quote:
yvon777 schreef op 20 juni 2011 om 08:09:[...]
Alleen
het geloof in Jezus Christus maakt ons 1. Niets meer en niets minder.
Niet ik ben evangelisch, ik ben gereformeerd, ik met reformatorisch enz.. Paulus leert toch hetzelfde;
Ik heb gehoord dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt; Ik ben van Paulus, een ander:Ik van Apollos, een derde: Ik van Kefas, en een vierde: Ik van Christus.
Is Christus dan verdeeld? Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. Door Hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost. (1 Kor 1)[...]
Niet een kerk zoals die door mensen is vastgesteld nee.
Toch spreekt de Bijbel van dé Gemeente van Christus.
Die wordt niet geleidt door mensenhanden, en zij is voor het oog van de wereld niet zichtbaar.
Alleen zij die Zijn Geest hebben zullen haar zien, en delen in die - hemelse - eenheid (die de wereld niet kent)
Hoi Yvon. Goed weer eens wat van je te horen...!!
Vergeef me mijn aanpassing van je bericht (als ik er nu iets van gemaakt heb dat je helemaal niet wil zeggen, vertel me dat dan! Maar ik meen uit het tweede deel van je post op te maken, dat je spreekt over "de Kerk die niet door mensenhanden wordt geleid" - en dan maakt
zelfs ons geloof niet dat we 1 zijn; dan komt enkel
Christus die eer toe, toch?)...
Het is niet dat ik het
oneens met je ben, dat ik nu reageer... Want ik heb in het verleden vaak genoeg een soortgelijke oproep gedaan als jij nu doet (en ik zou dat zo weer
opnieuw doen -
bij deze...)
Maar tegelijk denk ik: "Paulus,
wat bedoel je hier precies te zeggen??"
quote:
Ik heb gehoord dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt; Ik ben van Paulus, een ander:Ik van Apollos, een derde: Ik van Kefas, en een vierde: Ik van Christus.
Is Christus dan verdeeld? Zeg je, Paulus, in
andere brieven niet iets soortgelijks als waar je de Korinthiërs op wijst ("van
beticht")??
Gal 1:6
Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem (Paulus dus - zie vers 8!) die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!Paulus lijkt er zich hier druk om te maken dat de Galaten
niet meer zeggen "
wij zijn van Paulus"...
En:
2 Kor 11:3
Alleen vrees ik dat, zoals Eva door de slang op sluwe wijze bedrogen werd, uw gedachten worden weggelokt van de oprechte en zuivere toewijding aan Christus. 4 U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt. Je zou deze verzen kunnen uitleggen als "Paulus spreekt
uiteindelijk in de wij-vorm, en bedoelt te zeggen dat "hij" staat voor de boodschap die
alle apostelen tesamen verkondigen"... Alsof er slechts één eensluidende "apostolische traditie" zou bestaan...
Maar: hoe komt het dan, dat de Korinthiërs (zoals blijkt uit de tekst die je aanhaalde) een grond hadden gevonden om de (leer van de) ene Evangelieprediker tegen (die van) de ander uit te spelen? Misschien waren het muggenzifters, zochten ze verschillen daar waar ze uiteindelijk
niet waren... Maar misschien brachten de Apostelen
daadwerkelijk een (in details!!) persoonlijk ingekleurde boodschap?? (Kijk eens naar Handelingen 15!!)
En in een dergelijke situatie zegt Paulus tegen de Galaten: blijf bij de boodschap zoals IK hem jullie heb gebracht... Terwijl hij WEET dat hij een keiharde aanvaring heeft gehad met - de visie van - (Jakobus en) Kefas...
Dat brengt mij uiteindelijk tot de vraag: "WAT bedoelt Paulus dan uiteindelijk met dat Evangelie waar hij voor staat"?? Dat zal dan niet per se een "tot in alle details ingekleurde leer" zijn geweest... Maar
waar ligt de
grens dan?? Welk gedachtengoed valt dan nog
wel en wat
niet meer binnen dat "Evangelie"

Ofwel: wat is de geloofs
kern die "ons" (
mensen van verschillende gezindten) bindt??
En
tegelijk vraag ik me af: Roept Paulus ons hier niet ook tegelijk op om bij datgene te blijven wat onze "
voorgangers" ons hebben meegegeven?? Waarbij we dan misschien
inderdaad moeten blijven zeggen: "
ik ben evangelisch, ik ben gereformeerd, ik ben reformatorisch"... (Maar
wat doen we dan met onze persoonlijke moeiten als we ons niet altijd 100% kunnen vinden in de visie van die "voorgangers"?? Draait het
uiteindelijk niet veel meer om de "vaste kern" van het Evangelie??)
Kortom: ik ben het 100% met je
eens en
tegelijk is de dagelijkse realiteit 100% ingewikkeld...
Gaan we hier uitkomen in onze dagelijkse aardse "werkelijkheid"?? Of heeft Riemer gelijk als hij verzucht: "
Een uniforme kerk kan volgens mij op deze aarde nimmer ontstaan"...