Auteur Topic: WWJD  (gelezen 4743 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
WWJD
« Gepost op: januari 25, 2011, 10:06:33 pm »
Een veel gebruikte afkorting uit, denk ik, vooral Evangelische hoek. Vaak hoor je dan dat mensen bij zichzelf nagaan wat in de één of andere situatie Jezus gedaan/gewild zou hebben. Soms wordt dit op een persoonlijke situatie betrokken, maar ik heb het ook veel te vaak op een leerstellige kwestie losgelaten zien worden. Wat vinden jullie hier van? Tot nu toe heb ik vooral gezien dat dit als iets positiefs werd ervaren? Of zien jullie hier ook een 'adder onder het gras'?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

socrates

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2011, 10:19:03 pm »
Er schuilt zeker een 'gevaar' in, op het moment dat kwesties uit de leer op deze manier opgelost worden. De doop is in mijn ogen daar een groot voorbeeld van. Jezus liet zich dopen, en dus ik ook. WWJD....yeah right. Anyway, ik kan het in zekere zin wel waarderen, als een soort van reflectie momentje, maar met alle goede gebruiken kunnen die al snel ondergesneeuwd raken en hun waarde verliezen. Ik kies persoonlijk meer voor de insteek van Hebreeën 4, waarin God gepresenteerd wordt als iemand die alles ziet, maar waar niet veel later ook geschreven worden dat we een Hogepriester in de hemel hebben waar we altijd terecht kunnen. Verootmoediging --> blijdschap. Al moet gezegd worden dat vromer klinkt dan de praktijk altijd uitwijst. Gelukkig maar dat die Hogepriester er is zal ik maar zeggen.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2011, 07:31:45 am »
Vaak wordt vergeten dat er ook het uitschelden of afranselen van anderen mee bedoeld kan worden. WWJD wordt geacht een soort lijdzaam en weinig kritisch pacifisme te induceren, is mijn indruk. Da's niet altijd een goede zaak.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2011, 12:23:46 pm »
Nu ja, mijn primaire bezwaar zou zijn; dat als je het al te vaak roept, er bij een buitenstaander toch het beeld kan ontstaan van: "Jezus is niet al te duidelijk geweest".
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2011, 12:39:37 pm »
Ik vind het vooral een leuke term voor jongeren. Ik heb de term echter al zo vaak misbruikt zien worden in discussies dat de lol er al snel vanaf gaat.

WWJD staat voor sommige gelijk aan: als het mar lief en leuk is.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2011, 01:10:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 januari 2011 om 12:39:
Ik vind het vooral een leuke term voor jongeren. Ik heb de term echter al zo vaak misbruikt zien worden in discussies dat de lol er al snel vanaf gaat.

WWJD staat voor sommige gelijk aan: als het mar lief en leuk is.

WWJD is al heel erg oud.
In mijn jongere jaren betekende het echter Wat Wil Jij Drinken.
En dat terwijl er nog geen sms bestond d:)b

De hantering van dergelijke afkortingen en het bevragen op WWJDoen kan goed zijn maar kan ook uitlopen op het bij alle zaken hanteren van de regel Wat Zou Jezus Doen?
Heel veel dingen in het leven is helemaal niet van bekend wat Jezus zou doen.
Denk aan autorijden, wel of niet naar een ziekenhuis gaan, wel of niet naar Zijlstra zijn bijeenkomsten etc, etc.
Mail me maar als je wat wilt weten

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2011, 01:50:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 25 januari 2011 om 22:06:
Een veel gebruikte afkorting uit, denk ik, vooral Evangelische hoek. Vaak hoor je dan dat mensen bij zichzelf nagaan wat in de één of andere situatie Jezus gedaan/gewild zou hebben. Soms wordt dit op een persoonlijke situatie betrokken, maar ik heb het ook veel te vaak op een leerstellige kwestie losgelaten zien worden. Wat vinden jullie hier van? Tot nu toe heb ik vooral gezien dat dit als iets positiefs werd ervaren? Of zien jullie hier ook een 'adder onder het gras'?

achtergrond waarop WWJD gebaseerd is:

http://www.schuilplaats.o...-what-would-jesus-do.html

Vooral gebruikt onder jongeren WWJD armbandje ... gebruikt om bewust bezig te zijn met het navolgen van Jezus in praktische leven. Op zich denk ik niks mis mee ... zolang het geen verplichting is binnen een bepaalde groep om daar aan mee te doen.

Wat bedoel je dat je het te vaak op een leerstellige kwestie toegepast zien worden? Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen?

Adder onder gras kan denk ik zijn: kan binnen bepaalde groepen modeverschijnsel zijn, je doet mee omdat je vrienden meedoen. Kan ook negatieve reacties op christenen afroepen als iemand met zo'n armbandje een keer de fout ingaat, mogelijk let niet-ongelovige gemeenschap rondom soms met een vergrootglas op deze mensen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Laodicea

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2011, 02:01:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 januari 2011 om 13:10:
Heel veel dingen in het leven is helemaal niet van bekend wat Jezus zou doen.
Denk aan autorijden, wel of niet naar een ziekenhuis gaan, wel of niet naar Zijlstra zijn bijeenkomsten etc, etc.
Ja, dát vind ik dus bezwaarlijk. (en even voor de duidelijkheid, niet of Jezus het zou doen, maar of wij het zouden moeten doen ;) ). Dat daar, in vergelijking met het katholicisme, zoveel onduidelijkheid over bestaat. Dat moet dan toch haast wel in scheuringen eindigen?

Laodicea

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2011, 02:03:44 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 26 januari 2011 om 13:50:
Wat bedoel je dat je het te vaak op een leerstellige kwestie toegepast zien worden? Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen?
De afkorting dan weliswaar niet letterlijk, maar ik hoor het Gait vaak gebruiken, en dan ging het laatst om de doop en het Avondmaal. In het GKv scheuringstopic heb ik ook woorden van die strekking gezien om de wederzijdse standpunten te benadrukken.

Oogje

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2011, 10:47:51 am »
Ik ben, als het om goede dingen gaat, meer van WIJA: What If Jesus Asks? Wat als Jezus van jou vroeg je huiswerk te maken, je werk te doen, je kamer schoon te houden, geduldig te zijn in het verkeer? Dan zou je vast en zeker hetzelfde doen, maar dan veel beter. Veel mensen hebben zoveel mooie idealen, maar gewoon elke dag op tijd aan de studie beginnen, zonder uitstel, elke dag volop gemotiveerd hun werk doen en zich daarin blijven verdiepen, of gewoon het huishouden trouw verrichten, of zich niet zo ergeren in het verkeer, dat blijven toch wel moeilijke dingen die men dan ineens niet zo belangrijk vindt. Ja daahaag... wat als Jezus het van je zou vragen dan?

En anders ben ik ook wel van WIHWJ of WISWJ, om te gebruiken bij elk mens dat je tegenkomt. Ofwel What If He Was Jesus of What If She Was Jesus? Wat als die zwerver nu Jezus was, of die irritante buurman, of je eigen chef, of je broer of zus? Want Jezus liefhebben betekent natuurlijk wel dat je Hem moet herkennen en Hij wil graag herkent worden in je naasten. We willen allemaal zo graag als Jezus zijn, maar Jezus zegt nu juist dat Hij wil dat je de ánder als Jezus ziet. Dat je je ineens in de ander moet verdiepen en minder met jezelf bezig moet zijn. Ideetje misschien?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2011, 01:39:08 am »
Ik  vind de vraag wat Jezus zou doen vaak niet zo relevant.  Veel liever  zou ik weten wat Jezus  wil dat ik doe.

Oogje

• Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2011, 08:19:47 am »
Ook een mooie is natuurlijk WHJD, ofwel What Has Jesus Done? Met al die andere afkortingen, die ik zelf ook gaarne verzin, moeten we natuurlijk niet vergeten waaróm we voor Hem willen leven en wat Hij voor óns wil doen. Je zou bij het dagelijks overdenken van de dag je eens niet alleen moeten afvragen wat jij voor God gedaan hebt, maar wat God voor jou gedaan heeft.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2011, 09:41:54 am »

quote:

Oogje schreef op 28 januari 2011 om 10:47:
Ik ben, als het om goede dingen gaat, meer van WIJA: What If Jesus Asks? Wat als Jezus van jou vroeg je huiswerk te maken, je werk te doen, je kamer schoon te houden, geduldig te zijn in het verkeer? Dan zou je vast en zeker hetzelfde doen, maar dan veel beter. Veel mensen hebben zoveel mooie idealen, maar gewoon elke dag op tijd aan de studie beginnen, zonder uitstel, elke dag volop gemotiveerd hun werk doen en zich daarin blijven verdiepen, of gewoon het huishouden trouw verrichten, of zich niet zo ergeren in het verkeer, dat blijven toch wel moeilijke dingen die men dan ineens niet zo belangrijk vindt. Ja daahaag... wat als Jezus het van je zou vragen dan?

En anders ben ik ook wel van WIHWJ of WISWJ, om te gebruiken bij elk mens dat je tegenkomt. Ofwel What If He Was Jesus of What If She Was Jesus? Wat als die zwerver nu Jezus was, of die irritante buurman, of je eigen chef, of je broer of zus? Want Jezus liefhebben betekent natuurlijk wel dat je Hem moet herkennen en Hij wil graag herkent worden in je naasten. We willen allemaal zo graag als Jezus zijn, maar Jezus zegt nu juist dat Hij wil dat je de ánder als Jezus ziet. Dat je je ineens in de ander moet verdiepen en minder met jezelf bezig moet zijn. Ideetje misschien?
Zelf heb ik ooit al eens (op dit forum? Op Credible?) gelanceerd: WWJC (What would Jesus command), of WWJW (What would Jesus want), aangezien het niet zozeer gaat om wat Jezus deed, maar om wat Hij wil dat wij doen en laten.

Zoals al door anderen in dit topic aangekaart, deed Jezus best wel wat dingen die helemaal niet 'ten navolging' voor ons zijn. Ik denk dat ik binnen een paar minuten politie op m'n dak heb, als ik iemands auto meeneem met de woorden "De heer heeft 'm nodig". Veel van Jezus' daden waren symbolische handelingen (het vervloeken van de vijgenboom) of tekens om Zijn Messiasschap aan te tonen (wonderen doen), etc. Allemaal zaken die Hij deed vanwege wie Hij is, niet omdat dat bij de nieuwe mens zou moeten horen.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2011, 09:42:36 am door Nunc »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2011, 12:14:48 pm »
Interessant :)

Ik gebruik de term WWJD inderdaad wel vaker, maar vraag me vooral dan af wat Jezus wil van ons.

Doarsie zie ik het ook zeggen en zo dacht ik bij het lezen van de titel van dit topic:
WWJD= Wat Wil Jezus Doen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2011, 12:31:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 januari 2011 om 09:41:
Zelf heb ik ooit al eens (op dit forum? Op Credible?) gelanceerd: WWJC (What would Jesus command), of WWJW (What would Jesus want), aangezien het niet zozeer gaat om wat Jezus deed, maar om wat Hij wil dat wij doen en laten.
Wellicht doet het er voor jou niet toe wat Jezus deed, maar voor mij wel degelijk. Als je zulke uitspraken doet krijg ik sterk de indruk dat jij het grotere plaatje niet ziet.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2011, 12:42:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 januari 2011 om 12:14:
Interessant :)

Ik gebruik de term WWJD inderdaad wel vaker, maar vraag me vooral dan af wat Jezus wil van ons.

Doarsie zie ik het ook zeggen en zo dacht ik bij het lezen van de titel van dit topic:
WWJD= Wat Wil Jezus Doen?
Dat is volgens mij al heel mooi verwoord in de oude Heidelberger :

Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen?
Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven. Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.

WWJD?
Zijn gaven tot nut en heil van de andere gebruiken.

Of moet je de vraag stellen: Wie Wil Jij Dienen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2011, 12:51:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 januari 2011 om 12:42:
[...]

Ten eerste dat de gelovigen allen samen en ieder persoonlijk als leden gemeenschap hebben met de Here Christus en deel hebben aan al zijn schatten en gaven. Ten tweede dat ieder verplicht is zijn gaven tot nut en heil van de andere leden gewillig en met vreugde te gebruiken.

WWJD?

Hoe wij ook ons best doen, er is maar 1 Jezus en zijn plaats kunnen we niet innemen noch moeten willen. Prediker zei:

Pred 7,16
Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelf al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2011, 03:39:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 januari 2011 om 12:42:
[...]

WWJD?

Amen! :)

quote:

Gevaarlijke vraag: wat wil ik dienen?

Ik wil dit en dat en zus en zo, maar wil ik dat wezenlijk echt diep van binnen? Ik wil eigenlijk Gods wil doen, maar... toch maar doen...maar, nee we gaan het gewoon doen.

Kan ik niet.

O ja, eerst bidden.

Kan ik niet.

Hé, jongen toch, vertrouw op Hem!

O ja, nu lukt het :)
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2011, 03:42:53 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2011, 03:45:32 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 januari 2011 om 12:51:
[...]

Hoe wij ook ons best doen, er is maar 1 Jezus en zijn plaats kunnen we niet innemen noch moeten willen. Prediker zei:

Pred 7,16
Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelf al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?
Je kunt dat als mens ook niet. Jezus kan het enkel door ons heen doen. Wij zijn nog maar kleinen van geest. We moeten nog aan de hand van Jezus meegesleept worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2011, 03:47:39 pm »
Wat al te rechtvaardig en al te wijs betreft:

Je kan niet alles doen, omdat de dag maar 24 uur heeft en wij maar 2 handen. Ook niet al te wijs: want dan verbeelden we ons wellicht wat. Als God ons iets ingeeft, dan doet Hij dat en niet wijzelf.

We moeten er ook voor waken dat we niet lauw worden, zodat God ons uitspuugd omdat we nog heet nog koud zijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
WWJD
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2011, 09:13:09 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 januari 2011 om 12:31:
[...]

Wellicht doet het er voor jou niet toe wat Jezus deed, maar voor mij wel degelijk. Als je zulke uitspraken doet krijg ik sterk de indruk dat jij het grotere plaatje niet ziet.
als je mijn posts op dit forum een beetje gevolgd had, had je zelf al ontdekt dat je hier mijn woorden compleet uit z'n verband rukt. Nu moet ik je er helaas op wijzen.