Zo zwart-wit is het allemaal niet.
Ten eerste is er binnen JG-kringen meer ruimte voor eigen keuzes dan vroeger. Waar die grenzen precies liggen weet ik niet, maar zelfs als het officiele beleid is dat bloedtransfusies 'mogen', zal niet elke JG daar op basis van zijn persoonlijke overtuiging voor kiezen.
Verder zit het bloedtransfusieverhaal heel ingewikkeld in elkaar. Sommige bloedfracties zijn toegestaan, anderen niet, en sommigen die zijn toegestaan mogen dan weer niet gezamenlijk worden aangeboden. Voor details moet je een JG hebben, daar ben ik niet echt in thuis.
Verder is 'onthouden van bloed' natuurlijk verdergaand dan alleen transfusies. Het gaat ook over allerlei keuzes in eten, maar hoe ze dat precies vormgeven weet ik ook niet. Geen bloedworst, lijkt me, maar er zal altijd een schemerig gebied zijn.
Wat betreft bloedtransfusies e.d. bij minderjarigen is er in NL de mogelijkheid om via de Raad voor de kinderbescherming tijdelijke voogdij te regelen (lees: ouders worden tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet). Bij levensbedreigende situaties kan een arts zelfs zonder die toestemming behandelen. Een en ander hangt heel erg af van de situatie en de leeftijd van de patient (tot op zekere hoogte hebben ook kinderen inspraak in hun behandeling)