quote:
Het is bij ons de overweging: "wat wil God en wat wil de bezoeker."
Als God iets wil, wat bepaalde mensen de kerk uit jaagd en we zijn daarvan op de hoogte gekomen, dan jagen we de mensen de kerk maar uit, omdat God de grote baas is.
We hebben zo ook jeugddiensten gehouden over de thema's "eindtijd met wederkomst van Jezus, de hel, liefde, Goa je met brommers kieken?, Iemand anders is dood, sinterklaas, engelen en demonen, engelen, profeten en valse profeten (anti Char en New Age dienst), licht en duisternis, Religie en relatie, gaven van de heilige Geest, wonderen, Jezus fanclub en vertrouwen bijvoorbeeld.
quote:
Welke diepgang wordt er dan bedoeld? Diepgang geeft aan dat het niet oppervlakkig is. En dan heb ik het niet over je voorbeeld maar over het totaal.
Welke diepgang zoek je?
Een zeer goede vraag. Dat vroegen wij ons ook af bij het krijgen van die commentaar. Daar moeten we als jeugddienstcommissie maar naar gissen geloof ik. In ieder geval kwam de vraag om diepgang vooral uit de gereformeerde hoek waar een enorme inmenging van ouderlingen en gemeenteleden in de discussies omtrent de kerkdiensten bestaan. Als de dienst door bepaalde kerkbezoekers niet aanvaard worden, zijn er bij ons mensen die de dominee daarover persoonlijk mailen of opbellen of brieven schrijven naar de kerkenraad of zelfs naar de commissieleden van de jeugddienstcommissie. Ik ben zelf ook wel eens persoonlijk aangesproken door een paar ontevreden moeders en een man die vondt dat ik beter moest voor berijden voor iets. Ik vindt die betrokkenenheid wel mooi, maar de mensen willen vaak tegenstrijdige dingen. De één wil niet dat je over eindtijd en Jezus wederkomst wil hebben, de ander wil kortere eenvoudiger preken en de ander juist langere diepgaandere preken. Weer een ander wil meer onbekende liederen in de dienst en weer anderen juist geen onbekende liederen in de dient. Tja... Om de commentaren staat onze gemeente zelfs landelijk bekend om. We staan landelijk bekend als een stevige grote confessionele kritische gemeenschap, waar we bij vacatures die we eens in de zoveel jaren open hebben voor vacante domineeplaatsen bij ons best wel de gevolgen van zien. Namelijk willen de meeste synodaal gereformeerde dominee's bij ons om die reden geen dominee worden. Het is hen te heet onder de voeten. Te confessioneel en te kritisch.
quote:
Welke regels geeft de synode dan? Ik kan ze niet ontdekken op PKN.nl namelijk.
In de regel is de PKN toch de kerk waar bijna alles kan, iets wat je de evangelische hoek niet kunt verwijten....
Dat is logisch, want de evangelischen hebben ook geen synode. Dus kan je ze niet verwijten dat hun synodes geen regels kennen. Een synode zonder regels is niet wat.
Er zijn theologische regels, zoals dat een voorganger die voorgaat een theoloog moet zijn. Ook zijn er regels over wat de kerkenraden mogen beslissen en wat niet, daardoor kunnen wij in het plaatselijke PKN proces niet zo een gemeente zijn zoals we graag zouden willen, vanwege de structurele regels omtrent de wijkkerkenraden. Heb je namelijk als gemeente meer dan drie dominee's, dan moet elke wijk met hun wijkkerkenraad als zelfstandige wijkgemeente uitroepen. Zo hebben we vanaf volgens jaar met de fusie één PKN Nijverdal gemeenschap dat bestaat uit drie wijkgemeentes die gezamelijk gebruik maken van drie gebouwen. Dat terwijl we juist één kerkenraad willen, mag dat niet. Het gevolg is een vervelende: twee wijkgemeentes die tegen het homohuwlijk zijn en één voor. Ook over kwesties als kinderen aan het avondmaal en invullingen van de wijkdiensten (elke wijk zijn eigen diensten) zou elke wijk zelfstandig beslissingen mogen nemen. Dat is het hervormde model. De reden waarom veel plaatselijke gereformeerde kerken en hervormde kerken die redelijk op één lijn zitten toch niet samen gaan.
Je mag binnen de PKN ook voor het gereformeerde model van één kerkenraad met onzelfstandige wijken eronder kunnen kiezen, maar dat mag tot maximaal drie dominee's per gemeente. Bij ons kozen de hervormden voor het gereformeerde model, dus konden we eindelijk één gemeente worden, maar de synode hield dat tegen vanwege dus onze zestal predikanten. Nu kozen we voor het hervormde mobel onder gereformeerde streven. Of terwijl: zoveel mogelijk in overleg met de kerkenraad van de hele gemeente, om als wijkkerkenraden zoveel mogelijk op één lijn te gaan zitten. Dat gebeurd dus bijvoorbeeld omtrent het avondmaal vraagstuk, wat een zware discussie gaat worden vanwege de vier huidige modellen die er gebruikt worden in Nijverdal. Namelijk gebruiken de drie hervormde wijken allemaal hun eigen manier van hun avondmaal vieren momenteel en de gereformeerde kerk ook hun eigen gezamelijke manier. Ook dat is niet helemaal waar, want de gereformeerden houden met het avondmaal nu twee ochtenddiensten. De eerste ochtenddienst voor de mensen die tegen kinderen aan het avondmaal zijn en daarom geen dienst bezoeken waar kinderen wel aanzitten en de tweede avondmaaldienst voor de mensen die het prima vinden als er kinderen aan gaan, al hebben ze persoonlijke bezwaren of niet. Zo zijn mijn ouders tegen kinderen aan het avondmaal, maar bezoeken toch de tweede dienst, omdat ze prima vinden dat andere gezinnen wel hun kinderen aan laten gaan. Daarin ook weer twee ruimtes. Wie op de gallerijen zitten krijgen geen avondmaalbeker en brood aangerijkt (is lastig denk ik), wie beneden zit wel, waartussen de ene kind dus mee doet en de andere juist weer niet. Zo ging dat bij ons voorheen. We houden nu ook al wel twee verschillende vormen door elkaar. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dan maak ik weer een lopend avondmaal mee waarin ik het van de ouderling en de dominee moet ophalen onder de woorden "het lichaam van Christus" en "het bloed van Christus" en dan krijg ik het aangerijkt op mijn zitplaats.
Dat is een heftig thema, het had bij ons eens bijna een kerkscheuring veroorzaakt binnen verhitte conflicten binnen de gemeente en de kerkenraad van de gereformeerde kerk. Toen hadden ze namelijk een stemmingsronden gehouden in de kerk (een domme fout). Die dag stemden 50 procent voor kinderen aan het avondmaal en 50 procent tegen. Een zeer ongelukkige uitslag.
Kijk, zulke zaken wordt stevig beïnvloed door de synode en de rol die ze geven aan de kerkenraden, wijkkerkenraden en de modellen waar je uit mag kiezen.
quote:
Kerken van Johannes de Heer? Kun je dat uitleggen?
Jehova ken ik wel maar JodeHE weer niet

Hij is bekend van de Johannes de Heer liederen.
zoals "Ik wandel in het licht met Jezus, het donkere dal licht achter mij en ik weet mij in Zijn trouw geborgen, welk een liefdevolle vriend is Hij.... Ik wandel in het licht met Jezus en luister naar zijn dierbre stem en niets kan mij van Hem scheiden, sinds ik wandel in het licht met Hem"
Volgens mij ook het zegenlied met de woorden die daar immers altijd gezongen worden: "Amen, amen a-aaamen, dat wij niet bescha-aaamen, Jezus Christus onze Heer, amen God Uw naar zij eer, Aaaamen!"
quote:
Dus: er zijn kerken in jullie samenwerking die NIET belijden dat Jezus de Weg de Waarheid en het Leven is?
Laten we hopen en bidden dat dit niet het geval is zeg!
Of (en dat hoop ik vooral) begrijp ik je tekst niet?
Je begreep de tekst niet
Onze 3 de kerken die samen de jeugddienst organiseerden geloven juist dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is, maar een commissie die over die dienst ging nodigde een bekende man in bepaalde kringen uit die dus tegen onze verwachtingen in dat niet bleek te geloven. Ik weet niet hoe de nabespreking in de kerkenraden en de commissie was, maar vanuit de bezoekers kwamen in ieder geval duidelijk protest. De beste man vroeg namelijk ook nog eens in de dienst wie er voor zijn uitspraak "Jezus is een weg, een waarheid en het leven was"en wie tegen. Die mochten daar wat over opdreunen, iets van "ik geloof dat"of "ik geloof dat Niet" Ruim weg de meesten zeiden "ik geloof dat Niet." Daardoor ging die man maar snel over op wat anders, hij had een progressievere gemeente verwacht.