste bij zijn blijven hangen, vooral die jeugddiensten waren waar de boodschap aan een toneelstukje gekoppeld waren.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 12:34:58 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 15, 2010, 12:37:44 am »

quote:

gaitema schreef op 15 november 2010 om 00:31:
[...]

Onderschat je kinderen zo?

Nee hoor, ik werkte lange tijd met kinderen .
Vraag eens eerlijk aan die kinderen wat ze nog weten van die dienst.
Welke vraag zou je stellen?

Ik gok even op deze: :" weet je nog waar het om ging toen sinterklaas in de kerk was..."
Sinterklaas is dan het hoofdonderwerp geworden _O_

edit: ik zie dat jij je post hebt gewijzigd en de toon daarmee ook hebt gewijzigd. Mijn opmerking blijft derhalve wel staan :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 12:40:38 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 15, 2010, 01:29:51 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2010 om 00:00:

Vreemd. Ik zou zeggen: als je er één persoon mee uit de kerk jaagt: niet doen.

Het is bij ons de overweging: "wat wil God en wat wil de bezoeker."

Als God iets wil, wat bepaalde mensen de kerk uit jaagd en we zijn daarvan op de hoogte gekomen, dan jagen we de mensen de kerk maar uit, omdat God de grote baas is.

We hebben zo ook jeugddiensten gehouden over de thema's "eindtijd met wederkomst van Jezus, de hel, liefde, Goa je met brommers kieken?, Iemand anders is dood, sinterklaas, engelen en demonen, engelen, profeten en valse profeten (anti Char en New Age dienst), licht en duisternis, Religie en relatie, gaven van de heilige Geest, wonderen, Jezus fanclub en vertrouwen bijvoorbeeld.

quote:

Welke diepgang wordt er dan bedoeld? Diepgang geeft aan dat het niet oppervlakkig is. En dan heb ik het niet over je voorbeeld maar over het totaal.
Welke diepgang zoek je?

Een zeer goede vraag. Dat vroegen wij ons ook af bij het krijgen van die commentaar. Daar moeten we als jeugddienstcommissie maar naar gissen geloof ik. In ieder geval kwam de vraag om diepgang vooral uit de gereformeerde hoek waar een enorme inmenging van ouderlingen en gemeenteleden in de discussies omtrent de kerkdiensten bestaan. Als de dienst door bepaalde kerkbezoekers niet aanvaard worden, zijn er bij ons mensen die de dominee daarover persoonlijk mailen of opbellen of brieven schrijven naar de kerkenraad of zelfs naar de commissieleden van de jeugddienstcommissie. Ik ben zelf ook wel eens persoonlijk aangesproken door een paar ontevreden moeders en een man die vondt dat ik beter moest voor berijden voor iets. Ik vindt die betrokkenenheid wel mooi, maar de mensen willen vaak tegenstrijdige dingen. De één wil niet dat je over eindtijd en Jezus wederkomst wil hebben, de ander wil kortere eenvoudiger preken en de ander juist langere diepgaandere preken. Weer een ander wil meer onbekende liederen in de dienst en weer anderen juist geen onbekende liederen in de dient. Tja... Om de commentaren staat onze gemeente zelfs landelijk bekend om. We staan landelijk bekend als een stevige grote confessionele kritische gemeenschap, waar we bij vacatures die we eens in de zoveel jaren open hebben voor vacante domineeplaatsen bij ons best wel de gevolgen van zien. Namelijk willen de meeste synodaal gereformeerde dominee's bij ons om die reden geen dominee worden. Het is hen te heet onder de voeten. Te confessioneel en te kritisch.

quote:

Welke regels geeft de synode dan? Ik kan ze niet ontdekken op PKN.nl namelijk.
In de regel is de PKN toch de kerk waar bijna alles kan, iets wat je de evangelische hoek niet kunt verwijten....

Dat is logisch, want de evangelischen hebben ook geen synode. Dus kan je ze niet verwijten dat hun synodes geen regels kennen. Een synode zonder regels is niet wat.

Er zijn theologische regels, zoals dat een voorganger die voorgaat een theoloog moet zijn. Ook zijn er regels over wat de kerkenraden mogen beslissen en wat niet, daardoor kunnen wij in het plaatselijke PKN proces niet zo een gemeente zijn zoals we graag zouden willen, vanwege de structurele regels omtrent de wijkkerkenraden. Heb je namelijk als gemeente meer dan drie dominee's, dan moet elke wijk met hun wijkkerkenraad als zelfstandige wijkgemeente uitroepen. Zo hebben we vanaf volgens jaar met de fusie één PKN Nijverdal gemeenschap dat bestaat uit drie wijkgemeentes die gezamelijk gebruik maken van drie gebouwen. Dat terwijl we juist één kerkenraad willen, mag dat niet. Het gevolg is een vervelende: twee wijkgemeentes die tegen het homohuwlijk zijn en één voor. Ook over kwesties als kinderen aan het avondmaal en invullingen van de wijkdiensten (elke wijk zijn eigen diensten) zou elke wijk zelfstandig beslissingen mogen nemen. Dat is het hervormde model. De reden waarom veel plaatselijke gereformeerde kerken en hervormde kerken die redelijk op één lijn zitten toch niet samen gaan.

Je mag binnen de PKN ook voor het gereformeerde model van één kerkenraad met  onzelfstandige wijken eronder kunnen kiezen, maar dat mag tot maximaal drie dominee's per gemeente. Bij ons kozen de hervormden voor het gereformeerde model, dus konden we eindelijk één gemeente worden, maar de synode hield dat tegen vanwege dus onze zestal predikanten. Nu kozen we voor het hervormde mobel onder gereformeerde streven. Of terwijl: zoveel mogelijk in overleg met de kerkenraad van de hele gemeente, om als wijkkerkenraden zoveel mogelijk op één lijn te gaan zitten. Dat gebeurd dus bijvoorbeeld omtrent het avondmaal vraagstuk, wat een zware discussie gaat worden vanwege de vier huidige modellen die er gebruikt worden in Nijverdal. Namelijk gebruiken de drie hervormde wijken allemaal hun eigen manier van hun avondmaal vieren momenteel en de gereformeerde kerk ook hun eigen gezamelijke manier. Ook dat is niet helemaal waar, want de gereformeerden houden met het avondmaal nu twee ochtenddiensten. De eerste ochtenddienst voor de mensen die tegen kinderen aan het avondmaal zijn en daarom geen dienst bezoeken waar kinderen wel aanzitten en de tweede avondmaaldienst voor de mensen die het prima vinden als er kinderen aan gaan, al hebben ze persoonlijke bezwaren of niet. Zo zijn mijn ouders tegen kinderen aan het avondmaal, maar bezoeken toch de tweede dienst, omdat ze prima vinden dat andere gezinnen wel hun kinderen aan laten gaan. Daarin ook weer twee ruimtes. Wie op de gallerijen zitten krijgen geen avondmaalbeker en brood aangerijkt (is lastig denk ik), wie beneden zit wel, waartussen de ene kind dus mee doet en de andere juist weer niet. Zo ging dat bij ons voorheen. We houden nu ook al wel twee verschillende vormen door elkaar. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dan maak ik weer een lopend avondmaal mee waarin ik het van de ouderling en de dominee moet ophalen onder de woorden "het lichaam van Christus" en "het bloed van Christus" en dan krijg ik het aangerijkt op mijn zitplaats.

Dat is een heftig thema, het had bij ons eens bijna een kerkscheuring veroorzaakt binnen verhitte conflicten binnen de gemeente en de kerkenraad van de gereformeerde kerk. Toen hadden ze namelijk een stemmingsronden gehouden in de kerk (een domme fout). Die dag stemden 50 procent voor kinderen aan het avondmaal en 50 procent tegen. Een zeer ongelukkige uitslag.

Kijk, zulke zaken wordt stevig beïnvloed door de synode en de rol die ze geven aan de kerkenraden, wijkkerkenraden en de modellen waar je uit mag kiezen.

quote:

Kerken van Johannes de Heer?  Kun je dat uitleggen?
Jehova ken ik wel maar JodeHE weer niet _O_  

:+

Hij is bekend van de Johannes de Heer liederen.

zoals "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal licht achter mij en ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefdevolle vriend is Hij.... Ik wandel in het licht met Jezus en luister naar zijn dierbre stem en niets kan mij van Hem scheiden, sinds ik wandel in het licht met Hem"

Volgens mij ook het zegenlied met de woorden die daar immers altijd gezongen worden: "Amen, amen a-aaamen, dat wij niet bescha-aaamen, Jezus Christus onze Heer, amen God Uw naar zij eer, Aaaamen!"

quote:

Dus: er zijn kerken in jullie samenwerking die NIET belijden dat Jezus de Weg de Waarheid en het Leven is?
Laten we hopen en bidden dat dit niet het geval is zeg!
Of (en dat hoop ik  vooral) begrijp ik je tekst niet????

Je begreep de tekst niet :P
Onze 3 de kerken die samen de jeugddienst organiseerden geloven juist dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is, maar een commissie die over die dienst ging nodigde een bekende man in bepaalde kringen uit die dus tegen onze verwachtingen in dat niet bleek te geloven. Ik weet niet hoe de nabespreking in de kerkenraden en de commissie was, maar vanuit de bezoekers kwamen in ieder geval duidelijk protest. De beste man vroeg namelijk ook nog eens in de dienst wie er voor zijn uitspraak "Jezus is een weg, een waarheid en het leven was"en wie tegen. Die mochten daar wat over opdreunen, iets van "ik geloof dat"of "ik geloof dat Niet" Ruim weg de meesten zeiden "ik geloof dat Niet." Daardoor ging die man maar snel over op wat anders, hij had een progressievere gemeente verwacht.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 02:05:43 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 15, 2010, 02:07:42 am »
ps: de vrijzinnige gemeentes elders ter lande hebben natuurlijk een vagere verhaal over wat nu de weg, de waarheid en het leven zou zijn. Ik heb ze er nooit wat over horen zeggen, dus ik heb geen idee hoe zij dat zouden verwoorden.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 15, 2010, 02:13:07 am »
Voor de duidelijkheid:
Het verschil zit hem dus erin dat Jezus is een weg, een waarheid en het leven werd gezegd door de bedoelde persoon, terwijl als je niet oplet je denkt dat gezegd wordt: Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven.
Maar hij zegt en bedoelt het dus anders. Hij ging eens checken of hij aanhang had voor dat idee. Dat begrijp ik goed, zo?

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 15, 2010, 03:04:37 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 november 2010 om 14:14:

Deze combinatie van "heilig" en "profaan" is in de woordverkondiging niet zo vreemd.

Niet alleen in de woordverkondiging. Paulus gaat in 1 Kor 11 flink tekeer tegen degenen die de agapemaaltijd (profaan) gaan mengen met de Eucharistie (heilig). De eerste kan ook thuis worden gegeten en moet zodanig verdeeld worden dat iedereen deel aan kan hebben.

Dat is ook niet zo vreemd, want de vroege christenen hadden net zo goed een eredienst met liturgie (Hnd 13:2), waar zowel christelijke elementen als joodse elementen in de liturgie voorkwamen. Zoals je weet is de eredienst van de joden heilig, zelfs de Schriftrollen mogen niet met de hand worden aangeraakt, maar uitsluitend met een aanwijspen... de nieuwe christelijke eredienst is net zo heilig, maar dan christologisch. De liturgie was natuurlijk ook nog niet zo ver ontwikkeld als het nu is...

quote:

Als je het kijken naar Nova "profaan" vindt,

In een eredienst ter eer en glorie van God zeker!

quote:

... zou je er thuis ook niet naar moeten kijken.

Thuis hou ik geen liturgische eredienst, het is geen geheiligde joodse synagoge, noch een gewijde christelijke kerk. Daar zou ik er dus eventeel wel naar kunnen kijken.

quote:

God wil dat wij heilig leven

Inderdaad, en we worden geheiligd door de sacramentele liturgie, evenals de sacramenten die daar aanwezig in zijn.

quote:

en dat bepaalt ook wat we thuis op de buis bekijken.

Levensheiliging, nadat we gevoed zijn door de sacramenten, is inderdaad essentieel...dus het bepaald ook je handelen, incl tv kijken.

quote:

Het is maar net wat de bedoeling ervan is om dit te bekijken. Als Bottenbley de tekenen van de tijd erin herkent dan dan weet hij zich als onderherder ervoor verantwoordelijk om de schapen erop te wijzen dat de bijbel over deze ontwikkelingen spreekt. Het zou eventueel op een andere manier kunnen. Het belangrijkste is dat het gebeurt.

Het lijkt mij onderdeel van een catechesatie avond, of een lezing o.i.d. Los van het feit of het inhoudelijk wel klopt...Maar het hoort m.i. niet thuis in een eredienst voor God. Daar zijn al je zintuigen gericht op de Heer, niet op Jeroen Pauw of wie het tegenwoordig ook presenteert.

quote:

Zo, die kan small brother in zijn zak steken! Oordelen laten we over aan Hem!

Maar zodra we profane zaken met het heilige gaan mengen in de eredienst dan moet er toch iemand alarm gaan slaan. Dan is het einde zoek...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 15, 2010, 03:11:38 am »

quote:

Zwever schreef op 14 november 2010 om 16:42:
Tja, als het dagelijkse leven niet binnen mag dringen in de kerk, geeft het m.i. alleen maar aan dat de kerk kennelijk niks te maken heeft met het dagelijkse leven. Een typisch Westers dualisme dat erg weinig te maken heeft met heiligheid, dunkt me. Heiligheid heeft veel meer te maken met de manier waarop je met het alledaagse omgaat, nietwaar?

Dan heb je nog nooit een liturgie van een Oosters-Orthodoxe kerk bijgewoond? Die hebben sinds de 1e eeuw hun liturgie niet of nauwelijks gewijzigd en het mengen van het profane met het heilige is bij hen net zo'n gruwel als bij de Westerse Kerk. En de Oosters-Orthodoxen hebben een broertje dood aan westers dualisme...

quote:

Ofwel: onderzoek alles en behoud het goede. Laat Sinterklaas maar 5 rondjes maken door de kerk, maar kijk er dan wel opbouwend kritisch tegenaan vanuit Christus ogen. Daar heb je m.i. veel meer aan dan een abstracte preek over theologische waarheden, die mensen vervolgens niet toe weten te passen in hun alledaagse leven.
Maar dat is een tegenstelling die feitelijk niet bestaat... Het is niet óf heilig/profaan mengen, óf een abstracte preek die niet toepasbaar is. Het is beiden niet aan te bevelen... Van mij mag de sint best door de kerk komen wandelen, maar niet tijdens een dienst...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 15, 2010, 03:51:19 am »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2010 om 23:25:
En kan je ook verwoorden waarom je dat vindt? Ik vindt het trouwens okee hoor dat je dat vindt. Het hoort bij je persoonlijke overtuiging van wat goed en fout is.

Beter dan de Concilievaders van het 2e Vaticaans Concilie kan ik het eigenlijk niet verwoorden:

quote:

Niettemin is de liturgie het hoogtepunt, waarop de activiteit van de Kerk zich richt, en tevens de bron, waaruit heel haar kracht voortkomt. Want de apostolische arbeid heeft tot doel, dat allen, door geloof en doopsel kinderen Gods geworden, samenkomen, God prijzen temidden van de kerkgemeenschap, deelnemen aan het offer en eten van de maaltijd des Heren.

Van haar kant spoort de liturgie de gelovigen aan om, gevoed met de "paasgeheimen, eendrachtig in liefde" te zijn; zij bidt, dat "zij in hun levenswandel mogen bewaren, wat zij door het geloof hebben ontvangen". En de vernieuwing van het verbond van de Heer met de mensen in de Eucharistie dringt de gelovigen, Christus vurig lief te hebben en ontsteekt die liefde in hen. Uit de liturgie dus, en vooral uit de Eucharistie, stroomt ons de genade toe als uit een bron, en zij voert op de meest doeltreffende wijze tot die heiliging van de mensen en tot die verheerlijking van God in Christus, waarop alle andere werken van de Kerk als op hun doel gericht zijn. - Sacrosanctum Concilium 10

Er is naturlijk nog wel meer over te zeggen, maar in de dop is dit wel wat ik geloof.

quote:

Dat idee heb ik doorgaans wel, maar eigenlijk niet als het hier om gaat.

Het is trouwens opvallend gebleken dat betrokken jongeren in de kerken vaak hun geloof redelijk delen met de mensen die in de jaren 50 volwassen christenen waren. Jonge beginnende dominee's die nu net afstuderen in de PKN zijn doorgaans geloviger dan de oudere dominee's in de PKN. Ook tempert de kerkbezoekerskrimp nu gemiddeld in Nederland, juist door een harde kern jongeren die juist de kerkbanken blijven vullen. De kerkverlaters zijn vooral ouder dan 25 en jonger dan 50 binnen de PKN.
Dat zien we bij ons in de kerk ook. Er komen steeds meer jongeren (tot 50 zeg maar) , en die zijn over het algemeen stukken conservatiever dan de vorige generatie. De huidige priesters zijn ook redelijk progressieve jaren 60 priesters, maar de lichtingen die nu van de seminaries en universiteiten komen zijn véél orthodoxer. Dat is op zich wel goed, maar we moeten ook wel zorgen dat we de minder orthodoxen niet van ons gaan vervreemden.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 03:52:02 am door St. Ignatius »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 15, 2010, 09:34:36 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:04:
[...]

Niet alleen in de woordverkondiging. Paulus gaat in 1 Kor 11 flink tekeer tegen degenen die de agapemaaltijd (profaan) gaan mengen met de Eucharistie (heilig). De eerste kan ook thuis worden gegeten en moet zodanig verdeeld worden dat iedereen deel aan kan hebben.

Dat is ook niet zo vreemd, want de vroege christenen hadden net zo goed een eredienst met liturgie (Hnd 13:2), waar zowel christelijke elementen als joodse elementen in de liturgie voorkwamen.
Zij vastten en bidden, in Hand. 13: 2, maar dat kan ook buiten de dienst zijn geweest. Ik kan in die verzen geen liturgie ontdekken... Je kunt in een eredienst alleen maar vasten als je niet neemt van het brood en de beker (in mijn optiek lijkt me)

quote:

Zoals je weet is de eredienst van de joden heilig, zelfs de Schriftrollen mogen niet met de hand worden aangeraakt, maar uitsluitend met een aanwijspen... de nieuwe christelijke eredienst is net zo heilig, maar dan christologisch. De liturgie was natuurlijk ook nog niet zo ver ontwikkeld als het nu is...

Als je geen liturgie gebruikt kan de dienst netzo christologisch zijn hoor. :)
M.i. zit er een onderscheid tussen de woordverkondiging: van God naar de mensen toen - en de eredienst, waar de gelovigen God de eer geven en Avondmaal vieren (Eucharistie zo je wilt), van mensen naar God - en in dit aspect van de dienst kun je geen Nova aanhalen.
Bij ons zou je het zo zeggen: 's morgens hebben we het zeker niet over Nova aangezien we dan Avondmaal vieren, 's middags zou het kunnen als het wat toevoegt of illustreert bij de woordverkondiging.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 09:35:22 am door Priscilla en Aquila »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 15, 2010, 12:52:16 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:11:
Dan heb je nog nooit een liturgie van een Oosters-Orthodoxe kerk bijgewoond?

Dan heb je zeker ook nog nooit gehoord dat ik het daar niet mee eens ben? :)

quote:

Die hebben sinds de 1e eeuw hun liturgie niet of nauwelijks gewijzigd en het mengen van het profane met het heilige is bij hen net zo'n gruwel als bij de Westerse Kerk. En de Oosters-Orthodoxen hebben een broertje dood aan westers dualisme...

Goed punt. Er kunnen ook andere redenen en/of wereldbeelden zijn waarom je het alledaagse niet toe wilt laten in de kerk. Maar is het terecht?

quote:

Maar dat is een tegenstelling die feitelijk niet bestaat... Het is niet óf heilig/profaan mengen, óf een abstracte preek die niet toepasbaar is. Het is beiden niet aan te bevelen... Van mij mag de sint best door de kerk komen wandelen, maar niet tijdens een dienst...

Het ligt er allemaal maar net aan wat je met 'heilig' bedoelt. De Sint in een kerkdienst, gewoon voor de lol, daar is weinig heiligs aan. Net als een kerstboom in de kerk :S.

Maar de Sint in de kerk, of een kerstboom in de kerk, om er vervolgens heilig-kritisch-opbouwend over na te denken of iets mee te doen, dát is een hele andere manier. In-de-wereld-niet-van-de-wereld, zeg maar.

In zowel het OT als het NT gaat het God om ons hart. Waar ligt ons hart? Bij die ene 'heilige' dienst door de weeks, of bij onze dagelijkse beslommeringen? Me dunkt het laatste. Daarom moet juist de kerk daarmee geïntegreerd zijn, zodat je geen scheiding krijgt tussen je houding op zondag en de rest van de week.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 15, 2010, 02:37:39 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:04:
[...]

Maar waar ging Paulus nu zo tegen tekeer? Een vermenging van profaan en heilig? OF het houden van een agapemaaltijd zonder dat er agape bij kwam kijken? En het feit dat ze hierdoor zelfs de "Maaltijd van de Heer" in discrediet brachten?? Want is het voornaamste vermaan (de grote rode draad door die 1e Korinthebrief) niet het verwijt dat de liefde ontbrak bij deze gemeente???

Want het zal je maar gezegd worden:
"Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is. Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal."...

Ze moesten de weg nog gewezen krijgen naar het liefhebben... "Probeer inderdaad te streven naar de hoogste gaven, maar IK zal jullie vertellen wat de meest voortreffelijke weg is: de agape".... Terwijl ze, naar eigen idee, nota bene wekelijks al een 'agapemaaltijd' HIELDEN... Je zou je toch de ogen uit je hoofd gaan schamen als deze boodschap tot je door zou dringen??!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 15, 2010, 03:34:56 pm »
Dit alles doet me denken aan de - vaak in evangelische kringen gehoorde - uitspraak dat we 'onze dagelijkse zorgen maar buiten de deur moeten laten en ons nu op God kunnen gaan richten'.

Alle goede bedoelingen ten spijt, is het niet een vorm van vluchtgedrag? God moet toch juist iets te zeggen hebben over onze dagelijkse zorgen?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 15, 2010, 03:40:22 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:11:
[...]

Dan heb je nog nooit een liturgie van een Oosters-Orthodoxe kerk bijgewoond? Die hebben sinds de 1e eeuw hun liturgie niet of nauwelijks gewijzigd en het mengen van het profane met het heilige is bij hen net zo'n gruwel als bij de Westerse Kerk. En de Oosters-Orthodoxen hebben een broertje dood aan westers dualisme...

quote:

Zwever schreef op 15 november 2010 om 12:52:
[...]

Volgens mij ging het Ignatius hierbij vooral om om aan te tonen dat als een kerk bepaalde 'wereldse' zaken in de dienst niet binnen laat, dat dat zeker nog geen Westers dualisme hoeft te betekenen. Het ging er niet om of je het wel of niet eens zou moeten zijn met de liturgie van de Oosters orthodoxe kerk.

Het was voor mij trouwens eens een 'cultuurschokje' toen er trots werd gezegd: wij, Oosters-orthodoxen hebben nog precies dezelfde diensten als de eerste kerken. De schok was dat wij pas trots zijn als we weer eens een nieuwe element aan de dienst hebben toegevoegd. Het zet wel aan het denken, maar wat ik er nou precies van moet denken, daar ben ik nog lang niet uit.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 15, 2010, 03:53:16 pm »
@Mirt: ik weet dat dat zijn punt was, zie verdere opmerking ("goed punt") van mij.

Alhoewel er niks mis is met traditie op zichzelf, betekent het in het geval van een Orthodoxe kerk wel bijna letterlijk dat je een kerkdienst hebt uit het jaar 0. Het is niet voor niets dat dat in het Nederlands een denigrerende opmerking is, omdat het gewoon totaal niet aansluit bij de belevingswereld van mensen.

Zoals Paulus al schreef: "Ik ben voor de Joden een Jood geworden, voor de Grieken een Griek, om er tenminste enkele van hen te redden". Een one-size-fits-all lijkt me dus een illusie.

edit: het raakt ook de kern van kerk-zijn. Is dat een groepje gelovigen die samenkomen om God te prijzen in een eredienst, of is het een groep gelovigen die erop uitgezonden is om de wereld met het evangelie te bereiken? Of allebei? Als je het deel van 'de wereld bereiken' serieus neemt, dan lijkt me dat je als kerk ook echt midden IN die wereld wil staan. De wereld van Nova, Sint en kerstbomen. En dan niet als achteloze toeschouwer, maar als een zoutend zout en een lichtend licht.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2010, 04:01:22 pm door Zwever »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 15, 2010, 04:07:35 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 november 2010 om 15:53:
@Mirt: ik weet dat dat zijn punt was, zie verdere opmerking ("goed punt") van mij.

Alhoewel er niks mis is met traditie op zichzelf, betekent het in het geval van een Orthodoxe kerk wel bijna letterlijk dat je een kerkdienst hebt uit het jaar 0. Het is niet voor niets dat dat in het Nederlands een denigrerende opmerking is, omdat het gewoon totaal niet aansluit bij de belevingswereld van mensen.

Zoals Paulus al schreef: "Ik ben voor de Joden een Jood geworden, voor de Grieken een Griek, om er tenminste enkele van hen te redden". Een one-size-fits-all lijkt me dus een illusie.
Ik zie dat al in de geschiedenis van de Russisch Orthodoxe Kerk. Ik haal nu even een stukje uit de wiki aan (ik heb er recent wat uitgebreidere achtergrondinformatie over gelezen in "Een geschiedenis van Rusland" van Jan Bezemer - al is dat niet speciaal een boek over kerkgeschiedenis; de info was nog redelijk beknopt....)

Quote wiki: In het midden van de 17e eeuw voerde de toenmalige patriarch van Moskou, Nikon, hervormingen door in de Russisch-orthodoxe ritus. Vele gelovigen betwistten de legitimiteit van deze hervormingen en onder leiding van aartspriester Avvakoem Petrov voerden ze fel oppositie tegen de hervormingspolitiek. De strijd werd beslecht in het voordeel van de hervormingsgezinden en het kwam in 1666-67 tot een schisma (raskol in het Russisch). Over de oude riten werd een banvloek uitgesproken en de aanhangers van de oude Russische traditie en de middeleeuwse Russische liturgie werden tot raskolniki (schismatici) bestempeld en werden lange tijd vervolgd. Zij noemen zichzelf староверы - Oudgelovigen.

Ik ga er dus maar van uit, dat waar over de Orthodoxe Kerk gesproken werd, de Grieks Orthodoxe Kerk bedoeld werd... Maar zelfs in het Derde Rome  ;) werd blijkbaar de noodzaak gepeild om de liturgie bij de plaatselijke behoeften aan te laten sluiten... "Byzantium" werd "de Russen een Rus" gemaakt???

Een one-size-fits-all lijkt dus inderdaad een illusie?!?!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 15, 2010, 04:31:47 pm »
Handig stukje info, bedankt!

In zendingstermen praten we hier over contextualisatie, het brengen van de boodschap in een voor mensen begrijpelijke manier, die aansluit bij hun cultuur. Dat is iets anders als syncretisme (water bij de wijn, gemengde vormen, denk aan de hele santenkraam rond de kerst).

Het bewust afwijzen van contextualisatie lijkt me niet alleen een 'illussie', het lijkt me zelfs een belediging van de Zender en zijn veelkleurige creatie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 15, 2010, 04:33:03 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:51:
[...]

Beter dan de Concilievaders van het 2e Vaticaans Concilie kan ik het eigenlijk niet verwoorden:

[...]

Er is natuurlijk nog wel meer over te zeggen, maar in de dop is dit wel wat ik geloof.

Dat is geloof ik ook zeker waardevol, al ziet onze liturgie wat anders uit. Wat belangrijk is komt vanuit overtuiging, een oprecht geloof. Ik vroeg me af whoe je het ziet met invullingen in de liturgie. Zoals de sint of in de opener de wetenschappelijk filmbeeldfragmentjes zie ik zelf als een middel waarvan je hoop dat God daar wat mee wil gaan doen, als plaatjes in de bijbel of schilderingen in de glas en loodramen, wat onze kerk ook kent.

De meest indrukwekkende vindt ik nog de glas in loodramen van de vrij evangelische gemeente bij ons, waar een grote oog je aankijkt met de tekst "Ik ben bij u lieden, al de dagen tot aan de voleinding." Bijn ons in de kerk vanuit onze zitplaats kijk ik ook altijd tegen een hele grote glas in loodraam en een afbeelding van de knus stenen kerkje op een hoge ronts. Ik heb als kind lang afgevraagd waar dat naar verwees en beelde me in hoe het is om in dat kerkje te zijn. Nu weet ik inmiddels wat het betekend.

zo komen geregeld ook van katholieken bijzondere dingen in het nieuws.

Een levende kerststal bijvoorbeeld. Hoe kijk je tegen dat soort dingen in het algemeen aan?

quote:

Dat zien we bij ons in de kerk ook. Er komen steeds meer jongeren (tot 50 zeg maar) , en die zijn over het algemeen stukken conservatiever dan de vorige generatie. De huidige priesters zijn ook redelijk progressieve jaren 60 priesters, maar de lichtingen die nu van de seminaries en universiteiten komen zijn véél orthodoxer. Dat is op zich wel goed, maar we moeten ook wel zorgen dat we de minder orthodoxen niet van ons gaan vervreemden.
Ik denk dat de kracht zit in onderlinge betrokkenheid. Bij rorate en van Thorgrem hoorde ik van Rooms katholieke  huisgroepen van gezinnen die samenkomen om zo samen gemeente te zijn. Het zijn interessante initiatieven vindt ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 15, 2010, 05:11:24 pm »

quote:

mirt schreef op 15 november 2010 om 15:40:
[...]

[...]

Volgens mij ging het Ignatius hierbij vooral om om aan te tonen dat als een kerk bepaalde 'wereldse' zaken in de dienst niet binnen laat, dat dat zeker nog geen Westers dualisme hoeft te betekenen. Het ging er niet om of je het wel of niet eens zou moeten zijn met de liturgie van de Oosters orthodoxe kerk.

Het was voor mij trouwens eens een 'cultuurschokje' toen er trots werd gezegd: wij, Oosters-orthodoxen hebben nog precies dezelfde diensten als de eerste kerken. De schok was dat wij pas trots zijn als we weer eens een nieuwe element aan de dienst hebben toegevoegd. Het zet wel aan het denken, maar wat ik er nou precies van moet denken, daar ben ik nog lang niet uit.
Het gaat voor mij vooral om de berijkbaarheid en de uitwerking in de mensen. Je kan ook vooral met uiterlijke vertoon bezig gaan, zonder dat je van binnen wordt opgewekt. Daarbij vindt ik het jammer dat veel orthodoxe kerken moeite hebben om publiek van buiten aan te spreken. Ik zou bijvoorbeeld niet zo een syrisch orthodoxe kerk binnengaan, maar een gereformeerd vrijgemaakte kerk, een katholieke kerk en een pinkstergemeente heb ik wel bezocht, omdat het ook zo in elkaar zit, dat ik er ook wat mee kan.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 15, 2010, 07:28:45 pm »
Ik vroeg me vandaag, al fietsend op weg naar huis (beatus vir qui meditabitur in lege Domini die ac nocte... O-) ), af of het volgende citaat van Paulus niet een soortgelijk "Nova-moment" genoemd zou moeten worden... Hij neemt een citaat van een profane schrijver op in zijn brief aan Titus...

Titus 1:12 Een van hun eigen profeten, zelf een Kretenzer, heeft gezegd: ‘Kretenzers zijn onverbeterlijke leugenaars, gemene beesten, vadsige vreters.’

Hoe moeten we hier nu tegen aankijken?? Is deze brief wel geschikt voor de Epistellezingen? Of kan hij slechts na heenzending, zegen en handdruk aan de Gemeente worden voorgelezen???

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 15, 2010, 07:56:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 november 2010 om 19:28:
Hoe moeten we hier nu tegen aankijken?? Is deze brief wel geschikt voor de Epistellezingen? Of kan hij slechts na heenzending, zegen en handdruk aan de Gemeente worden voorgelezen???
_O_

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 15, 2010, 11:01:16 pm »
Ik mag die Paulus wel, hij is niet vies van rake harde woorden :)

Vatsige vreters, ze zouden zich moeten laten castreren, de onruststokers :D. Niet bepaald elitaire geestelijke woorden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 16, 2010, 12:12:01 am »

quote:

gaitema schreef op 15 november 2010 om 23:01:
Ik mag die Paulus wel, hij is niet vies van rake harde woorden :)

Vatsige vreters, ze zouden zich moeten laten castreren, de onruststokers :D. Niet bepaald elitaire geestelijke woorden.

Lees je dan deze ook even?
Gal 1:8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!

Tekstplukken is geen moeilijke hobby vrees ik  O-)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 16, 2010, 03:00:43 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 november 2010 om 09:34:

Zij vastten en bidden, in Hand. 13: 2, maar dat kan ook buiten de dienst zijn geweest. Ik kan in die verzen geen liturgie ontdekken... Je kunt in een eredienst alleen maar vasten als je niet neemt van het brood en de beker (in mijn optiek lijkt me)
λειτουργούντων(van:  λειτουργέω - leitourgeō) δὲ αὐτῶν τῷ κυρίῳ καὶ νηστευόντων… (Hnd 13:2)

Laten we nu eens een protestantse en katholieke vertaling bekijken:

” Terwijl zij eredienst houden voor de Heer, en vasten…” (Naardense Bijbel)
” En terwijl zij vastten bij de dienst des Heren…” (NBG-1951)
” Zij hielden een eredienst en een vasten…” (WV-1995)

Nee, het was wel degelijk binnen de eredienst; dat kunnen we ook aan de praxis zien, er waren joodse christenen aanwezig en die gaan niet in het wilde weg bidden en vasten als er iemand gewijd en uitgezonden wordt. Vasten is sowieso een praxis die in zowel in het OT als NT voorkomt wanneer er een belangrijke gebeurtenis gaat plaatsvinden.

Hier is dat dus de wijding en zending van Barnabas en Saulus. En wijdingen gaan zowel binnen de joodse traditie,  als in de christelijke traditie met vasten en een eredienst met handoplegging gepaard. Hier zagen we dus de vroege christelijke variant. In Num 27:22-23, lezen we de joodse variant. Ik ben nog nergens in boeken tegengekomen dat er zo’n radicale breuk kwam in de praxis, dat de liturgie totaal werd los gelaten en men op post-moderne wijze gaat bidden en vasten. Die breuk is er dan ook niet… want we lezen bijv ook over de vroegchristelijke liturgische praxis bij Clement, of in de Didache etc.

Je kan prima vasten en deelnemen aan de Eucharistie. Het tot je nemen van het lichaam en bloed van Christus valt niet onder ‘werelds’ voedsel... maar dat is vroeg-christelijke ( en ook huidige) eucharistische theologie, dus dat is nu even een ander onderwerp.

quote:

Als je geen liturgie gebruikt kan de dienst netzo christologisch zijn hoor. :)
M.i. zit er een onderscheid tussen de woordverkondiging: van God naar de mensen toen - en de eredienst, waar de gelovigen God de eer geven en Avondmaal vieren (Eucharistie zo je wilt), van mensen naar God - en in dit aspect van de dienst kun je geen Nova aanhalen.
Bij ons zou je het zo zeggen: 's morgens hebben we het zeker niet over Nova aangezien we dan Avondmaal vieren, 's middags zou het kunnen als het wat toevoegt of illustreert bij de woordverkondiging.
Mjah, vanuit mijn optiek niet ‘net zo christologisch’ (transsubstantiatie he ;)), maar het kan zeker christologisch zijn ja. Het is een ieder geval dan een duidelijke, en begrijpelijke keuze als dat zo gaat.. alhoewel ik persoonlijk ook de Dienst van het Woord niet zou willen storen met een tv-uitzending. Het lijkt me gepaster om dat tijdens een catechesatie avond te doen o.i.d.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 16, 2010, 05:59:53 am »

quote:

Zwever schreef op 15 november 2010 om 12:52:

Nee, en dat verbaasd me eigenlijk ook nogal. De canon van de bijbel, zowel het NT, als ook het OT is samengesteld mede op basis van de toenmalige liturgische praktijk. Het NT vooral mede op basis van de liturgische praktijk van de Oosterse Kerken. De apostel Johannes en zijn leerling Polycarpus,  als bisschoppen van Efese,  hebben daar mede een  invloed op die liturgische praktijk gehad.

De liturgie van het OT en het NT is vooraal een viering van de diverse verbondssluitingen tussen God en Zijn volk. Mede op basis van de diverse verbondsafspraken die terugkomen in hun liturgie en liturgische indeling van het jaar, hebben de joden hun canon vastgesteld. Datzelfde geldt min of meer voor het NT, het was in de liturgie dat het Nieuwe Verbond werd gevierd en in die vroegchristelijke liturgie werden bepaalde geschriften gelezen. Op basis daarvan is onze bijbelse canon samengesteld.

Vandaar dat ik niet helemaal kan plaatsen dat je het niet met die liturgie ‘eens’ bent, maar wel eens bent met het produkt van diezelfde liturgie.

quote:

Goed punt. Er kunnen ook andere redenen en/of wereldbeelden zijn waarom je het alledaagse niet toe wilt laten in de kerk. Maar is het terecht?
Apostolische Traditie is een enorm sterk punt, en dat is ook precies de reden waarom de Oosters-Orthodoxen weigeren iets te wijzigen. Johannes deed het zo in Efese, Titus in Kreta, Paulus op zijn vele reizen langs de Oosterse kerken, Petrus in Antiochië en Rome etc. etc. … dus waarom dat wijzigen naar moderne varianten? (Overigens klopt deze oosters-orthodoxe theologie niet helemaal, de liturgie werd langzaam aan dan wel eenvormig in de 1e en 2e eeuw, maar  er waren toen wel degelijk verschillende eucharistische gebeden in de diverse kerken, vandaar dat de RKK er ook meerdere gebruikt).

quote:

Het ligt er allemaal maar net aan wat je met 'heilig' bedoelt. De Sint in een kerkdienst, gewoon voor de lol, daar is weinig heiligs aan. Net als een kerstboom in de kerk :S.

Nee precies, daar is helemaal niks heiligs aan! De oorspronkelijke sint mag dan heilig zijn, de moderne variant die door de commercie is bedacht is dat niet. Evenmin als een kerstboom. Dus waarom dat de kerk inslepen tijdens een eredienst ?

quote:

Maar de Sint in de kerk, of een kerstboom in de kerk, om er vervolgens heilig-kritisch-opbouwend over na te denken of iets mee te doen, dát is een hele andere manier. In-de-wereld-niet-van-de-wereld, zeg maar.

Ja, zou kunnen inderdaad… alleen niet tijdens de eredienst. :)

quote:

In zowel het OT als het NT gaat het God om ons hart. Waar ligt ons hart? Bij die ene 'heilige' dienst door de weeks, of bij onze dagelijkse beslommeringen? Me dunkt het laatste. Daarom moet juist de kerk daarmee geïntegreerd zijn, zodat je geen scheiding krijgt tussen je houding op zondag en de rest van de week.

Nee, zoals we weten gebruikte God tijdens de Eerste Pesach bloed, om het heilige (Zijn uitverkoren volk) van het profane te scheiden, als teken van leven en middels de Exodus naar het beloofde land te brengen.

Het teken van het Nieuwe Verbond tijdens de Tweede Pesach bestond o.a. ook uit bloed, het bloed van Christus, dat wij ook nu nog dagelijks tijdens onze eredienst tot ons nemen, ten teken dat wij geheiligd zijn en daarmee tevens ons  leven moeten heiligen. We bereiden ons tijdens de christelijke eredienst op het uiteindelijke Hemels Avondmaal, waar wij als Bruid van Christus mogen aanzitten na onze finale Exodus.

En deze voorbereiding op het Hemels Avondmaal vereist volledige toewijding en concentratie op God, dat zou ik niet willen laten verstoren door het gereutel van Clairy Polak. Maar dit is natuurlijk geheel ‘m.i.’  :9

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 16, 2010, 08:39:21 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 november 2010 om 03:04:Het lijkt mij onderdeel van een catechesatie avond, of een lezing o.i.d. Los van het feit of het inhoudelijk wel klopt...Maar het hoort m.i. niet thuis in een eredienst voor God. Daar zijn al je zintuigen gericht op de Heer, niet op Jeroen Pauw of wie het tegenwoordig ook presenteert.
Even tussen haakjes, omdat ik 'nova' in de titel gestopt heb, het bestaat niet meer, nova. Maakt verder niet uit natuurlijk, je kunt nog wel nova laten zien.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 16, 2010, 08:57:26 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 november 2010 om 00:12:
[...]

Lees je dan deze ook even?
Gal 1:8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!

Tekstplukken is geen moeilijke hobby vrees ik  O-)
Hier speelt wat meer dan het gebruiken van elitaire geestelijke taal vs. recht voor zijn raap een standpunt verkondigen. Hier speelt wat meer dan tekstenplukkerij...

Het kan 100x zo zijn dat Oosters Orthodoxe kerken al eeuwen wars zijn van het vermengen van het profane en het heilige in hun diensten... Feit is, dat de brieven van Paulus werden voorgelezen aan de Gemeente (vb: Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.) En feit is, dat Paulus in zijn brief aan Titus vermeldt dat hij een "profeet" van de Kretenzers aanhaalt uit eigen werk - een profaan geschrift, dus...

(NB: door het bestempelen van de uitspraak als profetisch neemt Paulus hier de logische paradox weg... Normaal gesproken heb je niets aan deze uitspraak (het citaat) als hij door een Kretenzer wordt gedaan, maar nu komt hij indirect van elders...!!! En nu kan Paulus hem dus volmondig beamen zonder zichzelf ongeloofwaardig te maken!!!)

Kortom: de Griekstalige navolgers van Paulus houden zich dus verre van iets dat hun voorganger gewoon doet: wetende dat zijn brieven binnen de gemeente worden gebruikt als "stichtend materiaal" toch profane bronnen aanhalen om een standpunt duidelijk te maken... Het feit dat in de brief aan Titus slechts 1 vers wordt gebruik voor dit citaat, maakt van het aanhalen van dit voorbeeld nog geen tekstenplukkerij...  O-)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 16, 2010, 09:05:06 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2010 om 05:59:
[...]
Apostolische Traditie is een enorm sterk punt, en dat is ook precies de reden waarom de Oosters-Orthodoxen weigeren iets te wijzigen. Johannes deed het zo in Efese, Titus in Kreta, Paulus op zijn vele reizen langs de Oosterse kerken, Petrus in Antiochië en Rome etc. etc. … dus waarom dat wijzigen naar moderne varianten? (Overigens klopt deze oosters-orthodoxe theologie niet helemaal, de liturgie werd langzaam aan dan wel eenvormig in de 1e en 2e eeuw, maar  er waren toen wel degelijk verschillende eucharistische gebeden in de diverse kerken, vandaar dat de RKK er ook meerdere gebruikt).
Als reactie hierop (gekoppelde aan de voorgaande post) zou ik dus zeggen: het onderhouden van een Traditie is een enorm sterk punt, al is die traditie (op dit punt, zeg ik er dan bij) zoals je zelf ook al aangeeft niet Apostolisch... De meest gebruikte liturgie in de Byzantijnse traditie zal ook niet voor niets vernoemd zijn naar Johannes Chrysostomus... Hoezeer ik hem (in de meeste gevallen) ook waardeer als leermeester, een van de apostelen was hij niet...  ;)
« Laatst bewerkt op: november 16, 2010, 09:05:38 am door Hendrik-NG »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 16, 2010, 09:05:26 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 november 2010 om 08:57:
[...]

Hier speelt wat meer dan het gebruiken van elitaire geestelijke taal vs. recht voor zijn raap een standpunt verkondigen. Hier speelt wat meer dan tekstenplukkerij...

Het kan 100x zo zijn dat Oosters Orthodoxe kerken al eeuwen wars zijn van het vermengen van het profane en het heilige in hun diensten... Feit is, dat de brieven van Paulus werden voorgelezen aan de Gemeente (vb: Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.) En feit is, dat Paulus in zijn brief aan Titus vermeldt dat hij een "profeet" van de Kretenzers aanhaalt uit eigen werk - een profaan geschrift, dus...

(NB: door het bestempelen van de uitspraak als profetisch neemt Paulus hier de logische paradox weg... Normaal gesproken heb je niets aan deze uitspraak (het citaat) als hij door een Kretenzer wordt gedaan, maar nu komt hij indirect van elders...!!! En nu kan Paulus hem dus volmondig beamen zonder zichzelf ongeloofwaardig te maken!!!)

Kortom: de Griekstalige navolgers van Paulus houden zich dus verre van iets dat hun voorganger gewoon doet: wetende dat zijn brieven binnen de gemeente worden gebruikt als "stichtend materiaal" toch profane bronnen aanhalen om een standpunt duidelijk te maken... Het feit dat in de brief aan Titus slechts 1 vers wordt gebruik voor dit citaat, maakt van het aanhalen van dit voorbeeld nog geen tekstenplukkerij...  O-)
Ik reageerde op Gait....