Auteur Topic: zelfreflectie forumcultuur  (gelezen 15474 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
zelfreflectie forumcultuur
« Gepost op: juni 18, 2011, 02:38:21 pm »
Ik ga er van uit dat dit subforum de meest geschikte plek is voor wat gezamenlijke reflectie op de forumcultuur hier, voor zover daar behoefte aan bestaat.
Als je daar geen behoefte aan hebt, reageer dan vooral niet.

De wijsheid van mijn woorden door Pooh himself bevestigd zijnde, breng ik ze nogmaals onder de aandacht:

quote:

in FB: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea:
hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
BeePee is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
Positiever geformuleerd: velen hier lijken het vooral interessant te vinden om verschillen te zoeken en uit te vergroten.
De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.

Als het idee je aanspreekt om op een forum vooral in te gaan op wat je aanspreekt in wat anderen zeggen, reageer dan s.v.p. in dit topic.
Als dat idee je niet aanspreekt, reageer dan s.v.p. niet.
Als er voldoende mensen reageren kunnen we het vervolgens hebben over de vraag hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.
Als er onvoldoende mensen reageren gaan we gezellig door op de manier waarop we bezig zijn.
In afwachting van de volgende Jehovah's getuige of andere durfal.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 02:45:35 pm door wimnusselder »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2011, 02:44:35 pm »
Zelf persoonlijk heb ik gemerkt dat doorgaans de beste diepgang via de persoonlijke mails over en weer gingen. Misschien is het nadeel van een forum ook wel dat het te openbaar is. Echte persoonlijke diepdoorleefde gesprekken zijn toch beter te voeren onder 4 ogen, zonder dat er ogen mee kijken en monden meespreken die zich niet in kunnen leven in wat je zegd en zo het gesprek tussen deze 4 ogen in de weg liggen.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 02:44:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2011, 02:49:15 pm »
Hoi gait,

quote:

gaitema schreef op 18 juni 2011 om 14:44:
persoonlijke [...] gesprekken zijn [...] beter te voeren onder 4 ogen

Helemaal mee eens.
Daarom staat ook mijn e-mail adres in mijn profiel, net als het jouwe.
Mensen die het daar ook mee eens zijn, kunnen dat ook doen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2011, 04:25:22 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 14:38:
XXX is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
Positiever geformuleerd: velen hier lijken het vooral interessant te vinden om verschillen te zoeken en uit te vergroten.
Met v&Vriendengroet,

Wim
Er is in de draad nav waar jij dit schrijft nimmer "over de persoon gevallen" of "op de persoon gesprongen".
Er is heel duidelijk gewezen op een aantal zaken die je terug kunt lezen.
Als ik iets verkeerds tegen jou zeg dan volgt daar een excuses op. Dat is heel normaal forumgebruik :)
Je kunt draden lang discussie gaan voeren maar de grondslag van respect is voor mij heel belangrijk. Zodra dat weg is dan heeft gesprek geen zin meer.
En inderdaad kan het zo zijn dat er hele gereformeerde of katholieke volksstammen over je heen buitelen als je iets verkondigt wat (vanuit hun perspectief) onbijbels is. Wat is daar mis mee zolang het respectvol gebeurt?

quote:

de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.
Dat ben ik dan weer niet met je eens.
Er is in de regel een hele grote bereidheid tot het volgen en willen begrijpen wat de ander bedoelt.
Dat daar soms dingen scheef lopen gebeurt in het gehele aardse bestaan. Zolang dat niet kwetsend is voor de ander: zo zij het.
Maar zodra het kwetsend is voor de ander mag er van mij ingegrepen worden door wie dan ook.
Reflectie op de cultuur hier heeft weinig nut: in de regel eindigt dat op moddergooien en we zijn al veel dierbaren hier kwijtgeraakt door wat "men" reflectie placht te noemen.
Wil je reflecteren: stap in de auto en kom een borrel of kop koffiebak thee halen.
Of klim in de mail zoals Gaitema al schreef.

Reflecteren heeft namelijk als kenmerk dat er sprake moet zijn van écht contact en dat is er niet bij geschreven woord.
Voor wie aan zelfreflectie wil doen: hier de kernwoorden:
http://hbo.sxills.nl/images/driehoek.png
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2011, 05:32:51 pm »

quote:

(...)
De wijsheid van mijn woorden door Pooh himself bevestigd zijnde, breng ik ze nogmaals onder de aandacht:

(citaat.)In hoeverre hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
BeePee is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.
De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over. (einde citaat)

Als het idee je aanspreekt om op een forum vooral in te gaan op wat je aanspreekt in wat anderen zeggen, reageer dan s.v.p. in dit topic.
Als er voldoende mensen reageren kunnen we het vervolgens hebben over de vraag hoe we elkaar daarbij kunnen helpen.
Als er onvoldoende mensen reageren gaan we gezellig door op de manier waarop we bezig zijn.
In afwachting van de volgende Jehovah's getuige of andere durfal.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Het idee spreek me aan. Ik liep naar aanleiding van de dingen die gebeurden zelfs al rond met het idee misschien maar een topic te openen, ongeveer zoals jij het nu hebt gedaan. Ik was er echter nog niet uit waarop ik precies het meest accent zou gaan leggen.

Jij zult vast ook het idee hebben gehad dat iedereen op je sprong toen je hier pas binnengekomen was; dat laat je al doorschemeren. Jouw accent ligt erg op het vinden wat je aanspreekt in wat de ander naar voren brengt en dat vind ik een goed uitgangspunt.
Daarnaast is het echter volgens mij in een discussie ook nuttig en belangrijk om aan te geven wat je niet aanspreekt en waarom dat zo is. Problemen ontstaan er vooral wanneer de ene of andere kant niet kan of wil volgen op een welwillende wijze in de gedachtegang van de ander.
Een gezamenlijkheid zoals jij die zoekt en voorstaat is soms ook moeilijk te vinden -- het is een zoektocht waarbij er soms veel inlevingsvermogen en wat afstand nemen van eigen overtuigingen moet worden betracht.
Bij onwrikbare vaste overtuigingen die gestoeld zijn op geloof en die een wat andere benadering die er toch in de buurt ligt uitsluit lukt het soms ook gewoon niet. Dan blijft voor degene met de vaste precies ingevulde overtuiging jouw toenaderingspoging toch een poging op verre afstand, want je moet de gegevenheden van hem ook geloven -- exact zo -- want anders "telt" het niet.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2011, 05:35:04 pm door Trajecto »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2011, 05:59:14 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 14:49:

quote:

gaitema:
persoonlijke [...] gesprekken zijn [...] beter te voeren onder 4 ogen

Helemaal mee eens.
Daarom staat ook mijn e-mail adres in mijn profiel, net als het jouwe.
Mensen die het daar ook mee eens zijn, kunnen dat ook doen. (...)

Ja, zit wat in, maar...
Ik ben wel nogal voorzichtig en zet mijn e-mailadres niet graag zichtbaar op internet.
Helaas is voorzichtigheid niet echt onnuttig in deze. Beepee vertelde in deze post:
Beepee in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

quote:

Ik ben eens zo onvoorzichtig, te goed van vertrouwen, geweest om mijn e-mail adres openlijk te tonen. Ik werd op een gegeven moment met “christelijke” virussen gebombardeerd. Omdat ik kon zien, waar deze vandaan kwamen, meldde ik dat op de site. Dat werd “natuurlijk” bij hoog en laag ontkent. Maar het hield toen wel op. Enige tijd later begon het weer, nu via fake afzenders, maar ook dat had ik door en meldde dat. Sindsdien verberg ik mijn e-mail adres.

Gezien deze ervaringen van Beepee laat ik mijn e-mailadres  nog maar even onzichtbaar.
Misschien kan ik eens een speciaal adres openen dat ik met wat extra veiligheidsmaatregelen behandel voor vermelding op het internet. Ik zal er eens over denken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2011, 06:19:46 pm »
Niemand blijft rondhangen op een forum waar hij niets vindt wat hem aanspreekt, dat lijkt mij redelijkerwijs een aannemelijk feit. Op dit forum hebben we zaken die ons binden- en scheiden waardoor ik terug blijf komen. Alhoewel ik ook ernstige twijfels heb of serieuze inhoudelijke discussies over geloof wel werken, want maar al te vaak ontaardt precies dan het gesprek.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2011, 10:39:16 pm »
Hoi Piebe,

quote:

Piebe schreef op 18 juni 2011 om 18:19:
ernstige twijfels [...] of serieuze inhoudelijke discussies over geloof wel werken
Wat mij aanspreekt in dit forum is dat we juist dát toch proberen.

quote:

maar al te vaak ontaardt precies dan het gesprek.
Dit topic is een experiment om een manier te vinden om serieuze inhoudelijke discussie over geloof niet te laten ontaarden.
Wat ik wil proberen is: niet direct reageren op dingen waar ik het niet mee eens ben.
Onvermijdelijk zal ook ik steekjes laten vallen en toch ook laten blijken dat ik moeite heb met bepaalde dingen.
Door bewust vooral aandacht te geven aan dingen waar ik wél prijs op stel (zie mijn eerste zin) hoop ik ook minder reacties van anderen uit te lokken op dingen waar zij moeite mee hebben.
Onvermijdelijk zal er nog steeds voldoende aandacht zijn voor de dingen die ons niet aanspreken en waarom, maar dan wordt het niet zo gauw een negatieve spiraal van negatieve reactie op negatieve reactie (wat jij terecht ontaarding van het gesprek noemt).
Doe je mee?
Als meer deelnemers dat doen wordt het hopelijk een soort collectieve zelfreflectie op onze forumcultuur waarin we vooral versterken wat we op prijs stellen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2011, 10:45:52 pm »
Hoi Trajecto,

quote:

Trajecto schreef op 18 juni 2011 om 17:59:
Ik [...] zet mijn e-mailadres niet graag zichtbaar op internet.

Hoeft van mij niet hoor.
In mijn ervaring kun je ook in publieke fora best een eind komen met persoonlijke uitwisseling, zelfs onder schuilnamen.
En om het twee mensen mogelijk te maken om elkaar zo nodig per e-mail te bereiken hoeft er maar één van de twee z'n e-mail adres openbaar te maken.

quote:

Trajecto schreef op 18 juni 2011 om 17:32:
Het idee spreek me aan. Ik liep naar aanleiding van de dingen die gebeurden zelfs al rond met het idee misschien maar een topic te openen, ongeveer zoals jij het nu hebt gedaan.

Mooi.
Dat verwachtte ik ook al wel enigszins gezien onze interactie op dit forum tot nu toe.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2011, 10:54:41 pm »
Hoi Riemer,

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 16:25:
Voor wie aan zelfreflectie wil doen: hier de kernwoorden:
http://hbo.sxills.nl/images/driehoek.png

Dat ziet er uit als een nuttig model.
Hoe zouden we dat toe kunnen passen op collectieve zelfreflectie, reflectie op ons collectieve gedrag?

quote:

Wil je reflecteren: stap in de auto en kom [...] bak thee halen.

Ik heb geen auto, zelfs geen rijbewijs en eerlijk gezegd ook geen prioritijd om van Haarlem naar Drachten (was het toch?) op en neer te gaan.
Gebruik je Skype en zou dat een alternatief zijn?
Je kunt mij daar vinden als wimnusselder.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2011, 11:30:32 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 22:54:
Hoi Riemer,

[...]

Dat ziet er uit als een nuttig model.
Hoe zouden we dat toe kunnen passen op collectieve zelfreflectie, reflectie op ons collectieve gedrag?
Als je even diep nadenkt over mijn dagelijks werk kun je bedenken dat dit core bussiness is voor mij  O-) [klik op deze of deze  ...spammodus ON]Het heeft te maken met de methode Egan zoals die in de counseling wordt gehanteerd.
Het plaatje is niet helemaal correct maar deze stond al online :)
HEt gaat er om dat gedrag gevormd wordt door de drie factoren van invloed.
In elke situatie kun je aan de hand van vragen een oordeel vellen over je eigen gedrag.Let wel: je eigen gedrag. Jij kunt namelijk niet weten wat ik denk, wil of voel namelijk :) Derhalve is reflectie altijd gericht op de persoon die eigenaar is van het "ik" en ik betwijfel of je dat op een forum moet willen. Je zult namelijk altijd de drie factoren voor de ander (on-)bewust gaan invullen. Moet je niet willen in een virtuele wereld denk ik.
Bij reflectie (sorry dat dit niet in het plaatje staat) moet er altijd sprake zijn van een totaalbeeld. Daar hoort volgens mij altijd de attitude (houding) en mimiek bij.
Zonder die info kun je nimmer komen tot een goed reflecteren.
Dus: ik zal niet meedoen  :+ omdat ik de visuele informatie van de reflectant moet ontberen. Tevens kan ik de intonatie van de stem niet herleiden of duiden dus heeft het geen enig nut volgens mij om groepsreflectie te doen. groepsreflectie noem je "intervisie" en dat kan dus niet omdat het visuele en auditieve er hier niet zal zijn.
Er ontbreken teveel factoren van belang om er iets mee te kunnen.
(overigens denk ik dat we een knal leuke dag kunnen hebben als groep :) )

quote:

[...]

Ik heb geen auto, zelfs geen rijbewijs en eerlijk gezegd ook geen prioritijd om van Haarlem naar Drachten (was het toch?) op en neer te gaan.
Gebruik je Skype en zou dat een alternatief zijn?
Je kunt mij daar vinden als wimnusselder.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Ik heb 2 auto's, een rijbewijs+ maar.....
Skype??????
Nope.
Ik betaal voor mijn telefoongesprekken, heel ouderwets zou ik zeggen (conservatief zelfs :) [grapje])
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 01:02:26 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2011, 07:05:43 am »

quote:

Ik ga er van uit dat dit subforum de meest geschikte plek is voor wat gezamenlijke reflectie op de forumcultuur hier...

[...]

[...]
hebben wij als forum-deelnemers behoefte aan een overduidelijke buitenstaander om gezellig samen op af te geven?
"..." is niet de enige relatieve buitenstaander die het gevoel heeft dat iedereen hier boven op je springt (in figuurlijke zin) als je uit de toon valt.

De openheid hier voor anderen in de zin van de bereidheid om met ze in discussie te gaan is in mijn beleving groot; de openheid voor anderen in de zin van geneigdheid om in wat ze zeggen te zoeken naar wat je aanspreekt in plaats van naar wat je tegenstaat laat wat meer te wensen over.
Om maar met het vetgedrukte gedeelte te beginnen. Mijn antwoord is gewoon ronduit "nee"...

Want het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat degenen met "een mening die uit de toon valt" gewoon "besprongen" worden omdat dat dat mensen zijn van wie "je" nog wat kan leren... Want, met alle respect, als ik alleen op zoek was naar datgene wat me aanspreekt in hetgeen anderen zeggen, dan zou ik hier op dit forum niets opsteken... Als ik uit zou zijn op zelfbevestiging m.b.t. mijn meningen, dan zou ik waarschijnlijk juist NIET een discussieforum hebben opgezocht... En niet het risico hebben willen lopen dat mijn eigen inzichten "onder het mes zouden gaan"...

Ik ben het met Riemer eens: het denken/willlen/willen/doen van de ander moet je niet zelf voor hem/haar willen invullen... Maar mocht je jezelf wellicht ook aangevallen voelen/hebben gevoeld: mijn excuses voor het geval ik daar een rol in gespeeld zou hebben... Een tipje van de sluier van mijn denken/willen meen ik hier te hebben opgelicht: jij lijkt vooral op zoek te zijn naar "gelijkgestemden" (maar zeg het vooral als ik het mis heb!) - ik nadrukkelijk niet; ik verwacht gewoon een discussie met goede argumenten voor en tegen een bepaalde stellingname... (wat ik in een niet nader te noemen topic eigenlijk van node gemist heb)

E.e.a. verklaart misschien een deel van je waarnemingen hier? NB: ik heb de neiging om bij je uitdrukking "de forumcultuur hier" te denken dat je deze vooral negatief inkleurt (alsof die cultuur te wensen over zou laten)... Maar laat ik het dan vooral met Riemer eens blijven, en je vragen of dat inderdaad het geval is...? Maar mocht dat het geval zijn: zie je dan niet over het hoofd dat niet iedereen dezelfde bedoelingen zal hebben bij het meedoen aan een discussieforum?? Dat het "belangstelling tonen door over iemand heen te vallen" ook als een positieve vorm van aandacht gezien zou kunnen worden (mocht die aandacht gericht zijn op de argumenten van de ander, en niet op de vermeende eigenschappen van die persoon, tenminste...)??

NB: uitgaande van je woorden bij de start van het topic zou ik hier niet hebben mogen reageren... Misschien is het wel heel eigenwijs van me dat ik dat toch doe, en er van uit ga dat ook jij er uiteindelijk niet op uit zal zijn om enkel "gelijkgestemden" te verzamelen in een "subforum" (Oeps, val ik Riemer op het laatst toch nog gedeeltelijk af?!?)? Zou dat niet vreselijk saai worden? En de dood in de pot betekenen voor een (discussie)forum??
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 07:12:20 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2011, 10:11:08 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2011 om 16:25:
Reflecteren heeft namelijk als kenmerk dat er sprake moet zijn van écht contact en dat is er niet bij geschreven woord.
Hoe is het dan mogelijk om echt contact met God te hebben?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2011, 10:29:01 am »

quote:

wimnusselder schreef op 18 juni 2011 om 22:39:
Wat mij aanspreekt in dit forum is dat we juist dát toch proberen.
Mocht je hier wat langer blijven, wat ik zou waarderen, vraag ik me af of je in de toekomst hier nog zo over denkt. Want m.u.v. een aantal users (met name Trajecto, Small Brother en jij zelf ook) is mijn ervaring toch anders.

quote:

Dit topic is een experiment om een manier te vinden om serieuze inhoudelijke discussie over geloof niet te laten ontaarden.
Wat ik wil proberen is: niet direct reageren op dingen waar ik het niet mee eens ben.
Dat is een nobel streven, maar de andere kant van de medaille is dat je het misschien uitsluitend met een aantal bijzaken eens bent, waardoor de ander zich te kort gedaan voelt indien je uitsluitend daar op zou reageert en het gevoel krijgt zijn tijd te hebben verspild.

quote:

Onvermijdelijk zal ook ik steekjes laten vallen en toch ook laten blijken dat ik moeite heb met bepaalde dingen.
Door bewust vooral aandacht te geven aan dingen waar ik wél prijs op stel (zie mijn eerste zin) hoop ik ook minder reacties van anderen uit te lokken op dingen waar zij moeite mee hebben.
Onvermijdelijk zal er nog steeds voldoende aandacht zijn voor de dingen die ons niet aanspreken en waarom, maar dan wordt het niet zo gauw een negatieve spiraal van negatieve reactie op negatieve reactie (wat jij terecht ontaarding van het gesprek noemt).
Doe je mee?
Nou, ik wil wel blijven proberen meer begrip te tonen voor andersdenkenden en niet bot te zijn, maar om uitsluitend te reageren op hetgeen ik mee instem is de doodsteek voor elke discussie en we komen hier niet voor niks op een discussieforum. Immers, we leren toch veel meer van de mensen met wie we de degens kruisen, die ons dwingen dieper te spitten en ons meer in te lezen dan degenen met wie wij het eens zijn. Hoewel ik denk dat je streven nobel is, denk ik dat je de andere kant van de medaille onderbelicht laat.

quote:

Als meer deelnemers dat doen wordt het hopelijk een soort collectieve zelfreflectie op onze forumcultuur waarin we vooral versterken wat we op prijs stellen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dat hoeft niet persé, ik zou liever zien dat we elkaars verschillen bespreken op een respectvolle manier zodat we de misvattingen die we allemaal wel hebben kunnen bestrijden. Het is toch veel mooier om elkaars fouten op te lossen dan ze te negeren?
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2011, 10:30:53 am door Piebe »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2011, 10:55:18 am »
Zijn er ook moderatoren die willen reageren in dit topic?
Ik verwachtte eerlijk gezegd dat (via collectieve zelfreflectie verbeteren van) de forumcultuur (ons collectieve gedrag hier) ook jullie warme belangstelling heeft.
Overigens zeg ik daarmee niet dat die forumcultuur niet goed zou zijn, maar wel dat die verbeterd kan worden.
Zolang er topics op slot gaan behoeft dat hoop ik geen betoog.