Auteur Topic: moderne gereformeerde liederen  (gelezen 3025 keer)

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Gepost op: februari 11, 2011, 11:10:41 pm »
Wat ik me eigenlijk afvraag; in de GKv is er wel geregeld discussie geweest over de te zingen liederen. Wat ik mij herinner was er dan voornamelijk kritiek op dat liederen óf te Evangelisch (of liever gezegd; te simplistisch) of te vrijzinnig (of liever gezegd; te vrijblijvend) waren.

Maar wat was daarop zo ongeveer het gangbare antwoord van de criticasters? Terugkeer naar oudere liederen of moderne liederen uit eigen keuken? En van die laatste categorie; kunnen jullie daar voorbeelden van geven?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2011, 11:36:24 pm »

quote:

Laodicea schreef op 11 februari 2011 om 23:10:
Wat ik me eigenlijk afvraag; in de GKv is er wel geregeld discussie geweest over de te zingen liederen. Wat ik mij herinner was er dan voornamelijk kritiek op dat liederen óf te Evangelisch (of liever gezegd; te simplistisch) of te vrijzinnig (of liever gezegd; te vrijblijvend) waren.

Maar wat was daarop zo ongeveer het gangbare antwoord van de criticasters? Terugkeer naar oudere liederen of moderne liederen uit eigen keuken? En van die laatste categorie; kunnen jullie daar voorbeelden van geven?

vanuit de critici: terug naar van voor 1978 dus: 29 gezangen en 150 psalmen.
Er zijn wel liederen uit eigen keuken o.a. van Borkent.
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2011, 08:20:49 am »
Riemer, je gaat nu wel extreem kort door de bocht. Er zijn er die idd terug willen naar voor 1978, er zijn er echter ook die prima kunnen leven met een heel aantal van de nieuwe gezangen maar problemen blijven houden met de liederen uit het Liedboek voor de Kerken.
Wat ik persoonlijk liever zou zien: weer meer nadruk op de psalmen, maar dan wel liever in een wat hedendaagser vertaling. En liever wat minder 'versjes plukken' uit de psalmen terwijl gezangen wel (grotendeels) in hun geheel gezongen worden. Dat doet de inhoud van de psalmen ook geen recht, volgens mij. Ik ben dus niet tegen meer gezangen, wel tegen het feit dat dat in ieder geval in de praktijk ten koste lijkt te gaan van de psalmen, die zelf nog steeds hartstikke actueel zijn en ook nog eens voortdurend over Christus gaan (al zou dat in een berijming wat mij betreft wel explicieter gemaakt mogen worden). En als we er meer gezangen aan toevoegen, dan alsjeblieft eenduidige gezangen die de bijbel volledig naspreken zonder dubieuze beelden of termen
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2011, 10:48:12 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 12 februari 2011 om 08:20:
Riemer, je gaat nu wel extreem kort door de bocht. Er zijn er die idd terug willen naar voor 1978, er zijn er echter ook die prima kunnen leven met een heel aantal van de nieuwe gezangen maar problemen blijven houden met de liederen uit het Liedboek voor de Kerken.
Wat ik persoonlijk liever zou zien: weer meer nadruk op de psalmen, maar dan wel liever in een wat hedendaagser vertaling. En liever wat minder 'versjes plukken' uit de psalmen terwijl gezangen wel (grotendeels) in hun geheel gezongen worden. Dat doet de inhoud van de psalmen ook geen recht, volgens mij. Ik ben dus niet tegen meer gezangen, wel tegen het feit dat dat in ieder geval in de praktijk ten koste lijkt te gaan van de psalmen, die zelf nog steeds hartstikke actueel zijn en ook nog eens voortdurend over Christus gaan (al zou dat in een berijming wat mij betreft wel explicieter gemaakt mogen worden). En als we er meer gezangen aan toevoegen, dan alsjeblieft eenduidige gezangen die de bijbel volledig naspreken zonder dubieuze beelden of termen
Ik ga inderdaad kort door de bocht echter als je ziet wat er aanvaard wordt in de DGK(H) en de GKN dan klopt het wel!
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2011, 11:37:02 am »
Daarmee ga je er dan vanuit dat de criticasters allemaal uit de GKv zijn gestapt? Als ik het goed heb, zijn de auteurs van "Lied tegen het licht" en "Weet wat je zingt" (toch wel erg bekende criticasters, volgens mij) nog steeds lid van de GKv
computerfout: een vreemde een in de byte

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2011, 04:09:07 pm »
Waar het volgens mij vooral mis is gegaan: Toen rond 1993 een deputaatschap in het leven was geroepen om de mogelijkheden tot uitbreiding van het gezangboek te onderzoeken, kwamen ze met een grote lijst LvK gezangen. De suggestie was dat eerst maar eens deze liederen moesten worden aanvaard voordat we konden gaan kijken naar anderen, wellicht uit eigen kring. De suggestie was ook dat de LvK liederen natuurlijk hoogstaander kwaliteit hadden dan allerlei gereformeerde of evangelische dichtsels.

Deze benadering riep tegenstand op, vooral omdat het LvK nog geen 15 jaar eerder behoorlijk radicaal was afgewezen. Mensen die op zich wel meer gezangen wilden, maar zorg hadden voor gereformeerde inhoud en stijl, werden gedwongen in de hoek van "criticasters". Het is spijtig dat veel van hen vertrokken zijn, maar althans deels werden ze die kant opgeduwd.

Ik had ook de indruk in de jaren '90 dat veel jongeren niet zoveel had met het LvK, maar de ontwikkeling toejuichten omdat er tenminste beweging was. Inderdaad was in sommige gemeenten de invoering van LvK liederen een aanleiding om van alles en nog wat te gaan gebruiken in de eredienst, zoals E&R bundels, Opwekking, enz. Ik vraag me af of die populatie van jongeren niet evenzeer tevreden was geweest als liederen uit eigen kring en een selectie van Opwekkingsliederen was gekozen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2011, 05:38:56 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 12 februari 2011 om 08:20:
Wat ik persoonlijk liever zou zien: weer meer nadruk op de psalmen ....
En liever wat minder 'versjes plukken' uit de psalmen terwijl gezangen wel (grotendeels) in hun geheel gezongen worden. Dat doet de inhoud van de psalmen ook geen recht, volgens mij.

Ik ben dus niet tegen meer gezangen, wel tegen het feit dat dat in ieder geval in de praktijk ten koste lijkt te gaan van de psalmen, die zelf nog steeds hartstikke actueel zijn en ook nog eens voortdurend over Christus gaan (al zou dat in een berijming wat mij betreft wel explicieter gemaakt mogen worden).

Meer psalmen: OK!
Meer ('christologische') inlegkunde: Nee!

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2011, 05:46:52 pm »

quote:

drentenaar schreef op 12 februari 2011 om 17:38:
[...]
Meer psalmen: OK!
Meer ('christologische') inlegkunde: Nee!

En als die christologische "inlegkunde" voluit nieuwtestamentisch is?
Zoals de koppeling van Psalm 2, 16, 22, 40, 69, 110, en andere aan de persoon van Jezus Christus?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2011, 05:52:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 februari 2011 om 23:36:
Er zijn wel liederen uit eigen keuken o.a. van Borkent.
En nog meer?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
moderne gereformeerde liederen
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2011, 06:43:55 pm »

quote:

Ik weet niet wie er allemaal waar kerken maar er is wel een totaallijst van liederen te vinden op http://www.gkv.nl/liederen/414/
Mail me maar als je wat wilt weten