Hallo Paul,
Ik reageerde alleen op het feit dat veel christenen heel verbaasd zijn als je precies wilt weten wat Jezus nu
zelf leerde in plaats van al die schrijvers van die goede boodschappen. Ze lijken dan haast te denken dat het Jezus omlaag zou halen om je daar uberhaupt mee bezig te houden.
Ik vergeleek dat met andere godsdiensten waar dit verschijnsel zich niet in die mate voordoet.
Al begrijp ik het wel omdat je juist ook in die andere godsdiensten veel ritualistische religie aantreft.
Niet dat ik daar op neer zou kijken, om dat misverstand meteen in de kiem te smoren.
De vraag 'wie is Jezus voor jou?' is een te persoonlijke vraag voor een forum waar de hele wereld in principe mag meelezen.
Ik weet het uit eigen ervaringen door talloze gesprekken met christenen en moslims in Nederland en vele buitenlanden.
Natuurlijk heb ik de uitzonderingen op die regel ook wel eens getroffen.
Al voelen die waarschijnlijk ook minder de behoefte om met een onbekende over hun levensbeschouwing te gaan praten.
Dus het is geen blinde steekproef geweest

.
Dat kan ook, van tevoren iets bedenken in plaats van met een open en rationele blik alles te willen onderzoeken en wat waar lijkt eruit te pikken.
Dat zie je heel veel bij mensen die nieuwe profeten gaan volgen en dan alles gaan bekijken door de bril van die charismatische persoon.
Ik zou dat nooit kunnen omdat ik de autoriteit van zulke mensen niet kan begrijpen.
Ik zeg niet dat er een goede of een slechte manier is.
Uiteindelijk is het toch een persoonlijke relatie met God en je kunt jezelf niet verloochenen, want dan huichel je naar jezelf toe.
Op den duur houdt dat geen mens vol.
Ik combineer een historische kritische benadering met een open houding over de mogelijkheid dat Jezus werkelijk over water kon lopen, pas overledenen weer tot leven kon wekken en mensen kon genezen met zijn [Vader's] geest en dat hij voor mensen die hem in liefde als hun heiland ervaren verlossend kan werken.
Dus ik ga er zeker niet met de houding van een atheist mee om.
Mijn draad gaat meer over historie. In persoonlijke gesprekken ga ik de ander zijn religie niet op die manier analyseren, maar blijf ik beleefd luisteren.
Vroeger probeerde ik dan serieus mijn levensbeschouwing uit te leggen, met het resultaat dat ik al eerder beschreef.
En ik heb dat soort gesprekken ook als toehoorder op die manier zien verlopen.