Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Homohuwlijk is een gruwelijk iets!

(1/64) > >>

gaitema:
Is dat zo? Hoe denken jullie daar over?

gaitema:
Even de aanzet: volgens mij zag God iets als een gruwel aan wat niet met een huwlijk te maken heeft, maar juist met iets in de tegenovergestelde zin. Al is het huwlijk voor de man en de vrouw en zie ik geen grond aan te nemen dat het voor homoseksuele stellen zijn, de gruwel waar God over heeft gaat niet om het huwlijk, ook niet om de relatie.

har03:
Waarover dan wél?

har03:
God zegt:
"Gij zult niet stelen".

Dus wanneer je wél steelt is dat geen probleem?

gaitema:
Wat er in de bijbel staat is dit:
Leviticus 18:22

22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

en dit:

Romeinen 1:26-27

26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Een dominee bij ons legde uit dat in die tijd iets nieuws in de samenleving helemaal in aan het worden was. Dat gebeurde in de afgodenwereld. Mensen gingen uit lust in tempelprostitutierituelen seks hebben met dieren, met kinderen en ook met mensen van het zelfde geslacht. Dat was terecht in Gods ogen een gruwel. Het betreft hier zoals Paulus het beschrijft heteroseksuele mannen en heteroseksuele vrouwen die een natuurlijke voor een tegennatuurlijke seksuele omgang hebben verruild en dat dus puur uit drift van die mensen. Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens.

Dat is niet de situatie waar we in deze tijd over spreken. Het betreft nu geen mensen die zich aan onterende verlangers uitleveren als ze verliefd op elkaar worden en bij elkaar willen zijn als mensen van het zelfde geslacht.  Het doet deze mensen geen recht hun gevoelens van liefde voor elkaar als een "gruwel" te omschrijven.
Het huwlijk lijkt me wel te ver gaan, maar het is in mijn ogen geen gruwel, de gruwel hoort thuis in het plaatje van heteroseksuele mensen die hun natuurlijke heteroseksuele geaardheid niet volgen, maar homoseksuele driften bewust kiezen.

Wel zou je de vraag kunnen stellen of seksuele omgang in bed een gruwel is in God ogen. Ik kan daar op basis van Leviticus 18:22 wel zeggen dat het zo lijkt te zijn, maar dan nog is dit in eerste instantie gericht op heteroseksuele mensen die in die tijd aan dergelijke dingen dachten om maar uit tegennatuurlijk driften aan de afgodsdienste praktijken van toen deel te nemen, als dus de seksuele omgang met iemand van het zelfde geslacht.
Dat met dit als achtergrondgegeven dan homoseksuele stellen die nou eenmaal zo geaard zijn dan wel met elkaar het bed mogen delen, geloof ik weer niet, want dan zou God dat er wel bij gezegd hebben. De bijbelse les is wat mij betreft zoals ik dat in mijn opvoeding leerde: "God erkend dat er homoseksueliteit bestaat, maar je zult er niet aan toe geven."

Het huwlijk, om op terug te komen, is een belofte van trouw uit liefde aan elkaar. Dat kan naar mijn inziens geen gruwel zijn. Maar de seksuele daad binnen het huwlijk is zoals ik het lees niet in overeenstemming met Gods wil. God bemoedigd het denk ik dat de twee er voor elkaar zijn als trouwe vrienden, maar de daad dienen ze niet uit te voeren. Echter zou je zo iets dan ook geen huwlijk moeten noemen, maar gewoon een trouwe hechte vriendschap.

Als een homoseksueel stel dan toch trouwen, dan hoeven we dat niet als een gruwel te zien, geloof ik. Ik ken twee christelijke vrouwen die actief zijn in een Lutherse kerk die met elkaar getrouwd zijn. Ze proberen echt goed christelijk te leven. Wat mij betreft valt dit onder een vergissing bij hen, vanuit niet verkeerd bedoelde motieven. Ik geloof dat God zo'n stel anders benaderd, dan de mannen en vrouwen uit die bijbelse tijd de puur uit drift de daad deden.

Erbij komt, één van deze twee vrouwen is mijn tienerleider geweest. Zij heeft me samen met een andere liedster een aantal jaren bijbels onderwijs meegegeven. Dus plaats ik haar in het rijdje van mijn geestelijke opvoeders.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie