quote:
Piebe schreef op 04 maart 2011 om 10:24:[...]
Opmerkelijk nieuws zeg, niet dat ik de huidige generatie joden verantwoordelijk houd,
maar kan de paus als zijnde plaatsbekleder zulke afspraken wel maken? Stel je voor dat Jezus er anders over denkt, hoe moet het dan? Bovendien lijkt het er op dat de Romeinen weer de schuld krijgen, maar dat is absoluut niet wat Jezus leerde (Joh 19,11) en zijn katholieken niet de Romeinen van vandaag? Kortom, het lijkt er op dat het Vaticaan weer de hand in eigen boezem steekt en dat maakt Benedictus de meest toegeeflijke paus uit de geschiedenis!
Je bedoelt dat het niet de Paus is die de Joden mag vrijpleiten naar dat dit God is en dat dit onbijbels is?
joh. 19 vers 11
11 Jezus antwoordde: ‘De enige macht die u over mij hebt, is u van boven gegeven. Daarom draagt degene die mij aan u uitgeleverd heeft de meeste schuld.’
Volgens mij waren het niet de joden vanuit hun jood-zijn, maar de hogepriester vanuit zijn machtspositie die in de gelegenheid stelde Jezus uit te leveren. Er staat ook niet degenen maar degene.
Niet alle joden werden veroordeeld, wel een deel. Omdat zij de leiders volgden.
Die de leiders van de waarheid volgenden werden in die tijd al vrijgepleit.
Het volk is alleen te gunste van ons, de heidenen, tijdelijk verblind maar nooit ten eeuwige dage verworpen.
just my two cents.