Hendrik-NG schreef op 11 december 2010 om 05:32:Het was vooral de achtste voetnoot van rabbi H. Freedman (hij heeft dit deel van de Talmud vertaald) die me opviel in dit gedeelte uit de "Soncino"...
quote:
Hendrik-NG schreef op 10 december 2010 om 16:40:
[...]
(8 ) V. supra p. 55, n. 2. Weiss, Dor, 1, p. 212 conjectures that this was at the time of the Synod in the upper chamber of Hanania b. Hezekiah b. Garon (v. p. 54, n. 1), when it was desired to ‘hide’ Ezekiel too. This activity was occasioned by the spread of books of Hellenistic tendencies, in consequence of which existing material was closely scrutinized as to its fitness.
Het boek Prediker was bij de schriftgeleerden destijds blijkbaar een "verdacht" boek vanwege mogelijke Hellenistische invloeden...
E.e.a. past bij mijn
voorgevoel over dit boek, zoals ik het eerder al verwoordde... Het is
niet een
rechtlijnige vermaning tot het volgen van Gods woord waarbij je elk afzonderlijk vers
stuk voor stuk kan opvatten als heilzame zedenregel...!!! De waarschuwingen komen via een
omweg... Hier worden levensbeschouwingen lijnrecht
tegenover elkaar gezet... (
vandaar de schijnbare tegenstellingen in het boek, denk ik dan...!!)
De schrijver gaat eerst schijnbaar
mee met populaire opvattingen uit zijn tijd...
Hellenistisch gedachtengoed. Om er vervolgens een
streep bij te trekken (nee, een streep
door te zetten!!)
Prediker 9 is daar een voorbeeld van... Wat hier vermeld staat is geen Joodse zedenleer... Het is Hellenistisch gedachtegoed... En vers 9:5 staat
midden in het brandpunt ervan!!!! "
De doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten..."
En dan komt hierbij geen "klassiek mythologisch beeld" om de hoek kijken van iemand die "via het pontje de Styx afzakt de onderwereld in"... Men zou
hierbij nog kunnen denken aan het
(beperkte) behoud van kennis uit een ver verleden, waarbij meer verlichte geesten nog een besef hadden van een "verenigd worden met het voorgeslacht" op het moment van sterven.
Nee... Griekenland heeft MEER filosofiën voortgebracht dan deze!! Lees eens (als
eerste begin b.v. op Wikipedia) wat Epicurus (ca. 3e eeuw v Chr) allemaal heeft verkondigd!!
(een link...)2 quotes:
"
Waar het om gaat in de filosofie is het persoonlijk geluk, volgens Epicurus het hoogste goed in het menselijk leven. Centraal hierbij staat het vermijden van pijn en verdriet."
"
Volgens Epicurus is onze dood niets anders dan een uiteengaan van de atomen waaruit ons lichaam en onze ziel bestaan; alles houdt op, en er is geen leven na de dood waar we bang voor hoeven te zijn. Zodoende worden onze grootste bronnen van vrees weggenomen."
En HIERTEGENOVER stelt Prediker:
12:13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens, 14 want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel over de goede als de slechte.
En DAT was nu (volgens, wat ik er uit opmaak, de Talmud) de reden om dit boek
WEL in de Schrift op te nemen!!!! (waarbij de topicstarter gelijk had met de uitspraak, dat dit "boek der vermaning" aan
Israël gericht is - blijft
staan echter, dat het perspectief in Prediker 9 niet
Joods-filosofisch maar
Grieks-filosofisch is!! Hier is God niet
rechtstreeks aan het woord, maar via een
Epicurist... "
Die in de hemel troont lacht, de Heer spot met hen...")
De ironie van het geval wil dus, dat als we Prediker 9
isoleren, en met dat gedachtegoed aan de "haal" gaan, we waarschijnlijk bezig zijn om
heidens-Grieks gedachtegoed aan de man te brengen...!!! Terwijl de schrijver van het stuk mogelijk (waarschijnlijk!!!) het
tegenovergestelde wilde leren van een "
de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten..."