Auteur Topic: warm en prettig  (gelezen 6617 keer)

FoDo

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Gepost op: oktober 25, 2011, 10:16:39 pm »
zijn woorden als warm en prettig woorden die een christen gebruiken kan?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2011, 07:35:56 am »
Warm komt ~9 keer in de bijbel voor, en prettig 1x (sirach). Wanneer je voor prettig 't woord aangenaam neemt, komt het vaker voor. Beide worden vooral in praktische en positieve zin gebruikt, worden geassocieerd met fijne zaken of met God. Dus ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat 't zou moeten kunnen. Vanwaar deze vraag?

De prediker doet er nog een schepje bovenop: 7 Welaan dan, eet uw brood met vreugde en drink uw wijn met een vrolijk hart, want als gij dit doet, dan heeft God dit reeds lang zo gewild. 8 Laten uw klederen te allen tijde wit zijn en olie ontbreke niet op uw hoofd. 9 Geniet het leven met de vrouw die gij liefhebt, al de dagen des ijdelen levens, die Hij u geeft onder de zon, al uw ijdele dagen, want dat is uw deel onder de levenden en bij het zwoegen, waarmee gij u aftobt onder de zon. H9
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2011, 07:36:21 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2011, 08:39:50 am »

quote:

FoDo schreef op 25 oktober 2011 om 22:16:
Dat klinkt voor mij, alsof je in de kelder gaat, als je eens wilt lachen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2011, 08:55:00 am »

quote:

vrolijke schreef op 26 oktober 2011 om 08:39:
[...]

Gebruik jij die woorden "warm" en "prettig" dan nooit, denk ik dan???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2011, 09:45:43 am »
Ik gebruik ze niet in combinatie met elkaar want dat vind ik voor een vent een beetje 'verwijfd' overkomen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2011, 09:48:07 am »

quote:

FoDo schreef op 25 oktober 2011 om 22:16:

Vanwaar deze vraag?
Ik word warm van binnen als we een organist hebben die prettig begeleidt waardoor het prettig zingt bijvoorbeeld.
Of In de Boom is het altijd prettig dat de koffie warm is.
Dus: vanwaar?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2011, 09:48:34 am »

quote:

Piebe schreef op 26 oktober 2011 om 09:45:
Ik gebruik ze niet in combinatie met elkaar want dat vind ik voor een vent een beetje 'verwijfd' overkomen.
Nou, bij de cv is het anders prettig warm in deze koude dagen ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2011, 10:16:47 am »

quote:

Piebe schreef op 26 oktober 2011 om 09:45:
Maar een manskerel als Riemer komt er wel mee weg! :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2011, 01:53:08 pm »

quote:

vrolijke schreef op 26 oktober 2011 om 08:39:
[...]

Er zijn kelders met ketens, en er zijn kelders met wijn.
Al het lachen vergaat ons, als wij zijn zonder de wijn.

Want de innerlijke warmte van de ware wijn,
maakt het zelfs op de vreselijkste plaatsen net zo fijn;
als het ontbreken ervan ook bij pret en warmte,
akelig kan zijn.

Tenminste, als je niet zonder die wijn kunt...

Oogje

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2011, 09:25:11 am »
Toch is het een best wel leuke vraag. Want we zijn nogal eens geneigd om allerlei vrome woorden te gebruiken voor simpele dingen. Zo was het concert van een christelijke band niet gewoon mooi, maar was "God daar heel duidelijk aanwezig." En is het koffiedrinken na de kerkdienst niet leuk en ontspannen, maar "een echte uiting van gemeenschap." Zo worden doodnormale gevoelens verheven tot goddelijke uitingen. Sommigen menen daarin zelfs hét bewijs te zien dat God door hun kerk heenwerkt. "Ik voel Hem zo duidelijk," wordt er dan gezegd bij gewone kippenvel door een prachtig lied of stuk muziek, dat vaak ook nog eens duidelijk de bedoeling heeft mensen kippenvel te bezorgen.

Maar zelf maak ik mij daar ook nog weleens schuldig aan. Een hele tijd geleden woonde ik een feestelijke Mis bij, vanwege een speciale gelegenheid. De liederen waren prachtig, de kerk zat goed vol, er werd op ontspannen wijze meegevierd en gepreekt en er werd hier en daar ook gelachen. Ook de onvermijdelijke toespraak op het eind bij zoiets was informeel en leuk. Het geheel had gewoonweg eigenlijk iets heel gezelligs, maar mijn taalgeweten corrigeerde mijn gedachten meteen, door aan te geven dat dat toch geen gepast woord is voor de Mis. Tja...

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2011, 12:23:29 pm »
Mee eens Oogje. Soms ervaren we het, en is het uit de kennis dat we het toeschrijven aan iets geestelijks. Het onderwerp is boeiend omdat de voeding van de warmte niet altijd helder te definiëren is en omdat het ervaren van warmte ook niet altijd helder terug te brengen is tot iets geestelijks. Uiteindelijk is warm en prettig ook voor een christen het ideaal. Dat zit als het goed is van binnenin en als het goed is komt dat er ook uit. Maar hoewel het hetzelfde in uitelrijkheid kan zijn, is het in essentie niet dezelfde warm en prettig die wij aan de oppervlakte zien en waarderen. Spanning treedt op als het tot een doel in zichzelf wordt en omwille van warm en prettig compromissen worden gesloten. Want gehoorzaamheid en volharding, en de leer en de eer van God is de voeding waaruit de gemeenschap voortvloeit en het warm en prettig hoort te worden. Waarbij een verdieping en complicerende factor is dat uiteindelijk het uiterlijke gehoorzame niet alléén wordt beoordeeld, maar in samenhang met de gesteldheid van het hart. En schrijnend wordt het als in de onderlinge communicatie juist onwarm en onprettig is en onhartelijk en ongeestelijk is wat ons het meest lijkt beheersen. Dus ook als het helemaal niet warm en prettig hoort te zijn omdat God niet gekend en geëeerd wordt, is het nog zo dat een christen wordt geoordeeld op zachtmoedigheid, barmhartigheid, traagheid in spreken van harde woorden. Maar als ons dat brengt tot verloochening van God en het onder de korenmaat schuiven van het evangelie van de waarheid, dan klopt het niet. Want in deze aarde is er géén blijvende warmte en is er geen blijvend prettig leven. Wij zijn allen reeds dood en triest tot in eeuwigheid, als niet ons leven en onze bestemming is gericht op God.

Het Licht waarvan wij getuigen en dat wij belijden is niet te definiëren als warm en prettig, maar eerder als een tweesnijdend zwaard tot verstoring van harmonie en behaaglijkheid. Dear paradox! En het ervaren van warm en prettig krijgt pas blijvende betekenis als wij ervaren dat wij in gemeenschap zijn met anderen die op dezelfde bestemming afkoersen. Zo zou viering van het heilig avondmaal ook warm en prettig horen te zijn. Maar opnieuw: hoe mooi en hoe versterkend het ook is: in niets gaat het om de uiterlijke en oppervlakkige beleving, maar het gaat om de gesteldheid van het hart.

Kortom, ik beaam je overweging en ik herken ook wat je beschrijft.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2011, 01:20:45 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2011, 12:44:33 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2011 om 12:23:

Het Licht waarvan wij getuigen en dat wij belijden is niet te definiëren als warm en prettig, maar eerder als een twijsnijdend zwaard tot verstoring van harmonie en behaaglijkheid. Dear paradox!

Dat is wel heel zwaar op de hand zeg!
Kun je dit (kort) uitleggen?
Ik getuig namelijk van een Opgestane Heer, een Vaderhart waar de mens welkom is, een Vader waar het prettig is om te vertoeven, een warme deken over je heen.

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #12 Gepost op: oktober 28, 2011, 01:13:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2011 om 12:44:
Dat is wel heel zwaar op de hand zeg!
Kun je dit (kort) uitleggen?
Ik getuig namelijk van een Opgestane Heer, een Vaderhart waar de mens welkom is, een Vader waar het prettig is om te vertoeven, een warme deken over je heen.

:-) Nee, Riemer dat lukt niet. Het is alleen maar zwaar op de hand omdat jij dat zo benoemt. Is het onjuist? Wat stel jij daar tegenover? De mens is niet de onbekeerlijke mens. Prettig is niet prettig in het lijden. De warme deken is niet altijd behaaglijk en voorkomt geen bevriezing.  
De beste uitleg is denk ik om de uitersten te laten staan en er geen grootste gemene deler van te willen maken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2011, 01:15:54 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2011 om 13:13:
[...]

:-) Nee, Riemer dat lukt niet. Het is alleen maar zwaar op de hand omdat jij dat zo benoemt. Is het onjuist? Wat stel jij daar tegenover? De mens is niet de onbekeerlijke mens. Prettig is niet prettig in het lijden. De warme deken is niet altijd behaaglijk en voorkomt geen bevriezing.  
De beste uitleg is denk ik om de uitersten te laten staan en er geen grootste gemene deler van te willen maken.

Ik denk dat je mij niet begrijpt.
Wat ik van je lees dan schiet mij te binnen de trits "ellende, verlossing, dankbaarheid".
Blijf je met wat je schreef niet (teveel) hangen in de ellende?
Feit IS immers dat Christus is gestorven en opgestaan.

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #14 Gepost op: oktober 28, 2011, 01:41:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2011 om 13:15:
Ik denk dat je mij niet begrijpt.
Wat ik van je lees dan schiet mij te binnen de trits "ellende, verlossing, dankbaarheid".
Blijf je met wat je schreef niet (teveel) hangen in de ellende?
Feit IS immers dat Christus is gestorven en opgestaan.

1. De essentie van mijn post was niet de zin waarover jij spreekt.
2. Het Licht waarvan wij getuigen en dat wij belijden is niet te definiëren als warm en prettig, maar eerder als een tweesnijdend zwaard tot verstoring van harmonie en behaaglijkheid. Dear paradox!

Warm en prettig is een normale term uit het normale spraakgebruik. Het is ook bij gelovigen aan de oppervlakte als God het als zegen geeft. En het hóórt daar ook thuis. Want de Liefde heerst daar. Maar uit zichzelf wordt het Licht waarvan wij getuigen niet gedefinieerd als warm en prettig, maar éérder als een tweesnijdend zwaard. Het is een denkfout en het kan misleidend zijn om te zoeken naar warm en prettig en dan te denken dat je bij God uitkomt. En het is een denkfout en het kan misleidend zijn om te denken dat God aan de gelovigen warmte en prettigheid (op aarde) belooft.

Dat voor een gelovige reden is om heel het leven te zien in het licht van warmte en prettigheid, dáár zou je gelijk in hebben. Maar ik val in herhaling als ik dan weer ga wijzen op de oppervlakte waar warmte en prettigheid waar je dan over spreekt aan de oppervlakte mensen doet afkeren van warmte en doet kiezen voor kou en doet lijden in kelders en zelfs doet branden als martelaar. Ben je niet met mij eens dat als we ons leven als gelovige gaan beschrijven als warm en prettig, dat we dan een definitieprobleem/tegenstrijdigheid hebben, en mogelijk ook een gerichtheid krijgen op de verkeerde zaken?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #15 Gepost op: oktober 28, 2011, 01:53:26 pm »
Prettig weekend, het is lekker warm weer!
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #16 Gepost op: oktober 28, 2011, 02:31:33 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 oktober 2011 om 13:53:
Prettig weekend, het is lekker warm weer!

Dito! Prettig en warm,
is ook alles wat kan worden genoten,
in dankzegging.

Psalm 34
Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is;
welgelukzalig is de man, die op Hem betrouwt.  
Vreest den HEERE, gij Zijn heiligen!
want die Hem vrezen, hebben geen gebrek.  

http://twistypuzzles.com/forum/download/file.php?avatar=4249_1296967340.pnghttp://www.picgifs.com/smileys/smileys-and-emoticons/flowers/smileys-flowers-810769.gif http://www.picgifs.com/smileys/smileys-and-emoticons/busy/smileys-busy-757961.gifhttp://www.picgifs.com/smileys/smileys-and-emoticons/busy/smileys-busy-772481.gifhttp://www.picgifs.com/smileys/smileys-and-emoticons/busy/smileys-busy-691934.gifhttp://www.picgifs.com/smileys/smileys-and-emoticons/coffee/smileys-coffee-225120.gifhttp://www.mess-namen.nl/msn-emoticons/64.gif

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #17 Gepost op: oktober 28, 2011, 02:55:09 pm »

quote:

small brother schreef op 28 oktober 2011 om 13:41:
[...]

1. De essentie van mijn post was niet de zin waarover jij spreekt.
Helder ;)

quote:

2. Het Licht waarvan wij getuigen en dat wij belijden is niet te definiëren als warm en prettig, maar eerder als een tweesnijdend zwaard tot verstoring van harmonie en behaaglijkheid. Dear paradox!

Warm en prettig is een normale term uit het normale spraakgebruik. Het is ook bij gelovigen aan de oppervlakte als God het als zegen geeft. En het hóórt daar ook thuis. Want de Liefde heerst daar. Maar uit zichzelf wordt het Licht waarvan wij getuigen niet gedefinieerd als warm en prettig, maar éérder als een tweesnijdend zwaard. Het is een denkfout en het kan misleidend zijn om te zoeken naar warm en prettig en dan te denken dat je bij God uitkomt. En het is een denkfout en het kan misleidend zijn om te denken dat God aan de gelovigen warmte en prettigheid (op aarde) belooft.

Dat voor een gelovige reden is om heel het leven te zien in het licht van warmte en prettigheid, dáár zou je gelijk in hebben. Maar ik val in herhaling als ik dan weer ga wijzen op de oppervlakte waar warmte en prettigheid waar je dan over spreekt aan de oppervlakte mensen doet afkeren van warmte en doet kiezen voor kou en doet lijden in kelders en zelfs doet branden als martelaar. Ben je niet met mij eens dat als we ons leven als gelovige gaan beschrijven als warm en prettig, dat we dan een definitieprobleem/tegenstrijdigheid hebben, en mogelijk ook een gerichtheid krijgen op de verkeerde zaken?
Nee, dat ben ik niet met je eens.
Ik hanteer liever de volgende betekenis van warm:
hartelijk, hartstochtelijk en aangenaam.
(zo ook Van Dale overigens ;) )
Bij prettig: aangenaam.

Ik zie dan ook geen tegenstrijdigheid ontstaan anders dan dat we blijven hangen in de ellende terwijl dat opgelost is in het offer van Christus.
Termen als warm en prettig passen derhalve prima in het spreken over de Vader, Zoon en Heilige Geest volgens mij.
Dat je er voor moet waken dat het spreken over God niet verzand in gezellig gebabbel over Jezus in je hartje etc. lijkt mij helder :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #18 Gepost op: oktober 28, 2011, 03:30:33 pm »
Ik begrijp wel wat Small Brother bedoeld. In de bijbel staat dat Jezus verdeeldheid komt brengen. Familie's die uit elkaar scheuren. Vader die tegen kind opstaat enzo. Dat zie je letterlijk in de wereld hier en daar. Een moslimfamilie, waarvan kind wordt verstoten en als dood wordt beschouwd, als die christen wordt. Dat soort dingen.

Te gelijk heeft Riemer Lap ook gelijk. God's Heilige Geest werkt met zijn Luister in je door, is in de bijbel te lezen.  Mozus'gezicht glanste door Gods Luister toen hij de tien geboden had ontvangen. Gods luister wordt in "Het Boek" als de heerlijkheid van God omschreven. Het is een heerlijke ervaring als Gods liefde luisterrijk in je door werkt. Dat voelt warm en prettig aan. Te gelijk kennen we het kruis dat we dragen moeten. Wat het ook wel eens onaangenaam en zwaar maakt.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2011, 03:31:42 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #19 Gepost op: oktober 28, 2011, 04:59:13 pm »
Waar liefde de norm is, daar wordt het warm en prettig.
Waar warm en prettig de norm is, daar verdwijnt de liefde.

quote:

1 Petr. 4:7 e.v.
Geliefden, houdt u niet vreemd over de hitte der verdrukking onder u, die u geschiedt tot verzoeking, alsof u iets vreemds overkwame; Maar gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzo verblijdt u; opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen.

Is deze blijdschap en deze vreugde synoniem voor het begrip "warm en prettig" waarover de Van Dale spreekt? Nee, maar de paradox is dat de vreugde en blijdschap in bijbelse zin toeneemt naarmate de verzoekingen toenemen. En naarmate de rijkdom toeneent en het behaaglijk en prettig wordt, wordt de bijbelse vreugde gesmoord en verkommert zij. Dat is geen causaal verband, maar dat zijn bij elkaar passende zaken.  Ook Paulus spreekt herhaaldelijk over zijn lijden en zijn verzoeking waarvoor hij God dankt en in welke hij God eert.

Vreugde is er dus wel, hoewel ook christenen, mensen als zij zijn, ook dat wat de apostelen tot vreugde strekte, eerder als lijden zullen ervaren en als beproeving en in volhardende trouw de blik op Jezus lijden gericht houden.  Maar wat blijft staan is dat de definitie van vreugde die een christen vervult zich niet gedraagt volgens de definities van warm en prettig uit de Van Dale.

Warm en prettig zijn de woorden van de slang, wanneer hij zegt: "nee, nee; voorzeker zal God je niet doden als je van de boom eet". Kijk, daar héb je wat aan als je gericht bent op warm en prettig. De slang was in dat opzicht heel wat behagender en toeschietelijker en gericht op prettig, dan God. Het was alleen het tijdelijke wereldse begrip van prettig.

quote:

1 Petr. 4:7
En het einde aller dingen is nabij; zijt dan nuchteren, en waakt in de gebeden. Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.
Als de christenen erin slagen de Liefde te bewaren, dan zal de wereld zich nog verbazen dat het haast warm en prettig is bij die christenen. Maar waar christenen menen dat het warm en prettig gemaakt moet worden, zullen ze het niet eenvoudig en niet zonder moeite bereiken. Want ècht warm en prettig doet zich vooral voor als zegen van God en het treedt op waar de christenen zijn gericht op God boven alles, en waar vernieuwing weer trend wordt in de betekenis van vele vormen van bekering.

Want een geest van bekeringsgezindheid heeft alleen bestaansrecht als de LIEFDE voor GOD het hoogste goed wordt. En of dat in de ogen van Van Dale warm en prettig zal zijn, dát is weer een zaak die niet wordt gemeten naar de oppervlakte van de beschouwende mens, maar naar de Geest. Maar waar LIEFDE woont gebiedt de Heer zijn zegen. En waar God's zegen komt, daar wordt het ook ècht warm en prettig in de betekenis van Van Dale. Maar door de definitieverschillen vinden de beschouwers vanuit het woordenboek het dan ook weer snel te 'saai', of niet warm en prettig genoeg..
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2011, 05:04:59 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #20 Gepost op: oktober 28, 2011, 05:27:06 pm »
Dat jullie elkaar de hersens in kunnen slaan om twee woorden vind ik in een woord: onmeunig!!!
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2011, 05:27:45 pm door Piebe »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #21 Gepost op: oktober 28, 2011, 07:00:29 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 oktober 2011 om 17:27:
Dat jullie elkaar de hersens in kunnen slaan om twee woorden vind ik in een woord: onmeunig!!!
Ai :? Van woorden gesproken..., onmeunig..., dat is een woord wat ik nog nooit gehoord heb. :9~

FoDo

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #22 Gepost op: oktober 28, 2011, 07:55:39 pm »
Laat ik het anders zeggen:
Hoe zou je aan een kind uitleggen of de woorden warm en prettig te gebruiken zijn als Christen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #23 Gepost op: oktober 28, 2011, 08:15:10 pm »
FoDo, ik zie je probleem niet. Kun je er wat over uitweiden?
Volgens mij kun je als christen je kinderen 't zelfde leren over warm en prettig als niet-christenen.

De kanttekening van small brother is een waardevolle: om echt te begrijpen dat God ons een warm en prettig leven toewenst en voorbereidt, is het nodig te beseffen waarom Jezus Christus aan een stuk hout moest sterven. Dat is niet iets dat ik kinderen zou onthouden.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #24 Gepost op: oktober 28, 2011, 09:10:08 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 oktober 2011 om 19:00:

quote:

Piebe schreef op 28 oktober 2011 om 17:27:
Ai :? Van woorden gesproken..., onmeunig..., dat is een woord wat ik nog nooit gehoord heb. :9~
Dat woord kent Gaitema maar al te goed en ik denk dat hij het vaak hoort. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #25 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:30:14 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 oktober 2011 om 19:00:
[...]

Moar ikke weh :)
Kats onbenullig, is dat. Um niks kats feur de plette feur  :P
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2011, 05:32:33 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #26 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:31:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 oktober 2011 om 21:10:
[...]

Juustem d:)b
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2011, 05:32:08 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #27 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:36:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2011 om 17:31:

quote:

Piebe schreef op 28 oktober 2011 om 21:10:
[...]

Juustem d:)b
Oow ik niet. Ik moet toch eens vaker naar het oosten, zeker. :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #28 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:37:15 pm »

quote:

Wiele tukkers hadd'n doar ginnen meuite met. Er blik twee volk'n geleaft te hebben in onzen tussen Regge en Dinkelerland, onzen Twente. Den ene volk brouwden hunnebedd'n en den andere grafheuvels. Woarumme die hunnebedbrouwers weg sind gegoa wet ik ook nie, moar wille konn'n in vrea doar leav'n.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #29 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:38:07 pm »
O pardon, dit is de boom niet :)

Trajecto

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #30 Gepost op: oktober 29, 2011, 05:41:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2011 om 17:38:
O pardon, dit is de boom niet :)

Nee, warm en prettig en jij dacht aan De Boom.

Gauw weer on-topic, mensen!

FoDo

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #31 Gepost op: oktober 29, 2011, 06:42:30 pm »
De reden waarom ik vroeg hoe je het een kind zou uitleggen is dat de antwoorden bol staan van theoretische kennis. Uiteraard is daar niets mis mee. Ik zou het graag korter en krachtiger en duidelijker horen, zonder lappen tekst. Ik neem aan dat je voor geloven en christen zijn geen hoogleraar hoeft te zijn.
wat zou je antwoord zijn als je aan een kind of niet christen zou uitleggen wat je bedoelde?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #32 Gepost op: oktober 29, 2011, 07:01:19 pm »
FoDo, je hebt daarin helemaal gelijk. Al kom je een heel eind door uit te leggen wat het tegenovergestelde is: kilheid en narigheid.
Ik zou 't vooral proberen 'voor te leven'. Om woorden als warm en prettig te kunnen begrijpen, moet je volgens mij dat gevoel kennen. Een huishouden hebben waarin kilheid en narigheid afwezig zijn, en dan nog een stap verder.

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #33 Gepost op: oktober 29, 2011, 11:17:27 pm »

quote:

FoDo schreef op 29 oktober 2011 om 18:42:
De reden waarom ik vroeg hoe je het een kind zou uitleggen is dat de antwoorden bol staan van theoretische kennis. Uiteraard is daar niets mis mee. Ik zou het graag korter en krachtiger en duidelijker horen, zonder lappen tekst. Ik neem aan dat je voor geloven en christen zijn geen hoogleraar hoeft te zijn.
wat zou je antwoord zijn als je aan een kind of niet christen zou uitleggen wat je bedoelde?

Het maakt niet uit wat je zegt als je het maar echt meent, want elk kind proeft door de woorden heen wat de ouders zelf beweegt. Maar in alle beperktheid en bescheidenheid wil ik daarbij wel iets meer zeggen:

Vader. Een sleutelwoord is vader.
Een kind of iemand zonder besef van God bereik je in zijn eigen wereld door de vader. Zoals het kind een vader heeft, zo heeft de mens/alle mensen één vader. Prettig en warm is dan niet meer afhankelijk van de lolly's en de ballenbak, maar van je vader mogen zien die na lange tijd weer terug is. Of je vader volgen die op reis moet. Of je vader bezoeken die in de gevangenis zit (waarbij het begrip nog moet groeien dat je het zelf bent die in de gevangenis zit). Soms mooi, soms niet mooi. Maar altijd die speciale band waar niets anders en niemand anders tussen kan komen. En bij een verwend op zichzelf gericht kind is dat een lastiger onderwerp dan bij een lief en gedwee kind.
En waar een vader of een goede vaderband ontbreekt, is het de zoektocht naar de eigen gewenste vader-band, en van daaruit het verband naar de vader in de hemel.

Het verhaal over goed en kwaad gaat vervolgens over vreugde en verlossing tegenover de vreselijke wereld van liefdeloosheid waarin wij leven. De wereld zal vergaan en God de Vader heeft daarin de hand om  het kwaad te oordelen. Daar staat tegenover dat de wereld wordt gered en Jezus Christus de Zoon zal het goede brengen.  

En proef dat maar zoals het werkt bij alle boeken: Lees de laatste verzen:
Oude testament, laatste vers: Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.  En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederbrengen, en het hart der kinderen tot hun vaderen; opdat Ik niet kome, en de aarde met den ban sla.  

Nieuwe testament laatste verzen: Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2011, 12:34:41 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #34 Gepost op: oktober 29, 2011, 11:57:58 pm »

quote:

small brother schreef op 29 oktober 2011 om 23:17:
Het verhaal over goed en kwaad gaat vervolgens over vreugde en verlossing   tegenover de vreselijke wereld van liefdeloosheid waarin wij leven.

Jaaa, exact!
En vreugde beleven mag je best prettig noemen terwijl je de verlossing als een warme deken of jas mag herkennen.
Dan ga je dus verder dan de ellende maar ontdek je de Verlossing door de Verlosser.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #35 Gepost op: oktober 30, 2011, 12:34:34 am »

quote:

FoDo schreef op 29 oktober 2011 om 18:42:

Hangt er van af hoe oud het kind is en hoe ver het kind is. Ik moet denken aan het vloeken op school. Ik ging dat zo mee doen. Maar toen ik dat ook thuis deed, kreeg ik het behoorlijk fel te horen dat wat ik zei betekende dat ik aan God vroeg of ik naar de hel mag gaan. Van schrik heb ik het jaren niet meer durven zeggen. Flapt het me er nog eens uit, dan voel ik me ter plekke heel erg verkeerd. Direct er achter aan zeg ik dan nog sorry tegen God, dat ik het zo niet bedoelde.

Gemeendheid dus. Warm en prettig is heel simpel, dan zeg je tegen het kind dat het in de hemel warm en prettig is en dat liefde ook warm en prettig is. God wil dat je liefde hebt, dat maakt het bij alle mensen warm en prettig :)

small brother

• Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #36 Gepost op: oktober 30, 2011, 12:37:57 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2011 om 23:57:
[...]
Jaaa, exact!
En vreugde beleven mag je best prettig noemen terwijl je de verlossing als een warme deken of jas mag herkennen.
Dan ga je dus verder dan de ellende maar ontdek je de Verlossing door de Verlosser.
Jij kwam met het begrip vader Riemer; daarom mag jij het best zo noemen  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
warm en prettig
« Reactie #37 Gepost op: oktober 30, 2011, 12:40:32 am »

quote:

small brother schreef op 30 oktober 2011 om 00:37:
[...]

Jij kwam met het begrip vader Riemer; daarom mag jij het best zo noemen  :+

Maar toch: jij ging aan de slag met de uitwerking :)
Ere wie ere toekomt  O-)