quote:
Het heden laat zich leren door het verleden....
quote:
[...]
Toch wel. Onze regenboogkerk was volledig zelfstandig, maar door de éénwording binnen de PKN nu deel van PKN-Nederland.
Nee, zie mij post aan Trajecto
quote:
Dat weet ik, omdat mijn ouders uit de kerkenraad komen.
Dan hebben ze óf geen besef gehad van de hierarchie in de eigen kerk of je hebt hen niet juist begrepen

quote:
Het heeft daarom ook de Nederlands Hervormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland (synodaal) geheten. We spraken over allemaal kerken die zelfstandig functioneerden, net als de gereformeerde kerken in Nederland (vrijgemaakt).
Als je nu even verdiept in de kwestie der mannenbroeders rond 1939-1944 dan zul je ontdekken dat:
de term Synodaal gereformeerd niet bestond
de zaak anders ligt dan je hier poneert
er een BINDING aan een leer werd GEEIST van de lokale kerken
er GEEN kerken in het verband zijn gebleven die het NIET met die leer eens waren
Deze kerken noemde men artikel 31 kerken....
quote:
een reden waarom het zo lang duurde met de fusie was omdat de gereformeerden dan hun zelfstandigheid zouden verliezen.
Het heeft meer met materiaal te denken dan met zelfstandigheid.
Overigens geef je hier wel keurig aan hoe het nu werkt in de PKN: landelijk bepaald, plaatselijk moet uitvoeren.
En nu landelijk wat conservatief is komen er hopelijk steeds meer mensen plaatselijk die erkennen dat de vrijzinnigheid die er was geen bijbelse gronden heeft.
quote:
Zo hebben we in Nijverdal een Vrij Evangelische dominee gehad die is opgegroeid in een synodaal gereformeerde kerk die op een gegeven moment in zijn geheel vrij evangelisch is geworden. Dat kan binnen de hervormden toen niet, zonder je gebouw aan de hervormden af te moeten staan. De gereformeerden konden dat wel, omdat ze geen bezit zijn van een hoger orgaan. Nu wel, nu zijn we gemeenten die deel zijn van één landelijke kerk, net als de hervormden dat waren.
Ik ken fraaie voorbeelden van vrijzinnigheid in de HK dus bespaar je de moeite op dat gebied.
quote:
Als de ene christen in duisternis leeft en de andere in het licht, zijn ze dan beiden duister?
Jezus sprak in de synagoge.
Ja dat Hij sprak weet ik heus wel maar dat was mijn vraag niet.
Jij zette duister tegenover licht en PKN tegenover GKV immers? Niet ik.
Ik bevroeg je over die tegenstelling.
quote:
Volmaakte kerken bestaan in Nederland niet. Ik heb niets met volgelingen van satan gemeen. Als de ene pkn-lid satan volgd, dan ben ik nog geen satanist.
Nee, maar als een genootschap een predikant aanhoudt die beweert dat God niet bestaat dan krijg ik mijn twijfels over dat genootschap.
Wat vindt jij: moet een predikant die beweert dat God niet bestaat wel of niet in zijn ambt blijven en wel of niet lid kunnen zijn van de PKN?