Auteur Topic: profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson  (gelezen 42655 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson
« Reactie #150 Gepost op: november 09, 2011, 06:59:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 18:42:
[...]
 ach gut, wat grappig. Ik heb OR-en getraind en ben er zelf iets te lang lid van geweest.

[...]
 Ja, herken ik. Ik heb jullie nog geen kernpunt aan zien dragen op de basisvraag.

[...]
Klopt, dan zetten jullie linkjes naar filmpjes online of komen met hele preken waarin je gewoon de vraag aan de basis niet hoeft te beantwoorden.

[...]
Verzwijgen is een vorm van negeren. Maar ook daar zijn enkelen hier wel heel goed in, gewoon een tekst plukken en de rest er om heen maar negeren. Zag je ook in de draad over de omgang met heiligen.

[...]
Vandaar dat jullie steeds dezelfde linken aandragen, ik begin jullie te begrijpen.

[...]
Bedoel je niet "de ander gaat in de slachtofferrol zitten??

[...]
Ja, heb ik hier meermalen zien gebeuren waardoor Piebe nog net niet voor de duivel werd uitgemaakt en ik inmiddels -tig keer voor onchristelijk ben bestempeld. Maar bedoel je niet gewoon "ongenuanceerd op de man spelen?"

[...]
 Ook herkenbaar, lees maar eens terug hoe vaak jullie tegen mij schrijven dat ik iets MOET.
[...]
Ja, Piebe is fout, ik ook, dat oordeel hadden jullie al geveld immers.

[...]
 slachtofferrol kiezen en dan snel weglopen. Ik noem geen namen....

[...]
Je hebt aardig kijk op het gedrag wat enkelen hier vertonen. Ik voel me niet aangesproken overigens.

[...]
Je herhaald wat je eerder schreef in je opsomming.

[...]
Ach, hoe vaak ik wel niet moet wijzen op de bergrede en alle rijkdom die daar in staat. Maar ja: men leest het niet...

[...]
Die lessen zijn hier heel helder aangedragen door Elle bv maar ook door mij en anderen.

[...]
Als je nu gewoon eens de Bijbel zou lezen dan ontdek je dat er geen "gewoon volk" is in Christus.

[...]
 Error aan jullie zijde, ik heb tot op heden geen antwoord op de basisvragen die ik gesteld heb. Overigens exact dezelfde die ik in een andere draad over de eindtijd ook heb gesteld.

[...]
Bevalt de spiegel jullie?

[...]
En dat is dus de samenvatting van wat jullie dus hier tonen. Jullie norm van "de man is een profeet" of hoe je de man ook wilt noemen lijkt de enige norm te zijn.
Psalm 118 leert daar iets over aan ons:
Beter te schuilen bij de HEER dan te vertrouwen op mannen met macht.

[...]

Ja, je toont aardig aan waar jullie de mist in gaan.
Nu nog even antwoord op mijn vragen en opmerkingen aangaande bv. Mattheus 6?

LOL

Het hele voorgaande valt dus onder:

- afleiden van waar het om gaat
- de eigen overtuiging herhalen om in te prenten
- de ander een schuldgevoel geven
- de zwakheid van een ander uitvergroten
- de ander neerbuigen
- verongelijkt reageren
- de ander voor dom uitmaken
- de eigen opvatting benadrukken
- zogenaamd luisteren en zeggen "ik hoor wat je zegt" maar er niets mee doen

MARK MY WORDS

ik heb iets meer OR - ervaring als jouw en herken in jouw reageren de 'BESTUURDER'

that's it van mijn kant richting jou
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 07:02:14 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: november 09, 2011, 07:21:40 pm »
Modbreak:
Kinderkens, moet dat nou zo?
Doe 'es constructief, zonder elkaar vliegen af proberen te vangen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: november 09, 2011, 07:31:33 pm »

quote:

elle schreef op 09 november 2011 om 19:21:
[mbr]Kinderkens, moet dat nou zo?
Doe 'es constructief, zonder elkaar vliegen af proberen te vangen.[/]
neen, het HOEFT niet zo te gaan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: november 09, 2011, 07:37:59 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 19:31:
[...]

neen, het HOEFT niet zo te gaan.

quote:

LOL
]Ja, wie kaatst..... :Y)
nu nog antwoord op mijn vragen / opmerkingen inzake matth 6?
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 07:41:43 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: november 09, 2011, 07:44:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 17:44:

quote:

Piebe schreef op 09 november 2011 om 10:05:
[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom Jezus nog terugkomt als dat niet zo is, of denk je dat hij niet zal spreken?
Kun je deze vraag wat toelichten?
Jezus is ook waarlijk de profeet (Luk 7:16; 24:19. Joh 4:19; 6:14) dus als jij geen nieuwe profetieën meer verwacht dan neem ik aan dat Jezus bij zijn komst die je nog wel verwacht zijn mond houdt en enkel handgebaren maakt.  d:)b
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: november 09, 2011, 08:02:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 19:37:
[...]

[...]
]Ja, wie kaatst..... :Y)
nu nog antwoord op mijn vragen / opmerkingen inzake matth 6?
geen beHOEFTe, wat niet impliceert dat JIJ de wijsheid in pacht hebt.
Ik geef me hier zelf een slotje!!
« Laatst bewerkt op: november 09, 2011, 08:04:22 pm door grondig christelijk »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: november 09, 2011, 09:58:33 pm »
Mensen toch! Is er niet wat mogelijk van het volgende?
Het voordeel van de twijfel. En dat dan toepassen en zien/constateren dat David Wilkerson het één en ander gezegd heeft inclusief dingen die toch niet zo uitgekomen zijn. Dat zou er aan de hand van de Bijbel toe kunnen leiden te zeggen dat hij wellicht toch niet echte profeet is. Maar..., aan de andere kant voor de mensen die alles willen afwijzen kan het toch wel goed zijn eens te kijken naar dingen die toch niet zo helemaal ernaast lijken te zijn (geweest).
Waarom nou zo gaan polariseren, dan komen we toch nergens?
Laten we elkaar nou toch wat meer serieus nemen!
Als je meent dat iemand toch echt helemaal op het verkeerde spoor aan het denken is dan kan dat toch wel zonder denigrerende ondertoon of iets dergelijks. Zo van Ik heb dit toch wel lekker even gezegd! met enige triomfantelijkheid.
Moet dat nou? Nee toch?
Ik denk dat we er niet helemaal uit gaan komen, maar kunnen we elkaar niet toch de hand toesteken al denken we wat verschillend over zo'n zaak van al dan niet een visioen gehad hebben en hoe dat visioen dan te duiden zou zijn -- goddelijk of misschien niet goddelijk en ook met verschillende gedachte over het waarheidsgehalte ervan.
Het is natuurlijk inderdaad lastig wanneer de één het ziet als een goddelijke waarschuwing en de ander het eerder als een kwalijk iets uit mogelijk verdorven bron beschouwt, waar je je verre van houden moet -- dat is wel zo -- maar toch...

We moeten daarover kunnen praten zonder dat iemand zich helemaal onbegrepen gaat voelen, toch?

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: november 09, 2011, 10:16:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2011 om 11:08:
[...]

Zou jij dat mogen? Nee, dan zij ook niet en ik heb het ze ook niet zien doen.
De reden dat ik het vraag is de waarde die jij verbindt aan de woorden van deze mannen. Jij ziet er duidelijk God achter, dus -vergeef me als ik er naast zit- stel je ze gelijk met de Bijbels profeten. Maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het toedichten van Gods leiding of Gods woord aan de woorden van mensen. Er zijn zoveel mensen die een openbaring zeggen te hebben van God. Waarom is de Bijbel niet genoeg? Geeft die niet alles wat we nodig hebben? Dat we pittige discussies krijgen op basis van de Bijbel, oké, maar dan hebben we een basis om mee te beginnen. Maar lelijk tegen elkaar doen op basis van uitspraken van mensen die zeggen in naam van God te spreken lijkt mij een heel dubieuze basis. Een voorbeeld. Op www.levendetempel.nl zegt meneer Jaap van Zuijlekom dat hij een visioen heeft gehad van God waarin God zegt dat in de 'traditionele' kerken de Geest geen toegang heeft door onder andere de 3FE...moet ik nu mijn kerk verlaten omdat God dat duidelijk aan deze man verteld heeft? Sorry, maar ik onderzoek toch liever hetgeen ik heb, dan dat ik me achter mensen schaar die in naam van God denken te spreken. Vooral hij zegt niet in de verdediging te schieten, omdat het een Goddelijke boodschap is. Oftewel hij wil de discussie al doodmaken voordat we beginnen omdat hij immers met Goddelijk autoriteit spreekt. Ik proef dat ook een beetje -nogmaals, met alle respect- bij jou.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: november 09, 2011, 11:36:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 november 2011 om 20:02:
[...]

geen beHOEFTe, wat niet impliceert dat JIJ de wijsheid in pacht hebt.
Ik geef me hier zelf een slotje!!
Je voldoet derhalve gewoon weer aan wat je mij en anderen verweet in Grondig Christelijk betoogt.
Nu kun je roepen wat je wilt maar (wederom) ben jij de persoon die het gesprek negeert. Kom je nu nog vertellen dat je gelijk hebt? Je staat nogal zwak momenteel namelijk.
Ik verwacht immers nog steeds antwoord op mijn basisvraag en een duiding van Mattheus 6.
Of, en ik hoop dat werkelijk, zijn je ogen open gegaan en besef je dat dergelijke onheilsprofeten niets toevoegen aan je heil in Christus?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 12:15:33 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: november 10, 2011, 12:13:43 am »

quote:

Piebe schreef op 09 november 2011 om 19:44:
[...]

Jezus is ook waarlijk de profeet (Luk 7:16; 24:19. Joh 4:19; 6:14) dus als jij geen nieuwe profetieën meer verwacht dan neem ik aan dat Jezus bij zijn komst die je nog wel verwacht zijn mond houdt en enkel handgebaren maakt.  d:)b

Die is wel grappig gevonden :)
Maar bij de wederkomst is er geen profetie meer nodig omdat het plaatje kompleet is vrees ik ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: november 10, 2011, 12:24:20 am »

quote:

Trajecto schreef op 09 november 2011 om 21:58:
Mensen toch! Is er niet wat mogelijk van het volgende?
We zullen zien.

quote:

Het voordeel van de twijfel. En dat dan toepassen en zien/constateren dat David Wilkerson het één en ander gezegd heeft inclusief dingen die toch niet zo uitgekomen zijn. Dat zou er aan de hand van de Bijbel toe kunnen leiden te zeggen dat hij wellicht toch niet echte profeet is. Maar..., aan de andere kant voor de mensen die alles willen afwijzen kan het toch wel goed zijn eens te kijken naar dingen die toch niet zo helemaal ernaast lijken te zijn (geweest).
Dan kom je op de vraag wat een klein leugentje is vrees ik. De Bijbel is daar helder in en dat is hier al aangetoond. Een beetje profeet zijn kan dus kennelijk niet bestaan in Gods Woord en Wereld.

quote:

Waarom nou zo gaan polariseren, dan komen we toch nergens?
Gods Woord is geen poldermodel dus dat gaat niet werken.

quote:

Laten we elkaar nou toch wat meer serieus nemen!
Als je meent dat iemand toch echt helemaal op het verkeerde spoor aan het denken is dan kan dat toch wel zonder denigrerende ondertoon of iets dergelijks. Zo van Ik heb dit toch wel lekker even gezegd! met enige triomfantelijkheid.
Moet dat nou? Nee toch?
Nee, en je hebt het mij ook niet zien doen totdat GC een lijstje meende te moeten presenteren met tekortkomingen van anderen.
Laten we eerlijk zijn: Piebe is al in de hel en ik ga hem spoedig achterna als je alles optelt.
Op de man spelen kun je Piebe en mij derhalve ook niet verwijten.
Ik heb bewust zorgen om Gaitema en zijn hang naar dit soort personages / nep-profeten. Werkelijk zorgen!
Moet ik dat dan verzwijgen?

quote:

Ik denk dat we er niet helemaal uit gaan komen, maar kunnen we elkaar niet toch de hand toesteken al denken we wat verschillend over zo'n zaak van al dan niet een visioen gehad hebben en hoe dat visioen dan te duiden zou zijn -- goddelijk of misschien niet goddelijk en ook met verschillende gedachte over het waarheidsgehalte ervan.
Het is natuurlijk inderdaad lastig wanneer de één het ziet als een goddelijke waarschuwing en de ander het eerder als een kwalijk iets uit mogelijk verdorven bron beschouwt, waar je je verre van houden moet -- dat is wel zo -- maar toch...
Een vlieg maakt de gehele zalf bedorven.

quote:

We moeten daarover kunnen praten zonder dat iemand zich helemaal onbegrepen gaat voelen, toch?

Ik voel met niet onbegrepen, ik voel me in de zeik genomen door iemand die structureel van alles plukt en plakt maar niet in wil gaan op vragen daarover.
En nee, dat is Gaitema niet.....

En je wilt niet weten hoeveel zorgen ik mij maak om mensen die liever de profeten van deze tijd nalopen in plaats van het Woord van God.
Als ik aantoon dat hun leer onjuist is dan wordt ik voor van alles uitgemaakt en puntje bij paaltje is dat "men" wegloopt.
Ik denk dan maar: weglopen doe je alleen als je beseft dat je verhaal niet klopt.
Mogelijk dat er vanuit dat besef ook een geloof mag ontstaan waarin je dergelijke kul-profeten niet meer nodig hebt en je je leven mag richten op de opgestane Heer.

No hard feelings maar dit wil ik wel heel helder houden allemaal.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: november 10, 2011, 12:42:46 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 11:09:
Maar per saldo kan ik helemaal niets met die self made profeten.
Valt het je ook op dat ze bijna allemaal onheil verkondigen terwijl juist in Christus geen onheil is?

Wat is heil en wat is onheil? Waarom zou een gelovige in de war raken van vermeende profetieën? Maar of een gelovige nu predikt, profeteert, of volslagen wartaal uitslaat, het gaat uiteindelijk in alles om het volhardend geloof: alle dingen in Gods handen leggen. In volhardend geloof vertrouw je iedere gebeurtenis, en iedere toekomst aan Hem toe. En je weet dat God met Zijn alwetendheid en almachtige kracht, zal aanwenden om je te bewaren.

Wanneer we tegenover beproevingen en vervolging staan, komt satan angsten en leugens in ons oor fluisteren: "Hoe zul je deze crisis kunnen doorstaan? Wat zul je nu doen? Als God getrouw is, hoe zou Hij dan dit aan je kunnen laten gebeuren? Hoe zou Hij jouw geliefden op deze manier zo’n groot risico kunnen laten lopen? Wat zal er van je worden, van je familie, je baan, je taken?"

Maar in volhardend geloof is de vraag in deze situatie niet hoe wij het gaan overleven. Het gaat niet om hoe wij zullen standhouden. Wij mogen alles - alle ellende, alle beproevingen, alles wat ons betreft - leggen in de liefdevolle handen van God de Vader. De toekomst kan aan hem worden toevertrouwd. En Hij heeft zichzelf steeds weer getrouw betoond. Hij is te vertrouwen met onze toekomst."

De vraag voor ons is alleen: "Hoe kan ik mijn Heer beter liefhebben en dienen? Hoe zal ik anderen dienen als mijzelf?"
Want volhardend geloof betekent onszelf geheel overgeven aan de wil van God, zoals Jezus dat beschrijft in de Bergrede. In het kort: we moeten God en zijn belang als eerste zoeken, en dan zullen ons ook andere verlangens van ons hart gegeven worden (zie Mat. 6:33).

Volhardend geloof verklaart: "Ik heb geen wil van mijzelf. Veeleer moet Zíjn wil gebeuren. Geen persoonlijke agenda voor mij. Niet meer voor God spelen door te proberen mijn eigen problemen of die van anderen op te lossen. Heilige Geest, houd mijn gedachten gericht op mijn Heer en op zijn beloftes".
Met zo 'n geloof zullen we gereed zijn, wat de toekomst ook brengen moge, bron.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 12:44:32 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: november 10, 2011, 12:50:46 am »

quote:

small brother schreef op 10 november 2011 om 00:42:
[...]
Want volhardend geloof betekent onszelf geheel overgeven aan de wil van God, zoals Jezus dat beschrijft in de Bergrede. In het kort: we moeten God en zijn belang als eerste zoeken, en dan zullen ons ook andere verlangens van ons hart gegeven worden (zie Mat. 6:33).

Amen!
En die wil is dan ook nog: maak je geen zorgen voor de dag van morgen, elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Hoe sta jij eigenlijk tov dit soort "profeten"?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: november 10, 2011, 08:56:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 november 2011 om 00:50:
[...]

Amen!
En die wil is dan ook nog: maak je geen zorgen voor de dag van morgen, elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Hoe sta jij eigenlijk tov dit soort "profeten"?

Niet uit te sluiten valt dat alsnog zal blijken wat ik eerder zei, dat  we het voor 99% eens zouden moeten zijn over het onderwerp, maar dat we tot dat zicht slecht kunnen komen. Maar als de berg niet naar Mozes komt, wie weet; komt Mozes wel naar de berg.. :+

Feit is dat de ene boom appels draagt en de andere boom peren. Maar de vrucht van de ene boomsoort wordt nooit gemeten naar de maat van van de andere vrucht. Maar naar de eigen waarden van de eigen boomsoort.  Ik vrees dat we hier te maken hebben met goede bomen die ook slechte vruchten dragen. Het probleem waardoor het spreken wordt bemoeilijkt is dat de goede vruchten niet gezien worden, en de bedorven vruchten van zowel onszelf als van de ander meer zichtbaar worden als de maat wordt genomen. Daarom is het essentieel om alleen goede vruchten te nemen als maat van de boom. Want wij willen graag dat de ander ook alleen onze goede vruchten neemt als maat.

En als dat station is gepasseerd komen we vervolgens te spreken over de bedorven vruchten die zich helaas evident genoeg bij alle bomen voordoen. En dan kunnen we ons samen verbazen over de meetbare realiteit dat de mens de eigen bedorven vruchten wel ziet maar ze desondanks toch blijft voeden, en bij een stuiting op bedorven vruchten altijd uitkomt op een pot-verwijt-de-ketel situatie, zonder gewoon samen de handen uit de mouwen te steken en de pot en ook de ketel eens goed de oren te wassen.

Ik heb je dus nog geen antwoord gegeven. Maar zijn we het tot hier eens dat we proberen bij onszelf en bij de ander het goede goed vast te houden? Dat we niet hele bomen gaan zitten afbranden op het aanzien van een enkele vrucht?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 09:09:09 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: november 10, 2011, 09:33:27 am »

quote:

Heb ik je al laten zien. Je hebt er ook de antwoord opgegeven die ik verwachte, namelijk dat er ook iets is als wat de duivel kan openbaren.
Het komische is dat je dan het zelfde doet als ik. Ik zei namelijk dat een ieder die God negeerd, wanneer hij aan het woord, is, zondigd. Jij zegt vervolgens dat het geen wat ik als Gods Woord zie (door de dominee David W., die inderdaad niet meer onder ons is) in werkelijkheid wel eens van de duivel kan komen.

Dus wat was er mis mee wat ik zei?

quote:

Dan kom je op de vraag wat een klein leugentje is vrees ik. De Bijbel is daar helder in en dat is hier al aangetoond. Een beetje profeet zijn kan dus kennelijk niet bestaan in Gods Woord en Wereld.

Maar ik denk dan ook anders over deze profetie. Alles wat er staat is voor het geen dat er gebeuren zou al uitgekomen en de rest gaat uitkomen. Ik kan er gerust achter zeggen: let er maar op, het gaat gebeuren!
Maar het is wel zo dat de duivel ook profetiën kan geven. Ik had ook verwacht dat je dat zou gaan zeggen en zou dat ook accepteren, ondanks dat je mijn wegen weer voor dwaalwegen uitmaakt. Ik vind alleen harde opmerkingen daarover niet sjiek.

quote:

Ik heb bewust zorgen om Gaitema en zijn hang naar dit soort personages / nep-profeten. Werkelijk zorgen!
Moet ik dat dan verzwijgen?

Dat vind ik wel aardig van je, al is jouw toenaderingstaktiek van "onderbuikprofeten" aanwijzen enzo niet de meest wijze aanpak. Dan vecht je mij juist tegen je in het harnas en ben je nog verder van huis. Hem aanwijzen als een man die mogenlijk door de duivel dit weet vind ik een stuk beter. Want dan geef je het antwoord op mijn vraag "hoe verklaar jij dat?" En dat is jouw verklaring hiervoor. Want dat is ook de conclusie die ik trek: "of het is van God of van de duivel". Als het van God is en jullie willen het niet horen, dan zondigen jullie. Als het van de duivel is en ik precenteer dat als van God, dan ben ik de dwaalleraar en zondig ik.
Dat zijn simpelweg de verhoudingen. Bij deze openbaringen kan het niet anders gesteld worden. Het is of heet of koud, lauwe pap wordt er niet gediend.

quote:

Een vlieg maakt de gehele zalf bedorven.

ik zou zeggen: een beetje suiker in de pap maakt de hele pap zoet  :P

quote:

En je wilt niet weten hoeveel zorgen ik mij maak om mensen die liever de profeten van deze tijd nalopen in plaats van het Woord van God.

Die tegenstelling gaat dus voor mij niet altijd op. Wel als het om valse profeten gaat.

quote:

Mogelijk dat er vanuit dat besef ook een geloof mag ontstaan waarin je dergelijke kul-profeten niet meer nodig hebt en je je leven mag richten op de opgestane Heer.

Kijk, dit soort uitspraken komen dus verkeerd op me over, waardoor ik als reactie daarop denk: als het zo moet, dan niet. Het is maar net wat je wil. Wil je iemand serieus wat bij brengen, dan werkt het middel "de ander zijn geloof belachelijk maken" averechts, naar mijn inziens.

Je hebt geluk met mijn karakter en pdd.
Ten eerste zijn pdd-mensen van het soort pitboels. Ze laten doorgaans niet snel los. Mijn karakter is er één van "al bevind ik me in de stront, ik blijf een doorzetter"

Verder wat de hel betreft: ik beweer niet dat Piebe en Riemer in de hel komen. zij die zonde zonden zijn werpen de eerste steen. Bovendien is de duivel de persoon die constand aantekeningen maakt over iemand goede en slechts daden en geloven wij in de Man die God was die dat alles aan het kruis heeft genageld.
Dus een ieder die op Hem vertrouwd zal niet verloren gaan, zelfs niet als die zo vaak doof was voor Gods woorden. Een geloof dat zo groot is als een mostertzaadje kan bergen verplaatsen.

Je hebt een pa. Pa zegt wat tegen zijn kinderen. een kind is het niet met pa eens en loopt te bokken en dwars te doen. Een ander kind gehoorzaamd pa. Zou pa niet over zijn hart strijken dat die ooik een kind heeft die in de koppigheidsfase zit? Natuurlijk wel, hij houd van dat kind, net zo veel als het gehoorzame kind.  :)
De één denkt dat ik het koppige kind ben, ik denk het weer van een ander. Ach, we zijn Koningskinderen!!

Mijn ervaringen leert dat er grenzen zijn en die respecteer ik. Dus aan alles komt een eind. Zelfs aan de Boom  :D (wanneer ik de pijp uit ga)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: november 10, 2011, 09:51:30 am »
Small Brother: je bent een verstandig man!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: november 10, 2011, 10:01:44 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 november 2011 om 00:13:

quote:

Piebe schreef op 09 november 2011 om 19:44:
[...]

Die is wel grappig gevonden :)
Ik bedoel het nochtans heel serieus. :)

quote:

Maar bij de wederkomst is er geen profetie meer nodig omdat het plaatje kompleet is vrees ik ;)

Dat klopt natuurlijk niet, want als het plaatje al compleet is hoeft Jezus ook niet meer te komen om het plaatje compleet te maken. Hoe lang je ook praat, als jij er op staat dat Jezus nog een keer in het vlees of anderzijds terugkomt, dan ontkom je er niet aan om te moeten toegeven dat er nog openstaande profetieën te vervullen zijn. Denk ook aan het beeld wat de joden van de messias hebben, de koning van Israël, van vlees en bloed, die de joden terugbrengt naar hun land en van hen weer het machtigste volk van de aarde zal maken. Al deze dingen baseren zij op het OT en zien ze NIET vervuld in Christus en vele christenen zijn het er mee eens dat Christus inderdaad niet heeft voldaan aan hetgeen de messias moet voldoen. Vandaar dat zij stellen dat hij nog een en ander te doen heeft en dat zeg jij ook hetzij in andere bewoording. Doch alleen omdat jij weigert het beestje bij de naam te noemen, wil nog niet zeggen dat hij daardoor zijn naam verliest.

Iemand die gelooft dat alle profetieën vervuld zijn is een preterist en jij bent gereformeerd.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 10:03:21 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: november 10, 2011, 10:07:02 am »

quote:

socrates schreef op 09 november 2011 om 22:16:
[...]

De reden dat ik het vraag is de waarde die jij verbindt aan de woorden van deze mannen. Jij ziet er duidelijk God achter, dus -vergeef me als ik er naast zit- stel je ze gelijk met de Bijbels profeten. Maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het toedichten van Gods leiding of Gods woord aan de woorden van mensen. Er zijn zoveel mensen die een openbaring zeggen te hebben van God. Waarom is de Bijbel niet genoeg? Geeft die niet alles wat we nodig hebben? Dat we pittige discussies krijgen op basis van de Bijbel, oké, maar dan hebben we een basis om mee te beginnen. Maar lelijk tegen elkaar doen op basis van uitspraken van mensen die zeggen in naam van God te spreken lijkt mij een heel dubieuze basis. Een voorbeeld. Op www.levendetempel.nl zegt meneer Jaap van Zuijlekom dat hij een visioen heeft gehad van God waarin God zegt dat in de 'traditionele' kerken de Geest geen toegang heeft door onder andere de 3FE...moet ik nu mijn kerk verlaten omdat God dat duidelijk aan deze man verteld heeft? Sorry, maar ik onderzoek toch liever hetgeen ik heb, dan dat ik me achter mensen schaar die in naam van God denken te spreken. Vooral hij zegt niet in de verdediging te schieten, omdat het een Goddelijke boodschap is. Oftewel hij wil de discussie al doodmaken voordat we beginnen omdat hij immers met Goddelijk autoriteit spreekt. Ik proef dat ook een beetje -nogmaals, met alle respect- bij jou.

Ik heb het visioen gelezen en ik kan niet anders dan zeggen dat de documenten waar hij mee bestreden werd vanwege zijn doop inderdaad vermanende stukken zijn die bij de gereformeerde gezinden gebruikt worden om bijvoorbeeld de bekeerlingen die zich bewust willen laten dopen als volwassene te beleren dat ze zouden zondigen tegen God. Ik geloof dat dit een voedingsbodem is dat verdeeldheid onder christenen brengt en waar verdeeldheid heerst staat de duivel de Heilige Geest in de weg. Ik vrees broeder, dat hij gelijk heeft. Echter betekend dit niet dat de gereformeerden dan allemaal naar de hel gaan. Het betekend dat we een probleem hebben met onze leerstukken.

In onze PKN-gemeente worden de drie formulieren en de geloofsbelijdenissen gezien als iets dat gebonden is aan de tijd waarin het geschreven werd, maar wat door nieuwe inzichten vanuit Gods Woord (de bijbel) in deze tijd niet helemaal van toepassing hoeft te zijn. Bij ons wordt er geen bezwaar tegen wederdopen gemaakt. We zijn al lang blij dat iemand Jezus volgt, al is dat in een andere kerk.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 10:08:43 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: november 10, 2011, 10:16:54 am »

quote:

small brother schreef op 10 november 2011 om 08:56:
Ik heb je dus nog geen antwoord gegeven. Maar zijn we het tot hier eens dat we proberen bij onszelf en bij de ander het goede goed vast te houden? Dat we niet hele bomen gaan zitten afbranden op het aanzien van een enkele vrucht?
Het waren geen vruchten maar doornen en distels en niet enkele maar meerdere. En wat deed Jezus toen ze van hem zeiden dat hij bezeten was?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: november 10, 2011, 10:21:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 november 2011 om 18:39:
[...]

klopt het dat jij een beetje inzit tussen de mening van Riemer en Gait?

Ik heb niet alles van gaitema en Riemer Lap gevolgd.
Ik denk dat we genoeg hebben aan openbaringen en de waarschuwing van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden in acht moeten nemen. Ja: we leven in de eindtijd. Gods plan is in de eindfase, er komt geen nieuwe wending meer (zoals bijv de Islamieten stellen). En de beste manier om daarmee om te gaan is om steeds de bruidegom te verwachten, maar niet op heel korte termijn. Want dan kun je wel 'ns olie tekort gaan komen voor je feestlamp.

Dat is ook hoe ik het "Ziet toe, blijft waakzaam. Want gij weet niet, wanneer het de tijd is. " opvat. Je wéét niet wanneer het zover is. Een voorspelling dat het binnen 10 jaar zo zal gebeuren is daarom een valse voorspelling, imho. Jezus zegt naast zijn onheilsprofetie nog meer in marcus 13. "Doch gij, ziet toe: Ik heb het u alles voorzegd. (...) 30 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt." Het is duidelijk dat deze voorspelling niet eenduidig is. Het blijft allemaal onduidelijk. Dat er mensen zijn die die duidelijkheid proberen te verschaffen, dat is nobel. Wilkinson doet ongetwijfeld ook een nobele poging. Uiteindelijk roept hij vooral op om je tot God te (be)keren, en dat is waar je een christen aan kunt herkennen.

Maar dan is zo'n voorspelling/profetie geen boodschap voor oprechte christenen, maar voor ongelovigen. Christenen wachten immers al, met hun lampje, op de komst van de Bruidegom. En voor hen geldt: verwacht die bruidegom niet te snel, anders neem je niet genoeg olie mee.
En dat staat mij tegen aan deze profetie van Wilkinson. Prima dat hij verkondigt dat er een grote economische recessie komt waarbij er allerlei banken omvallen. Dat zijn allerlei investeerders en economen 't met hem eens. Maar geef daarbij dan constructief advies. Investeer NU in duurzame oplossingen voor wanneer de banken vallen. Maar ga NIET wachten tot het zover is, dan ben je te laat, ook als christen. Haal dan NU je geld van de bank, koop bijv een volkstuin en zaaigoed. Christus komt echt geen sikkepit eerder terug wanneer er een bank omvalt. Christus komt op Zijn tijd, en die tijd wéten wij niet. We weten alleen dat dit de eindtijd is, en die is zo'n 2000 jaar geleden aangevangen.

Zoals al eerder gesteld: de huidige (dreigende) crisis valt imho in het niet bij wat zich in de middeleeuwen afspeelde, of wat in openbaringen beschreven is. Elke profetie die preciezer dan de bijbel de terugkomst van Jezus beoogt te voorspellen, bekijk ik met grote argwaan. Zeker wanneer die domme dingen adviseert. Of stelt dat een voorraadje olie (lees: investeren in de toekomst) niet belangrijk is omdat de bruidegom dan toch zeker is teruggekomen.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 10:23:31 am door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: november 10, 2011, 10:36:27 am »
Riemer: Mattheüs 6 heb ik gelezen. We hoeven ons inderdaad geen zorgen te maken. Alles wat je nodig hebt zal God je geven en God gaf de mensen van klein Azië dan ook via Johannes de profetie door waarin duidelijk werd dat in al het geweld en narigheid dat we meemaken de kracht van God ons de overwinning zal geven. In dat licht zie ik profetiën die in deze tijd van God komen ook.
Ze zijn ook niet weg. Kijk maar in:

Profetie en klanktaal
14
1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.

6 Broeders en zusters, welk nut zou ik voor u hebben als ik bij u in klanktaal zou spreken zonder u tegelijk iets te openbaren, zonder kennis door te geven of iets te profeteren, of zonder u te onderwijzen? 7 Het is als met een instrument, bijvoorbeeld een fluit of citer. Als er geen verschil tussen de tonen is, hoe kan men dan horen welke melodie er wordt gespeeld? 8 En als een trompet een onduidelijk signaal geeft, wie maakt zich dan gereed voor de strijd? 9 Voor u geldt hetzelfde: hoe moet men u begrijpen als u in onverstaanbare klanken spreekt? Uw woorden verdwijnen in het niets. 10 Er zijn ik weet niet hoeveel talen in de wereld en ze hebben allemaal betekenis. 11 Als ik de taal van iemand die tot mij spreekt niet ken, blijven we vreemdelingen voor elkaar. 12 Dit geldt ook voor u: als u zo graag geestelijke gaven bezit, moet u ernaar streven uit te blinken in de opbouw van de gemeente.

13 Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. 14 Wanneer ik namelijk in klanktaal bid, bid ik weliswaar met mijn geest, maar doe ik niets nuttigs met mijn verstand. 15 Dus wat moet ik doen? Ik moet bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand; ik moet zingen met mijn geest, maar ook met mijn verstand. 16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat. 18 Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken; 19 maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal.

20 Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen. 21 Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’ 22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. 25 Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: ‘Werkelijk, God is in uw midden.’

26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. 27 Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. 28 Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede. Zo is het in alle gemeenten van de heiligen.

34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.

36 Heeft het woord van God zich soms verspreid vanuit uw gemeente? Of heeft het enkel u bereikt? 37 Wie van u denkt te kunnen profeteren of in het bezit van de Geest te zijn, dient te erkennen dat wat ik u schrijf een bevel van de Heer is. 38 Doet hij dat niet, dan wordt hij zelf niet erkend. 39 Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren en verhinder niet dat er in klanktaal gesproken wordt. 40 Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.

Profetie vind als ik dit zo lees plaats als God door jou heen spreekt en daarover staat: 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend.

Het kan dus volgens mij een preek zijn, maar ook een openbaring. Ik zie geen aanleidingen om aan te nemen dat profetiën krijgen niet mij voor komt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: november 10, 2011, 10:43:11 am »

quote:

Piebe schreef op 10 november 2011 om 10:01:
[...]

Ik bedoel het nochtans heel serieus. :)

[...]

Dat klopt natuurlijk niet, want als het plaatje al compleet is hoeft Jezus ook niet meer te komen om het plaatje compleet te maken. Hoe lang je ook praat, als jij er op staat dat Jezus nog een keer in het vlees of anderzijds terugkomt, dan ontkom je er niet aan om te moeten toegeven dat er nog openstaande profetieën te vervullen zijn. Denk ook aan het beeld wat de joden van de messias hebben, de koning van Israël, van vlees en bloed, die de joden terugbrengt naar hun land en van hen weer het machtigste volk van de aarde zal maken. Al deze dingen baseren zij op het OT en zien ze NIET vervuld in Christus en vele christenen zijn het er mee eens dat Christus inderdaad niet heeft voldaan aan hetgeen de messias moet voldoen. Vandaar dat zij stellen dat hij nog een en ander te doen heeft en dat zeg jij ook hetzij in andere bewoording. Doch alleen omdat jij weigert het beestje bij de naam te noemen, wil nog niet zeggen dat hij daardoor zijn naam verliest.
Nope. jij leest dat ik beweer dat Christus nog iets moet "doen" maar dat iets is niet anders dan wat ik de Wederkomst noem (en vele gereformeerden met mij overigens...)

quote:

Iemand die gelooft dat alle profetieën vervuld zijn is een preterist en jij bent gereformeerd.
Hoho, ik zeg niet dat alle profetieën NU al vervuld zijn. Maar NA de wederkomst is er geen profetie meer nodig.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: november 10, 2011, 10:46:33 am »
Tessalonicenzen 5
Daarin staat dus: "en veracht de profetiën niet die Hij u ingeeft. In de contekst van de tekst ervoor zei Riemer. In de tekst ervoor zie je het onderwijs in een juiste levenwandel en rekening houdend met de mogelijkheid dat Jezus als een dief in de nacht kan komen in je leven. Je moet je lampt brandende houden en klaar staan inderdaad. Toch is dit ook een onheilsprofetie wat hierin gegeven wordt in vers 3:  "Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barendsweeën. Vluchten is dan onmogelijk."

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: november 10, 2011, 10:47:45 am »

quote:

gaitema schreef op 10 november 2011 om 10:36:
Riemer: Mattheüs 6 heb ik gelezen. We hoeven ons inderdaad geen zorgen te maken.
Inderdaad. We hebben dat in ieder geval helder.

quote:

Profetie vind als ik dit zo lees plaats als God door jou heen spreekt en daarover staat: 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend.
Welke troost en bemoediging tref je dan aan in de stukken van David Wilkerson? Is het niet meer (althans: zo komt het op mij over) ellende roepen dan troost?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: november 10, 2011, 10:48:58 am »

quote:

gaitema schreef op 10 november 2011 om 10:46:
Tessalonicenzen 5
Daarin staat dus: "en veracht de profetiën niet die Hij u ingeeft. In de contekst van de tekst ervoor zei Riemer. In de tekst ervoor zie je het onderwijs in een juiste levenwandel en rekening houdend met de mogelijkheid dat Jezus als een dief in de nacht kan komen in je leven. Je moet je lampt brandende houden en klaar staan inderdaad. Toch is dit ook een onheilsprofetie wat hierin gegeven wordt in vers 3:  "Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barendsweeën. Vluchten is dan onmogelijk."
Onheil voor wie zijn lampje niet in orde heeft. Klopt. Lees in dat licht Elle haar reactie even.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: november 10, 2011, 11:17:05 am »

quote:

gaitema schreef op 10 november 2011 om 10:46:
Tessalonicenzen 5
Daarin staat dus: "en veracht de profetiën niet die Hij u ingeeft. (...) "Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barendsweeën. Vluchten is dan onmogelijk."

Ik lees deze twee dingen los van elkaar. Er is een stuk over het onheil dat komen gaat, waar Paulus herhaalt wat reeds voorzegd is door Jezus. Dat laat hij vergezeld gaan door een oproep om als gemeente goed met elkaar om te gaan. Bij dat omgaan met elkaar hoort ook het luisteren naar profetieën. En dan krijg ik de indruk (niet alleen hier maar ook in andere stukken van Paulus) dat profetieën iets kleins zijn: een woord van de ene broeder tot de andere, onder elkaar. En niet iets groots, niet een boodschap voor de hele wereld.

Voor mij blijft het altijd een beetje onduidelijk wat Paulus precies bedoelt met profeteren. 'De toekomst voorspellen' is het niet; Paulus herhaalt de toekomstvoorspelling en geeft daarna advies tav profetie. Bovendien heeft Jezus al goed genoeg de toekomst voorspeld. 'Iemand de waarheid zeggen' komt meer in de buurt, maar dan op christelijke wijze. En erop wijzen dat we in de eindtijd leven is ook wijzen op een Waarheid. In die zin is het wel een profetie.

Paulus zegt in 1 tess 5 imho: omdat we in de eindtijd leven, moet je juist binnen je gemeente goed voor elkaar zorgen. Dus ook luisteren naar elkaars Ware Woorden, wanneer die opbouwend, troostend en bemoedigend bedoeld zijn.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 11:18:43 am door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: november 10, 2011, 11:17:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 november 2011 om 10:47:
[...]
Inderdaad. We hebben dat in ieder geval helder.

[...]
Welke troost en bemoediging tref je dan aan in de stukken van David Wilkerson? Is het niet meer (althans: zo komt het op mij over) ellende roepen dan troost?

Openbaring roept ook ellende, Jezus toept ellende, Jesaja roep ellende over de laatste weeën. Juist de valse profeten roepen dat alles wel goed komt, terwijl Gods oordelen zoals in openbaring staat de aarde zal treffen. Bemoediging lees ik ook en dat gaf ik al aan: de opwekking waar we inzitten en ik verheug me erop om met christenen uit andere kerken samen eindelijk één te kunnen zijn. Al die verdeeldheid is een ellende. Dat kan ook niet eeuwig zo blijven. Licht en duisternis gaan niet samen. Daarover bemoedigd hij ons. Er zou een opleving komen. Die opleving is al begonnen.  

In een boek van de geschiedenis van kerkelijk Nijverdal las ik het volgende over een predikant die beroepen werd in 1892 in Nijverdal. Een jongen hervormde predikant mocht voorgaan even daarvoor als plaatsvervanger van een orthodoxe hervormde dominee in plaats X (werd anoniem door hem gehouden). Daar waren 1000 a 1200 mensen in die kerk. Hij was nog maar net in de bevoegdheid om als predikant op de kansel te mogen. Hij preekte over Gods liefde voor de verloren wereld. Na die preek wilde hij een lied inzetten. Maar de gemeente zong niet mee. Verstokt bleef hij staan. De gemeente werd woest omdat hij volgens hen een dwaalleer had gepredikt en balde hun vuisten. Naar zijn omschrijvingen: "als kraters van vulkanen spogen ze vuur en vlam".

Hij zei: "waarde broedes, heb ik gedwaald, zeg 't mij dan en ik zal 't openlijk herroepen'.

Toen stak de storm opnieuw op: alles wat hij had gezegd, was één en al dwaling! Nog nooit hadden ze zulk é ketter opd e preekstoel gehad; 't donkerste hoekje van de hel was nog te licht voor hem, enz. De strom werd een orkaan en de mensen drongen naar hem toe, maar een vriendelijke hand had hem bij de arm genomen en hem mee naar buiten genomen naar de pastoriewoning. In al het geremoer gaf hij aan wel een bijzondere rust en kalmte te hebben ervaren in zichzelf. Hij is wel verslagen de pastoriewoning van de dominee verlaten. Hij dacht dat hij mislukt was als dominee en dat dit einde van zijn roeping betekende. In Nijverdal hadden ze echter van deze merkwaardige jonge domine egehoord en wilde ze hem wel eens horen. Veiligheidshalve op een doordeweekse avond op een georganiseerde avond. Hij hield daar de zelfde preek. Twee weken later werd hij in Nijverdal beroepen als de eerste predikant namen de Hervormden en vrij evangelischen van Nijverdal, die toen nog samen één beweging waren in de zendingskerk Philipus die weer waren ontstaan uit onze toen nog christelijk gereformeerde gemeente.  Die verdeelheid was weer ontstaan doordat de evangelist Jacob van Houte die in Nijverdal de eerste kerk stichte en een ware opwekking onder de bijna geheel randkerkelijke bevolging te weeg bracht, zich door twee professoren hadden over laten halen om van zijn vrije zendingsgemeente (voorloper van de vrij evangelische gemeentes) een christelijke gereformeerde gemenete te maken, waar vrij direct wel de leeglopende Afgescheiden Gemeente van Hellendoorn mee fuseerde, omdat Jacob hun publiek toch al trok. Maar het christelijk gereformeerd worden bracht verdeelheid en zo scheurde de kerk direct in tweedën en stapte een groot deel over naar de zendingsbeweging "Philipus"en "de broedergemeente". De laatste is ook in de beweging Philipus opgegaan, vanwaar uit later de hervormde en vrij evangelische gemeente bij ons ontstonden.

Om een lang verhaal kort te maken. De jonge eerste predikant namens Philipus in Nijverdal zag hierin dat wat hij zelf als een einde zag een beging van zijn roeping van Gods wege werd. Een opwekking was er in nijverdal. Onder Jacob van Houte kwamen naar de omschreven woorden de grootste bengels die werkten in de fabriek huilend tot bekering. De mensen hadden geen lust meer aan de zonden, zoals het geld opdrinken na de loodzware werkweek in de kroeg en gingen orthodox herarchies gereformeerd werd gevormd.

Nu zijn deze bevlogen kerken bij ons van toen vergrijst. Maar ik lees hoop in die visioenen. De opwekking zal wel weer zijn plaats hebben. al niet in die grote aantallen van toen. Het is al wel bezig, geloof ik.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 11:22:45 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: november 10, 2011, 11:25:15 am »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 11:17:
[...]

Ik lees deze twee dingen los van elkaar. Er is een stuk over het onheil dat komen gaat, waar Paulus herhaalt wat reeds voorzegd is door Jezus. Dat laat hij vergezeld gaan door een oproep om als gemeente goed met elkaar om te gaan. Bij dat omgaan met elkaar hoort ook het luisteren naar profetieën. En dan krijg ik de indruk (niet alleen hier maar ook in andere stukken van Paulus) dat profetieën iets kleins zijn: een woord van de ene broeder tot de andere, onder elkaar. En niet iets groots, niet een boodschap voor de hele wereld.

Voor mij blijft het altijd een beetje onduidelijk wat Paulus precies bedoelt met profeteren. 'De toekomst voorspellen' is het niet; Paulus herhaalt de toekomstvoorspelling en geeft daarna advies tav profetie. Bovendien heeft Jezus al goed genoeg de toekomst voorspeld. 'Iemand de waarheid zeggen' komt meer in de buurt, maar dan op christelijke wijze. En erop wijzen dat we in de eindtijd leven is ook wijzen op een Waarheid. In die zin is het wel een profetie.

Paulus zegt in 1 tess 5 imho: omdat we in de eindtijd leven, moet je juist binnen je gemeente goed voor elkaar zorgen. Dus ook luisteren naar elkaars Ware Woorden, wanneer die opbouwend, troostend en bemoedigend bedoeld zijn.
Die indruk krijg ik niet, al maakt het wel deel van uit,  maar zou je dat met de bijbelgedeeltes van Paulus kunnen verduidelijken?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: november 10, 2011, 11:25:43 am »
Verder wat je trouwens schreef zal ik morgen verder naar kijken. Kmoet weer hoog nodig meer doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: november 10, 2011, 02:08:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 november 2011 om 11:25:
[...]

Die indruk krijg ik niet, al maakt het wel deel van uit,  maar zou je dat met de bijbelgedeeltes van Paulus kunnen verduidelijken?
Hier een poging. Zoals ik stelde wordt 't mij niet geheel duidelijk wat het is, dat profeteren. Bestuderen van de NT-teksten laat imho wel zien dat het een plaats heeft binnen een gemeente

quote:

1 kor 12: 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken.

1 kor 14: 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.

Profeteren is een taak van gelijke orde als die van apostelen en leraren. Het bouwt geloof op. Kijk je dan verder wat een profetie inhoudt, dan valt op dat het vaak in 1 adem genoemd wordt met begrip.

quote:

1 kor 13: Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen...
1kor 13: want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt...
Maar dan nog is niet alles gezegd wanneer je stelt dat profeten 'in de kerkenraad horen' en het begrip van de gemeente vergroten. Je moet dan nog nagaan of het inderdaad klopt wat ze zeggen.

quote:

1 kort 14: 29 Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. 30 Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen. 31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede. Zo is het in alle gemeenten van de heiligen.
1 kor 14: Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en  profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen.

Kortom: een profetie heeft een plaats binnen de gemeente, wordt uitgesproken door mensen met een speciale taak, en heeft tot doel om op te bouwen. Als er over 'openbaring' wordt gesproken, dan gaat het over inzicht geven in kennis/uitleg van de bijbel of over het doel dat iemand moet nastreven.
Paulus zegt er nog wel meer over, maar volgens mij komt dat in grote lijnen overeen met wat ik hier stel.

Tot slot deze opmerking over profetie:

quote:

2 tess 2: 1 Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: 2 verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken. 3 Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan.
Ook dit kun je opvatten als bemoediging. De christelijke gemeenten in klein-azie zijn inmiddels eigenlijk geheel 'verloren' gegaan. Toch is Christus nog niet terug gekomen. Ook als Nijverdal lijkt te ontkerkelijken is dat niet meteen een teken dat Christus terugkomt. Sterker nog, als er een opwekking gaande is, dan zou dat eerder tegen pleiten. Ook openbaringen schetst een beeld van een totale ontkerkelijking vlak voor de terugkomst. Zover is het nog niet; dat een forum als dit kan bestaan laat dat zien.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: november 10, 2011, 02:30:38 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 november 2011 om 10:43:
Hoho, ik zeg niet dat alle profetieën NU al vervuld zijn. Maar NA de wederkomst is er geen profetie meer nodig.
Asjemenou? 5 dagen geleden schreef je nog:

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2011 om 00:32:
Zelfs de orthodoxe joden geloven niet in profetieën na Johannes de Doper.
Waarom zouden wij dergelijke profeten moeten volgen?
Wat bedoel je nou Riemer Lap? :)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: november 10, 2011, 02:34:00 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 14:08:
[...]

Hier een poging. ........................ Zover is het nog niet; dat een forum als dit kan bestaan laat dat zien.

vergeet niet het slot van 1 kor 14

39 Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren en verhinder niet dat er in klanktaal gesproken wordt. 40 Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.

dit hoofdstuk gaat dan ook niet over het wel of niet profeteren in de gemeente of in klanktaal spreken, maar over de orde.
Dat een voorganger als Wilkerson dingen deelt is niet erg.
Dat dit wereldwijd bekend wordt is niet vreemd. Deze man zijn bediening heeft een veel bredere invloed en impact gehad, juist omdat zijn levensloop ook best bijzonder genoemdn mag worden.
Daarbij verkondigde deze man geen hel en verdoemenis, maar wees hij constant op Jezus Christus. Maar dit is niet los te zien van de wederkomst. Wederkomst is onderdeel van de waarheid.
Wat hij deed was waarschuwen vanuit het principe dat onbekeerde mensen (ongelovigen en gelovigen) nu eenmaal niet naar de hemel gaan.
Een ieder moet ontwaken uit zijn slaap.
Zijn boodschap was...de tijd is kort en wordt korter, bekeer je van je verkeerde wegen, ga op je knieën en ga de weg van levensheiliging. Als waarschuwing deelde hij het verhaal van komende ontwikkelingen die er op wijzen dat de tijd kort is. Nimmer noemde hij (voor zover ik weet) een datum.
Deze man preekte tot tranen toe geroerd. Deze man preekte geen welvaartstheologie, maar had veel ogen voor de verlorenheid van de mens
De apostels Paulus en Timoteus schrijven ook:

7 Volg mij na, broeders en zusters, en kijk naar hen die leven volgens het voorbeeld dat wij u gegeven hebben. 18 Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus 19 en gaan hun ondergang tegemoet. Hun god is hun buik, hun eer is schaamteloosheid en hun aandacht is alleen gericht op aardse zaken.

Helaas, en misschien ik ook nog wel teveel, er zijn ook christenen die de "regel" heel goed kennen, maar toch veel meer aandacht hebben voor aardse zaken dan voor de hemelse.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 02:57:55 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: november 10, 2011, 03:00:46 pm »
-
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 03:01:01 pm door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: november 10, 2011, 03:11:15 pm »
Dit is het slot van een preek van Wilkerson (link voor als men hem eens helemaal wil lezen)

http://dutchdw.wordpress....-boodschappers-van-satan/

“Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen” (Hebreeën 2:18)

Bewijs van Gods liefde en bescherming

1. Wanneer het er op lijkt dat de openbare orde instort hoeven Christenen niet te rennen en zich te verbergen omdat God heel nauw al onze stappen ziet!

Bewijs: “Hoe durft gij dan tot mij zeggen: Vliedt naar uw gebergte als vogels? Want zie, de goddelozen spannen de boog, zij leggen hun pijl op de pees, om oprechten van hart in het duister te treffen. Wanneer de grondslagen zijn vernield, wat kan dan de rechtvaardige doen? De HERE woont in zijn heilig paleis, HERE heeft in de hemel zijn troon; zijn ogen slaan gade, zijn blikken doorvorsen de mensenkinderen. De HERE toetst de rechtvaardige en de goddeloze; en wie geweld bemint, die haat Hij. Hij regent op de goddelozen vurige kolen en zwavel, schroeiende wind is het deel van hun beker. Want de HERE is rechtvaardig en Hij heeft gerechtigheid lief; de oprechten zullen zijn aangezicht aanschouwen” (Psalm 11:1-7)

2. Ongeacht hoeveel geweld en misdaad er ook is aan alle kanten – God heeft beloofd om Zijn geliefden buiten het bereik van kwaadwillende mensen te houden.

Bewijs: “Gij, HERE, zult ze gestand doen, ons altoos beschermen tegen dit geslacht; de goddelozen draven rond, terwijl snoodheid bij de mensenkinderen het hoofd opsteekt” (Psalm 12:8-9)

3. Zelfs wanneer de hele wereld om ons heen begint in elkaar te storten – iedere natie of persoon die werkelijk op de Heer vertrouwd zal blijven staan. We hoeven niet eens bang te zijn voor aardbevingen.

Bewijs: “Dezen beroemen zich op wagens en genen op paarden, maar wij roemen in de naam van de HERE, onze God. Zij zinken neder en vallen, maar wij richten ons op en houden stand” (Psalm 20:7-8)

4. De komende recessie hoeft een ware gelovige geen angst of zorg aan te jagen – omdat God heeft beloofd voor hem te zullen zorgen.

Bewijs: “want hij zal nimmer wankelen, tot eeuwige gedachtenis zal de rechtvaardige zijn. Voor een kwaad gerucht zal hij niet vrezen, zijn hart is gerust, vol vertrouwen op de HERE; zijn hart is standvastig, hij vreest niet, terwijl hij met vreugde op zijn vijanden ziet. Hij deelt uit, hij geeft aan de armen, zijn gerechtigheid houdt voor immer stand, zijn hoorn verheft zich in ere. De goddeloze ziet het en ergert zich, hij knarst met de tanden en wordt verteerd; de begeerte der goddelozen gaat teniet” (Psalm 112:6-10)

5. De godvruchtige persoon zal niet ontsnappen aan al het lijden – maar God heeft beloofd om hem te verlossen aan het eind

Bewijs: “Talrijk zijn de rampen van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de HERE; Hij behoedt al zijn beenderen, niet één daarvan wordt gebroken” (Psalm 34:20-21)

“Wie kan standhouden voor zijn gramschap? wie staande blijven bij zijn brandende toorn? Zijn grimmigheid stort zich uit als vuur en de rotsen springen voor Hem aan stukken. De HERE is goed, een sterkte ten dage der benauwdheid; Hij kent hen die bij Hem schuilen. Maar met een overstromende vloed maakt Hij haar plaats geheel teniet, en zijn vijanden vervolgt Hij, de duisternis in” (Nahum 1:6-8)

“wanneer hij valt, stort hij niet neder, want de HERE schraagt zijn hand” (Psalm 37:24)

6. God heeft duidelijk beloofd om een ieder te verlossen die op Hem vertrouwen en Zijn Naam aanroepen

Bewijs: “Het geeft je niets van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat te zwoegen voor je eten. Aan de mensen die hij liefheeft geeft de Heer wat nodig is, zelfs als ze slapen” (Psalm 127:2 GNB)

“Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar – een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood” (Psalm 37:25)

“Smaakt en ziet, dat de HERE goed is; welzalig de man die bij Hem schuilt. Vreest de HERE, gij, zijn heiligen, want wie Hem vrezen, hebben geen gebrek” (Psalm 34:9-10)

“De HERE kent de dagen der vromen, en hun erfdeel zal voor altoos bestaan; in boze tijd zullen zij niet beschaamd worden, in dagen van hongersnood zullen zij verzadigd worden” (Psalm 37:18-19)

“Daarom, zo zegt de Here HERE: Zie, mijn knechten zullen eten, maar gij zult hongeren; zie, mijn knechten zullen drinken, maar gij zult dorsten; zie, mijn knechten zullen zich verheugen, maar gij zult beschaamd staan; zie, mijn knechten zullen jubelen van hartevreugd, maar gij zult schreeuwen van harteleed en van gebrokenheid des geestes zult gij jammeren” (Jesaja 65:13-14)

David Wilkerson – januari 1982

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: november 10, 2011, 03:14:22 pm »
Neemt niet weg dat profetie volgens mij heel vaak van praktische aard is.
Dit zou een profetie kunnen zijn, gesproken door de ouderling bij het belijdenis doen: "Studeer hard, jongen, leef vroom; God zal je roepen tot het herderschap" bijvoorbeeld.
Zoals kennelijk Timoteus is overkomen, aan wie Paulus in zijn eerste brief schrijft:

quote:

18 Timoteüs, mijn kind, ik vertrouw je deze opdracht toe op grond van de profetische woorden die destijds over jou zijn uitgesproken. Laten die je tot steun zijn in de goede strijd die je, 19 toegerust met geloof en een zuiver geweten, moet voeren. (...)
Veronachtzaam de genade die je geschonken is niet; je dankt haar aan de profetische woorden die de raad van oudsten over jou, onder handoplegging, heeft uitgesproken.
Dat is de meest concrete referentie aan een profetie die ik in het NT kan vinden.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: november 10, 2011, 04:17:45 pm »
tot slot nog Ezechiël 33. Een zeer actuele en profetische tekst. Het woord van God is immers levend en voor alle dag. Het is geen historisch boek, maar een boek voor deze tijd? Of wij nu in het woord Israël de kerk willen zien, of het letterlijk als Israël willen lezen, of beide, of op ons persoonlijk betrekken:

1 De HEER richtte zich tot mij: 2 ‘Spreek, mensenkind, zeg tegen je volksgenoten: “Als ik het zwaard op een land afstuur, en het volk dat daar woont heeft iemand als wachter aangesteld, 3 en die wachter ziet het zwaard op het land afkomen en blaast op de ramshoorn om het volk te waarschuwen, 4 en als dan iemand het geluid van de ramshoorn hoort maar er zich niets van aantrekt, en het zwaard komt en doodt hem, dan heeft hij zijn dood aan zichzelf te wijten. 5 Hij heeft het geluid van de ramshoorn wel gehoord maar zich er niet door laten waarschuwen, en dus heeft hij zelf de dood over zich afgeroepen. Had hij zich laten waarschuwen, dan had hij zijn leven gered.

6 Wat de wachter betreft: als hij het zwaard ziet komen maar niet op de ramshoorn blaast om het volk te waarschuwen, en als het zwaard dan komt en iemand doodt, dan sterft die mens doordat hij zelf schuld heeft, maar de wachter zal ik voor zijn dood ter verantwoording roepen.”

7 Jou, mensenkind, heb ik als wachter aangesteld voor het volk van Israël. Als je mijn woorden hoort moet je hen namens mij waarschuwen.

8 Als ik tegen een slecht mens zeg dat hij zal sterven, en jij zegt hem niet dat hij een andere weg moet inslaan, dan zal hij sterven door zijn eigen schuld, maar jou zal ik voor zijn dood ter verantwoording roepen.
9 Maar als je hem gewaarschuwd hebt dat hij een andere weg moet inslaan en hij doet dat niet, dan sterft hij door zijn eigen schuld, maar jij zult het er levend afbrengen.
10 Mensenkind, zeg tegen het volk van Israël: “Jullie zeggen: ‘Onze misdaden en onze zonden worden ons aangerekend en wij gaan eraan te gronde – hoe kunnen we dan nog blijven leven?’”
11 Zeg tegen hen: “Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, de dood van een slecht mens geeft me geen vreugde, ik wil dat hij een andere weg inslaat en in leven blijft. Kom toch terug van de heilloze weg die jullie zijn ingeslagen, keer om, want waarom zouden jullie sterven, volk van Israël?”

12 Mensenkind, zeg tegen je volksgenoten: “De rechtvaardigheid van een goed mens zal hem niet redden als hij een misdaad begaat, en de slechte daden van een slecht mens zullen hem niet ten val brengen als hij zich ervan afkeert. Een goed mens zal niet door zijn goede daden in leven blijven als hij een zonde begaat. 13 Als ik tegen hem zeg dat hij in leven zal blijven en hij, vertrouwend op zijn rechtvaardigheid, begaat onrecht, dan zullen al zijn goede daden niet meer tellen, maar zal hij sterven door het onrecht dat hij begaan heeft. 14 En als ik tegen een slecht mens zeg dat hij zal sterven, en hij verlaat de weg van de zonde, hij is mij trouw en doet het goede 15 – hij geeft terug wat hij als onderpand heeft gekregen, hij vergoedt wat hij heeft gestolen, hij houdt zich aan de wetten die naar het leven leiden door geen onrecht meer te begaan –, dan zal hij leven en niet sterven. 16 De zonden die hij begaan heeft zullen hem niet meer worden aangerekend; als hij mij trouw is en het goede doet, zal hij leven!” 17 Je volksgenoten mogen dan zeggen: “De weg van de Heer is onrechtvaardig,” maar het is hún weg die onrechtvaardig is! 18 Als een goed mens zijn rechtvaardige weg verlaat en kwaad doet, zal hij daardoor sterven; 19 als een slecht mens zijn slechte weg verlaat, mij trouw is en het goede doet, dan zal hij daardoor leven. 20 Jullie zeggen: “De weg van de Heer is onrechtvaardig!” Volk van Israël, ik zal ieder van jullie oordelen naar de weg die hij gaat!’
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 04:39:32 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: november 10, 2011, 05:30:10 pm »
Maar vind je het dan vreemd dat een wachter die zijn collegawachter in de oren toetert "De VIJAND staat voor de POORT!!" ietwat meewarig aangekeken wordt? Dan kun je reacties verwachten als "Ja en, ik heb ook ogen? Ga wat nuttigs doen ipv mij in mijn oren toeteren."

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: november 10, 2011, 05:50:30 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 17:30:
Maar vind je het dan vreemd dat een wachter die zijn collegawachter in de oren toetert "De VIJAND staat voor de POORT!!" ietwat meewarig aangekeken wordt? Dan kun je reacties verwachten als "Ja en, ik heb ook ogen? Ga wat nuttigs doen ipv mij in mijn oren toeteren."

als iedereen wakker was had je gelijk. In openbaring wordt een brief naar de gemeenten gestuurd. Dat waren gemeenten van toen, maar het zegt ook iets over de gemeenten van nu. Het zegt zelfs iets over de gemeenten door de kerkgeschiedenis heen.
Er is niets nieuws onder de zon zegt Prediker:

“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent. 2 Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen. 3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent. 4 Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.
5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 05:51:56 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: november 10, 2011, 06:05:18 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 17:30:

als je deze preek van Wilkerson hoort en ziet, hoor je geen getoeter

http://www.worldchallenge...A&filter5=%2A%2AALL%2A%2A

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: november 10, 2011, 06:16:15 pm »
Ik ervaar jouw en ook gaitema's posts hierover soms wel als getoeter.
Of je stelt idd dat ik slaap, en dan toeter je terecht - en dan vang je bot.
Terwijl imho wakker zat ben, en ik juist bang ben dat je je olie onnodig verstookt omdat je spoken ziet die er niet zijn.

Overigens hielp het getoeter bij Sardes ook niet: die gemeente is verdwenen. Ik denk dat toeteren een heel ondankbare (en uiteindelijk weinig constructieve) taak is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: november 10, 2011, 06:24:04 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 18:16:
Ik ervaar jouw en ook gaitema's posts hierover soms wel als getoeter.
Of je stelt idd dat ik slaap, en dan toeter je terecht - en dan vang je bot.
Terwijl imho wakker zat ben, en ik juist bang ben dat je je olie onnodig verstookt omdat je spoken ziet die er niet zijn.

Overigens hielp het getoeter bij Sardes ook niet: die gemeente is verdwenen. Ik denk dat toeteren een heel ondankbare (en uiteindelijk weinig constructieve) taak is.

Dank voor je typering. Waar toeter ik?
Wel eens een ramshoorn beluisterd?
Overigens heb ik elke dag opnieuw olie in overvloed.
Spoken vallen onder de heerschappij van Satan en die bestaan inderdaad. Lees

Efeziers 6
12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.

Engelen bestaan, demonen ook. Het eerste geloven velen praktisch gezien, het andere slechts theoretisch gezien.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 06:35:33 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: november 10, 2011, 06:34:02 pm »
In je vorige post nog. Eerst de constatering 'als iedereen wakker was had je gelijk. In openbaring wordt een brief naar de gemeenten gestuurd. Dat waren gemeenten van toen, maar het zegt ook iets over de gemeenten van nu. Het zegt zelfs iets over de gemeenten door de kerkgeschiedenis heen.'
Gevolgd door een bijbeltekst over toeteren. Zonder verdere uitleg.

Ik moet maar raden wie er wakker getoeterd moet worden en waarom. De eindtijd is er al ~2000 jaar, mijn eigen gemeente zie ik als levendige en wakkere gemeente, op dit forum hangen met name levendige gelovigen rond (die katholieken zie ik ook als broeders en zusters), dus vanwaar zo'n toetertekst? Vanwaar die post over Wilkersons voorspelling?

't Blijft zo weinig concreet. Er moet kennelijk getoeterd worden, want... -plemp- bijbeltekst. Maar wie, waar, waarom, dat blijft zo vaag. In de bijbel heeft toeteren te maken met wakker schudden, dat klopt. Maar welk nut heeft het om wakkere mensen te betoeteren?
Toeteren is geen doel in zichzelf, en daar lijkt het soms wel op.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: november 10, 2011, 06:37:57 pm »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 18:34:
In je vorige post nog. Eerst de constatering 'als iedereen wakker was had je gelijk. In openbaring wordt een brief naar de gemeenten gestuurd. Dat waren gemeenten van toen, maar het zegt ook iets over de gemeenten van nu. Het zegt zelfs iets over de gemeenten door de kerkgeschiedenis heen.'

Ik moet maar raden wie er wakker getoeterd moet worden en waarom. De eindtijd is er al ~2000 jaar, mijn eigen gemeente zie ik als levendige en wakkere gemeente, op dit forum hangen met name levendige gelovigen rond (die katholieken zie ik ook als broeders en zusters), dus vanwaar zo'n toetertekst? Vanwaar die post over Wilkersons voorspelling?

't Blijft zo weinig concreet. Er moet kennelijk getoeterd worden, want... -plemp- bijbeltekst. Maar wie, waar, waarom, dat blijft zo vaag. In de bijbel heeft toeteren te maken met wakker schudden, dat klopt. Maar welk nut heeft het om wakkere mensen te betoeteren?

oh, dus je denkt dat ik met mijn tekst (bewust of onbewust) naar jou en je gemeente zou kunnen wijzen?
We hebben het toch over een onderwerp en niet over jou of mij?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: november 10, 2011, 06:50:35 pm »

quote:

Ik zie het woord toeteren niet in de teksten staan, wel wat God laat beschrijven. Dat heb ik niet bedacht. We hebben het over eindtijd en tekenen en dan mag ik toch uit Gods woord citeren, uh plempen?

quote:

Ik moet maar raden wie er wakker getoeterd moet worden en waarom.

Zoals ik al schreef, wellicht dat je denkt dat ik op jou doel? Nee, dus. Ik heb eerder de indruk dat je niet ultra -gereformeerd bent en echt innerlijk over dergelijke zaken nadenkt.

quote:

De eindtijd is er al ~2000 jaar

dat klopt, maar die eindigt ook in het puntje van de eindtijd

quote:

mijn eigen gemeente zie ik als levendige en wakkere gemeente

Ik heb niet beweerd dat dit niet zo is.

quote:

op dit forum hangen met name levendige gelovigen rond

dat kan, ik heb niet beweerd dat dit niet zo is.

quote:

(die katholieken zie ik ook als broeders en zusters)

ik niet?

quote:

dus vanwaar zo'n toetertekst?

Omdat die toetertekst in de bijbel staat en in mijn opvatting van toepassing is.
Mag dat?

quote:

Vanwaar die post over Wilkersons voorspelling?

omdat dit het onderwerp is?

quote:

't Blijft zo weinig concreet. Er moet kennelijk getoeterd worden, want... -plemp- bijbeltekst. Maar wie, waar, waarom, dat blijft zo vaag.

Lees je tekst nog even na, ik lees gewoon dat je zegt dat ik niet concreet ben, tegelijk schrijf je tussen de regels dat ik kennelijk concreet iets vindt van je gemeente bijvoorbeeld?

quote:

In de bijbel heeft toeteren te maken met wakker schudden, dat klopt. Maar welk nut heeft het om wakkere mensen te betoeteren?
Als bij het zien dat er een klein brandje is in huis (de wereld), we de bewoners wakker maken voor ze levend verbranden (verloren gaan), en wanneer ik denk dat mijn broeder of zuster aan het insluimeren is, dan toeter ik ze wakker.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2011, 06:53:58 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: november 10, 2011, 07:00:47 pm »
elle, je schreef eerder in deze draad

En de beste manier om daarmee om te gaan is om steeds de bruidegom te verwachten, maar niet op heel korte termijn. Want dan kun je wel 'ns olie tekort gaan komen voor je feestlamp.

kun je dat eens toelichten, want die snap ik niet

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: november 10, 2011, 07:47:15 pm »
Ze gebruikt de verkeerde olie! ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: november 11, 2011, 12:17:18 am »

quote:

Ik kom net van cursus en moet even heel hard lachen om je reactie. Waarvoor hartelijk dank!!!
Inderdaad: weinig concreet, we moeten ach en wee roepen (toeteren) want "bijbeltekst".
En wederom: de aanname dat de christenheid slaapt is te bevreemden.
Dan zou het namelijk geen christenheid zijn :)

Dus: lampje vullen, olie op voorraad en er van uit gaan dat het nog eeuwen en eeuwen kan duren zou ik zeggen.

* Riemer Lap zoekt silvo om de olielamp te poetsen...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: november 11, 2011, 12:18:05 am »

quote:

Piebe schreef op 10 november 2011 om 19:47:
Ze gebruikt de verkeerde olie! ;)
Het duurt nogal lang wat de wederkomst betreft dus ik vrees dat ze stiekem remolie heeft gebruikt  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: november 11, 2011, 12:22:33 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 november 2011 om 18:50:
[...]

Ik zie het woord toeteren niet in de teksten staan, wel wat God laat beschrijven. Dat heb ik niet bedacht. We hebben het over eindtijd en tekenen en dan mag ik toch uit Gods woord citeren, uh plempen?
Jawel, maar het domweg citeren zonder uitleg en context voegt weinig toe bij heel veel teksten.

quote:

Lees je tekst nog even na, ik lees gewoon dat je zegt dat ik niet concreet ben, tegelijk schrijf je tussen de regels dat ik kennelijk concreet iets vindt van je gemeente bijvoorbeeld?
niet eens alleen tussen de regels, je hebt meerderen steeds verwijten te slapen immers?

quote:

Als bij het zien dat er een klein brandje is in huis (de wereld), we de bewoners wakker maken voor ze levend verbranden (verloren gaan), en wanneer ik denk dat mijn broeder of zuster aan het insluimeren is, dan toeter ik ze wakker.

Als er een grote brand is en de bewoners staan al buiten (en daar ga ik hier op dit forum grotendeels van uit) waarom zou je dan "braaaaaaand" roepen naar de bewoners die inmiddels in verband met de brand al buiten staan?

Is het niet veel beter om aan brandpreventie te doen bij hen die geen verstand van de vlammen hebben?
Dat doet het NT namelijk wel: het richt zich in de oproep tot bekering namelijk niet tot de kinderen van het Licht maar tot de kinderen in de duisternis.
Waarom zou je per saldo je lamp onder de korenmaat zetten?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 08:58:03 am door Riemer Lap »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: november 11, 2011, 12:38:03 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 november 2011 om 19:00:
elle, je schreef eerder in deze draad

En de beste manier om daarmee om te gaan is om steeds de bruidegom te verwachten, maar niet op heel korte termijn. Want dan kun je wel 'ns olie tekort gaan komen voor je feestlamp.

kun je dat eens toelichten, want die snap ik niet

Lees de gelijkenis die Jezus geeft over de wijze en dwaze maagden. Ze verwachten alle de bruidegom, ze vallen allemaal in slaap, maar de maagden die hun voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor 't geval het erg lang gaat duren en dus reseverolie bij zich hebben, die mogen uiteindelijk ingaan in het feest.
Ik lees daarin dat een christen er niet vanuit mag gaan dat 't morgen is afgelopen. Maar dreigende crises moeten we het hoofd bieden en zorgen dat we klaar kunnen staan als dat nodig is.
Zelfde met het zaad op de akker dat opschiet maar geen wortel heeft. Zodra 't zwaar wordt verliezen ze 't geloof. Je moet jezelf stevig wortelen, je voorzorgsmaatregelen nemen, dan kun je de eindtijd aan.