quote:
Oogje schreef op 26 juli 2011 om 11:25:Bezemlach, ik zal niet op alles ingaan, maar op de voor mij belangrijkste punten.
Wij geloven daarom dat God zich geopenbaard heeft en ons hetgeen laat zien en kennen wat wij niet uit onszelf kunnen zien en kennen. Het gaat dus niet over of wij wel of niet goed kunnen zien, maar over wel of geen openbaring en zowel, waar die openbaring betrouwbaar overgeleverd wordt.
Ja, op zich geloof ik dat ook wel. Maar ik zie de bijbel niet echt als het boek waarin die openbaringen zijn beschreven. Zoals eerder gezegd, wend ik me dan bijvoorbeeld liever tot het werk van Sri Aurobindo. Ik denk voorts wel dat er voor die openbaring hogere geestelijke vermogens nodig zijn dan onze huidige zintuigen en de werkzaamheid van de hersenen. Ik heb dit bijvoorbeeld ervaren tijdens bepaalde uittredingen uit het lichaam, waarbij ik een deel van de chakra's ervoer. Die ervaring kon ik, volgens mij, alleen hebben omdat ik in uittreding was, dus een uitgebreidere zintuiglijkheid had (astraal bewustzijn). En de chakra's bleken op geen enkele wijze te beschrijven via het geschreven woord. Het is iets wat je alleen maar kunt weten door het zelf te ervaren, maar wat je vervolgens niet kunt beschrijven. Daarom denk ik dat ook de bijbel niet in staat is om echt de werkelijkheid te beschrijven. Taal is wat dat betreft heel beperkt.
quote:
Ook het christelijk geloof is in de grond van de zaak een mysterie. Het wezen van het Offer, de Drie-eenheid, Gods liefde voor de mens, het kwaad in de schepping, de mens zelf... het zijn allemaal mysteries. Toch heeft God ons het één en ander geopenbaard en mogen wij zeker zijn dat Gods openbaringen betrouwbaar zijn.
Het is volgens mij heel moeilijk om te weten dat je innerlijke ervaringen overeenkomen met de werkelijkheid. Filosofen hebben daar boeken over vol geschreven. Maar ik ben het er helemaal mee eens dat deze zaken een mysterie zijn. Ik denk dat, om zeker te weten dat ervaringen betrouwbaar zijn, je op z'n minst moet beschikken over een uitgebreidere zintuiglijkheid waarin je vermoedelijk van bepaalde dingen een meer rechtstreeks bewustzijn hebt.
quote:
Zo zal een man zijn vrouw ook lang niet altijd begrijpen, omdat hij haar niet volledig en helemaal kan doorgronden. Mensen blijven complexe wezens. Tóch kent hij haar, houdt hij van haar en weet hij bepaalde dingen wel degelijk zeker over haar en over het huwelijk. Hij mag er daarbij ook op vertrouwen dat ze geen leugens over zichzelf aan hem vertelt, omdat het huwelijk immers is gebaseerd op vriendschap en vertrouwen.
Ja, maar de taal, en andere middelen van de dagelijkse communicatie, zijn volgens mij een te beperkt middel om de werkelijkheid te beschrijven en dat geldt mijns inziens ook voor de innerlijke ervaringen van je partner. Je kunt bepaalde dingen misschien wel zeker weten. Maar de menselijke geest is, zoals jij zegt, zo complex dat dit niet voor alles lukt.
quote:
Die logica heb ik ook niet gebruikt. Hoewel de schepping an sich strikt genomen geen Schepper bewijst, kun je wel uit haar complexiteit, waarin zowel orde als chaos een rol spelen, en schoonheid de aanwezigheid van een Schepper halen. Ik persoonlijk kan niet geloven dat zoiets oneindig groots, onbevattelijks en duizelingwekkend ingewikkelds als het universum puur uit louter toevalligheden is ontstaan. Anderen mogen dat geloven, maar ik kan dat niet. Hoe meer ik alleen al over het universum lees, hoe meer ik God herken daarin.
Ook ik geloof eerlijk gezegd niet dat het universum en het leven louter op basis van toeval is ontstaan. Maar ik zoek (net als jij) graag een compromis tussen schepping en toeval dan het in z'n geheel tot in details aan schepping toe te schrijven. En als het schepping is, dan hoeft het niet per se een schepping te zijn van de christelijke God, die zich ook bezig houdt met onze zogenaamde zonden. Het een volgt niet noodzakelijk uit het andere. Als er een schepper is, dan heeft die voor mij niet per se een morele dimensie volgens onze maatstaven.
quote:
Tja, dan zijn we snel uitgepraat daarover hè?

Overigens gaan historici er volgens mij wel redelijk vanuit dat Jezus bestaan heeft.
Ik meen toch dat de algemene teneur onder historici thans is dat Jezus niet echt heeft bestaan. Er zijn althans bijzonder weinig historische bewijzen. Maar voor mij is dat ook niet essentieel. Het verhaal op zich is voor mij voldoende.
quote:
Wij mogen inderdaad direct tot God komen, door Christus onze Heer. En tja, als het mag, waarom dan niet? Liefde schept geen afstand, dus als God liefde is, wil Hij ons dicht bij Hem hebben, zonder gedoe eromheen. Wel geloven wij in geesten, die als engelen God dienen of als duivelen God verafschuwen. Katholieken en orthodoxen geloven daarbij ook dat elke gelovige een eigen engelbewaarder heeft, die je kunt vragen om hulp en die je beschermt tegen het kwaad daar waar God het wil.
Ik bedoel dat ik bij christenen over het algemeen zo weinig interesse zie in astrale, mentale, en bovenmentale werelden, terwijl die in het totaal van het universum geestelijk en stoffelijk zo'n belangrijke rol spelen. En als ze het erover hebben, dan is het altijd zwart-wit. Dan zijn het altijd engelen of duivelen. Terwijl er in de onzichtbare gebieden vele woningen zijn en even zovele soorten geestelijke wezens, van verschillend allooi. Maar ik denk dat je, zoals ik, uittredingen uit het stoffelijk lichaam moet hebben gehad om dat te beseffen. De meeste mensen zijn na hun dood geen engelen, maar ook geen duivelen. Het zijn gewoon overleden mensen, met hun goede en slechte kanten.
quote:
Ik zelf maak altijd onderscheid tussen discussie en dialoog. In een discussie probeer je elkaar te overtuigen en zo elkaar te scherpen in het argumenteren en onderbouwen. In een dialoog wissel je elkaars ideeën met elkaar uit, ontdek je zo de verschillen en overeenkomsten, en probeer je zo van elkaar te leren. In een discussie leer je vooral je eigen geloof te onderbouwen, in een dialoog leer je hoe de ander diens geloof onderbouwt.
Ja, helemaal mee eens. Ons contact is inderdaad een dialoog.
quote:
Ik vind je bijdrage dus helemaal niet zinloos, maar wel meer geschikt voor dialoog dan voor discussie. Ik heb mogen ontdekken dat discussiëren met iemand, zonder gemeenschappelijke bronnen of spelregels over wat geldig bewijs is en wat niet, weinig zin heeft. Maar je kunt natuurlijk altijd ideeën met elkaar uitwisselen en zo elkaar proberen te begrijpen. En daar is, zo had ik begrepen, ook ruimte voor op dit forum.
Dat klopt. En hierbij speelt vermoedelijk ook een rol dat ik niet echt totaal ongelovig ben, al geloof ik over het algemeen niet in de God zoals die door christenen wordt beschreven. Maar alleen al mijn uittredingen uit het lichaam hebben van mij een gelovig mens gemaakt.
quote:
Los van dat ik anders denk over het lot der overledenen, denk ik dat er verschil is tussen hoe jij naar eigenschappen kijkt en hoe ik dat doe. Ik zie de menselijke en dierlijke eigenschappen slechts als zwakke, gebrekkige manifestaties van goddelijke eigenschappen, daar God de mens naar zijn beeld heeft geschapen en het dier van Hem laat getuigen. Jij ziet, zo begrijp ik, die zwakke manifestaties al als volledig eigen eigenschappen, verschillend van de goddelijke eigenschappen. Uiteindelijk zullen we wel hetzelfde bedoelen, namelijk dat God mens en dier verre overstijgt, alleen verwoorden we het beiden anders: ik spreek bij mens en dier over manifestaties van Gods eigenschappen, jij over volledige eigenschappen.
Ik denk inderdaad dat dierlijke eigenschappen, ook bij de mens als je hem bekijkt als homo sapiens, louter en alleen bedoeld zijn (om het maar zo te zeggen) of enkel de functie hebben om te kunnen functioneren in de natuur. En als je God dan toch als de schepper beschouwt, dan is in mijn optiek de natuur louter en alleen zijn schepping en verder niet God zelf. Die twee dingen houd ik graag strikt gescheiden. In die zin ben ik een gnosticus. Ik denk ook niet dat God (indien Hij echt de schepper is) de mens naar zijn beeld heeft geschapen. Dat is een essentieel verschil tussen onze opvattingen. Ik denk echter ook dat wij een geestelijke binding hebben, of een vonk, met de bovennatuurlijke werkelijkheid. En dan bedoel ik niet het paranormale, maar een werkelijkheid waarin onze natuurwetten niet gelden. En ik geloof dat onze volgende stap in onze ontwikkeling zal zijn uit te groeien boven de natuur en dus feitelijk een bovennatuurlijk wezen te worden. Daarvoor is een transformatie nodig, die ons losmaakt van de natuurwetten en van de werkzaamheid van de natuur in onszelf. Dus ook losmaakt van onze dagelijkse emoties en begeerten. Iets dergelijks noemt men een natuuroverstijgende transformatie. Volgens de Rozenkruisers van het Lectorium Rosicrucianum zou je de kracht of werkzaamheid die ons losmaakt van de natuur, de Christus kunnen noemen.
quote:
Ik geloof dat de mens een symbiose is tussen een geestelijk en dierlijk wezen. Wij staan dus zogezegd tussen de engelen en de dieren in. We hebben een onsterfelijke ziel, een vrije wil en de mogelijkheid met God een relatie te hebben, maar ook een biologisch lichaam met natuurlijke driften en dierlijke eigenschappen. Wij maken dus zowel volledig deel uit van het geestelijk leven als van de schepping.
Helemaal mee eens. Dat geloof ik ook. Maar ik denk dat wij ons eerst bewust moeten zijn van onze geestelijke oorsprong, voordat wij ons kunnen uittransformeren boven de natuur. Ik denk dat de wedergeboorte staat voor dat proces.
quote:
Het ligt er maar aan welke wetenschap je bedoelt. Natuurkundige en wiskundige wetenschappen kunnen op empirisch gebied veel zinnigs vaststellen. Maar sociologische en psychologische wetenschappen zijn al veel subjectiever en moeilijker objectief te meten. En dan nog belichten ook zij enkel de empirische, zichtbare kant van de zaak.
Ja, ook helemaal mee eens. Maar ik denk dat de beschrijvingen van de sociobiologie, gedetailleerd als ze zijn, het zeer aannemelijk maken dat wij ons grotendeels gedragen, en dat wij een samenleving opbouwen, vanuit onze natuurlijke instincten, zoals dat door Desmond Morris werd gepopulariseerd. Ik heb overigens ook wel kritiek op de sociobiologie, omdat ik vind dat sociobiologen nogal ons te ver gaan in hun rekenmethoden om gedrag te verklaren.
quote:
Ook een leeuw moet gewoon eten, dus is er inderdaad geen kwaad aan als hij een hert verscheurt. Dat kun jij een onaangenaam iets vinden, maar dat hoort er inderdaad gewoon bij, daar is op zichzelf goed noch kwaad aan. Mensen die enkel van de natuur houden bij dartelende lammetjes of strakblauwe hemelen, houden bij lange na nog niet van de natuur zoals zij écht is.
Nee, het is niet kwaad in de zin van misdaad. Maar het gaat er mij simpel om dat volgens mij een als absoluut goed beschouwde God, dat wil zeggen: het algoede, volgens mij niet de schepper kan zijn van een dergelijke natuur. Dan zou hij ogenblikkelijk vallen tot het niveau van het relatieve goed en het relatieve kwaad, en dus niet meer het algoede en al-liefdevolle zijn. Zo'n God zou simpelweg een natuurgod zijn en het christendom een natuurreligie. Terwijl het in mijn ogen juist een natuurtransformerende religie behoort te zijn. Daarom begrijp ik ook niets van de christenen die God zien als een wezen dat de vijanden van het Israelitische volk vernietigt, zoals hier en daar in de bijbel beschreven wordt. Zoals gezegd inclusief vrouwen en kinderen. Zo'n God is geen algoede en al-liefhebbende God. Dat kan niet. Het is een natuurgod. En in dat geval zou het christendom een natuurreligie zijn van hetzelfde niveau als de natuurreligie van destijds de Batavieren. Er is dan geen fundamenteel verschil. Volgens mij is een dergelijk christendom een religie zonder Jezus.
quote:
Tenzij geweld, angst en pijn natuurlijk niet altijd kwaad hoeven te zijn. Enkel de zonde is kwaad, want die leidt altijd van God af. Maar geweld kan goed zijn om het op te nemen voor zwakke mensen die bedreigd worden en angst en pijn zijn uitstekende waarschuwingsmechanismen om je te behoeden voor gevaar. Als een leeuw jou aanvalt, zul jij dan geen geweld gebruiken om je vege lijf te redden? En stel dat je nooit angst of pijn zou voelen (en die mensen bestaan echt), zou je dat dan niet bijzonder kwetsbaar maken, omdat je jezelf daardoor ernstig kunt beschadigen zonder dat je het doorhebt?
Ja, maar we zitten dan, nogmaals, in de wereld van het relatieve goed en kwaad en dus in de natuurreligie. En dus in een religie om de natuur te bestendigen in plaats van haar te overstijgen.
quote:
Allereerst heb ik deze week mogen leren dat volgens het katholieke geloof de schepping eigenlijk nog niet helemaal voltooid is, maar dat ze echt voltooid zal worden door de komst van Christus. Dan zal ze worden verlost uit het zinloze en vergankelijke bestaan, waar zij nu nog aan onderworpen is. Het is dus nog helemaal niet af en God wil samen met de mens de schepping als het ware afmaken en samen met de mens verheerlijken en verheffen tot het goddelijke (vgl. Romeinen 8,19-20).
Ook ik ben ervan overtuigd dat we als mensen voordurend in ontwikkeling zijn, net zolang tot we weer bij God terugkeren, of feitelijk weer opgaan in God. Daartoe is volgens mij een transformatie nodig, die ons bevrijdt van onze gebondenheid aan de natuur. Daar ben ik tamelijk strikt in. Je zou de komst van Christus kunnen zien als de komst van een kracht of vermogen om deze transformatie te bewerkstelligen, zoals de Rozenkruisers van het Lectorium Rosicrucianum doen (waar ik overigens om andere redenen niet echt een aanhanger van ben).
quote:
Maar ook nadat ik dit heb mogen leren (want ik leer ook regelmatig bij), blijft het besef dat lijden, ziekte, armoede en honger inderdaad dramatische realiteiten zijn, maar dat ze in zichzelf niet goed of kwaad hoeven te zijn. De mens is kwetsbaar en broos, ze is (nu nog) vergankelijk, zodat ze écht kan liefhebben. Mensen met een pantser om zich heen kunnen dat niet. Zij kunnen zich niet openen voor de ander en ook maar weinig nog voelen. De grootste zonde van de mens is dan ook het zich willen verbergen voor die kwetsbaarheid en altijd maar groot en sterk willen zijn.
Ik denk dat we een verschillende opvatting hebben van goed en kwaad. Ik onderscheid duidelijk het relatieve goed en kwaad van het absolute goed en kwaad. Maar het is onmiskenbaar zo dat wij door het relatieve goed en kwaad een groei doormaken. Alleen zie je zo vaak dat de in de grond goede mensen het meeste kwaad overkomt. En dat begrijp ik dan weer niet. De goeden delven te vaak het onderspit.
quote:
Je kunt beter vroeg sterven met God, dan lang leven zonder God. Ziekte is verschrikkelijk en we moeten mensen bijstaan en laten genezen als ze ziek zijn, maar er zijn ook vele heiligen geweest die juist in hun ziekte, juist in hun lijden God ontmoetten. Want daar waar het lijden is, daar is het Kruis en daar is Christus, dus God zelf. We mogen ziekte en lijden dus niet bagatelliseren, maar we mogen Gods liefde en goedheid ook niet enkel beperken tot wat wij fijn en aangenaam vinden. Door het Offer van Christus is ook het lijden verlost en heeft de dood haar angel verloren. Ook het lijden kan nu veel betekenis en glans hebben in de overgave aan wat échte liefde is.
Ja, ook wel weer mee eens. Het is inderdaad zo dat je door te lijden de relativiteit van bepaalde zaken die door velen als absoluut belangrijk worden gezien, leert inzien. Toch zie ik hier geen vooropgezet plan, gezien het feit dat vaak bewuste en liefdevolle mensen ernstig moeten lijden en niet-bewuste en niet-liefdevolle mensen er nogal eens goed vanaf komen. Daar begrijp ik dan gewoon geen snars van.
quote:
Als je bij echte liefde echter denkt aan romantische tafereeltjes zoals in romans en films, met enkel dagen vol aangenaam gevoos, dan kun je er haast niet verder naast zitten. Liefde betekent volstrekte overgave, jezelf helemaal blootleggen voor de ander en er geheel op vertrouwen dat die ander je niet zal kapotmaken. Ook al weet je misschien dat die ander dat vertrouwen eens toch zal beschamen. Liefde betekent willen lijden tot sterven voor je geliefde en onvoorwaardelijk bij die ander willen blijven. Liefde is ook pijn, verlangen, nederigheid, angst voor verlies, droefheid, voor de ander opkomen en juist daardoor een onuitsprekelijke mildheid en lieflijkheid ontvangen. Je hebt elkaar en de rest maakt niet uit. Die liefde wil God met ons delen en op die liefde is de schepping uiteindelijk gericht. Het is de dwaasheid van het Kruis, dat voor vele mensen een aanstoot is, maar voor Gods geliefden een grote kracht.
Bij romantische tafereeltje gaat het vaak om een verkapt eigenbelang. Dat is nogal eens meer eigenliefde dan liefde voor de ander. Jouw beschrijving van echte liefde vind ik erg goed. En ik vermoed dat dat dan ook het geestelijke aspect van de mens is dat boven de natuur uitgaat. En dat het een bron kan zijn op de weg van het overstijgen van de natuur (wat dan weer mijn verhaal is)
quote:
Nochtans blijft het kwaad een mysterie, waar wij ook geen pasklare antwoorden op hebben. Antwoorden zul je toch voornamelijk zelf met God moeten zien te vinden; niemand kan die je zomaar geven, want geen een antwoord zal voldoen als je hevig te lijden hebt, behalve dan hetgeen je zelf met God ondervindt. Maar ik geloof bij lange na niet dat het allemaal zo simpel is als jij regelmatig zegt, omdat we over zeer grootse onderwerpen praten, namelijk goed en kwaad, God en schepping, leven en dood. Geen enkele levensbeschouwing of religie zal daar eenvoudige antwoorden op weten, en zij die het antwoord pasklaar menen te hebben, hebben zéker het antwoord niet.
Nee, dat is het mysterie van het bestaan. Ik gruw dan ook wel eens van de pasklare antwoorden die ik hier nogal eens aantref. Veel essentiële vragen zijn voor mij onbeantwoord. En dat vind ik soms juist erg inspirerend. Juist het mysterie van het leven kan je motiveren. Het kan je brengen tot een nieuw bewustzijn zonder dat je alles nu meteen al invult. Het is voor mij de weg naar bewustzijnverandering in positieve zin. Ik denk dat juist het volledig invullen de groei van het bewustzijn in de weg staat. Je blijft dan hangen in je eigen denkbeelden en treedt daar niet buiten. Dit is ook wat J. Krishnamurti heeft gezegd.