quote:
pyro schreef op 15 november 2011 om 12:10:[...]
Hoe kun je je bewust zijn van 'Harmonie' als er niets anders bestond? Het tweede ding.
Stel dat alles wit zou zijn, dan kun je geen onderscheid meer maken. Dan kun je wel zeggen hoera, alles is 1 ding, omdat je geen verschil meer ziet, maar je kunt dan beter erkennen dat je eigenlijk gewoon blind bent.
Dat is nog wel een punt waarmee ik "worstel" (misschien wat zwaar uitgedrukt, maar de kwestie houdt me wel bezig...) in mijn geloofsleven:
Als een mens op het punt komt dat hij echt geen kwaad meer
wil doen, dan moet die "gifbeker wel tot op de bodem zijn leeggedronken": je moet als mens wel een duidelijke kennis van dat kwaad, in al zijn facetten, hebben om een eeuwigdurende bittere nasmaak te blijven houden... Je moet dan ook echt NIETS kwaads meer
willen doen... Denk ik dan...
Ofwel:
hoe geneest God onze wil??
Het zal toch niet zo zijn dat het uiteindelijk helemaal niet uitmaakt of het "zwart of wit" is, "goed of kwaad, arm of rijk, levend of dood"...? Dat het "loslaten van de tegenstelling" al de problemen op gaat lossen...
Het zal toch niet zo zijn dat we dat kwaad "volledig en totaal zijn vergeten en achter ons hebben gelaten"... (het "
stel dat alles wit zou zijn")?
Maar HOE kan God alles wat wij in ons leven meemaken "laten meewerken ten goede",
tenzij door het te dulden om ons duidelijk te maken dat wij in leven en sterven volledig afhankelijk zijn van onze Schepper en/of het te dulden opdat onze wil uiteindelijk wordt omgebogen naar een "niet meer
willen zondigen"...

Rest hier een "gelovig af-/verwachten"?? Of vooral een leren "
in staat te zijn om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen" (Jes 7)?? Ik neig naar dat laatste,
maar God sta me bij!!
NB, Ozombi: die "tegenstander" is m.i. een tegenstander van de
mens en
daarmee ook van de
God die boven zijn schepsels staat... Een "tegenstander" die ingrijpt op (grotendeels samenvalt met??) een "vrije wil" (ik noem hem nog steeds een "
vrijgelaten wil"!) die "het kwartje 50:50 om laat vallen richting
goed dan wel
kwaad" en pas
geen tegenstander meer is bij een vrije wil die 100:0 het "kwartje steeds om laat vallen richting
goed"...
Maar daar past juist een (eeuwig?!)
volkomen bewustzijn van die "2" bij!!!
NB: in de kerkelijke "christologie" is Jezus van Nazareth altijd die "1" geweest, van voor de wieg tot voorbij het graf...