Ozombi, of de tuin van Adam en Eva nu werkelijk was of niet, interesseert me eigenlijk niet. Interessanter vind ik waaróm er over een tuin gesproken wordt in het verhaal en wat het verhaal ons wil zeggen. Genesis 1-3 is mij al te vaak gekaapt door zowel atheïsten als christenen die enkel willen discussieren over of het verhaal nu historisch precies zo gebeurd zou zijn of niet. Genesis is wel meer dan enkel die banale discussie dat het hele verhaal zo plat als een dubbeltje maakt. Vele mensen worden zo van de schoonheid van het verhaal afgehouden en willen of durven niet verder te kijken.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het gros helemaal geen overdreven belang hecht aan de rituelen. Of het maakt ze niet uit, of ze zien het als zaken die het leven net wat mooier en kleurrijker maken. De meeste mensen vinden het belangrijker dat men goed leeft en de Kerk daarin een voorbeeld geeft. Ze willen de traditie graag behouden, omdat het vertrouwd is en hun identiteit en de identiteit van de groep op eigen wijze duidt, maar weten heus wel dat daarin niet het grootste belang ligt.
Veelal laten ze door die traditie zich inspireren om het goede te doen en zich met elkaar te verbinden. Ritueel is immers ook een taal die mensen onder elkaar spreken, net zoals we ons ook in het Nederlands uitdrukken en bezig zijn om dat op een zo mooi, duidelijk en respectvol mogelijk wijze te doen. Nu kan ik me voorstellen dat als je het ritueel geheel wilt afschaffen, dat het dan lijkt alsof mensen er veel belang aan hechten, omdat elk ritueel er misschien een teveel is. Maar mensen hechten er niet meer belang aan dan aan andere zaken die onlosmakelijk met de mens verbonden zijn.
Eigenlijk is deze discussie daarom ook best vreemd. Mensen hechten aan zoveel schijnbaar niet belangrijke zaken. Muziek, literatuur, wetenschap, de vormgeving van dit forum, beleefdheidsvormen, cultuur, feesten, lekker eten, etc. Dat vinden we allemaal heel normaal, daarvan erkennen we dat die bij de mens horen en zelfs dat men daarmee tot God kan naderen. Maar ceremoniëel en rite, dat net zo onlosmakelijk met de mens verbonden is, dat zou dan ineens verkeerd zijn en afleiden van het echt belangrijke. Zelfs als een ritueel juist dat echt belangrijke verkondigt.