quote:
op 19 May 2003 13:26:14 schreef golf:
Ik beschouw voor mezelf ongewenst-kinderloos-zijn niet als ziekte.
Dus vind ik behandelen daarvan een vervelende zaak.
(...)
Dat bedoelde ik ook niet helemaal. Zowel ziekte als onvruchtbaarheid zijn gevolgen van de zondeval, imho. Beide kunnen (soms) 'behandeld' worden. Iemand die genezen is van een longontsteking, in niet meer ziek.
Iemand die een kind heeft gekregen, is niet onvruchtbaar, naar mijn mening. Ook al gebeurde dat met behulp van IVF ofzo. Dat is wat ik wilde zeggen.
De 'behandeling' van onvruchtbaarheid beschouw ik dan ook als een medische behandeling. Als er kanker is geconstateert, wordt je ook volgepompt met allerlei zooi (of niet, als je dat niet wilt). Zelfde bij IVF. Daarin zijn ze niet verschillend, volgens mij.
Alleen: hoewel ze allebei een gevolg van de zonde zijn, is kanker ea een ziekte, onvruchtbaarheid is dat niet. Onvruchtbaarheid is niet iets dodelijks of mismakends, naar mijn mening.
En dus is het inzetten van de medische techniek van een andere orde. Er wordt niet gepoogd om een leven te redden, of om een achteruitgang te voorkomen. Er wordt gepoogd iets toe te voegen, een gemis op te heffen. Daar zit het verschil.
Volgens mij is dat ook de reden om er anders mee om te gaan. Niet alleen op medisch gebied, maar ook bijv. psychisch, of in je levensstijl/verwachting.
Het krijgen van kinderen is geen noodzaak (tenzij je de bijbel anders leest dan ik). Het is wel noodzaak om je leven in te richten zoals God dat wil. Naar mijn mening passen kinderen kennelijk niet in het plan van God voor sommige mensen. Dan wordt wanhopiglijk kinderen proberen te krijgen iets dat in strijd is met Gods plan (al vind ik dat wel een ietwat gevaarlijke stelling).
Daar zit 'm vervolgens de moeilijkheid. Als je niet op de natuurlijke manier zwanger kunt worden, maar wel via IVF (bijv. bij beschadigde ei-/zaadleiders), dan lijkt me een IVF behandeling niet in strijdt met Gods plan. Dan is iemand ook niet onvruchtbaar, maar heeft zo iemand op een bepaalde manier last van de gevolgen van de zondeval.
Aan de andere kant heeft God een plan met mensen, waar eigen kinderen soms niet in passen. Dan is het redelijk zinloos om ten koste van veel moeite, toch proberen om kinderen te krijgen (bijv. in het geval van ontbreken van eicel-/zaadcelproductie). Adoptie kan dan een alternatief zijn, maar een carriere kan dat ook.
(kBen trouwens tegen het weggooien van de tijdens IVF bevruchte eicellen.)