Auteur Topic: [WTG]hoe schriftuurlijk is van-huis-tot-huis prediking?  (gelezen 11860 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
[WTG]hoe schriftuurlijk is van-huis-tot-huis prediking?
« Reactie #50 Gepost op: maart 03, 2011, 11:16:13 am »

quote:

Piebe schreef op 03 maart 2011 om 10:53:
Tja daar ben ik het dus niet mee eens, want indien het kennen van de apostelen nog beperk was zou het immers betekenen dat de Trooster hen niet indachtig in alles heeft gemaakt zoals Jezus voorzegde (Joh 14,26) en een profeet wiens woord niet uitkomt mogen wij niet vrezen.
Maar zei Jezus dat de Geest ALLES zou openbaren? Volgens mij zei Jezus wat anders:

Joh 14:24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Hij zegt: Ik heb jullie woorden van mijn Vader verkondigd; en later zal de Geest jullie deze woorden (al deze woorden) in herinnering brengen en doen begrijpen...

Jezus heeft het hier over al hetgeen Hij en de Vader wilden openbaren over Henzelf... Maar dus m.i. niet over het volledige kennen van God op het moment waarop "we straks oog in oog staan" (1 Kor 13:12)...

(en daarbij zei Paulus dus: de Geest kan nog zo actief zijn, en ons weten nog zo omvangrijk, maar als we daar vervolgens niets mee doen, en de Liefde van God niet aan-/overnemen, dan komen we nog niet ver! Hoe "Geestelijk rijk" we intussen al zijn.... We moeten hiermee wel Gods weg van Liefde inslaan...)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2011, 11:22:41 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 03, 2011, 11:27:24 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 maart 2011 om 11:16:
[...]

Maar zei Jezus dat de Geest ALLES zou openbaren? Volgens mij zei Jezus wat anders:

Joh 14:24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Hij zegt: Ik heb jullie woorden van mijn Vader verkondigd; en later zal de Geest jullie deze woorden (al deze woorden) in herinnering brengen en doen begrijpen...

Jezus heeft het hier over al hetgeen Hij en de Vader wilden openbaren over Henzelf... Maar dus m.i. niet over het volledige kennen van God op het moment waarop "we straks oog in oog staan" (1 Kor 13:12)...

Dan is God dus toch een God van de doden! ;)

Maar goed, ik heb hier mijn eigen kijk op en die wijkt af van de jouwe, moet kunnen toch?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 03, 2011, 12:05:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 maart 2011 om 11:27:
[...]

Dan is God dus toch een God van de doden! ;)

Maar goed, ik heb hier mijn eigen kijk op en die wijkt af van de jouwe, moet kunnen toch?

Het zou bijzonder saai zijn in deze wereld als iedereen hetzelfde zou denken als ik...

Maar die eerste opmerking van je snap ik niet... Leg uit, zou ik zeggen!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 03, 2011, 08:07:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 maart 2011 om 12:05:
[...]

Het zou bijzonder saai zijn in deze wereld als iedereen hetzelfde zou denken als ik...

Maar die eerste opmerking van je snap ik niet... Leg uit, zou ik zeggen!
Wanneer wij overleden zijn, dan zijn we dood en de doden weten niets (Pred 9,5) dus indien jij denkt dat de Geest alleen de doden de volledige waarheid openbaart wanneer "we straks oog in oog staan" (1 Kor 13:12)... zoals je schreef dan is God dus toch een God van de doden!
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2011, 08:08:50 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 04, 2011, 08:22:20 am »

quote:

Piebe schreef op 03 maart 2011 om 20:07:
[...]

Wanneer wij overleden zijn, dan zijn we dood en de doden weten niets (Pred 9,5) dus indien jij denkt dat de Geest alleen de doden de volledige waarheid openbaart wanneer "we straks oog in oog staan" (1 Kor 13:12)... zoals je schreef dan is God dus toch een God van de doden!
Ik dacht dat je het WTG-"Nicea"-topic op dit punt ook gevolgd had... Maar misschien vergis ik me... Ter herinnering mijn opmerkingen rond Prediker 9:

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 december 2010 om 13:17:
[...]

Beepee, je loopt KLEM met het letterlijk nemen van Prediker 9:5 als "zedeles voor Israël"... Want het vers stopt niet met het "ze zijn zich van NIETS bewust"... Het vers luidt:

9:5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten.

Als we dit vers volkomen plat letterlijk nemen, is de boodschap: "dood is dood en er volgt geen enkele vorm van betaling"...

Dit gaat in tegen verzen die jij elders aanhaalt:

quote:
Johannes 5:
25 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Het uur komt, en is nu, waarin de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en zij die er acht op hebben geslagen, zullen leven.
26 Want evenals de Vader leven in zichzelf heeft, zo heeft hij ook de Zoon gegeven leven in zichzelf te hebben.
27 En hij heeft hem macht gegeven om te oordelen, omdat hij de Zoon des mensen is.
28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven (mne mei′on) zijn, zijn stem zullen horen
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Beide soorten krijgen dus hun “beloning”.

einde quote....

Je zegt zelf OOK al dat de doden nog een "betaling" wacht... En terecht, want dat leert Jezus ook!!!! OOK m.b.t. de onrechtvaardigen, wier nagedachtenis toch ECHT niet vergeten is!!!!

Kortom: Prediker MOET met dat vers 9:5 wel iets ANDERS bedoelen dan jij suggereert!!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 04, 2011, 08:23:38 am »
En ook:

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 december 2010 om 05:32:
Het was vooral de achtste voetnoot van rabbi H. Freedman (hij heeft dit deel van de Talmud vertaald) die me opviel in dit gedeelte uit de "Soncino"...

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 december 2010 om 16:40:
[...]
(8 ) V. supra p. 55, n. 2. Weiss, Dor, 1, p. 212 conjectures that this was at the time of the Synod in the upper chamber of Hanania b. Hezekiah b. Garon (v. p. 54, n. 1), when it was desired to ‘hide’ Ezekiel too. This activity was occasioned by the spread of books of Hellenistic tendencies, in consequence of which existing material was closely scrutinized as to its fitness.

Het boek Prediker was bij de schriftgeleerden destijds blijkbaar een "verdacht" boek vanwege mogelijke Hellenistische invloeden...

E.e.a. past bij mijn voorgevoel over dit boek, zoals ik het eerder al verwoordde... Het is niet een rechtlijnige vermaning tot het volgen van Gods woord waarbij je elk afzonderlijk vers stuk voor stuk kan opvatten als heilzame zedenregel...!!! De waarschuwingen komen via een omweg... Hier worden levensbeschouwingen lijnrecht tegenover elkaar gezet... (vandaar de schijnbare tegenstellingen in het boek, denk ik dan...!!)

De schrijver gaat eerst schijnbaar mee met populaire opvattingen uit zijn tijd... Hellenistisch gedachtengoed. Om er vervolgens een streep bij te trekken (nee, een streep door te zetten!!)

Prediker 9 is daar een voorbeeld van... Wat hier vermeld staat is geen Joodse zedenleer... Het is Hellenistisch gedachtegoed... En vers 9:5 staat midden in het brandpunt ervan!!!! "De doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten..."

En dan komt hierbij geen "klassiek mythologisch beeld" om de hoek kijken van iemand die "via het pontje de Styx afzakt de onderwereld in"... Men zou hierbij nog kunnen denken aan het (beperkte) behoud van kennis uit een ver verleden, waarbij meer verlichte geesten nog een besef hadden van een "verenigd worden met het voorgeslacht" op het moment van sterven.

Nee... Griekenland heeft MEER filosofiën voortgebracht dan deze!! Lees eens (als eerste begin b.v. op Wikipedia) wat Epicurus (ca. 3e eeuw v Chr) allemaal heeft verkondigd!! (een link...)

2 quotes:
"Waar het om gaat in de filosofie is het persoonlijk geluk, volgens Epicurus het hoogste goed in het menselijk leven. Centraal hierbij staat het vermijden van pijn en verdriet."

"Volgens Epicurus is onze dood niets anders dan een uiteengaan van de atomen waaruit ons lichaam en onze ziel bestaan; alles houdt op, en er is geen leven na de dood waar we bang voor hoeven te zijn. Zodoende worden onze grootste bronnen van vrees weggenomen."

En HIERTEGENOVER stelt Prediker: 12:13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens, 14 want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel over de goede als de slechte.

En DAT was nu (volgens, wat ik er uit opmaak, de Talmud) de reden om dit boek WEL in de Schrift op te nemen!!!! (waarbij de topicstarter gelijk had met de uitspraak, dat dit "boek der vermaning" aan Israël gericht is - blijft staan echter, dat het perspectief in Prediker 9 niet Joods-filosofisch maar Grieks-filosofisch is!! Hier is God niet rechtstreeks aan het woord, maar via een Epicurist... "Die in de hemel troont lacht, de Heer spot met hen...")

De ironie van het geval wil dus, dat als we Prediker 9 isoleren, en met dat gedachtegoed aan de "haal" gaan, we waarschijnlijk bezig zijn om heidens-Grieks gedachtegoed aan de man te brengen...!!! Terwijl de schrijver van het stuk mogelijk (waarschijnlijk!!!) het tegenovergestelde wilde leren van een "de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten..."
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2011, 08:24:15 am door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 04, 2011, 10:02:47 am »
Natuurlijk is Prediker een boek wat nogal wat vragen opwerpt omtrent het eeuwige leven, maar indien hij wat anders bedoelde, waarom schreef hij dat dan niet op?
Prediker schreef dat de doden niets weten en Hendrik zegt dat de doden alles weten, dus een van jullie beiden vergist zich toch echt!
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2011, 10:04:32 am door Piebe »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 04, 2011, 01:50:58 pm »
Sinds Christus weten wij beter dan Prediker. Want niet Prediker, of Mozes, of Jesaja, of welke OT-geloofsheld dan ook is ons ijkpunt, maar Christus. En Christus is vrij duidelijk over het voortbestaan na de dood.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 04, 2011, 06:03:19 pm »
Absoluut. Gisteren had onze dominee nog op de jeugddienstcommissievergadering over bijnadoodervaringen en visioenen vlak voor het sterven. Hij had er een studie naar gedaan en in het gemeenteblad geschreven of er mensen waren met dergelijke ervaringen. Er hadden er tien in onze gemeente gemeld. Met elkaar hebben ze een avond gehouden, waar bij sommigen onder tranen los kwam wat ze ervaren hadden. Voor hen was het eindelijk erkenning, eindelijk kon er over gepraat worden. Iemand had zelfs veertig jaar er over gezwegen. Ze hadden allemaal één ding gemeen: na de ervaring was al het materiële voor hen nutteloos geworden. Ze hadden een grotere rijkdom ontdekt. De liefde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 04, 2011, 06:39:38 pm »

quote:

Oogje schreef op 04 maart 2011 om 13:50:
Sinds Christus weten wij beter dan Prediker. Want niet Prediker, of Mozes, of Jesaja, of welke OT-geloofsheld dan ook is ons ijkpunt, maar Christus. En Christus is vrij duidelijk over het voortbestaan na de dood.
Jezus heeft gezegd dat de schrift niet gebroken kan worden (Joh 10,35) waarmee hij ook verwees naar Prediker.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 05, 2011, 09:41:31 am »
De Schrift blijft de Schrift, maar tóch weten wij door Christus beter. Christus heeft ons alles geopenbaard wat wij van God moeten weten om behouden te blijven. Hij heeft dus dingen geopenbaard die de gelovigen van het OT nog niet wisten, of die zij slechts nog vermoedden. Hij is de voltooiïng van de Openbaring Gods. Wat Christus over de Schrift zegt, spreekt dat niet tegen.