Auteur Topic: Homohuwlijk is een gruwelijk iets!  (gelezen 35467 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homohuwlijk is een gruwelijk iets!
« Gepost op: november 25, 2011, 02:59:30 pm »
Is dat zo? Hoe denken jullie daar over?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2011, 03:20:41 pm »
Even de aanzet: volgens mij zag God iets als een gruwel aan wat niet met een huwlijk te maken heeft, maar juist met iets in de tegenovergestelde zin. Al is het huwlijk voor de man en de vrouw en zie ik geen grond aan te nemen dat het voor homoseksuele stellen zijn, de gruwel waar God over heeft gaat niet om het huwlijk, ook niet om de relatie.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2011, 03:24:27 pm »
Waarover dan wél?
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2011, 03:37:50 pm »
God zegt:
"Gij zult niet stelen".

Dus wanneer je wél steelt is dat geen probleem?
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2011, 04:19:44 pm »
Wat er in de bijbel staat is dit:
Leviticus 18:22

22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

en dit:

Romeinen 1:26-27

26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Een dominee bij ons legde uit dat in die tijd iets nieuws in de samenleving helemaal in aan het worden was. Dat gebeurde in de afgodenwereld. Mensen gingen uit lust in tempelprostitutierituelen seks hebben met dieren, met kinderen en ook met mensen van het zelfde geslacht. Dat was terecht in Gods ogen een gruwel. Het betreft hier zoals Paulus het beschrijft heteroseksuele mannen en heteroseksuele vrouwen die een natuurlijke voor een tegennatuurlijke seksuele omgang hebben verruild en dat dus puur uit drift van die mensen. Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens.

Dat is niet de situatie waar we in deze tijd over spreken. Het betreft nu geen mensen die zich aan onterende verlangers uitleveren als ze verliefd op elkaar worden en bij elkaar willen zijn als mensen van het zelfde geslacht.  Het doet deze mensen geen recht hun gevoelens van liefde voor elkaar als een "gruwel" te omschrijven.
Het huwlijk lijkt me wel te ver gaan, maar het is in mijn ogen geen gruwel, de gruwel hoort thuis in het plaatje van heteroseksuele mensen die hun natuurlijke heteroseksuele geaardheid niet volgen, maar homoseksuele driften bewust kiezen.

Wel zou je de vraag kunnen stellen of seksuele omgang in bed een gruwel is in God ogen. Ik kan daar op basis van Leviticus 18:22 wel zeggen dat het zo lijkt te zijn, maar dan nog is dit in eerste instantie gericht op heteroseksuele mensen die in die tijd aan dergelijke dingen dachten om maar uit tegennatuurlijk driften aan de afgodsdienste praktijken van toen deel te nemen, als dus de seksuele omgang met iemand van het zelfde geslacht.
Dat met dit als achtergrondgegeven dan homoseksuele stellen die nou eenmaal zo geaard zijn dan wel met elkaar het bed mogen delen, geloof ik weer niet, want dan zou God dat er wel bij gezegd hebben. De bijbelse les is wat mij betreft zoals ik dat in mijn opvoeding leerde: "God erkend dat er homoseksueliteit bestaat, maar je zult er niet aan toe geven."

Het huwlijk, om op terug te komen, is een belofte van trouw uit liefde aan elkaar. Dat kan naar mijn inziens geen gruwel zijn. Maar de seksuele daad binnen het huwlijk is zoals ik het lees niet in overeenstemming met Gods wil. God bemoedigd het denk ik dat de twee er voor elkaar zijn als trouwe vrienden, maar de daad dienen ze niet uit te voeren. Echter zou je zo iets dan ook geen huwlijk moeten noemen, maar gewoon een trouwe hechte vriendschap.

Als een homoseksueel stel dan toch trouwen, dan hoeven we dat niet als een gruwel te zien, geloof ik. Ik ken twee christelijke vrouwen die actief zijn in een Lutherse kerk die met elkaar getrouwd zijn. Ze proberen echt goed christelijk te leven. Wat mij betreft valt dit onder een vergissing bij hen, vanuit niet verkeerd bedoelde motieven. Ik geloof dat God zo'n stel anders benaderd, dan de mannen en vrouwen uit die bijbelse tijd de puur uit drift de daad deden.

Erbij komt, één van deze twee vrouwen is mijn tienerleider geweest. Zij heeft me samen met een andere liedster een aantal jaren bijbels onderwijs meegegeven. Dus plaats ik haar in het rijdje van mijn geestelijke opvoeders.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 04:26:00 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2011, 04:20:53 pm »
har03, gaitema stelt toch helemaal niet dat het 'geen probleem' is? Hij stelt alleen dat het gruwelijke in de bijbel niet slaat op een echtelijke homoseksuele relatie. Dat lijkt me best verdedigbaar.
Volgens mij bestonden destijds geen vaste homoseksuele relaties. Er bestonden 'vluggertjes', al dan niet in dienst van een afgod in bijbehorende tempel. Een homoseksuele relatie waarin trouw het sleutelwoord is, was destijds niet denkbaar.

Let wel: er is meer gruwelijks dat in onze ogen tegenwoordig geen probleem meer is. Voorbeeld daarvan is het eten van mosselen, paling, escargots of struisvogel. Iets dat in het OT nogal zwart-wit is, is door Jezus Christus ahw wit gewassen.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 04:21:34 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2011, 05:10:24 pm »
offtopic:@Elle: het eten van mosselen, paling, escargots of struisvogel is echt niet gruwelijk of het moet gruwelijk lekker zijn.
Er zijn heel veel OT bepalingen waar je niets mee kunt in deze tijd.
Wist je bijvoorbeeld dat je op grond van het OT geen volkstuin mag hebben met verschillende groenten?
Lev. 19 zegt daar iets over:
Zaai je akker niet in met verschillende soorten gewassen.
Hetzelfde hoofdstuk leert dat je kledingkast ook uitgemest moet worden want er staat:
Draag geen kleren die zijn geweven uit twee soorten garen.
En zo kan ik nog wel even doorhobbelen vrees ik.

@ het onderwerp: ik zou zeggen: nodig iemand van refoanders uit om hier te reageren of iemand van contrario.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 10:00:35 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2011, 06:23:58 pm »
Het homohuwelijk kan niet iets zijn, want bestaat domweg niet. Althans, niet in christelijke zin. Het is dus niet een kwestie van niet mogen, maar van niet kunnen, want het christelijk huwelijk kan enkel tussen man en vrouw worden gesloten. De herenliefde of damesliefde an sich hoeft echter niet verkeerd te zijn, want mensen mogen altijd een diepe genegenheid voor elkaar voelen die verder kan gaan dan gewone vriendschap, echter met waarborging van de principes van het christelijk huwelijk en de rol van de seksualiteit daarbinnen (dus niet daarbuiten). Seksualiteit tussen twee mannen of vrouwen is echter nog altijd niet veel erger dan seksualiteit tussen twee ongehuwde hetero's. Waarbij die heteroseks zelfs op erger kan uitlopen als de vrouw (ongewenst) zwanger raakt.

Hierbij baseer ik mij voornamelijk op Genesis 2, dat helemaal over het huwelijk gaat, en op wat Jezus in het Evangelie over het huwelijk zegt. Die welbekende teksten uit Leviticus kunnen me eigenlijk weinig schelen en gaan dan ook volstrekt niet over homofilie en ook niet over het homohuwelijk. En waarschijnlijk zelfs lang niet altijd over de huidige homoseksuele praxis.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2011, 08:07:15 pm »
Paulus betrekt het huwelijk uit Genesis 2 op Christus en de gemeente (Ef 5,32) en schreef:

'Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijk ook de Heere de Gemeente. Want wij [de Gemeente] zijn leden van Zijn lichaam [Christus], van Zijn vlees en van Zijn gebeente. Daarom zal een mens [Christus] zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw [de Gemeente] aanhangen; en die twee zullen tot één vlees wezen. Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.'
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2011, 08:12:18 pm »
het is nu de tijd dat christenen gewoon een samenlevingcontract zouden kunnen aangaan, waarin de normen en waarden van het christelijk huwelijk worden opgenomen. Ben je gelijk van alle gedoe af.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2011, 08:18:04 pm »
In de hemel is geen papier, dus wat heb je er aan?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2011, 08:45:40 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 november 2011 om 20:18:
papier hier...

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2011, 09:04:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 november 2011 om 20:18:
In de hemel is geen papier, daarom schrijven wij maar hier...  O-)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2011, 09:14:34 pm »

quote:

pyro schreef op 25 november 2011 om 21:04:
[...]

ik meen toch dat de topicstarter dit als serieus onderwerp aan heeft gedragen.
Misschien een idee het niet in ludieke reacties te laten vervallen, ook mijn korte bijdrage was serieus bedoeld overigens
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 09:14:45 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2011, 09:22:40 pm »
Het homohuwelijk is niets meer dan de registratie van een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Niets meer of minder dan een registratie.
Het geregistreerde huwelijk staat los van de invulling daarvan, zeg maar de praxis in het huwelijk.
Roepen dat de papieren registratie van een huwelijk gruwelijk is, is derhalve onlogisch.

Uitspraken doen over de praxis van een relatie zonder dat je weet wat er speelt is imho niet eenvoudig te doen.
Voor wie meer wil weten:
http://www.contrario.nl

http://www.refoanders.nl

http://www.homoindekerk.nl/
« Laatst bewerkt op: november 25, 2011, 10:22:36 pm door Riemer Lap »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2011, 12:29:14 am »
Weet je, uiteindelijk ben ik het wel eens met de openingsstelling. Homo-huwelijk is een gruwel.

Wat Oogje zegt, zo ongeveer. Met dat verschil dat ik denk dat wanneer iets niet kan en toch zo genoemd wordt. dat een gruwel is.

Eens met diegenen die stellen dat een seculiere overheid iets een huwelijk kan noemen zonder dat dat enige relevantie heeft voor een Christen.

Eens met Gait dat er een enorm verschil is tussen hetero's die zich laten meesleuren door lust in allerlei perversies, en homo's die oprecht geboren zijn met hun geaardheid.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2011, 12:45:27 am »

quote:

Liudger schreef op 26 november 2011 om 00:29:
Weet je, uiteindelijk ben ik het wel eens met de openingsstelling. Homo-huwelijk is een gruwel.
Dus het zakelijk vastleggen van een relationeel verband is een gruwel voor God?
Het burgerlijk homohuwelijk is namelijk in essentie niet meer dan dat.

quote:

Eens met diegenen die stellen dat een seculiere overheid iets een huwelijk kan noemen zonder dat dat enige relevantie heeft voor een Christen.
Dus daarin zijn we het eens met elkaar.

quote:

Eens met Gait dat er een enorm verschil is tussen hetero's die zich laten meesleuren door lust in allerlei perversies, en homo's die oprecht geboren zijn met hun geaardheid.

En ook eens met homoseksuelen die elkaar een eeuwige trouw willen beloven en die trouw voor God willen uitspreken?
Los van de praxis???
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 11:11:05 am door Riemer Lap »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2011, 11:38:59 am »
Als mannen niet met mannen mogen huwen......

'.....alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2011, 11:40:25 am »

quote:

pyro schreef op 25 november 2011 om 21:04:
Ja en het huwelijk is een aanleiding geworden om te scheiden, denk daar maar eens over na. ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 26, 2011, 11:44:06 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 november 2011 om 00:45:
Als we iedereen dat even duidelijk maken dan kunnen we het afschaffen en dat scheelt een hoop gezeik. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 26, 2011, 02:27:25 pm »

quote:

Oogje schreef op 25 november 2011 om 18:23:
Het homohuwelijk kan niet iets zijn, want bestaat domweg niet. Althans, niet in christelijke zin. Het is dus niet een kwestie van niet mogen, maar van niet kunnen, want het christelijk huwelijk kan enkel tussen man en vrouw worden gesloten. De herenliefde of damesliefde an sich hoeft echter niet verkeerd te zijn, want mensen mogen altijd een diepe genegenheid voor elkaar voelen die verder kan gaan dan gewone vriendschap, echter met waarborging van de principes van het christelijk huwelijk en de rol van de seksualiteit daarbinnen (dus niet daarbuiten).

Hier kan ik me wel in vinden :)

quote:

Seksualiteit tussen twee mannen of vrouwen is echter nog altijd niet veel erger dan seksualiteit tussen twee ongehuwde hetero's. Waarbij die heteroseks zelfs op erger kan uitlopen als de vrouw (ongewenst) zwanger raakt.

Het is hier al gauw denk ik een persoonlijke gedachte, maar toch, zelf persoonlijk zie ik een getrouwd homoseksueel stel die met elkaar seks heeft als minder bezwaarlijk dan een meid en een kerel die gewoon in een losse nacht seks met elkaar heeft en daarna elkaar nooit meer zien,  Het eerste zie ik niet als losbandigheid, het tweede wel. Hoe kijk jij hier tegen aan?

quote:

Hierbij baseer ik mij voornamelijk op Genesis 2, dat helemaal over het huwelijk gaat, en op wat Jezus in het Evangelie over het huwelijk zegt. Die welbekende teksten uit Leviticus kunnen me eigenlijk weinig schelen en gaan dan ook volstrekt niet over homofilie en ook niet over het homohuwelijk. En waarschijnlijk zelfs lang niet altijd over de huidige homoseksuele praxis.
Zoals ik het lees gaat deze tekst over mensen die uit pure drift handelen binnen de bekende afgoderijrituelen, klopt dat beeld naar jouw inziens en de kennis die je er over hebt? Ik ben benieuwd naar wat je hier van afweet. Dat lijkt me leerzaam om de tekst beter te kunnen begrijpen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 26, 2011, 02:29:07 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2011 om 17:10:
@ het onderwerp: ik zou zeggen: nodig iemand van refoanders uit om hier te reageren of iemand van contrario. [/ot]
Dat mag je gerust doen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 26, 2011, 02:31:21 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 november 2011 om 20:12:
het is nu de tijd dat christenen gewoon een samenlevingcontract zouden kunnen aangaan, waarin de normen en waarden van het christelijk huwelijk worden opgenomen. Ben je gelijk van alle gedoe af.
Een leuk idee, al ben ik bang dat de overheid van Urk en Rijssen bijvoorbeeld het voorstel zal afschieten  :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 26, 2011, 02:32:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2011 om 21:22:
Het homohuwelijk is niets meer dan de registratie van een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Niets meer of minder dan een registratie.
Het geregistreerde huwelijk staat los van de invulling daarvan, zeg maar de praxis in het huwelijk.
Roepen dat de papieren registratie van een huwelijk gruwelijk is, is derhalve onlogisch.

Uitspraken doen over de praxis van een relatie zonder dat je weet wat er speelt is imho niet eenvoudig te doen.
Voor wie meer wil weten:
http://www.contrario.nl

http://www.refoanders.nl

http://www.homoindekerk.nl/
Mee eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 26, 2011, 02:36:44 pm »

quote:

Liudger schreef op 26 november 2011 om 00:29:

Wat Oogje zegt, zo ongeveer. Met dat verschil dat ik denk dat wanneer iets niet kan en toch zo genoemd wordt. dat een gruwel is.

Ik begrijp dat dit vanuit de gedachte is van: wat tegen Gods wil is, is duister en duisternis is gruwelijk.  In die gedachte zou ik wel mee kunnen gaan.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2011, 02:37:11 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 26, 2011, 06:26:08 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 november 2011 om 21:14:
[...]
ik meen toch dat de topicstarter dit als serieus onderwerp aan heeft gedragen.
Misschien een idee het niet in ludieke reacties te laten vervallen, ook mijn korte bijdrage was serieus bedoeld overigens

Als je het type reactie waar je zelf mee komt ongewenst vindt, moet je hem niet schrijven, dat lijkt me logisch.
En nu we het er toch over hebben, licht de serieuze bedoeling van je ludieke reactie 'papier hier...' (Efteling) eens toe.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 26, 2011, 06:27:42 pm »

quote:

pyro schreef op 26 november 2011 om 18:26:
[...]

Als je het type reactie waar je zelf mee komt ongewenst vindt, moet je hem niet schrijven, dat lijkt me logisch.
En nu we het er toch over hebben, licht de serieuze bedoeling van je ludieke reactie 'papier hier...' (Efteling) eens toe.
nee, geen zin meer in....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 26, 2011, 06:55:20 pm »
Wel heb je een punt, maar ik ben bang dat de praktijk zal zijn dat niet alle christenen zich er in zullen kunnen vinden.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 26, 2011, 10:29:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 november 2011 om 14:36:
[...]
Ik begrijp dat dit vanuit de gedachte is van: wat tegen Gods wil is, is duister en duisternis is gruwelijk.

Juistem. Dat is precies wat ik bedoel.

quote:

Dus het zakelijk vastleggen van een relationeel verband is een gruwel voor God? Het burgerlijk homohuwelijk is namelijk in essentie niet meer dan dat.

Ik denk dat God de relatie tussen man en vrouw 'tot de dood ons scheidt' een ereplaats onder de vrijwillige relaties heeft toegekend, tevens deze als de enige acceptabele onder de seksuele relaties. Het is m.i. een bespotting van God's wil om de homoseksuele relatie een evenwaardige waardering toe te kennen als de heteroseksuele.

Ik ben geheel voor een maatschappij die zich orienteert op God volgens de Christelijke leer. Als een democratische maatschappij dat niet doet is dat triest, maar dat dient aanvaard te worden. Als dat betekent dat die maatschappij als huwelijk relaties karakteriseert die de Kerk niet als zodanig erkent, dan betekent 'huwelijk' voor verschillende partijen verschillende zaken.

'Zakelijk' tracht ten onrechte woorden van hun belading te ontdoen.  Als 'de maatschappij' geen verbaal onderscheid maakt tussen homo en hetero huwelijk, dan is dat omdat ze daar fundamenteel geen verschil tussen wil zien. Dat is m.i. volledig verkeerd. Als dat democratisch beslist wordt, dienen we te aanvaarden dat de overheid zich zo opstelt. Echter, dan praten we binnen en buiten de kerk gewoon niet meer over dezelfde zaken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 26, 2011, 10:48:19 pm »

quote:

Liudger schreef op 26 november 2011 om 22:29:
Echter, dan praten we binnen en buiten de kerk gewoon niet meer over dezelfde zaken.
Dat is al decennia het geval en ik pleit ervoor dat de kerken gewoon kerken blijven :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 27, 2011, 12:51:10 am »

quote:

Liudger schreef op 26 november 2011 om 22:29:
Juistem. Dat is precies wat ik bedoel.
Dan begrijp ik dat. In verband met hoe God tegen zondes aan kijkt valt daar wat voor te zeggen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 27, 2011, 12:48:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 november 2011 om 00:51:
[...]

Dan begrijp ik dat. In verband met hoe God tegen zondes aan kijkt valt daar wat voor te zeggen.
Dan zullen we God uit moeten nodigen om te vertellen wat Hij er van vindt. De duidingen over homoseksualiteitsteksten in de Bijbel zijn nogal divers namelijk en gaan van " moet kunnen "  tot " een gruwel in Zijn ogen en een zware zonde ".edit:Ik bedoel hier niet wat de Bijbel zegt maar wat de uitleggers zeggen van de teksten in de Bijbel
Roep maar zou ik zeggen: wat denk je er zelf van?
Ik vind het een lastige materie en volgens mij hebben we in het verleden hier ook een draad over gehad. Klopt dat? Als je in de zoekfunctie "homo" intikt krijg je een scala aan draden.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 11:59:24 pm door Riemer Lap »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 27, 2011, 08:14:10 pm »
Modbreak:
Dit topic gaat over homoseksualiteit, niet over de moderatie of sfeer op het forum. Aantal posts verwijderd.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 27, 2011, 11:32:15 pm »
Riemer Lap - eh, 'moet kunnen' ?? Waar staat dat?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 27, 2011, 11:50:01 pm »

quote:

Liudger schreef op 27 november 2011 om 23:32:

Nergens in de Bijbel, ik had het over de duidingen. Het COC zal allicht een andere norm aangeven op grond van de Bijbel dan de GerGem in Zeeland denk ik?
Heb mijn tekst even aangepast om het helder te houden.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2011, 11:59:43 pm door Riemer Lap »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 28, 2011, 03:17:06 am »
Homoseksualiteit gaat tegen de wetten van het universum in - het is net zo tegennatuurlijk als dat +  en + elkaar zouden aan kunnen trekken in de wereld van magnetisme.
Alleen de gevallen mens is creatief en vrij genoeg om allerlei corrupte afwijkingen te bedenken en zich eraan over te geven ...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 28, 2011, 08:29:47 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 28 november 2011 om 03:17:
Homoseksualiteit gaat tegen de wetten van het universum in - het is net zo tegennatuurlijk als dat +  en + elkaar zouden aan kunnen trekken in de wereld van magnetisme.
Alleen de gevallen mens is creatief en vrij genoeg om allerlei corrupte afwijkingen te bedenken en zich eraan over te geven ...

Mag ik hier uit opmaken dat je homoseksuelen corrupt, afwijkend en gevallen noemt?
En, zo ja: kun je dat onderbouwen?
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 08:34:50 am door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 28, 2011, 09:33:24 am »

quote:

Als het burgerlijk homohuwelijk niet meer is dan dat (het zakelijk vastleggen van een relationeel verband), dan is het burgerlijk "heterohuwelijk" ook niet meer dan dat. De vraag is dan of je met het woord "essentie" niet iets benoemt, wat toch inhoudelijk de essentie mist. Dat denk ik namelijk. Wat vind jij de essentie van een huwelijk; en zou dat overeenkomen met wat anderen ervan vinden?

quote:

En ook eens met homoseksuelen die elkaar een eeuwige trouw willen beloven en die trouw voor God willen uitspreken?
Los van de praxis???

Homosexualiteit is per definitie niet los te zien van de praktijk. Een praktijk die daarvan afwijkt, wijkt dan dus af van de eigen definitie, en bovendien van de schimmige wettelijke huwelijkse plicht tot "getrouwheid".
En trouw uitspreken voor God in een relatie die een man brengt tot bijligging met een man, zoals een man bij een vrouw ligt, is iets vreselijks. Want dat is een trouw tot eeuwige onbekeerlijkheid, en een voor God treden met offers die hem een gruwel zijn. Waarom zou God eeuwige trouw aan elkaar waarderen als wij dat op seconde één formaliseren, tot in den eeuwigheid vastgelegd ten overstaan van God, in ontrouw aan Hem?

Maar het is als in het paradijs: de vrucht van ons verstand is begeerlijk om te zien, om er verstandig van  te worden. Als de vrucht is geïsoleerd van de boom is er met de beste wil geen smet aan te ontdekken in ons verstand.
Maar vergeten wordt dat God de vrucht en de boom had verboden om te nemen. En vergeten wordt dat iets wat God heilig heeft gemaakt, tot een gruwel wordt als dat wat heilig is gemaakt, bewust wordt ontheiligd. Net zoals je een offerdier brengt aan God, en dan niet het eerste en het beste neemt, maar een kreupel en gebrekkig beest.

Dat hierbij de liefde wordt gehaald als dragende ondersteuning tot goedmaking voor God is voor mij onbegrijpelijk. Want altijd brengt de liefde tot het onthouden en tot het doen van afstand van de eigen begeerte. En altijd zijn de ultieme vormen van liefde niet gelegen in het mede vervullen van de eigen kortstondige begeerte maar in het geven van ons leven voor een ander of voor anderen. De liefde bedrijven is dus als het erop aan komt juist NIET de behoefte aan de daad die wij eronder willen verstaan.

Maar in een tijdgeest van zogenaamde openheid en vrijheid, is het bedrog en het zand in de ogen strooiende gehalte in de ethiek al even grondig als in de maatschappij en economie, en staat niet in de wet wat de huwelijkse plichten zijn, en duiden wij onze "begeerte bedrijven" met een begrip 'liefde bedrijven' waarvan we geen idee hebben wat dat inhoudt.

Het bedrijven van waarlijke liefde is trouw bewijzen en niet scheiden. Het bedrijven van waarlijke liefde is verzoenen. Het bedrijven van de waarlijke liefde is geduld hebben. Het bedrijven van de waarlijke liefde is ook een klooster ingaan. Het bedrijven van de waarlijke liefde is trouwen met iemand die de liefde niet kan bedrijven. Het bedrijven van de waarlijke liefde is de begeerte in een hok stoppen, waarvan de deur stevig op slot gaat. En soms is het voor het vlees goed toeven in het hok omdat ook de begeerte wordt vervuld. En soms niet. Maar dat heeft helemaal niets met liefde te maken. Want de liefde zoekt de ander, en de liefde zoekt niet de begeerte van het vlees.

Maar alle mens is zodanig geaard in  de aarde dat wij in gebondenheid zijn aan de dood en tegen God, en daarvan alleen kunnen loskomen door met de aarde te sterven en in God weer op te staan. Opstaan is niet God van je afschudden en zeggen, ik heb uw Geest al Here, uw Woord heb ik niet meer nodig! En opstaan is ook niet lauw worden in de gerustheid dat een waakvlam voldoende is. Opstaan is volledige overgave tot een volledig branden en een volledig gaan met God. Dat is altijd een omdraaien en teruggaan. Bekering. Want niet één mens verzint in eigen verstand en afweging, wat God verzint. En wat God verzint dat probeert Hij ons te leren, en Hij legt het uit, en Hij toont zoveel geduld. Als we nu maar de juiste richting op willen lopen. Want het gaat om de intentie en de overgave om te gehoorzamen en het goede te willen doen. En bij alles wat we wel graag voor God willen doen, dát namelijk de juiste richting kiezen is er bijna nooit volkomen bij. Wij zitten op witte paarden en meten onszelf witte klederen aan en zijn voorzien van geweldige puntige lansen maar we kiezen niet God's richting, maar onze eigen richting. En we kiezen niet God's wapenen, maar onze eigen wapenen, en we kiezen niet God's liefde maar onze eigen liefde in gebondenheid aan het vlees.

Want wij hebben allen iets gemeenschappelijk met Adam en Eva:
wij weten het beter dan God, wat goed is voor ons; en wij begrijpen wat God wil, veel beter dan Hij het ons ooit heeft kunnen uitleggen..
Maar het Woord van God, dat plaatst al onze werken in een licht waarin onze werken verbleken en wat van God is scherp wordt afgetekend tegenover wat van ons is. Het is wel duidelijk, maar wij zijn in staat om net zolang in rondjes te blijven praten totdat het Woord van God gewoon niet meer gevonden en getolereerd wordt.

Alle gepraat met boogjes is in strijd met God. Want God's Woord is recht.
Alle wijsheid van de wetenschap is in strijd met God. Want God's Woord is Waarheid.
Alles wat er misgaat in deze wereld is te betrekken op verwerping van het gezag. En alles wat aan normloosheid voet aan de grond krijgt is te betrekken op verwerping van God's Woord.

Als zelfs onze eigen hoogstgeleerden de wetenschap als hoogste goed zouden erkennen boven het geloofsvertrouwen in God's overgeleverde Woord, dan is de bijl aan de stam gelegd. Als de wereld de normen mag bepalen voor de kerk, dan is de kerk een lege huls: niet in staat om de beschermen wat zich binnen haar muren bevindt en niet in staat te onderscheiden wat het is dat binnen onderscheidt van buiten.

Dat God's Woord tegenwoordig wordt gebracht door de wereld is niet schokkend. Schokkend is dat de kerk een geestelijk klimaat had waardoor de wereldse ongeestelijke benadering van de bijbel in de kerk in geestelijk opzicht al een fait accompli was..
Dat de kerkgebouwen uit Europa verdwijnen is niet schokkend. Schokkend is dat de kerken een zodanig geestelijk klimaat vormden dat de kerkgebouwen door de engelen niet meer kunnen worden geassocieerd met een teken en roeping van God.
Schokkend is niet dat er geen kerkklokken meer luiden. Schokkend is dat ze luidden en niemand hoorde ervan op.
Schokkend is niet dat de mensen God niet meer vinden; schokkend is als God de mensen niet meer bezoekt en de sleutels tot de hemel haast zoek raken.
Schokkend is niet dat er verwarring is en verbrokkeling. Schokkend is als dat de signalen zouden zijn dat God kennelijk de tijd rijp acht dat Zijn Licht hier voldoende heeft geschenen.
Schokkend is niet dat er gruwelen zijn die worden gedaan in het aanzien van God. Niets nieuws onder de zon. Maar schokkend is dat wij dat wat God een gruwel noemt verheerlijken en onszelf ten overstaan van God daarin verhogen en de gruwel als eeuwig dankoffer aan Zijn voeten leggen.

En off topic wil ik van de gelegenheid gebruik maken om even meer algemeen op te merken dat geen enkel onderwerp over God en geloof een behoorlijke behandeling en invulling en duiding kan krijgen als wij niet eerst de drempel van ef. 6 ons zodanig eigen maken, dat we er ook uit en naar handelen kunnen. Wie niet die drempel neemt, die zal niet echt verrijkt worden met kennis, ook al wordt het hem door de engelen zelf voorgelezen; is mijn gedachte.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 10:42:14 am door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 28, 2011, 09:53:53 am »

quote:

Liudger schreef op 27 november 2011 om 23:32:
1 kor 10:23

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 28, 2011, 11:21:55 am »

quote:

Is  alles wat kan ook opbouwend, goed ?

Alles is toegstaan, zeker, maar niet alles is opbouwend. 1 kor 10:23
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 28, 2011, 12:06:28 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 28 november 2011 om 03:17:

Aha; en hoe de wetten van het universum zijn, legt Harmoniezoeker vast, of hoe moet ik dat verstaan? Of waar heb je die weisheid vandaan?
Zelfs in de dierenwereld maken ze daar niet zo´n boeha van. Daar ist homoseksualiteit helemaal geen uitzondering hoor.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 28, 2011, 12:07:23 pm »

quote:

small brother schreef op 28 november 2011 om 09:33:
[...]

Als het burgerlijk homohuwelijk niet meer is dan dat (het zakelijk vastleggen van een relationeel verband), dan is het burgerlijk "heterohuwelijk" ook niet meer dan dat. De vraag is dan of je met het woord "essentie" niet iets benoemt, wat toch inhoudelijk de essentie mist. Dat denk ik namelijk. Wat vind jij de essentie van een huwelijk; en zou dat overeenkomen met wat anderen ervan vinden?
Het burgerlijk huwelijk tussen mij en mijn echtgenote was en is, hoe feestelijk ingekleed ook, niets meer dan een overeenkomst die in mijn optiek zonder de zegen van de Heer geen enkele waarde heeft. Het kerkelijk huwelijk heeft voor mij vele malen meer waarde dan het zgn. boterbriefje.

Dus: niets meer dan een vastleggen van een relatie.

quote:

[...]

Homosexualiteit is per definitie niet los te zien van de praktijk. Een praktijk die daarvan afwijkt, wijkt dan dus af van de eigen definitie, en bovendien van de schimmige wettelijke huwelijkse plicht tot "getrouwheid".
Onzinnig. Je lijkt te zeggen dat de geaardheid altijd naar buiten komt in de praxis.
Daarmee doe je de homoseksuelen die wel de gevoelens hebben maar het niet in de praktijk uitvoeren tekort lijkt mij.

quote:

En trouw uitspreken voor God in een relatie die een man brengt tot bijligging met een man, zoals een man bij een vrouw ligt, is iets vreselijks. Want dat is een trouw tot eeuwige onbekeerlijkheid, en een voor God treden met offers die hem een gruwel zijn. Waarom zou God eeuwige trouw aan elkaar waarderen als wij dat op seconde één formaliseren, tot in den eeuwigheid vastgelegd ten overstaan van God, in ontrouw aan Hem?
Waarom koppel je de trouw direct aan het delen van het bed?
Wat maakt het toch dat men denkt dat homoseksuelen direct ook een sexuele relatie aangaan met elkaar?
Citaat

Ik laat de rest van je tekst even liggen gezien de tijd die het vergt om het meermalen door te lezen om zo een goed beeld te krijgen.
Sorry daarvoor maar ik wil als ik verder reageer het wel goed begrijpen :)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 28, 2011, 12:18:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 november 2011 om 16:19:
Wat er in de bijbel staat is dit:

bijbel bijbel bijbel

Als je uit de bijbel wil ervaren, wat er mag, of niet mag, kan ik jou dan even op deze tekst opmerksaam maken?

http://www.homoinfo.nl/nl...px?DCode=Religion/Simpson

Daar staat onder andere dit in:

quote:

Ik heb een buurman die persé op de rustdag wil werken. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat hij omgebracht moet worden. Ben ik moreel verplicht om hem zelf om te brengen, of zou ik de politie moeten vragen om dat te doen?

quote:

Een vriend van me vindt dat zelfs al is het eten van zeevruchten een gruwel – Lev. 11:10, het is minder gruwelijk dan homoseksualiteit. Ik ben het daar niet mee eens. Kun je hier over oordelen? Zijn er ‘gradaties’ in gruwelijkheid?
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 12:21:07 pm door vrolijke »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 28, 2011, 12:19:06 pm »
dubbel
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 12:20:07 pm door vrolijke »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 28, 2011, 12:29:00 pm »

quote:

vrolijke schreef op 28 november 2011 om 12:18:
[...]

Als je uit de bijbel wil ervaren, wat er mag, of niet mag, kan ik jou dan even op deze tekst opmerksaam maken?

http://www.homoinfo.nl/nl...px?DCode=Religion/Simpson

Daar staat onder andere dit in:

[...]

[...]
offtopic:Die is inderdaad wel zo grappig _O_

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 28, 2011, 01:00:58 pm »
Homohuwelijk een gruwel? Het lijkt mij dat die gedachte alleen maar gebaseerd is op allerlei verzinsels, zoals dat de bijbel een waardevol boek zou zijn, waarin de waarheid gevonden kan worden. Dat is allemaal ooit door mensen bedacht. In feite weten we gewoon helemaal niets, en dus ook niet of het homohuwelijk een gruwel is. Voor mij is alle religie één pot nat, of het nou om het christendom gaat of om de islam, of wat ook. Het zijn allemaal door mensen bedachte verzinsels, en dus vormen van bijgeloof. En of je nou het ene bijgeloof hebt of het andere, dat maakt niet veel uit.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 28, 2011, 01:08:09 pm »

quote:

Antonius schreef op 28 november 2011 om 11:21:
[...]

Is  alles wat kan ook opbouwend, goed ?

Alles is toegstaan, zeker, maar niet alles is opbouwend. 1 kor 10:23
Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. Dus lijkt mij een huwelijk iets dat opbouwend kan zijn, ook voor homo's.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 28, 2011, 01:56:52 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 28 november 2011 om 13:00:
Homohuwelijk een gruwel? Het lijkt mij dat die gedachte alleen maar gebaseerd is op allerlei verzinsels, zoals dat de bijbel een waardevol boek zou zijn, waarin de waarheid gevonden kan worden. Dat is allemaal ooit door mensen bedacht. In feite weten we gewoon helemaal niets, en dus ook niet of het homohuwelijk een gruwel is. Voor mij is alle religie één pot nat, of het nou om het christendom gaat of om de islam, of wat ook. Het zijn allemaal door mensen bedachte verzinsels, en dus vormen van bijgeloof. En of je nou het ene bijgeloof hebt of het andere, dat maakt niet veel uit.

Zo mag je hier niet argumenteren.
Ik vind wel, dat als je je op de bijbel beroept, dan wel op alles, en niet er selektiev teksten uitpluizen.
Zo voert het toch steeds weer ad absurdum.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 28, 2011, 02:12:01 pm »

quote:

elle schreef op 28 november 2011 om 13:08:
[...]

Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. Dus lijkt mij een huwelijk iets dat opbouwend kan zijn, ook voor homo's.
d:)b
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 28, 2011, 02:27:32 pm »

quote:

small brother schreef op 28 november 2011 om 09:33:
(...)

Om te beginnen: is sexuele geaardheid iets waar je van bekeerd kunt worden? Ik denk van niet, omdat bij bekeerde homosexuelen de geaardheid niet verandert. Ook niet als zij zelf *willen* dat die verandert, en ook niet als zij zelf geloven dat hun geaardheid een zonde is die getuigt van onbekeerlijkheid en ontrouw jegens God.
Wat betreft de vraag wat God waardeert: ik lees in de bijbel dat we de geboden moeten doen, waarbij het grote gebod is dat we elkaar liefhebben en God boven alles, en dat alle andere geboden daarvan zijn afgeleid.
Overigens ben ik me bewust dat liefde niet hetzelfde is als sexualiteit; het oorspronkelijke begrippenkader in het grieks (agape) is daarin een stuk nauwkeuriger dan onze vertaling.

quote:

Maar het is als in het paradijs: de vrucht van ons verstand is begeerlijk om te zien, om er verstandig van  te worden. Als de vrucht is geïsoleerd van de boom is er met de beste wil geen smet aan te ontdekken in ons verstand.
Maar vergeten wordt dat God de vrucht en de boom had verboden om te nemen. En vergeten wordt dat iets wat God heilig heeft gemaakt, tot een gruwel wordt als dat wat heilig is gemaakt, bewust wordt ontheiligd. Net zoals je een offerdier brengt aan God, en dan niet het eerste en het beste neemt, maar een kreupel en gebrekkig beest.

Dat hierbij de liefde wordt gehaald als dragende ondersteuning tot goedmaking voor God is voor mij onbegrijpelijk. Want altijd brengt de liefde tot het onthouden en tot het doen van afstand van de eigen begeerte. En altijd zijn de ultieme vormen van liefde niet gelegen in het mede vervullen van de eigen kortstondige begeerte maar in het geven van ons leven voor een ander of voor anderen. De liefde bedrijven is dus als het erop aan komt juist NIET de behoefte aan de daad die wij eronder willen verstaan.

Maar in een tijdgeest van zogenaamde openheid en vrijheid, is het bedrog en het zand in de ogen strooiende gehalte in de ethiek al even grondig als in de maatschappij en economie, en staat niet in de wet wat de huwelijkse plichten zijn, en duiden wij onze "begeerte bedrijven" met een begrip 'liefde bedrijven' waarvan we geen idee hebben wat dat inhoudt.

Het bedrijven van waarlijke liefde is trouw bewijzen en niet scheiden. Het bedrijven van waarlijke liefde is verzoenen. Het bedrijven van de waarlijke liefde is geduld hebben. Het bedrijven van de waarlijke liefde is ook een klooster ingaan. Het bedrijven van de waarlijke liefde is trouwen met iemand die de liefde niet kan bedrijven. Het bedrijven van de waarlijke liefde is de begeerte in een hok stoppen, waarvan de deur stevig op slot gaat. En soms is het voor het vlees goed toeven in het hok omdat ook de begeerte wordt vervuld. En soms niet. Maar dat heeft helemaal niets met liefde te maken. Want de liefde zoekt de ander, en de liefde zoekt niet de begeerte van het vlees.

Ik denk dat sexualiteit er gewoon mag zijn omdat het een niet te scheiden onderdeel uitmaakt van jezelf als mens zoals God het geschapen heeft. Sexualiteit is niet bij voorbaat 'onreine begeerte' in de zin die Paulus als 'het vlees' omschrijft. Je kunt stellen dat sex hebben alleen geheiligd is in huwelijksverband, maar als homosexuelen dan niet kunnen trouwen, stel je effectief als norm dat homosexuelen uberhaupt geen sexuele gevoelens mogen hebben. In mijn beleving is in dat soort redenaties de menselijke maat zoek.
En wat betreft het menselijke verstand: ook daarvan vind ik dat het er gewoon mag zijn als integraal onderdeel van ons menszijn. Wat jij erover schrijft komt op mij over als: je leest iets, je vat het op als een heilig gebod van God, en daarna moet je verstand dat wel beamen. Want als je verstandelijk iets anders vindt dan de opvatting zoals je hem leest, is je verstand een verboden vrucht!

quote:

Maar alle mens is zodanig geaard in de aarde dat wij in gebondenheid zijn aan de dood en tegen God, en daarvan alleen kunnen loskomen door met de aarde te sterven en in God weer op te staan. Opstaan is niet God van je afschudden en zeggen, ik heb uw Geest al Here, uw Woord heb ik niet meer nodig! En opstaan is ook niet lauw worden in de gerustheid dat een waakvlam voldoende is. Opstaan is volledige overgave tot een volledig branden en een volledig gaan met God. Dat is altijd een omdraaien en teruggaan. Bekering. Want niet één mens verzint in eigen verstand en afweging, wat God verzint. En wat God verzint dat probeert Hij ons te leren, en Hij legt het uit, en Hij toont zoveel geduld. Als we nu maar de juiste richting op willen lopen. Want het gaat om de intentie en de overgave om te gehoorzamen en het goede te willen doen. En bij alles wat we wel graag voor God willen doen, dát namelijk de juiste richting kiezen is er bijna nooit volkomen bij. Wij zitten op witte paarden en meten onszelf witte klederen aan en zijn voorzien van geweldige puntige lansen maar we kiezen niet God's richting, maar onze eigen richting. En we kiezen niet God's wapenen, maar onze eigen wapenen, en we kiezen niet God's liefde maar onze eigen liefde in gebondenheid aan het vlees.

En wat zegt dit dan over ons onderwerp? Een getrouwde heterosexueel kan zich bekeren tot volledige overgave en gaan met God, maar als een homosexueel hetzelfde doet, dan bewijst zijn geaardheid dat hij zijn eigen liefde in gebondenheid aan het vlees heeft gekozen?

quote:

Want wij hebben allen iets gemeenschappelijk met Adam en Eva:
wij weten het beter dan God, wat goed is voor ons; en wij begrijpen wat God wil, veel beter dan Hij het ons ooit heeft kunnen uitleggen..
Maar het Woord van God, dat plaatst al onze werken in een licht waarin onze werken verbleken en wat van God is scherp wordt afgetekend tegenover wat van ons is. Het is wel duidelijk, maar wij zijn in staat om net zolang in rondjes te blijven praten totdat het Woord van God gewoon niet meer gevonden en getolereerd wordt.

Alle gepraat met boogjes is in strijd met God. Want God's Woord is recht.
Alle wijsheid van de wetenschap is in strijd met God. Want God's Woord is Waarheid.
Alles wat er misgaat in deze wereld is te betrekken op verwerping van het gezag. En alles wat aan normloosheid voet aan de grond krijgt is te betrekken op verwerping van God's Woord.

Tja ik wil niet hard zijn, small brother. Laat ik het zo zeggen: er zijn in de geschiedenis veel voorbeelden van mensen die vonden dat zij precies begrepen wat God wilde, zeker wisten wat het rechte woord van God betekende, alles wat afweek van hun opvattingen daarover beschouwden als 'gepraat met boogjes', wetenschappelijke inzichten bestreden als 'in strijd met God', alles wat misgaat in de wereld interpreteerden in termen van gezagskwesties, hun normen aan alle mensen oplegden in de naam van Gods woord.
Dat zijn met name mensen geweest die later tot schoolvoorbeelden van onmenselijkheid zijn geworden: kruisvaarders, heksenverbranders, inquisiteurs, gezagsdragers die je excommuniceerden als verkapte vorm van doodstraf.
Extreme voorbeelden, dat wel. Maar een belangrijke waarschuwing waar het toe kan leiden als we gaan denken dat bekering en overgave betekent: geloven dat we ons verstand moeten overrulen om onszelf en anderen een onmenselijk harde norm op te leggen.

quote:

Als zelfs onze eigen hoogstgeleerden de wetenschap als hoogste goed zouden erkennen boven het geloofsvertrouwen in God's overgeleverde Woord, dan is de bijl aan de stam gelegd. Als de wereld de normen mag bepalen voor de kerk, dan is de kerk een lege huls: niet in staat om de beschermen wat zich binnen haar muren bevindt en niet in staat te onderscheiden wat het is dat binnen onderscheidt van buiten.

Dat God's Woord tegenwoordig wordt gebracht door de wereld is niet schokkend. Schokkend is dat de kerk een geestelijk klimaat had waardoor de wereldse ongeestelijke benadering van de bijbel in de kerk in geestelijk opzicht al een fait accompli was..
Dat de kerkgebouwen uit Europa verdwijnen is niet schokkend. Schokkend is dat de kerken een zodanig geestelijk klimaat vormden dat de kerkgebouwen door de engelen niet meer kunnen worden geassocieerd met een teken en roeping van God.
Schokkend is niet dat er geen kerkklokken meer luiden. Schokkend is dat ze luidden en niemand hoorde ervan op.
Schokkend is niet dat de mensen God niet meer vinden; schokkend is als God de mensen niet meer bezoekt en de sleutels tot de hemel haast zoek raken.
Schokkend is niet dat er verwarring is en verbrokkeling. Schokkend is als dat de signalen zouden zijn dat God kennelijk de tijd rijp acht dat Zijn Licht hier voldoende heeft geschenen.
Schokkend is niet dat er gruwelen zijn die worden gedaan in het aanzien van God. Niets nieuws onder de zon. Maar schokkend is dat wij dat wat God een gruwel noemt verheerlijken en onszelf ten overstaan van God daarin verhogen en de gruwel als eeuwig dankoffer aan Zijn voeten leggen.

Er bestaat ongetwijfeld veel schijngeloof cq dood geloof zoals jij beschrijft. In zoverre kan ik me wel vinden in wat je schrijft.
Maar wat betreft homosexualiteit, dat was en is er net zoveel onder Christenen als onder niet-christenen, en een verband met onwaarachtig geloof zie ik niet. Ik vind het alleen maar een voordeel dat het onderwerp tegenwoordig ook in Christelijke kring gewoon bespreekbaar is.

quote:

En off topic wil ik van de gelegenheid gebruik maken om even meer algemeen op te merken dat geen enkel onderwerp over God en geloof een behoorlijke behandeling en invulling en duiding kan krijgen als wij niet eerst de drempel van ef. 6 ons zodanig eigen maken, dat we er ook uit en naar handelen kunnen. Wie niet die drempel neemt, die zal niet echt verrijkt worden met kennis, ook al wordt het hem door de engelen zelf voorgelezen; is mijn gedachte.
Het gaat er toch met name om *hoe* we lezen, zou ik willen toevoegen. Er zijn slavenhandelaars geweest die Efeze 6 toepasten als legitimatie. En als je mij nu vertelt dat dat geen gruwel is voor God, maar een getrouwd homosexueel stel die Jezus Christus belijden in woord en daad wel (ik ken zo'n stel, het is geen hypothetisch geval dat ik even bedenk), dan is wat mij betreft elke vorm van redelijkheid volledig zoek.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 02:48:42 pm door pyro »