Auteur Topic: Waarom ben je vrijgemaakt gereformeerd geworden?  (gelezen 8951 keer)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Waarom ben je vrijgemaakt gereformeerd geworden?
« Reactie #50 Gepost op: juni 24, 2003, 04:20:32 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 15:49:02 schreef Jan Maarten:
[...]

Ik ga nu met een kleine groep mensen bezig om een gemeente die op sterven na dood is levend te krijgen voor Jezus, door die gemeente sociaal weer goed te laten functioneren, mensen naar elkaar en dan naar Jezus laten kijken. Bid voor ons.

Geweldig Jan Maarten! Ik kom meer van die Stefanussen tegen. Twee weken ontving ik een mailtje in de trant van: "Hallo, ik ben N.N. en lid van een groep 25 verontruste jongeren. Wij hebben met elkaar afgesproken dat we stoppen met kankeren en dat we vanaf nu gaan bouwen aan de kerk". En een paar dagen geleden ontving ik van dezelfde N.N. bericht dat ze een retraîte gaan ontwikkelen met de gehele kerkenraad. Het doel is samen geestelijke kracht zoeken bij God.
Geweldig, God beweegt.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 24, 2003, 04:27:00 pm »
Pfffff.... zucht.... Ik wordt helemaal moedeloos en akelig als ik de doorsnee reakties hierboven lees. Zóveel ontevredenheid over de GKV!
En als het nu om de betrouwbaarheid ging, bijv. omdat er van Gods Woord wordt afgeweken... Nee, het zijn allemaal gevoelens waar het om draait!

De kerk lijdt m.i. het meest aan de ik-gerichtheid van de moderne mens. De kerk is voor velen niet meer dan een restaurant: Je verwacht een bordje eten om JOUW buik te voeden en naar JOUW smaak. En als het je er niet bevalt, dan ga je voortaan naar een ander 'restaurant'.

quote:

op 24 Jun 2003 15:55:02 schreef xgnoom:
Produktief bezig zijn is wel heel moeilijk, is mijn ervaring, als je nauwelijks aansluiting vindt. Bovendien moet de kerk ook iets aan jou bieden, nl. opbouw van je geloof. Als dat niet of te weinig gebeurt, dan is er iets mis.

Wat is produktief bezig-zijn, xgnoom?
Hoe belangrijk is jóuw ervaring?
Welke aansluiting zoek je eigenlijk?
Wie of wat in de kerk moet 'jouw geloof opbouwen'?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 24, 2003, 04:37:29 pm »
Jakolien, niet te hard aub. Voor mij gaat het om een groot probleem, waar ik al maanden mee zit. Daarom kom ik al maanden niet meer in de kerk. Juist deze week heb ik hierover (eindelijk) een brief geschreven naar de kerkenraad. Ik ontken ten stelligste dat het gaat om ik-behoefte, ik vind dat ook een erg gemakkelijk argument. Zo hoef je er tenminste niet meer over na te denken. Het probleem is dat de GKV voor mij te weing geloofsvoedsel geeft. Dat heeft niets te maken met modern levensgevoel ofzo.

Jouw suggesties hebben gekwetst. Denk mee aan een oplossing of zeg niets.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2003, 04:48:53 pm door xgnoom »
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 24, 2003, 05:12:39 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 16:37:29 schreef xgnoom:
Jakolien, niet te hard aub. Voor mij gaat het om een groot probleem, waar ik al maanden mee zit. Daarom kom ik al maanden niet meer in de kerk. Juist deze week heb ik hierover (eindelijk) een brief geschreven naar de kerkenraad. Ik ontken ten stelligste dat het gaat om ik-behoefte, ik vind dat ook een erg gemakkelijk argument. Zo hoef je er tenminste niet meer over na te denken. Het probleem is dat de GKV voor mij te weing geloofsvoedsel geeft. Dat heeft niets te maken met modern levensgevoel ofzo.

Jouw suggesties hebben gekwetst. Denk mee aan een oplossing of zeg niets.
Waarom vind je mijn kritiek op de kritiek kwetsend?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 24, 2003, 05:17:07 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 16:27:00 schreef Jakolien:
!

De kerk lijdt m.i. het meest aan de ik-gerichtheid van de moderne mens. De kerk is voor velen niet meer dan een restaurant: Je verwacht een bordje eten om JOUW buik te voeden en naar JOUW smaak. En als het je er niet bevalt, dan ga je voortaan naar een ander 'restaurant'.

Hoe kom je aan deze wijsheden? De kerk is voor velen.........?
Over wie heb je het, is daar onderzoek naar gedaan, of is dit alleen in jouw kerk zo. Bij ons dus niet, in het geheel niet.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 24, 2003, 05:24:38 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:17:07 schreef Wilhelmina:
[...]

Hoe kom je aan deze wijsheden? De kerk is voor velen.........?
Over wie heb je het, is daar onderzoek naar gedaan, of is dit alleen in jouw kerk zo. Bij ons dus niet, in het geheel niet.

Ik ben hier op het forum van de GKV Wilhelmina, en dus heb ik het over de GKV. Als ik op een evangelisch forum zou zitten zou ik duidelijker omschrijven over welke kerk ik het heb.
(Overigens: zelf zou ik nooit op een forum meediscussiëren van een groep of kerk waarmee ik niets heb, en waaraan ik me voortdurend zou storen.)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 24, 2003, 05:40:03 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:24:38 schreef Jakolien:
[...]

Ik ben hier op het forum van de GKV Wilhelmina, en dus heb ik het over de GKV. Als ik op een evangelisch forum zou zitten zou ik duidelijker omschrijven over welke kerk ik het heb.
(Overigens: zelf zou ik nooit op een forum meediscussiëren van een groep of kerk waarmee ik niets heb, en waaraan ik me voortdurend zou storen.)

Het vreemde is dat ik mij erg verwant voel met de GKV em mij absoluut niet stoor aan mijn broeders en zusters. De laatste tijd heb ik alleen zoveel gelezen over de evangelischen hier op het bord  en zelfs heel persoonlijk over mij, dat ik me af begin te vragen of de gereformeerden zich soms  echt aan mij storen.
Draai dus de zaken niet om, ik ben hier omdat ik het fijn vindt om de discussie te voeren met broers en zusters die door wat voor omstandigheden hun geloof anders beleven dan ik. Daar leer ik van.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat niet iedereen hier op het forum zlef zit te wachten iets van hun broers en zussen te leren.

Is jouw laatste zin eigenlijk een vraag wat ik hier eigenlijk kom doen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 24, 2003, 05:41:03 pm »
Is het trouwens echt zo dat VELEN in de GKV zó naar de kerk komen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 24, 2003, 05:55:26 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:40:03 schreef Wilhelmina:
[...]

Het vreemde is dat ik mij erg verwant voel met de GKV em mij absoluut niet stoor aan mijn broeders en zusters. De laatste tijd heb ik alleen zoveel gelezen over de evangelischen hier op het bord  en zelfs heel persoonlijk over mij, dat ik me af begin te vragen of de gereformeerden zich soms  echt aan mij storen.

En tot welk antwoord ben je gekomen nadat je je dat afgevraagd hebt?
Mocht je tot conclusie gekomen zijn dat antwoord ja is, zou dat misschien te maken kunnen hebben met de toon die de muziek maakt?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 24, 2003, 06:23:13 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:55:26 schreef dingo:
[...]

En tot welk antwoord ben je gekomen nadat je je dat afgevraagd hebt?
Mocht je tot conclusie gekomen zijn dat antwoord ja is, zou dat misschien te maken kunnen hebben met de toon die de muziek maakt?

De muziek maken we met zijn allen, Probeer jij maar eens een zuivere altpartij te spelen, als de sopraan er ook telkens naast zit.
Jouw antwoord lijkt duidelijk. Het dat verdriet mij echt.
Ik heb alleen het sterke vermoeden dat jij dáár ook niet mee zit.
Neem van mij aan, dat ik er wél mee zit.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 24, 2003, 07:06:40 pm »
Ho, ho, dit willen we toch allemaal niet?

We zullen het over een aantal onderwerpen niet snel eens worden (doop bijv.) maar dat doet niets af aan de waardering voor elkaars bijdrage. Toch?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 24, 2003, 08:22:41 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:24:38 schreef Jakolien:
Dat dit forum onder de vlag van GKV valt wil niet zeggen dat er alleen maar GKV'ers mogen komen. Het forum staat expliciet open voor iedereen: christelijk of onchristelijk, GKV of iets totaal anders. Het doel is om met elkaar in gesprek te gaan en elkaar beter te leren kennen en elkaar beter te leren begrijpen.

quote:

op 24 Jun 2003 19:06:40 schreef arjan1:
Ho, ho, dit willen we toch allemaal niet?

We zullen het over een aantal onderwerpen niet snel eens worden (doop bijv.) maar dat doet niets af aan de waardering voor elkaars bijdrage. Toch?
Inderdaad :). Goed verwoord.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 24, 2003, 09:12:00 pm »

quote:

Pfffff.... zucht.... Ik wordt helemaal moedeloos en akelig als ik de doorsnee reakties hierboven lees. Zóveel ontevredenheid over de GKV!
En als het nu om de betrouwbaarheid ging, bijv. omdat er van Gods Woord wordt afgeweken... Nee, het zijn allemaal gevoelens waar het om draait!

Ho eens even Jakolien! Dacht je dat gevoelens niet meetellen in de "gemeenschap der heiligen". Dan heb je het wel mis.
Het is heel belangijk om trouw te blijven aan Gods Woord, en dat houdt ook in dat men om anderen denkt en liefde toont.
Als iemand op dit forum zegt......... "Voor mij gaat het om een groot probleem, waar ik al maanden mee zit. Daarom kom ik al maanden niet meer in de kerk. Juist deze week heb ik hierover (eindelijk) een brief geschreven naar de kerkenraad. Ik ontken ten stelligste dat het gaat om ik-behoefte,..........." dan moet je dat ook meteen aanemen als de waarheid.

De manier waarop je de volgende vragen stelt.....................

"Wat is produktief bezig-zijn, xgnoom?
Hoe belangrijk is jóuw ervaring?
Wie of wat in de kerk moet 'jouw geloof opbouwen
'?

.........kan ook een aangeleerde gewoonte en een routine zijn  met de gedachte van "he, weer iemand die zelf niets bijdraagt, maar het allemaal van anderen verwacht."

Als je zo begint hoef je je ook niet verder in te spannen he, om een ander begrip te tonen want je hebt je eigen gevolgstrekkingen reeds gemaakt.
Is dat geen "afwijking van Gods Woord"?
Het hoort allemaal bij elkaar. Je vindt het zelf toch ook akelig als iemand je maar nauwelijks serious neemt?
in essentials unity; in non-essentials charity.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 24, 2003, 10:27:06 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 13:16:48 schreef Gerard Markerink:
Op dit moment ben ik erg blij met de geestelijke verdiepingsslag die God in de kerken op gang brengt. Ik zie dat Hij vooral de generatie van de twintigers daartoe mobiliseert. Vanuit alle delen van het land speur ik krachtige signalen die leiden tot die geestelijke opwekking. Deze opleving is zeer krachtig omdat die vanuit het brede kerkvolk opkomt en niet van bovenaf afgedwongen wordt. Voor mij een teken dat de Geest met grote dingen bezig is in zo'n groot kerkverband. Mijn gebed is dat God dit werk geweldig dynamiseert. Ik ben beschikbaar om mij door Hem in deze beweging te laten gebruiken. Ik hoop velen van jullie met mij.

Eergisteren deed een meisje bij ons belijdenis. Zij vertelde dat ze blij was voor haar ouders die haar Jezus Christus hadden laten zien. Vervolgens kreeg zij de zegen mee in de trant van: "na een korte tijd van lijden zal Hij u bevestigen en dragen". Zo ervaar ik dat ook. Ik ben bereid te lijden en pijn te dragen -ook aan de kerkorganisatie. Door die dingen heen merk ik dat God met grote dingen bezig is en mensen verandert en Zijn heerlijkheid laat zien. Stefanus zag in het midden van zijn lijden ook Gods heerlijkheid en Jezus zittend aan Zijn rechterhand (Hand 7:55
). Als ik niet bereid zou zijn het lijden te accepteren -ook het lijden aan Gods kerk- dan zou het veel mistiger worden in mijn leven om Gods heerlijkheid daadwerkelijk te zien.
 :)

Gerard, een heel groot AMEN!  ;)
Ik ben zelf een begin-twintiger en ik herken me erg sterk in je verhaal. Een paar jaar geleden heb ik belijdenis gedaan, vooral omdat ik merkte toe te zijn aan een 'stap in geloof'. Aangezien ik het (nog?) niet voor mijn rekening durfde nemen een stap naar een andere kerk te zetten en ik voor mijzelf tot de conclusie kwam dat ik gezien de inhoud van de prediking het niet voor mijn rekening kon nemen te vertrekken, heb ik dus in mijn eigen plaatselijke GKV belijdenis gedaan.
Sindsdien ben ik alleen maar bevestigd in die keuze. Ik heb vanaf het begin besloten om me positief in te zetten en niet te klagen over de kerk of weg te gaan voor ik me daarin zelf positief heb ingezet. Tot nu toe heb ik er nog geen moment spijt van gehad, ook al heb ik hierin mijn moeilijke tijden en twijfelmomenten gehad. Ik heb ontdekt dat alles begint met gebed. Gebed, gebed, en nog eens gebed! Met een vriendengroep komen we regelmatig bij elkaar om te bidden. Voor elkaar, maar ook voor de kerk. En we zien dat er een positieve verandering in de kerk komt. Mensen kijken steeds meer naar elkaar om, er komen gebedsavonden, evangelisatiewerk komt op gang, de structuur rond en voor de jeugd gaat op de schop, prediking wordt radicaler. Ik denk dat alles vooral en allereerst te maken heeft met het houden van je plaatselijke gemeente. En dan niet alleen maar 'de gemeente' als begrip, maar de mensen van de gemeente. Wordt bewogen met je plaatselijke gemeente, bid voor je plaatselijke gemeente, grijp mogelijkheden waar ze liggen, ren niet te hard waar je (nog) niet te hard kan rennen, kijk naar de positieve dingen, probeer je zo weinig mogelijk te ergeren en zet je op een positieve, opvallende, manier in waar je dat kan. Er KOMT beweging in de kerk - hoe langzaam ook. En zolang er beweging is, zeg ik: Blijf in de kerk en houd van de kerk! Ik ben het helemaal met je constatering eens Gerard, dat dit soort verhalen uit het hele land komen. God gebruikt (onder andere) de huidige generatie twintigers (en zelfs tieners!) voor een geestelijke opleving in de kerken. Daar ben ik van overtuigd. God is groot!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 24, 2003, 10:51:38 pm »
Ook voor jou een groot AMEN Mezzamorpheus!

Ondanks al mijn commentaar en kritische vragen hier op deze site (ik 'gebruik' deze site een beetje om te weten hoe er over bepaalde zaken gedacht wordt) ben ik ook een heel groot voorstander van gemeenteopbouw.

Mijn ouders zijn hier al jaren mee bezig, in de Nederlands Hervormde kerk, die in die tijd echt nog veel erger was dan de GKV nu (niet dat het nu zoveel soeps is, maar goed). Alles leek vast te zitten, een super vrijzinnige dominee en geen mogelijkheden voor het evangelie.

Mijn ouders wilden daar 'dus' weg. Mijn moeder had het er heel moeilijk mee, ging nog 1 keer op een zondagavond naar de kerk, of God haar toch duidelijk wilde maken wat ze in die kerk nog deed, anders zou ze weg gaan.

Zit daar uitgerekend een vrouw achter haar, die het psychisch verschrikkelijk zwaar had en het helemaal niet meer zag zitten. Ze is die kerkdienst uitgelopen, met die vrouw, en heeft een héél goed gesprek gehad.

Daarom zitten we er vandaag de dag nog steeds. En of de Heer dat heeft gezegend! We draaien in allerlei dingen mee, er zijn een stuk betere dominees gekomen, mensen die eerst de meest grote ketterijen verkondigden zijn nu radicaal bekeerd, etcetera. En dat alles ook door heeeel veel gebed en geduld.

Vergeet niet, we praten nu over 20 jaar geschiedenis, waarvaan een groot deel met alleen maar gebed en bijna 0 resultaat. En we hebben het idee dat dit nog maar het begin is!

Ook in de GKV ben ik razend enthousiast me in te zetten voor de opbouw van deze kerk, ook naar buiten toe. Laten we maar aan de wereld weten, hoe goed het is God te kennen!

p.s. ik was trouwens ook op het Bereidheidscongres, tussen zulke mensen voelde ik me echt thuis en is ook een grote reden waarom ik eraan denk vrijgemaakt te worden!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 24, 2003, 11:01:57 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 17:12:39 schreef Jakolien:
[...]
Waarom vind je mijn kritiek op de kritiek kwetsend?

Deze vraag is al zo ongeveer door anderen beantwoord, waar ik me bij aansluit. Het argument van 'ik-denken en gevoel voorop' getuigt van kwade trouw, je verwijt mensen dat ze niet goed geloven. Je neemt de mensen zo niet serieus.

Verder is het zo dat als je klaagt over de klagers je zelf ook een klager bent... vat je hem? Laten we samen op zoek gaan, dan vinden we het leven bij Jezus.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 24, 2003, 11:04:11 pm »

quote:

Wie of wat in de kerk moet 'jouw geloof opbouwen'?
Dit is voor mij een erg belangrijke vraag. Ik zoek aansluiting bij mede-christenen, waar ik samen mijn geloof mee kan belijden en vormgeven. Dat bouwt mijn geloof op. En dan ben je ook kerk, naar mijn idee.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 24, 2003, 11:19:39 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 21:12:00 schreef Yana:
Ho eens even Jakolien! Dacht je dat gevoelens niet meetellen in de "gemeenschap der heiligen". Dan heb je het wel mis.
Het is heel belangijk om trouw te blijven aan Gods Woord, en dat houdt ook in dat men om anderen denkt en liefde toont.
Als iemand op dit forum zegt......... "Voor mij gaat het om een groot probleem, waar ik al maanden mee zit. Daarom kom ik al maanden niet meer in de kerk. Juist deze week heb ik hierover (eindelijk) een brief geschreven naar de kerkenraad. Ik ontken ten stelligste dat het gaat om ik-behoefte,..........." dan moet je dat ook meteen aanemen als de waarheid.

Ik trek de oprechte bedoelingen van xgnoom niet in twijfel, ik uitte kritiek op zijn kritiek (en dat van veel anderen op dit forum) op de kerk.
Omdat xgnoom ten stelligste ontkent dat het gaat om een ik-gerichtheid, moet ik dat direkt als waarheid aannemen, zeg je. Maar waarom stoor jij (en xgnoom, e.a.) je er dan zo aan als ík mijn oprechte visies verdedig? Wie bepaald wiens waarheid dé waarheid is?

Kijk, zo gaat dat met 'gevoelens en gevoeligheden' waarover mijn discussieërt en struikelt. Natuurlijk zijn gevoelens belangrijk in de gemeenschap der heiligen, maar het is geen goede graadmeter voor wat er wel of niet deugd in de kerk. Wat voor míj een ergernis of gemis is, kan voor de ander een vreugde en bevrijding zijn.
Al die mensen die de GKV hebben verlaten of dreigen te verlaten (uit onvrede over de sfeer, de starheid, de dorheid), en die nu hun gal spuwen op onze kerken.... ik vind het vreselijk! Ik begrijp de bedoeling er ook niet van! Opbouwend is het in ieder geval niet. Al vele honderden (of nog meer?) mensen hebben zich laten beïnvloeden door al dat geklaag over de dorheid e.d. in de GKV en hebben zich (of gaan zich) ook onttrekken. Ik zou zeggen: Als je je onttrokken hebt, en je hebt het op je nieuwe plek beter getroffen, wat valt er dan nog te klagen over de van de GKV? Van die 'dorheid' ben je bevrijdt, je kunt nu doen en beleven waarnaar je zo hebt verlangt!.... (klinkt cynisch, maar bedoel ik zo niet. Het doet gewoon echt pijn!)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 24, 2003, 11:34:11 pm »

quote:

op 24 Jun 2003 23:19:39 schreef Jakolien:
Als je je onttrokken hebt, en je hebt het op je nieuwe plek beter getroffen, wat valt er dan nog te klagen over de van de GKV? Van die 'dorheid' ben je bevrijdt, je kunt nu doen en beleven waarnaar je zo hebt verlangt!.... (klinkt cynisch, maar bedoel ik zo niet. Het doet gewoon echt pijn!)

Hoezo 'betrokkenheid op elkaar' Jakolien? Die mensen houden van de GKV, zijn bewogen met de GKV en vinden de redenen van vertrek emotioneel moeilijk te verteren. Dan MAG je het toch nog hebben over de GKV?
Ik vind jouw benadering van het geheel wel erg klinisch hoor. Sorry dat ik het zeg. Maar er zit ook nog een menselijk aspect aan. God heeft ons als mensen aan elkaar gegeven om er voor elkaar te zijn en om elkaar heen te staan en om Zijn liefde te laten zien aan elkaar en aan mensen van 'buiten'. Het gaat niet alleen om een juiste Bijbelse leer, het gaat ook om een juiste Bijbelse praktijk. Juist dat laatste missen veel mensen binnen de GKV in meer of mindere mate. Ook ik betreur het zeer dat mensen hierom de kerk verlaten (zie mijn eerdere post), maar zeker als ze zich echt positief ervoor ingespannen hebben en geen resultaat gezien hebben kan ik er wel begrip voor opbrengen.
Het gaat echt om meer dan 'het Woord wordt toch zuiver gepredikt?'.

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 25, 2003, 09:47:46 am »
Ik denk dat je voor de juiste benadering ergens tussen Jakolien en Mezzamorpheus in moet gaan zitten. Ik ben het met Jakolien eens dat er zoveel geklaagd wordt over de kerk dat er mensen zijn die zich alleen al onttrekken omdat ze het idee krijgen dat het geen goede kerk is, ze voelen zich er niet goed bij. Dat is mijns inziens geen goede insteek. Als je later bij Jezus komt en Hij vraagt je waarom je toen die keuze hebt gemaakt, antwoord je dan: omdat ik mij niet thuis voelde in de kerk? En als Hij dan vraagt: maar wat heb jij gedaan?.... Enfin, made my point. Het is zo makkelijk om met de vinger te wijzen en modder te gooien, maar zodra het op handen uit de mouwen steken aankomt... Dat is moeilijk. Daarom ben ik God ook dankbaar dat er in onze gemeente, waar ook veel mensen voldoen aan bovenstaande omschrijving, jongeren zijn die nu ook zeggen: kritiek is goed, mits het opbouwend is, maar er is meer: ga aan de slag; Tijd voor Actie (kijk op www.tijdvooractie.nl)

Maar ook Mezzamorpheus heeft gelijk: je moet uitkijken dat je niet iedereen over een kam scheert. Er zijn tal van onttrokkenen die hun handen uit de mouwen hebben gestoken, maar toch niet in de GKV hun Huis hebben gevonden. Dat is jammer, maar God kan ook mensen naar een andere kerk leiden. Daar moeten we niet te gemakkelijk overheen stappen, want dan kan je mensen echt pijn doen.

Tot slot vind ik het heel belangrijk om dit nog ff te zeggen: de zuivere verkondiging van Gods Woord is misschien niet het enige in de kerk, maar wel het belangrijkste. Daarnaast is ook belangrijk om met elkaar aanstekelijk christen te zijn. En aanstekelijk christen zijn is er zijn voor elkaar, anderen helpen ook al krijg je er niets voor terug, anderen laten zien wie Jezus is. Jezus vroeg niet aan Zijn discipelen wat Hij voor hen had gedaan, maar wat zij voor Hem hadden gedaan. Dat is erg belangrijk om onder ogen te zien.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 25, 2003, 11:30:03 am »
Waar hoort u bij? Van welke kerk bent u?
n.a.v. 1. Kor. 3:4 en 21-23

Die vragen krijg ik nog wel eens te horen.
Dan antwoord ik: "ik ben hervormd geboren".
Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
Met hervormd kun je alle kanten op gaan!
En dus vul 'k aan: rechtzinnig daarenboven,
dat is een vrij zinnige manier van geloven.
Maar, toen ik nog jong was, is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd.
Dus behoor 'k ook tot de gereformeerde kerk;
en doe gereformeerd gemeente werk.
En de kerk is oud! Dat is zonder meer,
dus ben ik eigenlijk ook oud-gereformeerd.
Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door,
dat ik tot een christengemeente behoor.
Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop,
dus vast en zeker, vrijgemaakt ben ik ook.
Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet,
past baptistengemeente me ook wel goed.
In mijn kerk komt ook jaarlijks 't pinksterfeest voor,
dus is het dat ik ook tot de pinkstergemeente behoor.
En omdat het steeds om het evangelie gaat,
kan evangelische gemeente ook geen kwaad.
Ik vaar op 't Bijbels apostolisch gezag,
dat is de reden dat ik me ook apostolisch noemen mag.
Tenslotte is en gewoon en plein public:
de Kerk is algemeen, dus 'k ben ook katholiek.
U weet nu bij welke kerk/gemeente ik hoor.
Of komt mijn antwoord u wat verwarrend voor?
U heeft gelijk! Die namen! Wat een gedoe!
Daarom wens ik u van ganser harte toe,
dat op de vraag: waar hoort u bij? Van wie bent u?
Uw antwoord zij: Van Christus ben ik! Straks en .... Nu!
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 25, 2003, 11:56:38 am »
Maar nu even serieus (hoewel mijn vorige post ook niet helemaal grappend bedoeld was).

Ik ben vrijgemaakt geboren en opgegroeid in de GKV. Het werd een rationele en automatische gang.
Totdat ik op een gegeven moment zelf erg kritisch werd. De gemeente bloedde dood, ik kreeg er niets uit terug.
Een tijd lang ben ik niet naar de kerk geweest, avondmaal overgeslagen e.d. en ik heb me rot ge-ergerd aan die vrome mensen voorin die er altijd maar op hun paasbest bij zaten zonder dat er buiten de zondag om ook maar iets christelijks in hun leven te vinden was.

Na wat rondgekeken te hebben heb ik toch weer de keuze gemaakt voor de GKV. In de eerste plaats was dit een keus voor de kerkleer. Heerlijk die bijbelgetrouwheid. Want als je God wilt leren kennen, dan moet je ook naar Hem willen luisteren. Dus bijbelvastheid is één van de hoofdredenen voor mij om in de GKV te zitten. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen enkele andere kerk bijbelvast genoeg is.
Een tweede moment was de keuze dat: Als ik zelf ook niets voor de kerk doe, dan mag ik ook geen kritiek hebben.

Nu zit ik in een Vrijgemaakte gemeente die bruist van de energie. Ik steek er heel veel tijd in en ik krijg er ontzettend veel voor terug.

Zoals ook Gerard Markerink al zei: Gelukkig zie je dat de laatste jaren ook een grote stroom op gang komt om het christelijke leven weer vorm te geven. We hebben gevochten voor onze leer, maar nu ons leven nog!
Gods Geest is echt op vele plaatsen aan het werk in de GKV. Een van de gaven van de Geest: Mildheid zie je her en der al meer vorm krijgen ;)

GKV is gewoon geweldig!
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 25, 2003, 05:49:08 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 11:56:38 schreef Johan V.:
. We hebben gevochten voor onze leer, maar nu ons leven nog!
Gods Geest is echt op vele plaatsen aan het werk in de GKV. Een van de gaven van de Geest: Mildheid zie je her en der al meer vorm krijgen ;)

GKV is gewoon geweldig!

Een prachtig getuigenis Johan, fijn om te lezen. En zo herkenbaar. vechten voor de leer, maar het stukje leven wat onder laten sneeuwen. Ik herken dat, veel letters hebben gelezen in de gereformeerde kerk, maar weinig van de Geest afweten , althans wat de praktische toepassing betreft.
Ik mag nog steeds erg graag naar een goede degelijke gereformeerde preek luisteren, lees ze ook wel van het internet en gebruik ze soms zelfs om een boodschap aan het kinderwerk te brengen. Maarrr.... het blijven letters, allemaal hardstikke waar en ook zeer leerzaam, en toch mis ik dan vaak nét dat stukje Geest waar ik altijd zo enthousiast van wordt.

Er staat ook geschreven dat de letter doodt, maar de Geest levend maakt. Veel kennis is niet verkeerd, maar zonder Gods Geest mis je de praktische toepassing. En dus zou het een hele goede kombinatie zijn, als we de preken uit de gereformeerde kerk ( als ze maar niet allemaal over zondag 1 t/m zoveel en de Heidelbergse cathechismus gaan  ;) ) zouden kombineren met de vrijheid van de Geest van de andere kerken .

Lijkt het je niet fantastisch als jullie dominee een goede preek zou houden over bekering en wedergeboorte, waarna hij een grote respons zou krijgen op zijn oproep na de preek. Zodat er mensen werkelijk door de Geest aangeraakt worden en hun leven opnieuw toe willen wijden aan God, verlangend naar de doop in de Heilige Geest.

Heb je wel eens een goede Geestvervulde muziekgroep horen samenwerken met een gave kerkorganist? Ik wel, en ik zal je zeggen dat is feest in de hemel.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 25, 2003, 06:26:54 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 17:49:08 schreef Wilhelmina:
[...]

Lijkt het je niet fantastisch als jullie dominee een goede preek zou houden over bekering en wedergeboorte, waarna hij een grote respons zou krijgen op zijn oproep na de preek. Zodat er mensen werkelijk door de Geest aangeraakt worden en hun leven opnieuw toe willen wijden aan God, verlangend naar de doop in de Heilige Geest.

Ja GRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG!

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 25, 2003, 07:14:18 pm »
Misschien een beetje off topic, maar de volgende vraag komt bij me op.

De evangelischen onder ons kunnen haarfijn uitleggen wat in hun ogen de zwakke punten zijn van de gkv en aanverwante kerken.

Maar wat zijn, ook in hun ogen, de zwakke kanten van de evangelische gemeenten?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 25, 2003, 07:31:34 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 19:14:18 schreef arjan1:

De evangelischen onder ons kunnen haarfijn uitleggen wat in hun ogen de zwakke punten zijn van de gkv en aanverwante kerken.

Waarschuwing van de beheerders:
Doe dat maar in een apart topic, en maak dan ook duidelijk dat je het aan hen vraagt en niet aan anderen. Ik vraag me wel af of een dergelijk topic erg nuttig is...
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 25, 2003, 07:50:50 pm »

quote:

Ik ben nog altijd blij dat ik een kerkelijke achtergrond heb, er is bij mij een goed fundament opgebouwd. Maar er kwam een moment dat ik meer verlangde, en daar kon de kerk niet aan voldoen, vandaar mijn overstap.
Vandaar misschien mijn drang op dit bord om te overtuigen dat er meer is, dan hoef je je eigen kerk niet te verlaten.

Ja, nou noem ik eigenlijk weer een zwakke kant van de kerk op, maar ik wil ook laten blijken dat ik nog steeds grote liefde voor de gevestigde kerken heb.
Want het zou een vreugde voor mij zijn, als de opwekking in de kerken en niet in de pinkstergemeenten zou uitbreken.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 25, 2003, 11:26:34 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 19:31:34 schreef Alfredt:
[...]

Waarschuwing van de beheerders:
Doe dat maar in een apart topic, en maak dan ook duidelijk dat je het aan hen vraagt en niet aan anderen. Ik vraag me wel af of een dergelijk topic erg nuttig is...

Misschien is het toch beter om het een breder topic te maken.
Ik zie met veel verdriet dat mensen de GKV verlaten. Er niet "kunnen halen" wat ze nodig hebben.
Misschien is het voor GKV-ers wel een goede zaak om daar eens over door-te-topic-en.
Waarom moet je zonodig de GKV uit? Waarom steek je niet die energie in je eigen gemeente?

quote:

1 Kor 14,12
Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente.
Dit lijkt mij in eerste instantie een opdracht om niet de kerk uit te lopen, maar eerst in je eigen gemeente aan de slag te gaan.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 25, 2003, 11:39:28 pm »
Das wel heel makkelijk gezegd.... maar als problemen in je kerk nou tussen jou en God in komen te staan bijvoorbeeld? Moet je dan ook in de kerk blijven? Dat kan dan risico's voor je geloofsleven hebben.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 25, 2003, 11:40:55 pm »

quote:

quote:

op 25 Jun 2003 19:50:50 schreef Mientje:
Want het zou een vreugde voor mij zijn, als de opwekking in de kerken en niet in de pinkstergemeenten zou uitbreken.

Vraag: hebben de pinkstergemeente geen opwekking meer nodig dan?
Andere vraag: wat is nou je antwoord op arjans vraag?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 25, 2003, 11:48:06 pm »

quote:

op 25 Jun 2003 23:39:28 schreef Marnix:
Das wel heel makkelijk gezegd.... maar als problemen in je kerk nou tussen jou en God in komen te staan bijvoorbeeld? Moet je dan ook in de kerk blijven? Dat kan dan risico's voor je geloofsleven hebben.

Denk niet te gering van Gods leiding in jouw leven. Vertrouw op Hem.
En: ga eens na hoe die problemen ontstaan. Zou het kunnen, dat je zelf blokkades opwerpt? Ik zeg niet dat dat zo is, maar wees wel bereid om jezelf ook 'onder handen' te nemen.
Misschien ben je wel erg perfectionistisch. Heb ik zelf ook last van. Maar juist dan is het niet de oplossing de kerk te verlaten. Aanvaard dat we in een gebroken wereld leven.
Als jij de kerk verlaat, neem je wel jezelf mee! En bij de buren is het gras niet altijd groener... Je zou de eerste niet zijn, die na een lange zwerftocht uiteindelijk nergens terechtkomt.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 26, 2003, 12:42:05 am »
Overstappen naar een andere kerk is echt niet gemakkelijk. Maar soms is het nodig omdat je het evangelie in je eigen gemeente niet meer hoort en op een andere plek wel. Het evangelie moet je motiveren, niet het doen van goede werken. Het evangelie is het hart van de kerk, als dat niet pompt ben je ten dode opgeschreven.

Gelukkig hoeven we niet meer naar Jeruzalem om te aanbidden, d.w.z. we zijn niet gebonden aan bepaalde plaatsen of menselijke structuren, maar met Christus en in zijn liefde.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2003, 05:05:46 pm door pjotr »

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 26, 2003, 01:14:35 am »

quote:

op 25 Jun 2003 23:48:06 schreef Peter:
Denk niet te gering van Gods leiding in jouw leven. Vertrouw op Hem.

Mee eens Peter. Als dingen in de kerk niet gaan zoals ze naar jouw overtuiging zouden moeten gaan, is de eerste stap gebed.

Als er 100 menselijke redenen zijn om uit de kerk weg te gaan, vraag dan aan God om wijsheid.

De Here laat mij zien dat ik een plaats heb in onze gemeente, dat Hij me wil gebruiken op mijn plaats. En dat is zeker niet makkelijk. Dat heeft te maken met je kruis opnemen en gewoon achter Hem aangaan.

Hij geeft ook zegen op mijn gebed, en broers en zussen in andere gemeenten bidden voor mij, op mijn plek. Is mij vanavond ook weer op mijn hart gedrukt. En het is bijzonder om te zien wat er dan gebeurt. Weet je, er gaat gewoon een getuigenis vanuit. Andere gemeenteleden vragen me waarom ik kritiek en tegenwerking nog langer slik. Zij stappen er (bijna) uit. Ik kan hun alleen maar zeggen dat er zoiets bestaat als lijden aan de verdeeldheid tussen kerken, lijden aan de tegenwerking in eigen gemeente. Het maakt gesprek weer mogelijk.

Gewoon Hem volgen op de plaats waar je bent gezet. Opnieuw, het is niet makkelijk. Het gaat trouwens tegen mijn opvoeding in. Als dingen niet gaan zoals ze horen te gaan (evangelie wordt niet zuiver verkondigd of tucht niet zuiver toegepast) heb je de plicht om je af te scheiden.

Maar goed, er zijn ook situaties waar mensen het vechten moe zijn, waar het teveel wordt. Er zijn ook situaties waar deuren worden dichtgeslagen. God zal anderen misschien wel naar een andere gemeente sturen. Zijn wijsheid is groot en soeverein.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 26, 2003, 09:54:44 am »
Nehemia zit in Babel en vraagt verlangend aan zijn broer Chanani hoe het er in Juda en Jeruzalem voorstaat. Niet best. Een grote puinzooi. Nehemia gaat vasten, vervolgens over in gebed, een half jaar later ontvangt hij een teken van de Here, dat hij aan de slag moet. Niet naar een andere stad die mooier is, maar naar de puinzooi Jeruzalem waar de Here wil wonen. Nehemia 1

Vasten (huilen) --> gebed --> teken van God --> niet wijken maar doen.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 26, 2003, 05:09:20 pm »

quote:

op 26 Jun 2003 01:14:35 schreef bert:
De Here laat mij zien dat ik een plaats heb in onze gemeente, dat Hij me wil gebruiken op mijn plaats.
Ja, het is inderdaad zaak om je roeping te ontdekken: wat wil de Heer? Hij roept ons tot verschillende taken. Sommige mensen zijn binnen de gemeente actief, anderen juist veel meer in de samenleving. Ik ben blij met broeders en zusters die de kerk organiseren, ik ben ook blij met de mensen die daarbuiten getuigen en barmhartigheid bewijzen

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 26, 2003, 07:16:36 pm »
Bert, ik vond je post heel mooi om te lezen.. net als je posts over boeken lezen en de bijbel lezen was heel verhelderend.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 07, 2003, 10:00:27 pm »
Ik had hier een aparte thread over geopend maar die ben ik nu kwijt:
Als je belijdenis hebt gedaan in een andere kerk, kun je dan zo overstappen naar de gkv?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 07, 2003, 10:08:44 pm »
Die is er nog wel hoor, ook in Grand Café...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 07, 2003, 10:26:53 pm »
Zie http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1115.
Je kunt altijd ook zoeken via
- zoekfunctie
- actieve onderwerpen
- jouw naam (rechtsboven in beeld): dan krijg je een lijst topics waarin jij gepost hebt.
[Prediker 7:29]