Auteur Topic: Waarom staat Jozefs stamboom in het NT?  (gelezen 2531 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Waarom staat Jozefs stamboom in het NT?
« Gepost op: mei 20, 2003, 09:13:37 pm »
Door 2ndReality op 20 May 2003 20:31  
Jozef is niet de vader van Jezus maar de HG. Waarom is de stamboom dan van Jozef opgenomen om te bewijzen dat hij het nageslacht is van David?
[Prediker 7:29]

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2003, 09:26:00 pm »
In de hele stamboom lezen we "en humtiedum verwekte hamptiedam".
Dan wordt die lijn opeens verbroken.
Jozef is in aardse zin de vader van Jezus en in die zin ook qua lijn de vader.
De stamboom is wellicht in de Bijbel geplaatst om het wonderlijke karakter van deze geboorte aan te geven.
Ineens wordt er niet meer aards verwekt! Groots is het wonder!

quote:

Eleazar verwekte Mattan
Mattan verwekte Jakob
Jakob verwekte Jozef, de man van Maria
uit wie verwekt werd Jezus, die Christus genoemd wordt

Wat gebeurt hier?
Een eeuwenlange keten van verwekkingen wordt plotseling doorbroken.
Met de wording van Jezus, die Christus genoemd wordt, schijnt iets bijzonders aan de hand te zijn.Is hij niet door Jozef verwekt? Door wie dan wel?
(Ter Linden, Het verhaal gaat)
Ik doe niet meer mee.

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2003, 09:28:39 pm »
Maarre was het niet logischer dat maria dan een afstammeling was van David? Jozef mag wel zijn aardse vader zijn, maar biologisch gezien heeft hij er niets mee te maken.

In mijn ogen dus volkomen nutteloos...
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2003, 09:30:07 pm »
Aards koningschap gaat van aardse vader op aardse zoon, toch?
Ik doe niet meer mee.

Eliyahu

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2003, 09:34:16 pm »
Bs'd

Maar Jozef was NIET de aardse vader van JC.   Dus die twee, elkaar tegensprekende stambomen zijn nutteloos.

Eliyahu
“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God voor eeuwig en altijd!”
Micha 4:5

2ndReality

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2003, 09:37:03 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:30:07 schreef Riemer Lap:
Aards koningschap gaat van aardse vader op aardse zoon, toch?

Ja maar Jezus zou toch een nageslacht zijn van David? Biologisch gezien is er geen verband.
Dus ik snap je opmerking niet helemaal.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2003, 09:40:22 pm »
Lees Lukas 2  even...
Ik doe niet meer mee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2003, 09:40:26 pm »
Niet biologisch, wel wettelijk.
http://www.bijbel.nl/matte%C3%BCs%201.htm

/ Edit
& ook:

quote:

Maria was een rechtstreekse afstammelinge van koning David, wat Jezus het recht gaf om de Joodse troon te bestijgen, zowel door Maria als door adoptie door zijn pleegvader, Jozef. Maria's genealogie wordt vermeld in Luk. 3:23-38. Dr. Henry Morris verklaart deze genealogie in Lukas:
    "Het is duidelijk, dat Jozef de zoon van Jacob was:(Matt. 1:16, dus als er in [Lukas 3:23 - wordt gesproken van 'de zoon van Eli') moet dat worden uitgelegd als 'schoonzoon van Eli.' De genealogie van Christus in Lucas is zodoende eigenlijk de afstamming van Maria, terwijl Matteüs de afkomst van Jozef geeft. Eigenlijk staat het woord zoon niet in het origineel, dus het is wetenschappelijk verantwoord om het woordje zoon te vervangen door schoonzoon in deze context. Aangezien Matteüs en Lucas duidelijk algemeen bekende feiten vermelden, staat het wel vast, dat zij beiden nooit zo maar zo'n flagrante vergissing konden maken om een verkeerde geneologie te geven in hun verslag. Het is dus duidelijk, dat beide ouders afstamden van David--Jozef door Salomo (Matt. 1:7-15), aldus had hij wettelijk recht op de troon van David en Maria door Nathan (Luk. 3:23-31), haar afstamming was dus uit het zaad van David, aangezien de geslachtslijn van Salomo verworpen was vanwege Jojakin's zonde" [Dr. Henry M. Morris, The Defender's Study Bible, note for Luke 3:23 (Iowa Falls, Iowa: World Publishing, Inc., 1995).].
http://www.christiananswe...mary-motherofjesus-d.html

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2003, 09:40:51 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:37:03 schreef 2ndReality:
[...]

Ja maar Jezus zou toch een nageslacht zijn van David? Biologisch gezien is er geen verband.
Dus ik snap je opmerking niet helemaal.
Dat is dan ook weer het wonder: bio-onlogisch verwant zeg maar
Ik doe niet meer mee.

2ndReality

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2003, 09:44:24 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:40:26 schreef Marloes:
Niet biologisch, wel wettelijk.
http://www.bijbel.nl/matte%C3%BCs%201.htm

/ Edit
& ook:
[...]

http://www.christiananswe...mary-motherofjesus-d.html
edit: aha ik snap um, thanx :)

Eliyahu

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2003, 09:48:22 pm »
Bs'd

Sommigen noemen de genealogie in Mattheus de wettelijke, of  “legale” lijn, maar ik ben bang dat de “illegale lijn” meer van toepassing is hier.  Zoals de meeste mensen waarschijnlijk niet weten, een joods huwelijk bestaat uit twee stadia; kiddoeshin en nissoejin. Met kiddoeshin is de vrouw wettelijk getrouwd met de man, en alleen de dood van 1 van de echtelieden kan het huwelijk ontbinden, of de man moet de vrouw een scheidbrief geven.  Maar, in dit eerste stadium is het huwelijk nog niet geconsumeerd met sexuele relaties.  Maar al in dit eerste stadium heeft de man exclusieve rechten op de vrouw. Als zij sexuele relaties zou hebben met een andere man dan staat daar de doodstraf op, zie Deut. 22:23-24;  “Wanneer een man een meisje, dat nog maagd is en dat met iemand ondertrouwd is, in de stad ontmoet en gemeenschap met haar heeft,  dan zult gij hen beiden naar de poort van die stad brengen en hen stenigen, zodat zij sterven: het meisje, omdat zij in de stad niet om hulp geroepen heeft, en de man, omdat hij de vrouw van zijn naaste onteerd heeft. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen.”

Het tweede stadium van het huwelijk is de nissoejin, het consumeren van het huwelijk met de sexuele relaties.  Tegenwoordig wordt kiddoeshin en nissoejin op dezelfde dag gedaan, maar in bijbelse tijden zat er een jaar tussen die twee stadia van het huwelijk, waarin de echtelieden bij de respectievelijke ouders bleven wonen.

Jozef en Maria hadden kiddoeshin gedaan, maar nog niet nissoejin.  Lees Mattheus 1:18;  “De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.”  
Jozef en Maria waren in het eerste stadium van het huwelijk, hier “ondertrouw” genaamd, en het huwelijk was nog niet geconsumeerd met de sexuele relaties.
En toen bleek plotseling dat Maria zwanger was van iemand anders dan haar echtgenoot.  
De bijbelse wet is, zoals we gelezen hebben in Deut 22,  dat als in dit stadium van het huwelijk een vrouw zwanger wordt wordt van iemand anders dan haar echtgenoot, de vrouw gestenigd moet worden, en wanneer er uit die relatie een kind geboren wordt dan is dat een onecht kind, een bastaard, en dat kind is dan NIET de legale zoon van de echtgenoot van de vrouw die zwanger is van een ander.
Dus Jozef was NIET de legale vader van JC, en het hele verwarde genealogie gebeuren is zinloos.

Eliyahu
“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God voor eeuwig en altijd!”
Micha 4:5

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2003, 09:56:54 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:48:22 schreef Eliyahu:
zie Deut. 22:23-24;  “Wanneer een man een meisje, dat nog maagd is en dat met iemand ondertrouwd is, in de stad ontmoet en gemeenschap met haar heeft,  dan zult gij hen beiden naar de poort van die stad brengen en hen stenigen, zodat zij sterven: het meisje, omdat zij in de stad niet om hulp geroepen heeft, en de man, omdat hij de vrouw van zijn naaste onteerd heeft. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen.”
Lees ook het vervolg:
25 Maar als de man het ondertrouwde meisje in het veld ontmoet, haar vastgrijpt en gemeenschap met haar heeft, dan zal alleen de man sterven, die gemeenschap met haar gehad heeft; 26 het meisje echter zult gij niets doen, aan het meisje kleeft geen zonde, waarop de doodstraf staat, want dit geval is hetzelfde als wanneer iemand zich tegen zijn naaste keert en hem om het leven brengt. 27 Want hij heeft haar in het veld ontmoet; het ondertrouwde meisje heeft om hulp geroepen, maar er was niemand, die haar te hulp kwam.
Zou Maria dan in het veld of in de stad zijn? En door wie? De dader was niet bekend.
Verder kende iedereen in het NT Jezus als de zoon van 'timmerman' Jozef. Waarschijnlijk heeft Jozef nooit ontkend dat hij Jezus' vader was:
Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest. 19 Daar nu Jozef, haar man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen, was hij van zins in stilte van haar te scheiden. (...) 24 Toen Jozef uit zijn slaap ontwaakt was, deed hij, zoals de engel des Heren hem bevolen had en hij nam zijn vrouw tot zich. 25 En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had. En hij gaf Hem de naam Jezus. (Mattheus 1).

quote:

op 20 May 2003 21:48:22 schreef Eliyahu:
wanneer er uit die relatie een kind geboren wordt dan is dat een onecht kind, een bastaard, en dat kind is dan NIET de legale zoon van de echtgenoot van de vrouw die zwanger is van een ander.
Dus Jozef was NIET de legale vader van JC, en het hele verwarde genealogie gebeuren is zinloos.
Sinds wanneer kunnen joden een kind niet adopteren? Zie de zwagerwetgeving. Verder wist ws. niemand er iets van, wettelijk gezien (en dus klopt de stamboom) is Jezus dus de zoon van Jozef. Ik ken ook geen christen die ontkent dat Jozef niet de biologische vader is van Jezus :).

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2003, 10:00:36 pm »
Interessant verhaal van Eliyahu. De conclusie op het eind komt me echter wel erg snel.

De bijbelschrijvers leefden ook in de tijd van de bijbel. Ik kan me niet voorstellen dat ze een zo grote blunder begingen.

Er staat (in de statenvertaling):

quote:

Luk 3,23v
En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren [oud] te wezen, zijnde (alzo men meende) de zoon van Jozef, den [zoon] van Heli, den [zoon] van Matthat, [...] (curs, Pulpeet)
Is dat "alzo men meende" niet de boodschap die hier gecommuniceerd wordt? Het gaat erom dat de mensen toentertijd Jezus zagen als zoon van Jozef, zoon van etc. Niet om wiens zoon hij nu echt was. Zo stond hij bekend.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2003, 10:01:31 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:13:37 schreef Marloes:
Door 2ndReality op 20 May 2003 20:31  
Jozef is niet de vader van Jezus maar de HG. Waarom is de stamboom dan van Jozef opgenomen om te bewijzen dat hij het nageslacht is van David?
er staat niet 1, maar 2 stambomen (in 2 verschillende evangelien) en die zijn niet hetzelfde want bij Nathan de priester en Salomo de koning gaat deze stamboom uit elkaar en dat heeft een heel diepe bedoeling om een priesterlijke en een koninklijke afstammingslijn te hebben in het voorgeslacht
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2003, 04:59:01 pm »
schopje naar leer en leven. Is daar denk ik meer op zijn plaats. :)
Pinkeltjefan

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 21, 2003, 05:54:52 pm »

quote:

op 21 May 2003 16:59:01 schreef Alfredt:
schopje naar leer en leven. Is daar denk ik meer op zijn plaats. :)

waar is dat een reaktie op?

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=375,
hier staat een andere visie bij,

sorry Marloes :'(

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 21, 2003, 06:30:01 pm »
waar is dat een reaktie op?

staat nu onder de index, bij leer en leven

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2003, 11:23:29 am »
Handig, verplaats het topix zodat niemand 'm meer terugvindt ;)

quote:

op 20 May 2003 21:44:24 schreef 2ndReality:
[...]

edit: aha ik snap um, thanx :)

Echt? Ik niet. Waar staat nou letterlijk dat Maria een afstammeling van David was?

Bovendien: het hele geslachtregister gaat van vader op zoon, en jozef wordt als laatste genoemd. Dus dan moeten we die laatste stap wegdenken en daar Maria voor in de plaats denken. De hele tijd vader-zoon, maar de laatste stap opeens anders. Noem het "het wonderlijke", of "zo'n grote fout zouden ze niet maken", maar sluit je dan niet je ogen voor het probleem?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 23, 2003, 11:47:15 am »

quote:

op 23 May 2003 11:23:29 schreef Michael:
Handig, verplaats het topix zodat niemand 'm meer terugvindt ;)

[...]

Echt? Ik niet. Waar staat nou letterlijk dat Maria een afstammeling van David was?

Bovendien: het hele geslachtregister gaat van vader op zoon, en jozef wordt als
 laatste genoemd. Dus dan moeten we die laatste stap wegdenken en daar Maria
voor in de plaats denken. De hele tijd vader-zoon, maar de laatste stap opeens
 anders. Noem het "het wonderlijke", of "zo'n grote fout zouden ze niet maken",
 maar sluit je dan niet je ogen voor het probleem?
eea ook op
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=515

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 28, 2003, 10:42:22 pm »
Alfredt, kan deze discussie weer terug geplaatst worden? (Waar hij ook vandaan kwam, ik weet het niet.) Door de verplaatsing bloedt een interessante discussie nu dood helaas omdat menen hem niet meer terugvinden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Tsja, blijkbaar werkt niet iedereen met de zoekfuncties... ;)
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2003, 10:44:33 pm »

quote:

op 20 May 2003 21:26:00 schreef Riemer Lap:
In de hele stamboom lezen we "en humtiedum verwekte hamptiedam".
Dan wordt die lijn opeens verbroken.
Jozef is in aardse zin de vader van Jezus en in die zin ook qua lijn de vader.
De stamboom is wellicht in de Bijbel geplaatst om het wonderlijke karakter van deze geboorte aan te geven.
Ineens wordt er niet meer aards verwekt! Groots is het wonder!

quote:

op 20 May 2003 21:40:51 schreef Riemer Lap:
Dat is dan ook weer het wonder: bio-onlogisch verwant zeg maar

En dat is dus waar het hele "Zoon van David" op gebaseerd is? Bio-onlogische onverwantheid en Jozef die in aardse zin de vader is? Allemensen, wat een diepe teleurstelling! Kan iemand hierop reageren? Dit is toch een luchtbel dan?

Ik heb ook wel eens gehoord dat doordat er geen man bij betrokken was, Jezus zonder erfzonde was. Maar er was nog steeds een mens bij betrokken, namelijk Maria met haar "erfzonde".
Reacties?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2003, 10:57:58 pm »

quote:

op 29 Jun 2003 22:44:33 schreef Michael:
[...]

[...]

En dat is dus waar het hele "Zoon van David" op gebaseerd is? Bio-onlogische onverwantheid en Jozef die in aardse zin de vader is? Allemensen, wat een diepe teleurstelling! Kan iemand hierop reageren? Dit is toch een luchtbel dan?

Ik heb ook wel eens gehoord dat doordat er geen man bij betrokken was, Jezus zonder erfzonde was. Maar er was nog steeds een mens bij betrokken, namelijk Maria met haar "erfzonde".
Reacties?
Was het niet zo dat voor Joden de lijn der geslachten via de vrouw gaat? Wat dus wil zeggen dat je pas Jood bent als je moeder ook een Joodse is? In dat geval is het niet onlogisch dat Jozef zijn stamboom ineens ophoudt. Maar waarom hij dan wel in het NT staat is mij ook niet bekend. Waarschijnlijk om aan te geven dat beide ouders inderdaad van David afstamden ofzo.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2003, 10:31:25 am »
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
De reden dat de stamboom van Jozef genoemd wordt, heeft een joods-juridische reden.
Wanneer een man een kind accepteert/adopteert is het erfrecht van toepassing, inclusief stamboom! Daarmee stamde Yeshua dus af van David van de mannelijke lijn. Mattheus is opgebouwd uit 3 blokken van 14. Dit is geen toevel, de getalswaarde van David (Dalet, Vav, Dalet = 4+6+4)= 14.
Er ontbreken een aantal namen, ook hier is een verklaring voor:
1. Het is Joods juridisch niet noodzakelijk om iedereen aan te duiden om toch de afstamming te bewijzen.
2. Het was/ is een gebruik dat degene die afgoderij bedrijven te 'schrappen' uit de lijst. Conform Deutr 5 .....tot in het 3e en 4e geslacht van hen die mij haten.

greetings
mea culpa mea culpa mea maxima culpa