Auteur Topic: helderziendheid, help!  (gelezen 14324 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #50 Gepost op: oktober 15, 2003, 03:42:44 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 15:20:57 schreef Bumblebee:
[...]

Zouden er ook neutrale krachten bestaan?
Dat wil zeggen: ieder rationeel geschapen wezen leeft of in gehoorzaamheid aan God of niet, dus niet in die zin neutraal dat bestaat denk ik niet, maar ik bedoel neutraal in relatie tot ons?
Ik denk van wel.

Van sommige zaken is het duidelijk. Alfredt gaf al eerder het voorbeeld van een griepje. Daar wordt je niet occult belast door. (hoewel sommigen zeggen dat alle ziekte van de duivel komt... maar dat geloof ik niet).

Het wordt minder duidelijk als het gaat om zaken die we niet kunnen zien of verklaren. En dan is het denk ik beter om zo voorzichtig mogelijk te zijn. Je kunt beter iets mijden dat achteraf onschuldig blijkt te zijn, dan dat je je ergens mee bezighoudt, waarvan je het kwaad niet inziet, maar dat achteraf zeer schadelijk blijkt te zijn.

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #51 Gepost op: oktober 15, 2003, 05:55:37 pm »
Ik heb mijn mening al eens eerder uiteen gezet in een discussie hierover, maar kan die zo niet vinden. Dan hier maar nog eens uitgebreider:

ik denk dat iedereen een bepaalde mate van gevoeligheid heeft voor zaken als helderziendheid ed. Het is bekend dat mensen die bijv. een cursus reiki volgen daarbij vaker een vorm van helderziendheid ontwikkelen dan mensen die zeg.. leren rekenen.   Het is een mogelijkheid die mensen hebben, alleen de ene mens heeft die mogelijkheid sterker dan de andere mens.
Wat mij betreft is helderziendheid op zich neutraal (net als heldervoelendheid, helderhorendheid, helderwetendheid etc). Het is een gave/talent/aanleg die een mens kan hebben, net als intelligentie ed. (Een bekende theorie tegenwoordig onderscheidt  zeven intelligentiesoorten; imho zou dit dan de achtste zijn. Ook intelligentie is iets dat je kunt ontwikkelen mbv educatie, net als helderziendheid door reiki volgens een reikiforum, maar dat voert hier te ver offtopic.)
De vraag is vervolgens wat je ermee doet en van wie de boodschappen die je doorkrijgt afkomstig zijn.
Bij helderhorendheid, zoals in de vraag uit de startpost, kun je je dan afvragen wiens stem je hoort. Is dit een boodschap die van God komt, of van satan?
Een galmende stem die doorgeeft dat er binnenkort een geliefde zal sterven: wat kun je hier mee? Kun je dit tot eer van God gebruiken of is het iets dat je alleen bang maakt omdat je geen idee heb wie/hoe/wanneer? (In dat laatste geval: ken je God als iemand die zijn kinderen zo boodschappen doorgeeft? De bijbelse profeten lijken er altijd tekst en uitleg bij te krijgen.)
Het lijkt mij ook zeker geen slecht idee om hier over te praten met iemand die je vertrouwt en van wie je uit zijn levensstijl weet dat hij christen is.

Die website over occultenlicht.nl heb ik gepost omdat dit vrijwel de enige website is die ik zo snel kon vinden over dit onderwerp. Ik kwam alleen wat evangelisch georiënteerde websites tegen (en een rooms-katholieke exorcist).  Wat dat betreft hebben de Gereformeerden nog wel e.e.a . in te halen.

Verder nog: het lijkt mij niet verstandig om, wanneer iemand een bepaalde aanleg voor iets als helderziendheid bij zichzelf ontdekt, die zo maar proberen te ontwikkelen (zoek eens op indigokinderen: daarbij wordt dat juist gedaan, vrij willekeurig, in het volle vertrouwen dat elke gids die zich aandient van het licht cq God afkomstig is -- bestaan van een donkere kant met satan en demonen wordt volledig ontkend en al helemaal niet aan de bijbel getoetst). Of dat ontwikkelen van die gave op zich goed of fout is, weet ik niet. Wel is het zo dat er maar erg weinig kennis op dat gebied is, en dat het erg vervelend is als het dan helemaal verkeerd afloopt.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 07:09:25 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #52 Gepost op: oktober 15, 2003, 05:59:26 pm »

quote:

Zouden er ook neutrale krachten bestaan?
Dat wil zeggen: ieder rationeel geschapen wezen leeft of in gehoorzaamheid aan God of niet, dus niet in die zin neutraal dat bestaat denk ik niet, maar ik bedoel neutraal in relatie tot ons?
Ik denk dat in het begin een heleboel dingen neutraal zijn. Ik denk niet dat het van een neutrale macht komt dan maar dat je een gave hebt waarmee je 2 kanten op kan, de goede kant, God er mee dienen... of de verkeerde kant... satan er mee dienen.... Iets wat je hebt kun je vaak niet meteen als van God of van de duivel, als goed of als slecht kenmerken. Dat hangt er namelijk vanaf hoe je er mee omgaat.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Elsje

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #53 Gepost op: oktober 15, 2003, 06:08:06 pm »

quote:

Let trouwens op, occultisme is iets anders dan helderziendheid... bij occultisme zoek jij geesten op..... bij helderziendheid zoals in dit geval zoeken ze jou op...

Geesten van occultisme zoeken jou niet op als jij je deur niet open zet. Het zou dus zo kunnen zijn dat dit meisje/deze vrouw eerder in haar leven op een of andere manier bezig is geweest met occultisme. (Bijv. tarotkaarten leggen, naar een waarzegger geweest, glaasje draaien etc)

Als je hiervan niet vrijgezet wordt blijven deze geesten bij je. Ook al ben je al jaren christen. Als dit dus het geval is in haar leven, dan zal ze ervan vrijgebeden moeten worden.

Als laatste wil ik zeggen dat al het paranormale dat niet van God afkomstig is (en als dit van God afkomstig is dan weet je dit wel) is NIET goed! Voorspellingen die dus buiten God om worden gedaan komen van een verkeerde bron. Soms kunnen ze wel echt gebeuren, maar vaak zijn het zelfs leugens! Het is dus heel gevaarlijk om hier op in te gaan.

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #54 Gepost op: oktober 15, 2003, 06:25:44 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 18:08:06 schreef Elsje:
Geesten van occultisme zoeken jou niet op als jij je deur niet open zet.

Niet mee eens -> satan gaat toch rond als een brullende leeuw om iedereen te verslinden? Hij zoekt iedereen wel op, deur open of dicht. Maar sommige mensen hebben niet alleen een deur maar ook nog een raam waardoor ze wel eens iets zien dat voor anderen verborgen blijft (zowel engelen als boze geesten).

/ edit:
gebruikmakend van bovenstaand voorbeeldje:
als jij een raam hebt, wat moet je dan doen:
- verwaarlozen, zodat je niets meer zien kunt door de spinnewebben;
- verzorgen en gebruiken maar met wijs beleid;
- de hele dag door het raam staren om zoveel mogelijk te ontdekken.

/ edit 2:
ik quote even van FAQ-online voor het verschil tussen helderziendheid en waarzeggerij:

quote:

Er zijn vier deelgebieden in het occultisme:

1. Paragnosie en de mantiek (helderziendheid en waarzeggerij),
   2. Spiritisme (het kennen van en omgaan met de doden),
   3. Magnetisme (genezing van zieken),
   4. Magie (hanteren van bijzondere krachten voor of tegen de medemens).
Mantiek:  Mensen met een helderziend vermogen gaan de kunst van waarzeggen beoefenen.

Paragnosie en mantiek.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 06:49:40 pm door Marloes »

T.E Lawrence

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #55 Gepost op: oktober 15, 2003, 07:05:02 pm »
hey,

we komen verder ik wou Lynn ff speciaal bedanken, hij drukt ff uit wat ik al bedoelde, dank je wel, kon ik goed gebruiken,
ga door,

Elsje

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #56 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:31:51 pm »

quote:

Niet mee eens -> satan gaat toch rond als een brullende leeuw om iedereen te verslinden? Hij zoekt iedereen wel op, deur open of dicht. Maar sommige mensen hebben niet alleen een deur maar ook nog een raam waardoor ze wel eens iets zien dat voor anderen verborgen blijft (zowel engelen als boze geesten).
Ja, satan gaat rond als een briesende leeuw, maar als jij je deur dicht hebt komt ie NIET binnen, omdat wij christenen bescherming tegen zulk soort geesten. Ik denk dus dat er wel degelijk sprake moet zijn van een open deur, willen er zulke dingen aan de hand zijn.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #57 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:01:58 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 22:31:51 schreef Elsje:
[...]

Ja, satan gaat rond als een briesende leeuw, maar als jij je deur dicht hebt komt ie NIET binnen, omdat wij christenen bescherming tegen zulk soort geesten. Ik denk dus dat er wel degelijk sprake moet zijn van een open deur, willen er zulke dingen aan de hand zijn.  

Klopt. Bied weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

En, geef de duivel geen voet.

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #58 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:06:58 pm »
ik mis het raam in jullie bespreking van mijn post :?

dingo

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #59 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:10:46 pm »

quote:

[...]

Natuurlijk is er sprake van een (gedeeltelijk) geopende deur, de mens is al geruime tijd niet volmaakt meer. Als christen kun je nog steeds in de verzoeking komen dus waar jij het vandaan haalt dat je beschermd ben tegen zulk soort geesten weet ik niet.

Ik denk zelf dat het in dit geval inderdaad van de tegenstander afkomstig is: met die vreselijke ziekte en pijn heeft 'ie haar niet kapot gekregen, nu het eens zo proberen. En het werkt ook nog, je ziet T.E. Lawrence aarzelen: mijn vriendin kan toch niet bezeten zijn. Nee dat hoeft ook niet, maar ze kan wel verzocht worden. Blijf dus vooral bidden! En vraag ook om van deze helderziendheid verlost te worden, ik kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom God op deze manier zou willen werken zonder zichzelf bekend te maken.

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #60 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:14:11 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:01:58 schreef Wilhelmina:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Klopt. Bied weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
En, geef de duivel geen voet.

Klopt helemaal.
Maar mag ik dan even opmerken - om helemaal weer terug te gaan naar het begin - dat dat meisje, als zij werkelijk zo'n goede relatie heeft met God, dus ook de deur dicht heeft zitten voor satan en dat hij daar dus ook geen voet aan wal krijgt… Boze geesten die stemmen of beelden dorgeven dan evenmin, niets zou dan toegang moeten hebben tot haar. Want, deze boze geesten zijn een soort werktuigen van satan, zij zijn veel minder machtig dan hij, en als hij er al niet tussen kan komen zou dat voor hen al helemaal onmogelijk moeten zijn. Even simpel gezegd dan…
“You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, with all your strength, and with all your mind -- and your neighbor as yourself.”

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #61 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:25:13 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:10:46 schreef dingo:
[...]

Natuurlijk is er sprake van een (gedeeltelijk) geopende deur, de mens is al geruime tijd niet volmaakt meer. Als christen kun je nog steeds in de verzoeking komen dus waar jij het vandaan haalt dat je beschermd ben tegen zulk soort geesten weet ik niet.

=> de wapenrusting Gods misschien? Het zo dicht mogelijk blijven leven bij Gods wil, Hem in alles te willen volgen, etc, etc, etc,???

Ik denk zelf dat het in dit geval inderdaad van de tegenstander afkomstig is: met die vreselijke ziekte en pijn heeft 'ie haar niet kapot gekregen, nu het eens zo proberen. En het werkt ook nog, je ziet T.E. Lawrence aarzelen: mijn vriendin kan toch niet bezeten zijn. Nee dat hoeft ook niet, maar ze kan wel verzocht worden. Blijf dus vooral bidden! En vraag ook om van deze helderziendheid verlost te worden, ik kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom God op deze manier zou willen werken zonder zichzelf bekend te maken.

Hoe bedoel je dat in verzoeking brengen dan? In verzoeking brengen, dat houdt in dat iets je wordt voorgehouden door satan en dat jij dat zou kunnen aanpakken en daarmee een zonde zou begaan. (Even heel kortgezegd dan…) Maar hoe kun je iemand verzoeken met helderziendheid? Haar in verzoeking brengen om aan waarzeggerij te gaan doen, mensen de toekomst te voorspellen??
En haar daarmee kapot krijgen, wat versta je daar dan onder? Wanneer is een mens kapot? Ik kan het anders lezen dan jij, maar als die vriendin van Lawrence juist zo blijft bidden lijkt me niet dat ze dan er aan kapt gaat. En om nou te bidden dat het van haar weggenomen mag worden… dat doet ze dus al.

Waarschuwing van de beheerders:
beledigende opmerking verwijderd.
“You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, with all your strength, and with all your mind -- and your neighbor as yourself.”

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #62 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:27:13 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 18:25:44 schreef Marloes:
[...]

Niet mee eens -> satan gaat toch rond als een brullende leeuw om iedereen te verslinden? Hij zoekt iedereen wel op, deur open of dicht.
1 Petrus 5:8 "Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden." wordt gevolgd door vers 9: "Wederstaat hem, vast in het geloof"
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #63 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:33:58 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:27:13 schreef pol_a:
[...]

1 Petrus 5:8 "Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden." wordt gevolgd door vers 9: "Wederstaat hem, vast in het geloof"
Het kan dus daadwerkelijk, waarom zou God iets in de bijbel - ZIJN WOORD!! - laten neerschrijven, als zoiets onmogelijk is?!

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #64 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:36:16 pm »
Dat 'wederstaan' is dus: deurtje dichthouden.
Neemt niet weg dat je door een raam hem wel ziet. En als hij hard brult kun je hem sowieso nog horen ook. Mits je niet slechtziend of -horend bent.

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #65 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:39:59 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:36:16 schreef Marloes:
Dat 'wederstaan' is dus: deurtje dichthouden.
Neemt niet weg dat je door een raam hem wel ziet. En als hij hard brult kun je hem sowieso nog horen ook. Mits je niet slechtziend of -horend bent.
Tja Marloes, dan kun je ook de gordijnen dichtdoen en een worship-cd (goed hard!) opzetten, hoor je hem ook niet meer ;). Heb je nog kans dat hij op de vlucht slaat ook...

dingo

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #66 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:43:40 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:25:13 schreef Lynn:
[...]

LEES WAT ER STAAT! Vele malen is dit nu al opgemerkt, maar dat doet ze dus al. Weer zo'n loze opmerking.
Je hoeft niet te SCHREEUWEN, ik heb gelezen wat er staat en daarom schrijf ik ook BLIJF bidden en niet GA bidden. Dus een behoorlijk loze opmerking van jouw kant, betweter.  :(

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #67 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:51:16 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 23:39:59 schreef Lynn:
Tja Marloes, dan kun je ook de gordijnen dichtdoen en een worship-cd (goed hard!) opzetten, hoor je hem ook niet meer ;). Heb je nog kans dat hij op de vlucht slaat ook...
Oké, dus als jij op onverklaarbare wijze een stem hoort zeggen dat een geliefde dan-en-dan zal sterven (en ik neem aan dat dit onlangs gebeurd is), dan zet jij een koptelefoon op je hoofd en probeer je alles om je heen te negeren? Je laat de rolluiken neer en trekt je terug uit alle contacten?
En dat doe je dus.. en toch blijf je die stem horen.. want je bidt en je trekt je wapenrusting aan ed en het wordt alleen maar meer. Wat dan?
Ik gebruik dan als verklaring dat raampje, zonder gordijnen/luiken/vitrage/getint of gematteerd glas. De deur zit dicht: niemand kan binnenkomen, maar je kunt ze wel waarnemen.

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #68 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:54:18 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 17:55:37 schreef Marloes:
Een galmende stem die doorgeeft dat er binnenkort een geliefde zal sterven: wat kun je hier mee? Kun je dit tot eer van God gebruiken of is het iets dat je alleen bang maakt omdat je geen idee heb wie/hoe/wanneer? (In dat laatste geval: ken je God als iemand die zijn kinderen zo boodschappen doorgeeft? De bijbelse profeten lijken er altijd tekst en uitleg bij te krijgen.)
Hebben jullie het hier ook over gehad, TE Lawrence? Ik ben nl wel benieuwd of zij die stem op enige manier kan zien als iets dat van God afkomstig is.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #69 Gepost op: oktober 16, 2003, 12:03:07 am »
de mensen, die zo angstig op dit onderwerp reageren zullen het nog moeilijk krijgen in de toekomst, namelijk steeds meer kinderen komen er op de wereld, die deze gaven hebben, ook in de zogenaamde christelijke gezinnen en of ze dan de goede begripvolle opvoeding zullen krijgen :?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

ric0

• xhuman.net
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #70 Gepost op: oktober 16, 2003, 12:57:55 am »

quote:

op 14 Oct 2003 09:17:43 schreef T.E Lawrence:
kheb 'n vriendin die helderziend is. en we vragen ons af wat we er mee moeten, ze weet bijvoorbeeld van te voren dta er binnenkort een geliefde gaat overlijden, hoort ze zo'n galmende stem, '13 oktober gaat een geliefde heen, '

De dingen die ze hoort zijn ook echt daadwerkelijk uitgekomen?
En dat zijn niet van die vaagheden, zoals veel helderzienden ze hanteren?

Met een licht ironische noot: ik verbaas me er altijd over dat dergelijke stemmen vaak  "oude taal" hanteren.

Waarschuwing van de beheerders:
off-topic gedeelte verwijderd. Nogmaals: alleen over het onderwerp discussieren. Niet over elkaar!
Es gibt keine Tatsache, nur Meinungen - Nietzsche

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #71 Gepost op: oktober 16, 2003, 08:56:49 am »

quote:

hallo,

want die vriendin vindt dat niet leuk dat ze steeds al die stemmen hoort enzo,
bv.d Lawrence,

Als je bedenkt dat de bijbel erover spreekt dat de schapen de stem van de Herder kennen, en hem dus vrijwillig volgen ( Johannes 10:4  Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen;)  moet dat een vetrouwde zaak zijn.

Als jouw vriending zo'n fantastische band met haar hemelse Vader heeft, dan zou het goed zijn je eens af te vragen waarom je schrijft dat ze het niet leuk vindt als ze steeds "al die stemmen" hoort.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #72 Gepost op: oktober 16, 2003, 09:05:52 am »

quote:

op 16 Oct 2003 00:03:07 schreef cheese:
de mensen, die zo angstig op dit onderwerp reageren zullen het nog moeilijk krijgen in de toekomst, namelijk steeds meer kinderen komen er op de wereld, die deze gaven hebben, ook in de zogenaamde christelijke gezinnen en of ze dan de goede begripvolle opvoeding zullen krijgen :?

Ja Jomanda zegt ook haar gaven van God te hebben gekregen. En wat die kinderen betreft, je hebt gelijk, we leven in een tijd dat de duivel niet stil zit, en rond gaat als een brullende leeuw zoekende zie hij zal verslinden.
Kinderen van God zouden er goed aan doen om de volgende tekst in dat kader serieus te nemen.

Mattheus 16:3  En des morgens: Vandaag ruw weer, want de lucht ziet somber rood. Het aanzien van de lucht weet gij te onderscheiden, maar kunt gij het de tekenen der tijden niet?

Mensen die de  bijbel niet kennen. zullen het inderdaad, zoals je zegt nog moeilijk krijgen in de toekomst  Er staat zelfs in Hosea 4: 6 dat Gods volk te gronde zal gaan door gebrek aan kennis.

Zorg dat je je bewust bent van de strijd in de hemelse gewesten en denk daar niet te licht over. Gooi de gaven van de Geest niet overboord, maar probeer ook te onderscheiden wat goed is en wat kwaad.

Efeze 4:14  Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #73 Gepost op: oktober 16, 2003, 09:23:51 am »

quote:

op 16 Oct 2003 09:05:52 schreef Wilhelmina:
Mensen die de  bijbel niet kennen. zullen het inderdaad, zoals je zegt nog moeilijk krijgen in de toekomst  Er staat zelfs in Hosea 4: 6 dat Gods volk te gronde zal gaan door gebrek aan kennis.

Dat zal jou in ieder geval niet overkomen, Wilhelmina. Ik sta keer op keer weer paf van jouw parate Bijbelkennis! Kost mij altijd uren bladeren als ik iets op wil zoeken. ("ik weet toch zeker dat het erin staat ergens maar WAAR")
 ;)

Als ik het even op een rijtje mag zetten:
Dit meisje is een oprecht christen met een goede band met God.
Ze hoort stemmen die haar beangstigen en die ze graag kwijt zou willen.
Hoe weten we nou of die stemmen "goed" of "kwaad" zijn?

Bij mijn weten wisten de profeten/dromers/mensen met woorden van de Heer wel altijd dat boodschappen van God kwamen, zelfs al vonden ze het niet altijd leuk wat ze hoorden. Ik lees nooit ergens dat mensen twijfelden aan de afkomst van een boodschap als die van God kwam. Dus als je boodschappen krijgt en je vindt dat niet prettig, en bovendien weet je niet zeker of het wel van God is, is dat dan niet een aanwijzing dat het hoogstwaarschijnlijk NIET van God is?

Beetje een dom idee misschien, maar zou je het niet gewoon kunnen vragen aan die stem? (beproef de geesten of zij uit God zijn)
Of uitproberen: gewoon zeggen "verdwijn in Jezus' naam" en dan kijken wat er gebeurt? (Baat het niet dan schaadt het niet: als het een "goede" boodschapper is heeft-ie geen hekel aan de naam van Jezus en een slechte gaat er vandoor)
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #74 Gepost op: oktober 16, 2003, 09:55:53 am »

quote:

op 16 Oct 2003 09:23:51 schreef Bumblebee:
[...]

Dat zal jou in ieder geval niet overkomen, Wilhelmina. Ik sta keer op keer weer paf van jouw parate Bijbelkennis! Kost mij altijd uren bladeren als ik iets op wil zoeken. ("ik weet toch zeker dat het erin staat ergens maar WAAR")
 ;)

)

1 Corinthe 13:2  Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,  maar ik had de liefde niet, ik ware niets.

Ik heb nog een lange weg te gaan. ;(

cheese

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #75 Gepost op: oktober 16, 2003, 10:17:30 am »

quote:

op 16 Oct 2003 09:05:52 schreef Wilhelmina:
[...]

Ja Jomanda zegt ook haar gaven van God te hebben gekregen. En wat die kinderen betreft, je hebt gelijk, we leven in een tijd dat de duivel niet stil zit, en rond gaat als een brullende leeuw zoekende zie hij zal verslinden.
Kinderen van God zouden er goed aan doen om de volgende tekst in dat kader serieus te nemen.

Mattheus 16:3  En des morgens: Vandaag ruw weer, want de lucht ziet somber rood. Het aanzien van de lucht weet gij te onderscheiden, maar kunt gij het de tekenen der tijden niet?

Zorg dat je je bewust bent van de strijd in de hemelse gewesten en denk daar niet te licht over. Gooi de gaven van de Geest niet overboord, maar probeer ook te onderscheiden wat goed is en wat kwaad.

Ch; dat is nu net wat ik bedoel, ik krijg soms de indruk, dat men alles op een hoop gooit wat men niet begrijpt, derhalve het kind met het badwater weggooid,
dus ook de goede gaven van de geest door onbegrip als zog. okkult aanziet en daarmee verwerpt...

quote:

Efeze 4:14  Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #76 Gepost op: oktober 16, 2003, 12:58:37 pm »

quote:

op 16 Oct 2003 10:17:30 schreef cheese:
[...]

Ch; dat is nu net wat ik bedoel, ik krijg soms de indruk, dat men alles op een hoop gooit wat men niet begrijpt, derhalve het kind met het badwater weggooid,
dus ook de goede gaven van de geest door onbegrip als zog. okkult aanziet en daarmee verwerpt...

[...]

Kom maar eens in een gemiddelde evangelische dienst kijken, wat er zoal functioneert wat Geestelijke gaven betreft. Ik heb juist eerder het idee, dat zonder onderscheid, ook die maar genegeerd worden omdat men niet weet of die van God zijn.
De duivel is de grote naaper van God.
God geeft zijn Geestelijke gaven, wonderen en tekenen. Dat is voor mij overduidelijk. Maar er is ook veel kaf onder het koren, en dus is er veel wijsheid nodig om dat te onderscheiden.
En ik zeg altijd: Bij twijfel, niet doen.

T.E Lawrence

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #77 Gepost op: oktober 16, 2003, 05:43:48 pm »
die voorspellingen komen uit, die geliefde is toen idd overleden, en zo gata het maar door, alles komt steeds uit, dat is dus ook het probleem, waarom ze het zo eng vind,
die stem die ze hoort, wat ze vertelde was dat het geen enge duivelse lage stem wa,s je weet zo wel, black-metal grunch geluid, maar gewoon een duidelijk vibrerende stem, ja, wat zegt dat, God zal waarschijnlijk niet Zijn eigen stem laten horen want dan ben je weg, maar dit zei ze.

Marnix

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #78 Gepost op: oktober 17, 2003, 12:40:48 am »
Tja... de vraag is dan ook hoe je er mee omgaat? Kun je zoiets uitbannen? Wel als het van satan komt... maar wie zegt dat dat in dit geval zo is? Ik durf dat niet zomaar even te concluderen. Misschien wil God wel die informatie geven zodat je iemand ergens op kan voorbereiden of voor kan waarschuwen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

astrid

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #79 Gepost op: november 18, 2003, 03:40:04 pm »
Met belangstelling volgde ik de discussies van jullie allemaal.
Ik wil graag iets kwijt.
Mijn vriendin en ik kennen elkaar 25 jaar.Onze geloofsovertuigingen verschillen nogal(bij wie niet)Uren kunnen wij erover praten.Ik ben R.K gedoopt en opgevoed,zij Ned.Hervormd.Onze tweelingjongens zijn 6 jaar en zien geesten van dierbare overledenen.Toen mijn man en ik dat ontdekten hadden we het er,vooral ik,erg moeilijk mee.Eerst dachten we dat ze fantaseerden en of dingen hadden gedroomd,totdat 1 van mijn zoontjes de geest tot in de details kon beschrijven.Ik geloof in God,maar ben zoekende.Zoals mijn vriendin gelooft,daar ben ik wel eens jaloers op geweest.In zoverre,dat zij(o.a) alles toevertrouwd aan de HEM,onvoorwaardelijke liefde voelt voor Hem,zich sinds ze de bijbel is gaan leren begrijpen een totaal ander mens is geworden.Ze voelt zich gelukkiger dan ooit tevoren.
Op haar manier probeert ze me te helpen,ons te behoeden voor het kwaad.
Ze bidt veel voor ons.Afgelopen week belde ze me op.Ze had een probleem.
Het kwam er op neer dat ze me voorlopig(ik voelde dat ze eigenlijk wou zeggen nooit)niet meer kon zien,laat staan me te omhelzen.
De afgelopen weken had ze veelal informatie geinnigd over geesten,in haar woorden demonen.Ze had cassettebandjes afgeluisterd waarin mensen vertellen over hun ervaringen over o.a geestverschijningen,dingen die ineens verplaatst werden in hun huiskamer,etc.Ze vertelde me ook dat toen we de laatste keren elkaar gezien hadden,ze iets had gevoeld bij ons thuis wat achteraf(na de cassettes te hebben geluisterd)pas tot haar was doorgedrongen.Ze had zich vreemd,naar gevoeld en het voelde absoluut niet goed.
Waar het op neer komt is:dat ze bang is dat ze ook word beinvloed door demonen
via mijn kinderen en mij.Ik ben er erg verdrietig over omdat ik bang ben dat onze jarenlange vriendschap verloren gaat omdat mijn kinderen geesten zien en zij geen zoals ze zegt,occulte dingen kan en wil verdragen.
Wat er later bij me opkwam is,dat ik al die jaren respect hebt gehad voor de manier hoe zij leeft,maar vooral voor haar zelf,ongeacht haar geloofsovertuiging.
In de bijbel staat toch Hebt elkander lief gelijk Uzelf?Als zij dan in de bijbel geloofd,met alles respect,en zeker weet dat God haar altijd zal beschermen,dan zouden er 100 demonen tegelijk in mijn huis kunnen zijn,die kunnen haar dan toch niets doen?God is toch sterker dan de duivel..?
Ik zou graag jullie mening willen lezen,bedankt voor het lezen van mijn bericht,
Astrid

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #80 Gepost op: november 19, 2003, 12:44:29 am »

quote:

hallo,

kheb 'n vriendin die helderziend is. en we vragen ons af wat we er mee moeten, ze weet bijvoorbeeld van te voren dta er binnenkort een geliefde gaat overlijden, hoort ze zo'n galmende stem, '13 oktober gaat een geliefde heen, '
ja dat klinkt een beetje typisch, maar t's echt waar, en zij maar bidden enzo, maar hoe meer ze bid, hoe meer ze hoort., ze heeft een heel bijzonder dichte relatie met God, en ik geloof dat iemand die intensief bid, dat daar de satan nie tussen kan komen, maar als deze helderziendheid van GOd is, wat moet zij er mee? waarom wil God dat, ik bedoel, ze heeft dystrofie, als jullie dat wat zegt, het komt er op neer, dat ze dagelijks heel veel pijn heeft en zich nie kan bewegen,
die hele ziekte neemt ze net zo op als Job, daarom heeft ze ook zo'n goede geloofsband, maar hoe kijkt de kerk tegen helderziendheid aan? kan iemand ons helpen, ons door verwijzen met iemand die er verstand van heeft, want die vriendin (knoem haar nu voor het gemak ff Maria) vindt dat niet leuk dat ze steeds al die stemmen hoort enzo,
bv.d Lawrence,
lekker laten blijven... geen zorgen overmaken, immers kun je er heel veel aandacht mee trekken, en het staat nog interessant ook! ;)
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

fruitbat

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #81 Gepost op: november 19, 2003, 07:01:25 pm »

quote:

Gezien mijn vorige antwoord niet werd geapprecieerd, zal ik er maar eens serieus op in gaan. Er wordt hier vaak over de gaven van de geest gesproken, en toen ik zei dat dat inhield, tafels klaarzetten, koffie zetten, afwassen... toen merkte men op dat dat niet viel onder de geestelijke gaven. En omdat jullie het vanzelfsprekend Véél beter weten, zeg ik bij deze: Dit persoon heeft een geestelijke gave, en nu wordt er ineens bevolen of aangenomen dat ze er "AF"moet. "NIKS DAARVAN!"  Dit is een geestelijke gave... dat moet wel, en nu kan ze zonder gelijk als de rijke man te zijn die zich bevindt aan de andere zijde van de kloof als de amre Lazares, wel haar broeders en zusters waarschuwen, omdat ze voor die tijd nog even afscheid kunnen nemen van hun vrienden en familie, en tevens nog even snel een begrafenispolis rondmaken, en het er nog over hebben wat er op de steen moet komen, en in wat voor kist men moet worden begraven. Já toch?
Als ik heel eerlijk ben, vind ik jullie een stel hypokriete mensen, die gellijk een ander moedwillig van zijn of haar gaven wil beroven, omdat ze beter aan jou hadden kunnen gegeven. Stoer toch? Kun je de blits mee maken. Je begint je eigen krant, je overlijdenskrant...voorbode wie stopt met roken.

Weten jullie dat de Here Jezus voor Zijn gaven moest sterven. Slaan jullie dit kind nu ook aan het vloekhout, dan ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig wat er op het bordje komt te staan boven haar hoofd?? :( :( :(
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #82 Gepost op: november 19, 2003, 07:14:56 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 19:01:25 schreef fruitbat:
[...]

: Dit persoon heeft een geestelijke gave,:( :( :(

Helemaal mee eens, het is alleen de vraag uit welke geest. En deze geest schrijf ik maar even met een kleine g.

1 Johannes 4:1  Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #83 Gepost op: november 19, 2003, 08:07:58 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 15:40:04 schreef astrid:
Als zij dan in de bijbel geloofd,met alles respect,en zeker weet dat God haar altijd zal beschermen,dan zouden er 100 demonen tegelijk in mijn huis kunnen zijn,die kunnen haar dan toch niets doen?God is toch sterker dan de duivel..?
Ik zou graag jullie mening willen lezen,bedankt voor het lezen van mijn bericht,
Astrid
God is inderdaad sterker dan de duivel, maar a) de ene christen heeft een groter godsvertrouwen dan de ander en b) als je merkt dat iets je geloof in de weg staat is het beter dat te vermijden. Een situatie als die jij beschreef kan dan een soort evenwichtbalk vormen, of anders gezegd lijken op 'lopen over water'.
Aan de andere kant zijn demonen echt niet alleen in jouw huis aanwezig (als die daar al zijn), dus zij zou zich kunnen afvragen of zij last heeft van die gevoelens sinds zij weet over de geest-ervaringen van je kinderen (dan kan het dus ook inbeelding zijn) of dat zij vaker en op meer lokaties dat soort ervaringen heeft. Verder kan het ook geen kwaad als ze er eens over spreekt met haar pastor/predikant/ouderling of gewoon een medechristen, lijkt mij.
Heb jij haar zelf al gezegd dat het volgens jou zo is dat een christen die in God gelooft toch veilig zou moeten zijn voor demonen?

fruitbat

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #84 Gepost op: november 20, 2003, 12:08:27 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 19:14:56 schreef Wilhelmina:
[...]

Helemaal mee eens, het is alleen de vraag uit welke geest. En deze geest schrijf ik maar even met een kleine g.

1 Johannes 4:1  Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
Wie ben jij om onderscheid te maken. Waarom wordt er überhaupt nu ineens onderscheid gemaakt? Laat haar dan beproeven uit welke geest het is...

Marnix

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #85 Gepost op: november 20, 2003, 01:07:41 pm »
Een geestelijke gave is iets anders dan een geest zelf. Ik denk dat je een gave vaak hebt of niet. De vraag is alleen hoe je met die gave omgaat. Met je mond kun je God eren of Hem vervloeken. Het is niet zo dat een christen alleen God kan eren met zijn mond en een niet-christen Hem alleen vervloeken. Het gaat er om hoe je omgaat met de mogelijkheden die je hebt gekregen. Iemand die bijvoorbeeld geesten kan zien zal dat niet opeens kwijt zijn als hij/zij gaat geloven. Maar je kunt die gave gebruiken om geesten op te roepen, maar ook om geesten te onderscheiden. In het ene geval ga je goed met je gave om, in het andere geval niet. Bekijk het eens van deze invalshoek, misschien verduidelijkt dat een hoop.

astrid

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #86 Gepost op: november 21, 2003, 09:31:43 am »
Ik denk dat mn vriendin een nog grotere bescherming wil,voor haar en haar zoontje:sinds ze moeder is geworden zei ze,was ze veel meer bezorgd,etc.
Dat kan ik me wel voorstellen,toen ik moeder werd had(en heb)ik dat ook.
Het houdt me de hele week al bezig.Ik zou het ontzettend jammer vinden dat onze vriendschap verloren ging..Mijn moeder schrok hier zo van en was net als ik verward en teleurgesteld.Zij kent haar ook.Zij zei.ik nam geen contact meer op,stuurde haar een kerstkaart en wachtte af..En als ze dan niet meer belt,dan weet jij toch wel genoeg?Ik was het er wel mee eens,maar ken mezelf...als ik dat volhou...ondanks dat ik me gekwetst voel,zie ik nog altijd het goede in de mens"vaak zet ik de eerste stap weer...vindt het zo moeilijk!Net alsof ik het niet moeilijk heb met wat ons is overkomen.Ik vraag al tijden niets meer aan mijn kinderen,in dit geval, 1 van mijn zoontjes(de andere neemt gelukkig niets meer waar!)Ook dat vindt ik moeilijk,want ik wil mijn zoontje begrijpen en hem het gevoel geven dat ik er voor hem ben.Mijn vriendin heeft hierover gepraat met een geestelijke,daar kreeg ze de cassettes ook van.Pas toen ze die cassettes had geluisterd "geloofde ze eigenlijk waar we al jaren over gepraat hebben...

astrid

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #87 Gepost op: november 21, 2003, 09:51:19 am »
Weet je wat het ergste is:als je kind geesten ziet,ga je er zelf ook mee aan de slag,om je kind te kunnen begrijpen.Ik heb er veel over gelezen en las o.a ook over nieuwetijdskinderen.Ik hoop inderdaad dan dat het na hun 6-7e levensjaar over gaat.Een nicht van mij ervaarde dat ook met haar kind op die leeftijd.
Vanaf zijn 7e hield het op,inmiddels is hij 16 jaar.Mijn vriendin vertelde dat het van generatie op generatie gaat,dat mensen zich bezig houden met het occulte.
Mijn vader zag zijn vader als geestverschijning,toch is mijn vader een goedgelovig man.Hij is er destijds zo van geschrokken dat hij er sindsdien nooit meer over heeft gesproken,ook omdat het niet bij hem past.Daarna heeft mijn vader nooit meer iets gezien.Daar ben ik dan mooi klaar mee,als hij dat aan mij en ik aan mijn kinderen heb doorgegeven?Soms denk ik dat het een beproeving is,omdat ik zoekende ben en satan dan meer grip op mij heeft?Dus ook op mijn kinderen?Ik weet dat God van mij houdt,ook al ervaar ik dat niet.Misschien blijft dat wel zo,mijn hele leven,dat ik zoekende ben.Ik geloof in God,maar niet rechtstreeks.Ik heb dingen nodig om mijn innerlijke rust te vinden,zoals Reiki en Yoga.En laat mij het dan op deze manier dichter bij God brengen?

astrid

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #88 Gepost op: november 21, 2003, 11:40:38 pm »
Marloes,ik had je nog niet echt antwoord gegeven op jouw vraag:op die manier heb ik dat haar niet gevraagd.Eigenlijk kan ik dat uit alles wat ze vertelde opmaken.Voorlopig laat ik het rusten en neem zelf ook afstand,ondanks dat het pijn doet.

explo43

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #89 Gepost op: november 22, 2003, 07:19:27 am »
Citaat
op 18 Nov 2003 15:40:04 schreef astrid:
.
In de bijbel staat toch Hebt elkander lief gelijk Uzelf?Als zij dan in de bijbel geloofd,met alles respect,en zeker weet dat God haar altijd zal beschermen,dan zouden er 100 demonen tegelijk in mijn huis kunnen zijn,die kunnen haar dan toch niets doen?God is toch sterker dan de duivel..?
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Beste Astrid,

Net als een vlieg in het web van een spin wordt vastgehouden, worden miljoenen mensen vastgehouden door bijgeloof en leugens. Zij zijn bang voor de doden. Zij zijn bang voor de demonen. Zij maken zich zorgen over vervloekingen, voortekens, tovermiddelen en fetisjen. Zij zitten vast aan geloofsovertuigingen en tradities die op de leugens van Satan de Duivel zijn gebaseerd. Gods dienstknechten zijn door geen van deze dingen verstrikt.

Jehovah is veel machtiger dan Satan. Als u Jehovah dient, zal hij u tegen de demonen beschermen (Jakobus 4:7). Bezweringsformules zullen geen uitwerking op u hebben.

Als u door de demonen wordt lastig gevallen, kunt u Jehovah bij name aanroepen en dan zal hij u beschermen (Spreuken 18:10). Maar om Gods bescherming te genieten, moet u zich volledig losmaken van alles wat met spiritisme en demonenaanbidding te maken heeft. De aanbidders van God in het Efeze uit de oudheid hebben dat gedaan. Zij verzamelden al hun boeken over magie en verbrandden ze (Handelingen 19:19, 20). In deze tijd moeten Gods dienstknechten hetzelfde doen. Bevrijd uzelf van tovermiddelen, amuletten, „bescherming biedende” koorden, fetisjen, magische boeken en alle eventuele andere dingen die verband houden met spiritistische praktijken.

Beoefen de ware aanbidding
Als u God wilt behagen, is het niet voldoende de valse aanbidding alleen maar de rug toe te keren en ermee op te houden slechte dingen te doen. U moet de zuivere aanbidding actief beoefenen. De bijbel toont aan wat hiervoor nodig is:

Satan en de demonen hebben mensen op aarde die verkeerde dingen onderwijzen en beoefenen.
Groetjes
« Laatst bewerkt op: november 22, 2003, 07:47:46 am door explo43 »
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

fruitbat

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #90 Gepost op: november 22, 2003, 08:54:51 am »
Efeze 4:7-8 Maar aan elk van ons is genade gegeven naar de mate van gave van Christus.Daarom zegt Hij:Nadat Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij ons krijgsgevangenen gemaakt en heeft ons gaven gegeven.

Psalm 68:19 Gij zijt opgevaren in de hoogte: Gij hebt de krijgsgevangenen weggevoerd(d.i. de gemeente), gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja ook de wederspannigen om bij U te wonen, o Heere God.

Johannes 3:12:13,14 Indien ik ulieden de aardse dingen gezegd heb en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven indien ik u lieden de hemelse zou zeggen? En niemand is opgevaren in de hemel, dan die uit de hemel nedergekomen is, namelijk de zoon des mensen die in de hemel is.En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet den zoon des mensen verhoogt worden.

Wij zijn niet onder de wet van Mozes gesteld, maar in de vrijheid gesteld, maar in de vrijheid om diestbaar te zijn voor God. Omdat wij in de hemel gezet zijn, want de slangen die beten in de woestijn zijn een teken van de wet die ons beet. En de verhoogde slang is het teken van de verhoging van de heere jezus tot Christus.

Dienstbaar stellen houdt hetzelfde in als talenten of gave krijgen. Dus als je kunt spreken tot de gemeente, dan moet je dat doen uit dienstbaarheid van God. En als je een instrument kunt bespelen, dan word je er voor aangesteld, om met dat instrument de Heer te loven en te prijzen. Maar niet om je te manifesteren boven de gemeente uit, maar in dienstbaarheid, als slaven, als gevangenenen van de Heer.

1 Corinthe 12:4 En er is verscheidenheid der gave, doch het is dezelvde Geest.

1 Corinthe 12:28 En God heeft er sommigen in de gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gave der gezondmakingen, behulpsels, de regie, menigerlei talen.

Romeinen 12 3-5 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.

niki

• /
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #91 Gepost op: december 30, 2003, 12:19:55 pm »
ik denk dat ik visioenen heb
visioenen zijn dingen die je ziet en dan een dag later zie je ze in het echt
als ik slaap dan droom ik ,maar niet zomaar
als ik de volgende dag waker word en we gaan bevoorbeeld ergens naar toe
dan zie ik opeens een beeld dat ik aan het dromen was
zo is er een geweest
ik zal ze eens vertellen
ik ging naar de baker en ik stond voor de toogopeens heriner ik me een droom
ik droomde dat ik naar de baker ging en voor de toog stond
dus als ik waker word weet ik wat er gaat gebeuren
ik heb het tegen mijn vriendinen gezegt maar die zeggen dat ik een slag van de molen heb gehad
 8)7
/

cheese

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #92 Gepost op: december 30, 2003, 02:08:18 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 12:19:55 schreef niki:
ik denk dat ik visioenen heb
visioenen zijn dingen die je ziet en dan een dag later zie je ze in het echt
als ik slaap dan droom ik ,maar niet zomaar
als ik de volgende dag waker word en we gaan bevoorbeeld ergens naar toe
dan zie ik opeens een beeld dat ik aan het dromen was
zo is er een geweest
ik zal ze eens vertellen
ik ging naar de baker en ik stond voor de toogopeens heriner ik me een droom
ik droomde dat ik naar de baker ging en voor de toog stond
dus als ik waker word weet ik wat er gaat gebeuren
ik heb het tegen mijn vriendinen gezegt maar die zeggen dat ik een slag van de molen heb gehad
 8)7
is bekend als deja vu, komt veel voor, maar het is nog wat anders om het direkt bij het wakker worden al te weten wat gaat gebeuren, of pas op het moment dat men zich herinnert dat men het gedroomd heeft op het moment dat men in die specifieke situatie is

populistisch wetenschappelijke verklaring:
http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=6028
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 02:21:32 pm door cheese »

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #93 Gepost op: december 31, 2003, 09:55:26 am »

quote:

op 14 Oct 2003 12:16:12 schreef cheese:
[...]
helder zien (of horen?) op zich is geen probleem,
het wordt een probleem als de helderziende (horende) zelf niet kan onderscheiden of de bron van deze helderziendheid (horendheid) juist is of niet, want dan blijkt dat dat zien (horen) toch niet zo helder is,
maar een kriterium kan zijn als dit vermogen ervoor zorgt dat de liefde in de wereld vermeerdert, dan is er niets mis mee en dat is dan tevens ook de bedoeling van zo'n gave

Denk je hierbij aan I Cor. 13?
Ik heb me wel eens afgevraagd welke liefde hier bedoeld wordt. De intermenselijke liefde, of de liefde van God tot zondaren die uitkomt in zijn ontferming? Ik heb er geen sluitend antwoord op, want een diepgaand onderzoek heb ik er (nog) niet naar gedaan. Maar er viel mij eens iets op.

Paulus schrijft in I Cor. 13:
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2  En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3  En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

Een keer las ik Johannes 5, en ik kwam aan bij vers 42. Daar staat:
Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.

Ik heb een beetje het gevoel dat het zowel het één als het ander is in I Cor. 13.
- In de eerste plaats de liefde van Gods verkiezing van zondaren.
- Daar uit volgend de liefde tot elkaar binnen de gemeente.
Maar die eerste soort liefde gaat voorop. Daaruit volgend kan het niet anders, dat broeders van het zelfde huis - de gemeente dus - elkaar liefhebben en elkaar in liefde bejegenen.
Dat ik die tweede soort liefde ook noem, is omdat de intermenselijke verhoudingen binnen de gemeente van Corinthe niet zo best waren, zoals blijkt in de genoemde brief. En daar schrijft Paulus ook over.
Maar nogmaals: het is maar een (eerste) probeersel van mij. Wie er meer over weet mag het zeggen.

cheese

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #94 Gepost op: december 31, 2003, 10:14:58 am »

quote:

op 31 Dec 2003 09:55:26 schreef Remco II:
Daaruit volgend kan het niet anders, dat broeders van het zelfde huis - de gemeente dus - elkaar liefhebben en elkaar in liefde bejegenen.
Dat ik die tweede soort liefde ook noem, is omdat de intermenselijke verhoudingen binnen de gemeente van Corinthe niet zo best waren, zoals blijkt in de genoemde brief. En daar schrijft Paulus ook over.
Maar nogmaals: het is maar een (eerste) probeersel van mij. Wie er meer over weet mag het zeggen.

als je alleen liefde betracht naar je mede gemeenteleden, dan is dat nog maar beperkt, het moet zich natuurlijk uitbreiden naar de hele mensheid,
maar aangezien liefde een vermogen is, wat we niet kant en klaar hebben, maar dat we aktief moeten ontwikkelen, is het wel logisch dat het stapsgewijs ontwikkeld wordt,
bijv. zelfs de grootste egoist heeft in ieder geval eigenliefde, dat kan de basis zijn van liefde naar een iemand anders, man of vrouw (huwelijk), dan naar kinderen, familie, kennissenkring, buren, interessegenoten, plaatsgenoten, gemeenteleden, landgenoten, ras, continent, aarde,..(natuurlijk is de volgorde niet maatgevend)wat in het klein geleerd word.......kan heel groot worden en dan wordt begrijpelijk wat Christus zei:
wat u een dezer kleinsten mijner broeders wel of niet heeft aangedaan, heeft u Mij aangedaan en werpt dan gelijk licht op onderstaande:

http://217.115.197.218:50012/showtopic.asp?tID=1850
« Laatst bewerkt op: december 31, 2003, 11:55:40 am door cheese »

specialangel

• wedergeboren & ondergedomp
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #95 Gepost op: september 01, 2011, 01:48:49 am »
de gaven van de heilige geest worden m.i.  tegenwoordig zelden toegepast in de gkv of andere traditionele kerken. vaak omdat mensen nu bang zijn voor geestes gaven , uitingen van de Heilige geest. zoals tongentaal en profetie beelden dromen etc. daar is (zelfs nu in 2011) nog veel onkunde over. helaas. profetie kan voor sommigen lijken op "occult of occulte gaven of duivels of demonisch"  maar is dat geenszins. de gaven van de Geest worden aan een ieder gegeven die Hem daarom bidt en er ernstig serieus naar verlangt en zijn en haar leven ten dienste van God en zijn naaste wil geven. Alles wat God zegt door de Heilige Geest is ter opbouw vermaning correctie genezing bemoediging van een mensen leven. alles uit Liefde voor de mensen. de bron is christus, de drieenige GOD, VADER ZOON EN HEILIGE GEEST. het doel is altijd de mens in  de liefdevolle genezende bevrijdende  relatie met God brengen. onbekendheid met de Heilige Geest kan in beginsel angst  zijn maar later zegen in overvloed. zelf spreek en zing ik ook in tongen, dag en nacht, overal, en profeteer ik ook. en alles ter opbouw ter bemoediging. alles moet ook toetsbaar zijn aan het woord van God. en profetieen worden bevestigd door anderen. God is onze bevrijder onze heelmeester onze hemelse Papa die voor zijn kinderen zorgt.   mocht je meer willen weten of doorpraten mail me dan eens. of lees er eens boeken over in de evangelische boekwinkel. of lees meer op internet over de gaven van de geest. ps ik vind de meeste reacties erg negatief en angstig. erg jammer.

specialangel

• wedergeboren & ondergedomp
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #96 Gepost op: september 01, 2011, 01:53:12 am »
angst en verdeeldheid en ongefundeerde loze kritiek en veroordeling zijn niet van God.