Auteur Topic: Biddag: toe aan herziening?  (gelezen 2318 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Biddag: toe aan herziening?
« Gepost op: maart 09, 2011, 08:16:40 pm »
Vandaag is het biddag, of uitgebreider: biddag voor gewas en arbeid.

Op één of andere manier valt het me dit jaar nogal op dat er her en der gepleit wordt voor afschaffing of in elk geval geheel andere invulling van biddag. Piet Houtman in het ND bijvoorbeeld. Van allerlei kennissen hoor ik voorstellen om dit jaar met biddag eens aandacht te besteden aan... noem het maar op waar je allemaal voor kunt bidden (abortus, natuurbeheer, geestelijke nood etc). Bij ons in de kerk ging de hele biddagdienst, die overigens gericht was op kinderen, over arme kinderen in India die niet naar school konden en over de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Er was een inzameling voor schoolboeken geweest op onze basisschool. Er is op geen enkele manier, ook niet een beetje, gebeden voor 'gewas en arbeid', dagelijks brood.

Op deze manier verandert biddag van een dag waarop we ónze afhankelijkheid van God beseffen op een heel basale manier, namelijk onze afhankelijkheid van Hem in de voorziening van ons dagelijks voedsel, in een dag waarop we ons bewust proberen te worden van onze verantwoordelijkheid jegens onze naaste op allerlei gebieden (rijkdom delen). Niks mis met dat laatste, maar moet het eerste daarom verdwijnen? Wij hebben hier weliswaar overvloed maar daar moeten we niet blasé over worden, daarbij zijn er zelfs in ons land, schandalig genoeg, mensen die gebrek lijden. Waar ik woon is er een zeer functionele en noodzakelijke voedselbank om maar iets te noemen.

Persoonlijk ben ik niet getrouwd met de term "gewas en arbeid" hoewel ik het ten eerste mooi vind klinken en ten tweede wel kan waarderen dat we aandacht schenken aan het feit dat ook ons eten gewoon afkomstig is van bewerken van het land, maar die voorliefde kan gevolg zijn van mijn eigen boerse afkomst en woonomgeving. "Voedsel en werk" is natuurlijk ook prima. Maar in elk geval lijkt het me goed en nederighoudend om te bidden voor onze dagelijkse meest basale behoeften als eten en lijkt er me weinig mis mee om daarvoor een dienst te organiseren, zeker als die traditie er gewoon al is.

Anderszijds heb ik ook weinig rationele argumenten voor de opinie dat we juist voor DIT issue twee keer per jaar een aparte doordeweekse dienst moeten houden en dat andere belangrijke zaken zoals het bidden voor onze zieken een plek moeten krijgen in de zondagse eredienst. Daar zijn wel dingen voor te verzinnen: twee keer per jaar, bij de start van het landbouwseizoen en aan het einde ervan als afsluiter van de oogsttijd is ergens wel logisch en één biddag voor de zieken is een beetje lullig voor de mensen die net halverwege het jaar ziek worden, maar dat lijken me bijzaken.

Iemand een mening hierover? Ik ben met name benieuwd naar de mening van de mensen die lid zijn van een kerk waar de biddag een normale traditie is.
Bombus terrestris Reginae

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2011, 08:46:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 maart 2011 om 20:16:
Persoonlijk ben ik niet getrouwd met de term "gewas en arbeid" hoewel ik het ten eerste mooi vind klinken en ten tweede wel kan waarderen dat we aandacht schenken aan het feit dat ook ons eten gewoon afkomstig is van bewerken van het land, maar die voorliefde kan gevolg zijn van mijn eigen boerse afkomst en woonomgeving. "Voedsel en werk" is natuurlijk ook prima. Maar in elk geval lijkt het me goed en nederighoudend om te bidden voor onze dagelijkse meest basale behoeften als eten en lijkt er me weinig mis mee om daarvoor een dienst te organiseren, zeker als die traditie er gewoon al is.

Ik heb er weinig meer met de term ´gewas en arbeid´ ´Welvaart en welzijn´ vind ik veel ruimer. Vroeger bezocht ik zowel biddag als dankdag, nu even niet. Bovendien, er is is bij ons sprake van overvloed in plaats van tekort. biddagen werden immers ingesteld in tijden van nood. we hebben immers zoveel meer als voedsel. En toen ik er nog eens over nadacht veel van onze produkten kommen uit de natuur, althans de grondstoffen ervaar. Wat te denken van welzijns voorzieningen, als gezondheisds instellingen, ziekenhuizen, gezondheids centra, kinderopvang, bibliotheken, zou gebed ook op zijn plaats zijn, vooral met de komende bezuinigingsplannen. Is onze welvaart en daarmee ons welzijn een verdienste van ons zelf of zijn we in alles afhankelijk van God.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2011, 08:48:53 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2011, 10:13:46 pm »
Ik ben het op zich wel eens met alle relativerende opmerkingen over deze dag die hier genoemd worden.

Maar ik denk ook dat wij in de toekomst vanzelf meer stil zullen staan bij het belang van wat de boeren voor ons doen. Tenminste, ik las dat Jim Roger, een bekende beursgoeroe zegt dat het maar goed is dat de voedselprijzen zullen stijgen, want er zijn nu al wereldwijd boeren die zelfmoord plegen omdat ze maar zo weinig verdienen en hoe moet het dan als er voedseltekorten zijn en de boeren het ook nog eens niet zien zitten om voor een schamel loontje voor ons te zwoegen. Dat soort beweringen (ook al kan ik ze natuurlijk niet goed plaatsen, het had ook te maken met het verdedigen van de beschuldiging van speculanten die voor die hoge voedselprijzen zouden zorgen) zet wel aan tot hernieuwd besef van onze afhankelijkheid voor wat groeit op het land en voor de arbeid die dat nodig heeft voordat het onze monden bereikt.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2011, 10:14:14 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn