quote:
elle schreef op 24 april 2012 om 09:18:[...]
Dat vind ik discutabel.
Je kunt alleen zondigen wanneer je je onder de wet van de zonde plaatst (1 kor 15:56, rom 7:8-9). Christus heeft ons vrijgekocht van de wet van de zonde (rom 8:2-3, galaten 3:10-13). Wanneer iemand blijft
zondigen, stelt hij dat de wet van de zonde nog steeds voor hem geldt en erkent hij de genade in Christus niet (rom 6:14).
Kortom, iemand die in Christus leeft is vrijgekocht. Dan rest de vraag of een homofiel
in Christus kan leven. Mij lijkt van wel.
quote:
Peter68 schreef op 24 april 2012 om 00:47:Ik heb met interesse de discussie gevolgd....
Volgens mij focussen wij ons te veel op hetgeen wordt veroorzaakt door de onze zondige natuur, en dat doet me denken aan symptoom bestrijding.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Even samen op reageren:
Het is natuurlijk zo dat we er als heteroseksuelen maar makkelijk praten hebben en dat we niet moeten oordelen over mensen persoonlijk. Toch dienen we wel open kaart te spelen. Dat deed Paulus in zijn brieven ook en hij wilde dus zichtbaar niet dat er homoseksualiteit bedreven werd. Ik snap dan ook niet hoe dat dan niet als een zonde gezien kan worden.
Wat eerder in deze tijd het punt is, dat er grote kerkverbanden zijn die homoseksualiteit goed keuren en dat daardoor ook veel christelijke homoseksuelen gewoon denken dat het goed is in Gods ogen. Dat valt die homoseksuelen denk ik niet zo kwalijk te nemen als de kerken die het goed praten. God kijkt dan ook wel door die misvattingen heen. Ik geloof niet dat iemand zijn heil verspeeld erdoor of zo. Maar om nu te beweren dat het geen zonde is, nee, dat geloof ik niet en is in strijd met Gods woord uit Leviticus in de eerste plaats. Ik kan daar ook niet een draai aan geven, zodat wat krom is opeens recht wordt.
Nu naar het in Christus zijn. Als het zo is dat een christen nooit meer zondigd, waarom strijden er zoveel christenen dan tegen zaken als "geweld, seksuele uitspattingen, karaktereigenschappen, drank en drugsmisbruik etc"
Zou daarmee beweerd moeten worden dat Christus zelf deze dingen in een mens doet? Want wie in Christus zijn wordt door Christus doorleeft. Christus is het die in hen het goede doet. Jezus zal toch niet overmatig drank gebruiken of geweld plegen en was ook niet iemand die last had van seksuele uitspattingen.
Ik vind hierin de brieven van Johannes wel mooi.
In die brieven staan verschillende uitspraken die elkaar misschien lijken tegen te spreken maar het niet doen.
Daarbij is de bijbel wel eens dubbel in zijn woorden, omdat het in een bepaalde contekst geplaats wordt. Om te beginnen weten we dat God
de wereld zo lief heeft gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft. Ook weten we dat wij naar zijn beeld geschapen zijn en dat het inhoud dat we op aarde het beeld van Jezus zouden weerspiegelen die op zijn beurt alles doet wat uit de Vader komt, dus precies is zoals de Vader is. Toch staat er ook in 1 Joh. 15 dat wij de wereld niet moeten liefhebben. Hoe kan dat nou? God heeft de wereld lief en hoewel we op Hem moeten lijken, mogen wij de wereld niet lief hebben?
Maar dat wordt hier dan niet bedoeld! God heeft zijn schepping lief en dus de mensen lief die hij geschapen heeft en dat/die dienen we ook lief te hebben, maar God heeft een afkeer van alles wat de wereld van de god van deze wereld, de satan, toebehoord. Hij heeft een afkeer van de duisternis die de wereld in haar macht heeft gekregen en daar dienen we ook een afkeer van te hebben.
Terug naar het onderwerp.
1 Joh 5-7 laat zien dat er in God geen spoor van duisternis is en dat er daarom ook in ons geen duisternis mag zijn. Als we zeggen te geloven, maar wel in duisternis leven, dan liegen wij en horen niet bij God.
Dat is radicaal. Ook staat er dat wat nog duister is, gereinigd wordt door het bloed van Christus.
Dus vlekkeloos dien je te zijn.
Maar elders staat weer in in 1 Johannes 8 dat we moeten erkennen dat we wel zonden kennen en daarover om vergeving moeten vragen.
Het is dus dubbel: in Jezus zondig je niet, maar we kennen de zonden wel.
Ook weet ik me te herinderen dat ergens in de bijbel door Paulus geschreven is dat we dagelijks moeten blijven strijden tegen de zonden. We moeten de wedloop houden om de overwinning te behalen.
Ook dat begrip "zondaar" tegen over "geheiligde in Christus"
Dat is ook zo tegenstrijdig. Ik geloof dat dit de strijd weerspiegeld tussen onze oude natuur die een zondaar is en de nieuwe natuur in ons die zonder zonde en geheiligd is.
Het praktiseren van de homoseksualiteit hoort bij de oude nauur, de zondige natuur volgens Paulus wat betreft heteroseksuelen die het bedrijven willen. Als we kijken naar homoseksuele geaarde mensen, dan denk ik toch aan Leviticus waar God in tegen zijn volk zegt dat Hij hoe dan ook niet wil zien dat twee mannen met elkaar het bed delen, zoals een gehuwd paar dat doen. Ikgeloof dat God wel de geaardheid erkend, maar de praktijk niet goed keurt.