Auteur Topic: gereformeerd vrijgemaakt en katholiek  (gelezen 7220 keer)

Bolletje

• Bekijk profiel
gereformeerd vrijgemaakt en katholiek
« Gepost op: november 03, 2011, 01:32:55 pm »
een tijdje terug heb ik een jongen leren kennen die gereformeerd vrijgemaakt is.
Hij heeft mij mee uit genomen en dit speelt al een tijdje. we hebben veel contact via de telefoon en zien elkaar zo'n 1x in de week.
Als we samen zijn is het super en voelt het heel goed! alleen nu het langer speelt en misschien wel de serieuze kant op gaat, haakt hij iedere keer af. Hij sluit zijn gevoel af en krijgt het benauwd, terwijl hij mij heel graag wilt leren kennen.
Ik vroeg mij af of dit te maken kan hebben met het feit dat ik katholiek ben? hij zegt van niet.. maar ik kan het allemaal nu even moeilijk beseffen hoe dit allemaal in elkaar zit.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2011, 01:45:12 pm »
Wat vervelend, zeg!

Maar als je er nu eens van uit gaat dat hij de woorden van Jezus net zo belangrijk vindt als jij (zijn jullie daar intussen al achter gekomen?), waarom zou je er dan niet van uit mogen gaan dat "zijn ja ja is en zijn nee nee"??

Misschien hebben zijn moeiten om zich te binden (? = aanname...) een andere oorzaak?? Misschien snapt hij zelf ook niet direct waar het nu vandaan komt? Hoe lang heb je al geduld met hem???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2011, 01:51:07 pm »
Waarom vraag je het hem niet gewoon?
Dat lijkt mij de eerste weg die je moet gaan.
Of het te maken kan hebben met levensovertuiging kun je dan toch ook bevragen?
edit:ik bedoel maar: ga het gesprek hier blijvend over aan
« Laatst bewerkt op: november 03, 2011, 01:54:17 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2011, 01:55:56 pm »
Welkom op het forum, Bolletje!
Oei, lastige situatie draag je meteen aan. Hoe dan ook: ik hoop van harte dat jullie er samen uitkomen!

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven op je vraag. Sowieso gaan jongens anders met gevoel om dan meiden, en kan gewoon het hebben van een serieuze relatie al benauwend voelen, ook al is het erg fijn. Dan heeft het inderdaad niks te maken met geloof.

Zoals je aangeeft zou het ook kunnen zitten in jullie verschillende achtergrond. Het is op sommige plekken in NL heel makkelijk om als vrijgemaakte jongere 'gewoon met het geloof op te groeien', zonder dat je er heel erg bij stil staat. Gereformeerde basisschool, gereformeerde vriendjes, gereformeerde middelbare school, gereformeerde hobbies, 't is allemaal mogelijk. Wanneer je dan iets krijgt met iemand die niet-gereformeerd is, dan kan dat confronterend zijn. Dan kun je vragen krijgen als: 'Wat geloof ik eigenlijk? Wat is dat eigenlijk, vrijgemaakt zijn? Is dat echt beter dan katholiek zijn? Geloof ik eigenlijk sowieso wel?'

Los daarvan kan het ook zijn dat je vriend prima weet wat hij wil, maar onzeker is over de mensen om hem heen. Er zijn vast nog plekken/gezinnen waar 't taboe is om met een niet-vrijgemaakt meisje thuis te komen.
15 jaar geleden was dat in mijn omgeving niet heel vreemd. Wanneer je oudere discussies op dit forum zou opzoeken, dan kom je nog wel meningen tegen van mensen die er zo over denken.

Ps: ik zet je vraag in het subforum: 'christen zijn in de dagelijkse praktijk'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bolletje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2011, 02:05:05 pm »
hij zegt zelf dat het geen belemmering is. ik ben zelf niet heel erg bezig met het feit dat ik katholiek ben. verder sta ik voor alles open en ben ook bereid wanneer dat nodig is om zoveel mogelijk elkaar daar in te steunen.
Echter hebben we verder nog niks en gaan we het nu rustiger aan doen.

ik ken verder ook nog niemand van zijn vrienden of familie. ik denk wanneer hij zeker weet of het wat wordt/is dat hij dat pas doet.

Zelf denk ik dat hij het wel moeilijk vindt om mij in zijn omgeving te laten, vooral wanneer hij niet weet hoe serieus dat is. Hij heeft ook wel gezegt dat ie wel vaker bang is voor de toekomst etc.. hij wilt me graag leren kennen, het gevoel is niet minder, maar hij wilt wel weten of het meer kan worden of niet, zonder enige druk.

dus hij is gewoon een moeilijke situatie waarvan ik niet goed weet of het vanuit het geloof komt of vanuit hemzelf. ik denk beide.
We hebben het er al vaker over gehad, maar hij laat niet heel veel los, het zijn telkens de kleine beetjes. overigens zijn we 5 maanden bezig

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 03, 2011, 11:32:20 pm »

quote:

Bolletje schreef op 03 november 2011 om 14:05:
hij zegt zelf dat het geen belemmering is. ik ben zelf niet heel erg bezig met het feit dat ik katholiek ben. verder sta ik voor alles open en ben ook bereid wanneer dat nodig is om zoveel mogelijk elkaar daar in te steunen.
Echter hebben we verder nog niks en gaan we het nu rustiger aan doen.

ik ken verder ook nog niemand van zijn vrienden of familie. ik denk wanneer hij zeker weet of het wat wordt/is dat hij dat pas doet.

Zelf denk ik dat hij het wel moeilijk vindt om mij in zijn omgeving te laten, vooral wanneer hij niet weet hoe serieus dat is. Hij heeft ook wel gezegt dat ie wel vaker bang is voor de toekomst etc.. hij wilt me graag leren kennen, het gevoel is niet minder, maar hij wilt wel weten of het meer kan worden of niet, zonder enige druk.

dus hij is gewoon een moeilijke situatie waarvan ik niet goed weet of het vanuit het geloof komt of vanuit hemzelf. ik denk beide.
We hebben het er al vaker over gehad, maar hij laat niet heel veel los, het zijn telkens de kleine beetjes. overigens zijn we 5 maanden bezig

een vraag van vreemde orde mogelijk: wat maakt in vredesnaam dat je dit hier gaat delen en hem niet voor het blok zet?
Per saldo praat je nu over hem zonder dat hij weerwoord kan geven.
Vin'ik gek.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2011, 03:51:25 am »
Riemer, ben jij nooit jong geweest? Praten jij en je vrouw nooit langs elkaar heen?
Bolletje geeft aan dat ze wel degelijk met 'm praat, maar dat ze desondanks met vragen blijft zitten. Hij vindt 't kennelijk lastige materie om over te praten (lees de vrouwenfora: bijna elke vrouw loopt hier tegenaan). Hij geeft dubbele signalen af: wil wel, maar sluit zich af.
Bolletje weet er niet goed raad mee. In plaats van raad vragen bij de ViVa gaat ze naar het forum der GKv. Lijkt me al een stuk slimmer. Relatietherapie in dit stadium is ook zo wat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2011, 08:29:51 am »

quote:

elle schreef op 04 november 2011 om 03:51:
Riemer, ben jij nooit jong geweest?
Geweest? :Y)

quote:

Praten jij en je vrouw nooit langs elkaar heen?
Eh, nou, nee, niet echt.
Daarnaast als dat al zo zou zijn dan nog zou ik het niet op een open forum zetten.
Dat vele vrouwen dat wél doen zegt mogelijk iets over het verschil in geslacht.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2011, 08:41:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 november 2011 om 08:29:
Eh, nou, nee, niet echt.
Daarnaast als dat al zo zou zijn dan nog zou ik het niet op een open forum zetten.
Dat vele vrouwen dat wél doen zegt mogelijk iets over het verschil in geslacht.
Geen eigen vergelijkbare ervaring + ander blikveld op het delen van gevoelens + verkeerde geslacht hebben, maakt dat jij jezelf plaatst buiten het belevingsveld in een perspectief waarin meer valt te leren dan te onderwijzen, of althans meer in te leven; tenminste, als ik op je eigen woorden af ga. Denk je ook niet?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2011, 08:49:59 am »

quote:

small brother schreef op 04 november 2011 om 08:41:
[...]

Geen eigen vergelijkbare ervaring + ander blikveld op het delen van gevoelens + verkeerde geslacht hebben, maakt dat jij jezelf plaatst buiten het belevingsveld in een perspectief waarin meer valt te leren dan te onderwijzen, of althans meer in te leven; tenminste, als ik op je eigen woorden af ga. Denk je ook niet?

Nu in het gewoon nederlands?
vergelijkbare ervaring: wel
blikveld delen van gevoelens: geen idee wat je daarmee bedoelt
verkeerde geslacht: ik heb niet het gevoel dat ik in het verkeerde lichaam zit dus leg uit?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 04, 2011, 09:16:03 am »
Sorry, ik trek mijn woorden terug. Ik val je niet aan en ik dacht dat ik iets begrijpelijks zei.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 04, 2011, 09:28:55 am »

quote:

small brother schreef op 04 november 2011 om 09:16:
Sorry, ik trek mijn woorden terug. Ik val je niet aan en ik dacht dat ik iets begrijpelijks zei.
Da's lief :)
« Laatst bewerkt op: november 04, 2011, 09:30:20 am door Riemer Lap »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 04, 2011, 09:38:49 am »

quote:

Bolletje schreef op 03 november 2011 om 14:05:

1 Echter hebben we verder nog niks en gaan we het nu rustiger aan doen.

2. ik ken verder ook nog niemand van zijn vrienden of familie. ik denk wanneer hij zeker weet of het wat wordt/is dat hij dat pas doet.

3. Zelf denk ik dat hij het wel moeilijk vindt om mij in zijn omgeving te laten, vooral wanneer hij niet weet hoe serieus dat is. Hij heeft ook wel gezegt dat ie wel vaker bang is voor de toekomst etc.. hij wilt me graag leren kennen, het gevoel is niet minder, maar hij wilt wel weten of het meer kan worden of niet, zonder enige druk.

4. dus hij is gewoon een moeilijke situatie waarvan ik niet goed weet of het vanuit het geloof komt of vanuit hemzelf. ik denk beide.

1. We hebben verder nog niks ... wil hij verder wel wat? Of houd hij je aan het lijntje omdat hij het wel aangenaam vindt met jou maar zich niet aan jou wil verbinden?

2. Je kent elkaar al 5 maanden, maar niemand van zijn familie / vrienden. Waarom niet? Wordt daar niet geaccepteerd dat hij met een katholiek / niet gereformeerd (vrijg) meisje omgaat? Wil hij je alleen maar om tijd aangenaam door te brengen zonder ooit verbintenis met je te willen? Weet hij het ooit zeker?

3. waarom moeilijk jou in zijn omgeving toe te laten? Als jij een goede vriendin van mij zou zijn, heb ik geen enkel probleem dat je mijn vrienden / familie bekenden zou ontmoeten ... los van het wel of niet hebben van een liefdesrelatie, zou je welkom zijn. Waarvoor is hij bang, heeft dat alleen betrekking op jullie relatie of is hij zo en zo bang voor wat er komen gaat?

4. Is dat echt wat jij wil, 5 maanden ... nog steeds niet veel duidelijk, hoe lang wil je wachten op duidelijkheid? Het kan goed voelen bij elkaar te zijn, maar hoe stevig is een basis van dat het goed voelt voor een relatie? Daarnaast geloof ik niet dat het bij jou 100 % goed voelt, de dingen die je hier aangeeft geven aan dat je niet weet wat je ermee aanmoet en dat het je frustreert dat alle zo vaag en onzeker is ... Wil je wachten op iets wat mogelijk nooit komen gaat???
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 04, 2011, 12:13:26 pm »
Als je te maken krijgt met verschillende geloven kom je in een heel complex veld terecht. Een veld waarin ook krachten komen vanuit de omgeving. Een veld waarin eigen barriéres en onbegrip van de ander leidt tot vertwijfeling of moeiten. Een veld waarin de eigen onzekerheid het zicht op al het andere kan belemmeren. Een veld waarin het zicht op de relatie soms niet scherp te krijgen is omdat bij jezelf of bij de ander onduidelijk is welk element tot bepaald gedrag leidt.

Maar er zijn wel wat algemene zaken: trouw of vertrouwen maakt dat mensen soms in het diepe springen. Dat kan betekenen dat de relatie geen kans wordt gegeven uit trouw tegenover de eigen achterban of het eigen geweten (trouw aan God), of dat de relatie juist wel een kans wordt gegeven óndanks de eigen achterban en juist in vertrouwen op God. Aangezien het onderwerp het eigen leven en de eigen relatie is, is in dit perspectief trouw en vertrouwen in elkaar een ideaal.

Als je ervan uitgaat dat er iets is met het geloof - en dat hóeft helemaal niet aan de orde te zijn, dat kan ook in alleen je eigen perceptie zo zijn - dan is er iets gemeenschappelijk en dat is God.  Als je samen besluit om voor God te gaan, dan mag je beiden vertrouwen dat God met jullie een weg gaat die niet gaat volgens de lijnen van de buitenwacht, maar die gaat volgens je eigen zoektocht van het hart wat het toch is dat God van jullie vraagt in concrete gevallen. En richting de buitenwacht geldt voor jullie beiden dat de relatie in het geloof van de een geldt als gezegend ook voor de ander. Principe-zaak is daar dat je je niet compromitteert in je eigen geloof, maar juist je eigen geloof blijft vasthouden en deze telkens confronteert met het geloof van de ander. Waar een relatie met een gelijke in het geloof juist op het geloofsvlak kan verstoffen, krijg je dan juist een levende relatie in een levend geloof. Dat levert spanningen op maar zeker ook heel mooie en rijke momenten en een gezamenlijk groeien in, of stoeien met, het geloof.

Maak een praktische keuze welke weg het primaat krijgt. Want niets is dodelijker voor het geloof dan een geloof waarin een beetje links en een beetje rechts wordt gesjoemeld en geprutst op basis van het eigen leven en de eigen wensen. Want God is de enige levende God en schepper van de hemel en de aarde, en niet de afgod van je eigen hart of van het hart van de ander.

Houd er rekening mee dat onderdelen van jouw geloof voor de ander gelden als vervloekte afgoderij (en vice versa). Meegaan met dingetjes van de ander kan gewetensnood opleveren die als een splijtzwam in de relatie kan uitgroeien tot afstand en verkilling. Een schijnbaar succes van een samen beleven van een geloofsdingetje kan geestelijk een verzoeking blijken. Vraag daarom altijd om een persoonlijk antwoord vanuit het geweten en het hart, en laat je nooit verleiden tot het genieten van de betekenisvolle blik van je eigen achterban dat jullie zo saamhorig iets oppervlakkigs gemeenschappelijk doen.  Oh, ja en toets samen alles aan de bijbel, want dat is de belangrijkste gemeenschapelijke basis waarop je je persoonlijk geloof baseert en invulling geeft.

Pas op: veel mensen met een gevoel en een emotie spiegelen de eigen gedachten af op de ander. Daar kun je erg bedrogen mee uitkomen. De confrontatie met een ander geloof/geloofszaken kan ook leiden tot een eigen confrontatie met het eigen geloof - zonder dat het maar iets met de ander te maken heeft. Dus ook als je je hebt laten informeren door je omgeving: houd je oren wijd open en probeer te luisteren wat de ander werkelijk beweegt. Want een relatie waarin het geloof een belangrijke factor wordt krijgt alleen een goede kans als er gemeenschap is. En het mooie is dan dat dat kan via de gezamenlijke gemeenschap met God. Bereik je dat, dan heb je van het nadeel een voordeel gemaakt, en mag je, denk ik, zegen verwachten op de keuzes in het geloof.

Wat ik zeg is niet "waar", maar het is slechts een bespiegeling van je situatie vanuit mijn perspectief. Houd je koers vast op God: wie koerst op Hem heeft meer zicht en toekomst dan wie koerst op een ander.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2011, 01:51:36 pm door small brother »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2011, 07:35:32 pm »
Ik zou hem rechtstreeks vragen: " Is het geloof een probleem ? "
Nee? Dan heb je god-zij-dank van dat soort gedoe geen last.
" Is het je achterban waar je last van hebt ? " kun je als volgende vraag stellen. Je wil tenslotte niet met de nek aangekeken worden door zijn familie of door wie dan ook, nee toch? Als dat allemaal niet aan de orde is dan zal er wat anders zijn. Is het wél een kwestie van geloof of achterban-gedoe , tja......in mijn ogen is dat allemaal onzin en zou ik het lekker laten gaan als je er genoeg van hebt. En ga vooral niet de bijbel erbij pakken om te toetsen of jullie relatie wel een kans heeft. Daar is die bijbel echt niet voor bedoeld! Als Jezus met dieven en rovers kan eten, dan kan een katholiek zeker met een gereformeerde en een moslim met een jood aan tafel zitten, lijkt me? Dit ene idee alleen is voldoende. Is men ondanks dat idee nog steeds in twijfel, ga dan ieder zijns-weegs.

hbos

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 20, 2011, 09:03:57 pm »
Hallo Bolletje,
Ik ben ook Gereformeerd (vrijgemaakt) geweest en was zeer sterk anti-Katholiek, zoals heel veel vrijgemaakten. Niet verwonderlijk aangezien de Gereformeerde belijdenis scherp waarschuwt voor de Katholieke keer, zo wordt de H. Mis vervloekte afgoderij genoemd. Wanneer je vriend meer wil lezen over het Katholieke geloof en eerlijk wil luisteren kan hij misschien mijn blog lezen (ik ben zelf Katholiek geworden). zie: http://verbond.blogspot.com
Gods zegen toegewenst, Hugo Bos
Hugo Bos

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 20, 2011, 09:33:15 pm »

quote:

hbos schreef op 20 november 2011 om 21:03:
Hallo Bolletje,
Ik ben ook Gereformeerd (vrijgemaakt) geweest en was zeer sterk anti-Katholiek, zoals heel veel vrijgemaakten. Niet verwonderlijk aangezien de Gereformeerde belijdenis scherp waarschuwt voor de Katholieke keer, zo wordt de H. Mis vervloekte afgoderij genoemd. Wanneer je vriend meer wil lezen over het Katholieke geloof en eerlijk wil luisteren kan hij misschien mijn blog lezen (ik ben zelf Katholiek geworden). zie: http://verbond.blogspot.com
Gods zegen toegewenst, Hugo Bos

Intressant blog.
Wat wel opvalt is dat qua informatie je info over de gkv gedateerd lijkt te zijn en wat onjuist. De belijdenissen zijn in de tijd van de reformatie geschreven en derhalve toentertijd correct. Zelfs de Korte geeft dat aan in een aantal interviews.
Je kunt een geschrift van toen daarom niet 1 op 1 overzetten naar deze tijd.
Er veranderd veel in de GKv en er wordt steeds meer een open blik naar anderen gegeven. Ik denk dat jou ervaringen meespelen in je schrijven en dat je ervaringen derhalve anders zijn dan de mijne.

Ik heb nog wat op je site neergezet overigens ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 21, 2011, 08:16:06 am »

quote:

Bolletje schreef op 03 november 2011 om 13:32:
een tijdje terug heb ik een jongen leren kennen die gereformeerd vrijgemaakt is.
Hij heeft mij mee uit genomen en dit speelt al een tijdje. we hebben veel contact via de telefoon en zien elkaar zo'n 1x in de week.
Als we samen zijn is het super en voelt het heel goed! alleen nu het langer speelt en misschien wel de serieuze kant op gaat, haakt hij iedere keer af. Hij sluit zijn gevoel af en krijgt het benauwd, terwijl hij mij heel graag wilt leren kennen.
Ik vroeg mij af of dit te maken kan hebben met het feit dat ik katholiek ben? hij zegt van niet.. maar ik kan het allemaal nu even moeilijk beseffen hoe dit allemaal in elkaar zit.

Tja, lastig. Ik ben niet vrijgemaakt en ook niet katholiek, maar zit een beetje tussen in. Wel herken ik iets in wat je zegt in het "boot van zich af houden". Dat heb ik twee keer mee gemaakt met een meid die wel de afspraken heel gezellig vond, maar niet echt de drive hadden om er serieus voor te gaan. Voor mijn gevoel zaten we op andere golflengtes. Uit eindelijk ebt het dan weg.

Ik denk daarom dat je het beste gewoon dat kunt bespreken en aangeven dat je zo het gevoel krijgt aan het lijntje te worden gehouden. Dat wilden de twee meiden met mij toen ook doen . Ondertussen weet je niet waar je aan toe bent, want je hebt nog niet echt een relatie, maar toch kan je dan ook niet je aandacht op een ander richten. Je bent dan een beetje gegijzeld in zijn besluiteloosheid. Dat heb ik toen ook bewust aan die meiden aan gegeven en dan bleek ook dat er in respect wel over gepraat kan worden. Het komt niet kwetsend over. Je krijgt dan wel verwoordingen als "ja, maar ik wil het nog rustig aan doen en je wilt gewoon teveel". Echter moet je daar niet door van de wijs laten brengen. Na zoveel tijd mag je gerust meer willen, lijkt me.

Het kan ook uitlopen op gewone vriendschap. In dat geval ben je gewoon van beiden kanten vrij en is het zien wat het wordt. Ik ken wel een stel die na een periode van vriendschap pas een relatie kregen.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2011, 08:18:58 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 21, 2011, 09:41:50 am »

quote:

gaitema schreef op 21 november 2011 om 08:16:
[...]

Ik ben niet vrijgemaakt en ook niet katholiek, maar zit een beetje tussen in...
Kun je dit toelichten? Ik kan me niet herinneren dat ik enige mate van katholiciteit heb bespeurd in je teksten tot nu toe... Bij Hendrik, Riemer of zelfs bij onze Quaker v/V-riend kom ik wel katholieke elementen tegen. Maar bij jou niet...dus ik ben benieuwd hoe je dat zelf ziet? En welke elementen zijn dat dan en in welke mate ben je vrijgemaakt?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 21, 2011, 10:04:36 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 november 2011 om 09:41:

quote:

gaitema schreef op 21 november 2011 om 08:16:
[...]

Tja, lastig. Ik ben niet vrijgemaakt en ook niet katholiek, maar zit een beetje tussen in.
Kun je dit toelichten? Ik kan me niet herinneren dat ik enige mate van katholiciteit heb bespeurd in je teksten tot nu toe... Bij Hendrik, Riemer of zelfs bij onze Quaker v/V-riend kom ik wel katholieke elementen tegen.
Ja maar dat is ook niet zo vreemd, want het protestantisme is in beginsel een tegenreactie op de RKK. De elementen die zij als afgoderij beschouwden hebben ze overboord gegooid en indien zij hun protest weer staken zijn ze net zo rooms als jij.

quote:

Maar bij jou niet...dus ik ben benieuwd hoe je dat zelf ziet? En welke elementen zijn dat dan en in welke mate ben je vrijgemaakt?
Ik zie het wel, het is een opgeblazen vorm van katholicisme in wezen wat hij aanhangt, ook jij gelooft in demonen immers en dat de pastoor bij machte is hen uit te drijven.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 21, 2011, 12:36:18 pm »
Is het een idee om deze draad niet te vervuilen met de vraag in hoeverre iemand katholieke trekken of gereformeerde trekken heeft? Dat lijkt mij eerder iets om gewoon lekker onderuithalend in de Boom te doen.
Het bespreken van iemand als persoon is sowieso niet iets wat we over de users doen toch?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 21, 2011, 04:50:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 november 2011 om 10:04:

Ik zie het wel, het is een opgeblazen vorm van katholicisme in wezen wat hij aanhangt, ook jij gelooft in demonen immers en dat de pastoor bij machte is hen uit te drijven.
:Y) Snake!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 21, 2011, 04:55:49 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 21 november 2011 om 09:41:
[...]

Kun je dit toelichten? Ik kan me niet herinneren dat ik enige mate van katholiciteit heb bespeurd in je teksten tot nu toe... Bij Hendrik, Riemer of zelfs bij onze Quaker v/V-riend kom ik wel katholieke elementen tegen. Maar bij jou niet...dus ik ben benieuwd hoe je dat zelf ziet? En welke elementen zijn dat dan en in welke mate ben je vrijgemaakt?
Nou ben ik zelf persoonlijk inderdaad een meer andere groep, als een soort evangelicaal persoon of wat het ook zijn mag. Ik ontleed eerder mijn PKN achtergrond als iets dat trekken heeft met het katholicisme en met het gereformeerde. Overigens zijn er katholieken die ik behoorlijk inspirerend heb gevonden en nog steeds in princiepe vind, zoals wateengedoe2 en pater Amadeüs. Het probleem echter dat ik wateengedoe2 nooit meer tref omdat ik als forumlid getuige was van het einde van het forum van RK-diak (zo wat een zin) en pater Amadeüs zich in de Zegenvierende Kerk bevind.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2011, 04:59:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 21, 2011, 05:01:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 november 2011 om 12:36:
Is het een idee om deze draad niet te vervuilen met de vraag in hoeverre iemand katholieke trekken of gereformeerde trekken heeft? Dat lijkt mij eerder iets om gewoon lekker onderuithalend in de Boom te doen.
Het bespreken van iemand als persoon is sowieso niet iets wat we over de users doen toch?
Wijze opmerking. Ik zet koffie in de Boom voor de nodige bezoekers :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 21, 2011, 07:05:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 november 2011 om 16:50:

quote:

Piebe schreef op 21 november 2011 om 10:04:
:Y) Snake!
Nee hoor, ik zei het gewoon open en bloot, maar ik ben blij dat je mijn avatar mooi vindt! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 21, 2011, 07:21:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 november 2011 om 19:05:
[...]

Nee hoor, ik zei het gewoon open en bloot, maar ik ben blij dat je mijn avatar mooi vindt! ;)

O, ik heb het ook opgevat als een waar compliment. Extreem katholiek is dus extreem deel aan de algemene Kerk van Jezus Christus, mijn dank  _O_
Verder heb je een mooie avatar eerwaarde broeder.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 21, 2011, 07:22:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 november 2011 om 12:36:

Iemands voorkeuren constateren op basis van wat men uitdraagt is helemaal niet verkeerd. Wellicht is het een taboe dat nog doorbroken moet worden, Petrus zei dat men altijd bereid moet zijn om te antwoorden als iemand wat vraagt over de hoop die in ons leeft  (1 Pet 3,15) en dus wordt dat wel een keer tijd.

Indien we redelijke mensen zijn die in redelijkheid met elkaar praten kunnen, waarom zouden we kwaad worden als iemand het ergens niet mee eens is? Ja, er worden wel eens dingen gezegd die netter geformuleerd hadden kunnen worden, wat een agendapunt is om blijvend aan te werken, maar als we op een christelijk forum niet eens meer met elkaar over ons geloof kunnen praten, hoe treurig is het dan met ons gesteld?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2011, 07:26:02 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 21, 2011, 07:29:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 november 2011 om 19:21:
O, ik heb het ook opgevat als een waar compliment.
Dat mag je altijd doen! :)

quote:

Extreem katholiek is dus extreem deel aan de algemene Kerk van Jezus Christus, mijn dank  _O_
Bedank David Wilkerson maar!

quote:

Verder heb je een mooie avatar eerwaarde broeder.
Dank u meneer de pastoor. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 21, 2011, 07:57:19 pm »
O dat is gunstig. Nu ik pastoor ben kan ik mijn gebed richten tot David Wilkerson die met broeder Amadeüs een schonk aan het uitbrengen zijn op de eeuwig durende zegenvierende Kerk. Ik zal hem ook even je groeten mee geven.

Ave Piebe!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 21, 2011, 08:06:03 pm »
Wat duidelijk wordt is dat ik je gekwetst heb met mijn woorden waardoor je er op uit bent om me te krenken, wat je overigens nog aardig gelukt is ook. Jammer dat je het zo wilt spelen want het had ook wel anders gekund.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 21, 2011, 08:23:55 pm »
Ongelooflijk offtopic:
Voor conflicten: de Boom in.
Daar waar het bier virtueel en vrolijke vloeien mag bespreek je andermans gedrag.
Ofwel: deze draad even houden waar hij voor was. En aangezien jullie geen verhouding hebben met elkaar in de zin van deze draad: wegwezen :Y)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 21, 2011, 08:33:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 november 2011 om 20:23:
Ongelooflijk offtopic:
Voor conflicten: de Boom in.
Ja dat is ook precies wat hij van mij kan, ik heb mijn bekomst wel!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 21, 2011, 08:34:41 pm »
Ave Riemer, op naar de Boom!