bedankt voor je reactie Silvarin. Het leven van nu doet er wel degelijk toe.
Wiering:
Ik zeg juist niet dat je ethiek uit de Bijbel moet halen. De Bijbel is geen ethisch boek. Wel is er veel herkenning in de ethiek van de Bijbel, want als mens hebben we gevoel voor ethiek gekregen. We leven niet als de beesten, al lijkt het soms wel zo, en al willen evolutionisten ons dat wel laten geloven.
quote:
De kern van de zaak is het geloof in Jezus.
Juist, want Hij zal ons oordelen. Of we de ethiek nu wel of niet serieus willen nemen, Hij rekent er wel mee.
quote:
God heeft de mens goed geschapen, maar als je Dooyeweerdt kent zal je ook zien dat de aarde door de mens totaal in het verderf geschoten is. M.a.w.: elke, maar dan ook elke door mensen bedachte ethiek is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, om de Catechismus maar eens aan te halen.
Ik ken Dooyeweerdt alleen van naam. Maar ik verwerp het als je mensen kennis van het goede ontzegt. Want dat is in strijd met de bijbel (Genesis 3, Romeinen 1-3).
quote:
Ik verwerp elke ethiek die niet bijbels-gelovig is.
Dat vind ik jammer. Want in de wereld lopen heel wat ongelovigen rond waaraan christenen wel een voorbeeld kunnen nemen.
quote:
de 'conclusie' die je hier onder zet is totaal onbewezen.
OK, ik probeer de redenering wat vollediger te maken. Als Jezus onze Heer is, als we dat belijden en geloven, en er verder geen enkele eis is, dan is er naast Christus dus niets wat ons iets voorschrijft. Naast Christus is er geen heer. Wie in Christus leeft, zondigt nog wel, maar de instelling van zijn leven is totaal anders. Hij brengt dus ook goede vruchten van het geloof voor, hoewel niemand hem zegt wat hij moet doen. Hij weet gewoon wat te doen.
quote:
Het is feitelijk niet waar dat wij door Christus 'onzondig' worden[...]. Alsof Christenen niet zondigen! Christenen kunnen echter achter Jezus schuilen, in de toegerekende gerechtigheid uit genade. Dat geloof in de goddelijke genade die tegelijkertijd volledig rechtvaardigheid betekent, is de grond voor een bijbels-gelovige ethiek. Niet anders.
Ik zeg niet dat we onzondig worden, juist niet.
quote:
Juist het geloof loskoppelen van de bijbelse ethiek is wetticisme en doods
Het gaat in alles inderdaad om het geloof. Wie volgens de bijbelse ethiek wil leven, moet geloven, wie niet volgens die ethiek wil leven moet ook geloven.
Alleen vind ik het zo jammer dat de nomistische traditie zoveel kerkleden kost, en zo weinig oplevert. Dat die traditie niet krachtig tegenspreekt mensen die elkaar oordelen op ethische zaken, dat het blijft steken in strijdvragen, dat andere tradities inferieur beschouwd worden etc. Daarin toont het toch zo weinig Christus.