quote:
Paul2 schreef op 08 februari 2011 om 10:46:[...]
Nou ga ik een klein beetje domme vraag stellen: wat is verzoening? Is dat misschien een vorm van toedekken, of van repareren? Reparatie veronderstelt toch een oorspronkelijke, foutloze toestand? Of genezing, die een oorspronkelijke, volmaakte gezondheid veronderstelt?
Ik denk (maar nu zeg ik iets persoonlijks) dat die "verzoening" inhoudt: "
geschikt maken om te bewonen"... (zie b.v. ook wat Jezus zegt over `
het opgeruimde huis`in Lucas 11:25; God ruimt het huis op opdat het bewoonbaar wordt...) (*)
Ik zei in mijn vorige post: "
volgens mij zegt vers 19 iets over het einddoel van dat herscheppingsproces: die verzoening is bedoeld, opdat uiteindelijk "heel de Volheid wil wonen" in "alles op aarde en alles in de hemel"...
Bij dat verzoeningsproces wordt er niet direct iets in de
mens hersteld, maar in de
relatie God-mens. Het is niet een moment van opbouw, maar het moment van het leggen van de juiste
basis om
ooit verder op door te bouwen.... Het
begin van het "genezingsproces", als je het zo wil noemen...
En ik denk dat bij die "verzoening" de mens niet op God af kan stappen, maar dat God
onze kant moet opkomen... Uit onszelf kunnen we God nooit terugvinden. Hij moet Zichzelf
laten vinden. En tegelijk moeten we beseffen hoe ver we "heen" zijn
zonder Hem... Een God die hangt aan het kruis... Kan een mens een duidelijker boodschap krijgen m.b.t. "de weg die van God
af leidt"? Een gekruisigde die
opstaat uit de dood... Kan een mens een duidelijker beeld krijgen van Gods
genade?: Er is leven
door de dood heen... Die belofte krijgen wij
nu al: DAT is de verzoening in mijn ogen: wij mensen kunnen nu weer bij God
terug komen...
Maar tegelijk is het pas de
opstap naar het uiteindelijke "herstel", een
fase in de "herschepping"...
Paulus leert immers (1 Kor 3):
U bent een bouwwerk van God. 10 Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, 11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen. Ook dat "vuur", Gods oordeel is onderdeel van de verzoening. Maar tegelijk ligt daarbij al het fundament waardoor wij TOCH (al is het door het vuur heen) gered kunnen worden. En pas DAARNA komt de daadwerkelijke genezing, een eeuwig leven.
Een reparatie van de oorspronkelijke, foutloze toestand...
(*)
Ik denk dat Jezus in Luc 11 nog meer aspecten van "verzoening" benoemt:
19 Als ik inderdaad dankzij Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven jullie eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook jullie rechters zijn! 20 Maar als ik dankzij een kracht die van God komt demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 21 Wanneer een sterk, goed bewapend man zijn domein bewaakt, dan zijn zijn bezittingen veilig. 22 Maar zo gauw iemand die sterker is hem aanvalt en hem overwint, dan neemt die sterkere hem de wapenrusting waarop hij vertrouwde af en verdeelt hij de buit. 23 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen.
24 Wanneer een onreine geest iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt, zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” 25 En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het schoongemaakt is en op orde gebracht. 26 Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, slechter dan hijzelf, en ze nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de demon intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen.’Hij zegt met zoveel woorden: Als ik demonen zou uitdrijven met de "geest van het Kwaad", dan schiet de mens er niets mee op; sterker: hij zal er uiteindelijk slechter aan toe zijn: het Kwaad komt zevenvoudig sterker terug. Maar als "de sterkere het huis bewaakt" is het huis veilig: wat HEEFT iemand er aan als er kracht zou zijn, nog
sterker dan de Sterke (lees: IK ben sterker dan de vijand! Vertrouw op Mij!! Want wat zouden jullie er ANDERS aan hebben dat ik hier demonen wegjaag?; is mijn werk niet uit God, dan zijn jullie er uiteindelijk 7x slechter aan toe!!!)
Het bijkomende aspect van "verzoening" hier is dan: "
Gods Geestelijke bijstand in de menselijke strijd tegen het Kwaad".
Dus: verzoening = geschikt maken tot bewoning (
opruimen) + bescherming van het huis
naderhand en (uitzicht op de) uiteindelijke restauratie van het pand....