quote:
Ozombi schreef op 06 september 2011 om 21:49:quote:
small brother schreef op 06 september 2011 om 09:21:quote:
Ozombi schreef op 06 september 2011 om 08:11:
... het OT zou er ook heel anders hebben uitgezien als mensen andere verhalen hadden gekozen. Niet dat het OT in die zin door God is uitgekozen of geprofeteerd door een verlichte geest, dacht ik zo.
Het NT,...Het enige wat me enigszins aanspreekt is die van Johannes, omdat daar nog enige esoterie in doorklinkt.
Dus wie beweert dat de bijbel het onbetwiste " woord van God " is kan toch niet echt serieus genomen worden lijkt mij.
Je levert zelf je eigen bewijs dat de bijbel niet onbetwist is.
En tevens mijn bewijs dat wie zich verbonden weet met God ook Zijn Woord van harte zal aannemen. Want in jou is zichtbaar hoe een klein beetje ongehoorzaamheid gaat resulteren in een godsdienst van mensengoden.
Het vermijden van fout gedrag en de eigen geest beheersen en ontwikkelen, is het evangelie in een notedop, geformuleerd door een natuurgodsdienst. Met het ene verschil dat wordt ontkend dat God de wereld geschapen heeft en Zijn Zoon gestuurd heeft om de wereld te redden.
Het is knap dat je jezelf oefent om los te komen van de begeerten van deze wereld. Het is goed dat je de natuurlijke kennis van goed en kwaad zoekt te begrijpen. Maar waarom win je er geen hemel mee? Waarom wens je niet een vervolg op datgene wat je zelf onderscheidt als goed en nuttig?
Waarmee vul je je gedachten als je los komt van deze wereld? Wat is het dat je geest zoekt te doorgronden als er boven alleen leegte is? Is de leegte die je nog ziet écht vredelievender, dan een God dieje erkennen van de kwade begeerten beloont en een toekomst beloofd van eeuwige vrede?
Áls je de begeerten van deze wereld dan hebt leren onderscheiden, en áls je zoveel begrip hebt van de geestelijke krachten, waarom besteed je dan geen tijd aan het doordenken van de theoretische variant dat je inspanningen en je begrip geen individuele ervaring van de ellende is van de wereld, maar mogelijk een onderdeel van een hogere orde?
Wat is er dan minder aggressief aan de natuurgodsdiensten? Hebben zij kennis van de almachtige God? Nee, het komt niet verder dan de natuurlijke erkenning dat er een God moet zijn. Wordt er dan door de natuurgodsdiensten verlossing geboden of vrijheid? Nee, zij bieden een geestelijk vrijkomen van de onafwendbare ondergang. Zal een goede gelovige van God's aanwezigheid in de natuur gerechtvaardigd worden en aangenomen worden door God? Dat is een vraag voor God. Maar wie kennis vermeerdert, vermeerdert het oordeel.
Stel je nu eens voor dat God in zijn barmhartigheid zou meewegen wat de misdaden van je voorouders zijn en wat de zegeningen van je voorouders zijn, Dus dat de zonde van je (overdrachtelijke) ouders in jou terugkeren, en de zegeningen van jouw ouders ook in jou gestalte krijgen. Dan wordt door de generaties heen een band bewerkt die de goede mens probeert te conserveren voor God en de slechte mens te conserveren voor het kwaad. En God zou dat belonen. Wordt het dan ook niet eens tijd om door die generaties heen te groeien in een begrip of er misschien iets blijvends is in al dat tijdelijke?? Is er dan geen beginsel van erkenning dat het goede ergens zal overwinnen?
Waarom kom je dan met gemakkelijke praat om het enige echte evangelie, namelijk dat een brug legt tussen de natuurlijke erkenning hoe de mens zich misgaat of verootmoedigt, om dat enige evangelie te bestoken met onnadenkendheid? God bíedt een brug van jouw eeuwig leven in de ellende van deze wereld naar een eeuwig leven in de hemel. Dat is bevrijding voor de goede inspannningen van je (overdrachtelijke)voorouders. Die brug mag je weigeren. Maar zie je werkelijk niet in dat ÁLS DIE BRUG ER IS, dat je dan ontsnapt aan je eigen cirkel van meer en minder ellende? En als je HYPOTHETISCH zou erkennen dat die brug er echt moet zijn, zou ook jij dan niet ineens anders aankijken tegen datgene wat lijkt te zijn overgeleverd als openbaring van die God?
Maar laten we eens terug gaan naar het begin: wij bieden een God die redt en beschermt en aan alle ellende en geestelijke rijkdom in dit leven een verbinding maakt naar een eeuwig leven. Alle dood en al het lijden is onderdeel van een tijdelijke test, en elke test eindigt in de heerlijkheid van God. alle ziel zal God's heerlijheid ontmoeten. En daarná (daarbij) zal het goed en het kwaad gescheiden worden als het kaf van het koren. En alle ziel zal erkennen dat God het is die dit alles heeft gedaan. En dan zal ook de erkenning en het besef zijn dat de liefde niet getest kan worden als er geen lijden is. Want waar geen lijden is, daar is geen loutering (als goud dat wordt gewonnen en gezuiverd door het vuur). Waar alleen goed is, daar is geen groeien naar het goede toe. Waar geen keuzes gemaakt hoeven te worden, daar zijn wij niet te onderscheiden van de bloemen op het veld. In niets aan God gelijk.
Zijn wij dan aan God gelijk??
Jazeker! God maakte ons als stof, dat ook tot stof terug keert. Maar in de mens legde Hij de mogelijkheid om aan God gelijk te willen worden, verkrijgende de kennis van goed en van kwaad. En op het resultaat kon je wachten. De mens heeft in vrije keuze besloten om aan God gelijk te willen zijn; en krijgt (eens) ook de heerlijkheid ervan. De mens heeft gekozen om te kunnen leren kiezen tussen goed en kwaad. En in omgaan met kennis van goed en kwaad.
En de prijs is er ook aan het einde van de rit: God oefent geen liefdeloze willekeur uit, maar heeft een vuur van zijn heerlijkheid en toorn ontstoken opdat de mens leren kan wat God is en wat Hij vraagt.
Dat is liefde, en de prijs is ongelooflijk: wij worden in kennis aan God gelijk en mogen gezuiverd en verheerlijkt door die kennis en onze keuzes, in Zijn nabijheid leven. Oneindige genade.
Wie meer heeft, van hem zal meer gevraagd worden.
Small Brother, je draaft een beetje door.
Niet allerlei onjuiste conclusies verbinden aan andermans woorden. Het is namelijk zo dat de definitie van (bijbelse) begrippen die jij gebruikt, niet noodzakelijk de definitie van de ander hoeft te zijn.
Het Woord, Christus, satan, hemel, en nog veel meer zijn vatbaar voor verschillende betekenissen. Ik weet exact wat ik bedoel als ik deze woorden ergens gebruik , maar weet jij dat ook?
Het is zo makkelijk om met deze woorden te strooien en te verwijzen naar de bijbel. Het gaat er juist om de betekenis te begrijpen in de context waarin het wordt gebruikt.
Dat lijkt mij slechts stemmingmakerij. Van een weinig concreet gehalte. Jammer.
quote:
Zo denk jij dat ik " een beetje ongehoorzaam ben " en heeft geleid tot mijn afdwalen van de juiste Gods-verering. Dat vraag ik me dus sterk af.
Ik schreef: "Want in jou is zichtbaar hoe een klein beetje ongehoorzaamheid gaat resulteren in een godsdienst van mensengoden."
Dat gaat niet persoonlijk over jouw concrete beetje ongehoorzaamheid, maar over een beetje ongehoorzaamheid in het algemeen, dat leidt tot het verliezen van zicht op God, een verlies waarvan jij getuigt met het gemak waarmee jij in concreto de bijbel wegzet zoals je deed.
quote:
Ook zou ik er " geen hemel mee kunnen winnen " ?! Ik zal je zeggen dat ik die " hemel " reeds gewonnen héb. Het is maar net wat voor definitie je hanteert en de jouwe is duidelijk niet de mijne.
Exact. Jouw hemel mag jij definiëren, en dat heb jij gedaan, en de hemel waarvan ik sprak, die is aan mij om de definiëren, en dat heb ik gedaan. En aangezien die verschilt van de jouwe is het dus uit jouw eigen woorden dat het bewijs volgt dat ik iets bied dat jij nog niet hebt.
quote:
Zo kan ik ingaan op alle punten van je reactie en steeds zal blijken dat er een grote kloof is in de manier waarop wij bepaalde begrippen hanteren cq begrijpen. Dat is op zich nog niet zo erg, maar daarmee kun je niet tot conclusies komen over de ander. Tenzij......tenzij je uitlegt wat je met een bepaald begrip bedoeld en weet hoe de ander datzelfde begrip uitlegt. Het zou wat vermoeiend worden als we alles zouden moeten uitleggen aan elkaar maar in diverse posts op dit forum heb ik mijn visie zeker wel geprobeerd duidelijk te maken. Andersom heb ik dat nog niet gezien, tenzij je alles op de letterlijke manier uitlegt want dan is het me wel duidelijk.
Jammer dat je je laat verleiden om de inhoud te mijden. Onder goedkope stemmingmakerij valt ook alles laatdunken wat zich presenteert onder noemer "letterlijk". Maar het is echt wat kort door de bocht om dat ook nog eens als aanname bij een ander achter de kiezen te schuiven.
quote:
God is Geest,
ófwel het goddelijke moet worden uitgelegd als een onderliggend principe én in relatie tot de wezens waardoorheen deze geest heenwerkt. Zodoende is God geen persoon of entiteit, is zijn " Zoon " Christus an sich dat eveneens niet en is het Woord van God niet geschreven in letters en woorden.
Wat je zelf niet weet of als een variante mogelijkheid beschrijft moet je mij niet als doordraven verwijten. God is Geest. Jezus is mens in het vlees. Jezus is God, hebbende zijn eigen leven afgelegd en weer opgenomen, en zittende op de troon van God. En ik hoef niet in de natuur te wroeten voor het antwoord, maar ik put uit dezelfde bron die jou op dit forum bracht. Een gemeenschappelijke bron derhalve.
quote:
De hemel is geen locatie die buiten ons bereik ligt en is de satan ( sommigen zeggen zelfs " de Duivel " ) niet een op zich zelfstaand wezen of kracht die van buitenaf invloed uitoefent.
De hemel ligt wél op een locatie buiten ons bereik. Jouw definitie is dus in het heden en het hier, dat is empirisch gezien in de ellende van deze wereld, hoewel jij die beleeft vanuit een hogere geestelijke ervaring. Mag je geheel zelf definiëren wat dat is. Maar de hemel van God is de hemel van een nieuwe aarde en een nieuw lichaam en een nieuwe samenleving in gemeenschap met God. De hemel waarvan ík spreek is dus bewijsbaar een andere hemel dan de jouwe waar jij niet in bent en die je dus nog kunt winnen en waarna een brug geslagen wordt door de leer van Jezus Christus. Is dat op een onderdeel lastig of ingewikkeld of onbegrijpelijk of te snel voor je?
quote:
Ik zal heel kort laten zien wat ik wél onder versta, zodat dat duidelijk is en daarnaar verwezen kan worden in de toekomst.
Geef liever concrete reacties op concrete zaken, dan een stemming te maken en te gebruiken als aanhef voor een redenloze opsomming van de begrippen van een een of andere leer. Het onderwerp van deze draad is niet een natuurgodsdienst, maar gewoon de christelijke godsdienst; je weet wel, die waar je over in gesprek bent gekomen.
quote:
Zoals je ziet zijn deze definities universeel. Ze zijn geldig voor alles wat in het universum is, wat voor de Aarde geldt zal ook gelden voor een andere planeet (of zon etc.) in het heelal, inclusief zijn bewoners zo die er zijn.
Je bent mij kwijt. Ik volg de redenering niet.
quote:
Natuurlijk valt er nog veel meer over te zeggen en is dit alles onvolledig,het geeft echter wel de strekking weer. Mij hoor je niet zeggen dat er niets hogers is dan de aardse mens, of dat er geen wezens bestaan die op een veel hoger geestelijk plan staan dan wijzelf. De kerk noemt hen engelen , ik zou hen de achterliggende intelligente bestuurders van planeten, zonnen en galaxien kunnen noemen. Dat mag vreemd klinken, maar in zeer oude bronnen komt dit naar voren en kan men dat tevens in de bijbel terugvinden, zij het dat dit op een symbolische manier wordt gemeld. ( de ezel van Jezus is daar een voorbeeld van , met de ezel wordt de invloed van Saturnus bedoeld en het ezels-veulen is de Aarde)
Ik zuig dit alles niet uit mijn duim en men hoeft het ook niet voor waar aan te nemen, zeker niet van mij. Toch vermeld ik één en ander om weer te geven dat dit zeer oude kennis is die ik echt niet zelf heb verzonnen op een regenachtige zondagmiddag. Het komt niet uit de lucht vallen.
Ik kan uit dit verhaal niet afleiden dat je bent ingegaan op de strekking van mijn verhaal. Maar misschien is dat ook niet je intentie. Dat zou jammer zijn.
quote:
small brother schreef:
Áls je de begeerten van deze wereld dan hebt leren onderscheiden, en áls je zoveel begrip hebt van de geestelijke krachten, waarom besteed je dan geen tijd aan het doordenken van de theoretische variant dat je inspanningen en je begrip geen individuele ervaring van de ellende is van de wereld, maar mogelijk een onderdeel van een hogere orde?
Wat is er dan minder aggressief aan de natuurgodsdiensten? Hebben zij kennis van de almachtige God? Nee, het komt niet verder dan de natuurlijke erkenning dat er een God moet zijn. Wordt er dan door de natuurgodsdiensten verlossing geboden of vrijheid? Nee, zij bieden een geestelijk vrijkomen van de onafwendbare ondergang.
Kun je nu ook concreet aangeven waar deze gedachte mank gaat? De begrippen hemel, verlossing van de dood, ondergang in de dood, worden door mij alle gebruikt in empirische zin. Die begrippen komen dus niet uit een boek van geestelijke waarden maar worden gewoon opgevat als begrippen van leven en dood, van hier en nu, van belofte en een vervulling van die belofte in een concrete nieuwe wereld.