Auteur Topic: De Goede Week  (gelezen 2078 keer)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Gepost op: april 20, 2011, 04:59:38 pm »
Een christelijk forum en dan geen enkele aandacht schenken aan de Goede Week? Dat kan natuurlijk niet!

Na het juichen en jubelen van de Palmliturgie van afgelopen palmzondag, naderen we nu Witte Donderdag en de treurigste dag in het liturgisch jaar: Goede Vrijdag. Hoe geven jullie dat vorm? In de litugie van jouw kerk, of in je dagelijks leven? Sta je er überhaupt bij stil of alleen middels een stil gebed?

Zo ga ik bijv vanavond naar de Donkere Metten in de Kathedraal in Utrecht. De laatste drie dagen van de Goede Week worden de klaagliederen van Jeremia gezongen. Voor liefhebbers van Gregoriaans gezang een must! ( en gratis ook nog ;) ). Meer info: Donkere Metten en Lauden

Vrijdag om 15:00 uur bidden we de kruiswegstaties en is het een verplichte dag van vasten en onthouding. Uit gezonde nieuwsgierigheid: Wat doen de overige forummers de komende dagen?  :9
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2011, 05:12:04 pm »
Zoals ieder jaar, zijn er bij mij in de gemeente, vanaf afgelopen t-m wittedonderdag meditattieve bijeenkomsten. Vrijdagavond, een dienst waarin het Heilig Avondmaal gevierd wordt en stille zaterdag is er weer een meditatieve bijeenkomst.
ik zou het bijna vergeten, op zondag, een dienst en ´s middags he tkinder paasfeest en maandag uiteraard een dienst.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2011, 06:18:14 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2011, 05:35:48 pm »
Donderdag en vrijdag is er een dienst om 20.30u; met op donderdag avondmaal.
Zaterdag is er een nachtwake. Zondag is er een dienst voor de hele buurt. Dan wordt er geen avondmaal gevierd (wat doorgaans gebruikelijk is).

Vroeger was er alleen een dienst op vrijdagochtend. En op zondag de gewone 2 en op 2e paasdag 1 + kinderdienst.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2011, 07:00:00 pm »
maandag hebben wij het pesach gevierd, vrijdag bij elkaar als gemeente het avondmaal,zondag is het pasen, voor ons het eerstelingenfeest.
na afgelopen maandag mogen we het ook feest van de ongezuurde broden vieren die duurt tot de dag van het feest der eerstelingen.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2011, 07:03:11 pm »
Bij ons vrijdagavond kerkdienst, zondag 3 diensten met in de eerste het Heilig Avondmaal en in de laatste de nadruk op praise
computerfout: een vreemde een in de byte

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2011, 07:42:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 april 2011 om 16:59:
De laatste drie dagen van de Goede Week worden de klaagliederen van Jeremia gezongen.
Ik twijfel nog of ik vanavond de Johannespassion van Bach ga beluisteren of de Leçons de Ténèbres van Charpentier...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

drentenaar

• Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2011, 04:31:54 pm »
In mijn Asser wijkkerk zijn er diensten op

- Witte Donderdag (21/04) om 19.30 uur, mét korte meditatie en avondmaalsviering.

- Goede Vrijdag (22/04) om 19.30 uur, het passie-evangelie (Johannes) wordt gelezen en  bezongen. Verder: gebed. Geen maaltijd, geen preek.

- Stille Zaterdag (23/04) 19.30 uur. Graflegging van Jezus. Korte lezingen, gebeden, stiltes.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2011, 07:15:46 pm »
Morgen, Goede Vrijdag, naar de Matthäus-Passion van Bach.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Goede Week
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2011, 10:08:57 pm »
Dag :)

Palmzondag deden we in onze kerk de belijdenissen. Mijn broertje en de vriend van onze nicht deden belijdenis van hun geloof op de knielbankje met gezegende handen van de dominee op hun hoofden voor op het podium. De vriend van mijn nicht liet zich ook dopen en is daarmee tevens lid van onze kerk geworden. Van huis uit is hij zonder geloof opgegroeid en heeft Jezus via mijn nicht leren kennen.  Daarnaast werd nog een baby gedoopt. Aan palmzondag werd aandacht besteed door de hele dienst heen. De dominee ging met rond de 50 a 70 kinderen in een palmpaasoptocht door de kerk de voor portaal door en weer door de kerk naar het podium terug. De kinderen hadden allemaal een palmpaasstok met broden in vormen van een kip met eieren van chocolade en versieringen eraan. De dominee ging met de kinderen in gesprek over palm pasen samen met twee vrouwen uit de gemeente die verkleed waren als vrouwen die in de tijd van Jezus op de palmpaasoptocht met Jezus voorop aankwamen.

Vanavond (donderdag) was het witte donderdag met een dienst op 21:00 uur met het avondmaal. Die heb ik niet bezocht. Ik ga morgen op 19 uur naar de dienst van goede vrijdag. Stille zaterdag wil ik de dienst ook bezoeken. Op zondag hebben we voor de dienst af een paasontbijt in de kerk waar ik heen ga, en vervolgens bezoek ik de dienst.

Verder heb je hier paasvuren. Bij Hellendoorn zal je er één hebben, maar ten westen van ons in Salland gaat het waarscheinlijk niet door vanwege de droogte en brandgevaar daardoor. Twente laat het wel toe. Daar vallen we bestuurlijk onder.
Een nieuwe start is een nieuw begin