Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

(1/4) > >>

brechteld:

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen…)

Hendrik-NG:
Tja... Dan zouden er dus geen "ietsisten" moeten voorkomen in Nederland. Of Nederland zou al eeuwenlang het Ietsisme moeten zijn aangedaan...

Ik denk dat de werkelijkheid dynamischer is dan je hier oppert... Ook kerkelijk Nederland is geen "statisch blok". De veranderingen op het kerkelijk erf zijn enorm...!!

Harmoniezoeker:
Niet uitsluitend!
Er gaan missionarissen en evangelisten rond over de gehele wereld.
Iedereen krijgt een kans in het leven om verder te groeien - mensen nemen echter zelden de kans, bijv.:

Ik probeer mensen nu te overtuigen van de komst van de nieuwe Messias, Reverend Sun Myung Moon,  maar het is heel moei;ijk!

gaitema:
quote:brechteld schreef op 26 januari 2012 om 20:17:

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen…)
--- Einde van citaat ---
Dat is niet het geval meer. In onze kerk zijn de meeste jonge mensen van de kerk los geraakt of evangelisch geworden. In China is in de afgelopen 25 jaar door evangelisatie ongeveer 8 procent van haar inwoners christelijk geworden.De meesten kerken in huisgemeentes, waarvan een aantal ook gereformeerd gezind zijn. De huisgemeentes waren doorgaans een soort van evangelisch, maar is onder invloed van westerse christenen veelkleurig geworden.

elle:
Modbreak:Bericht verwijderd. Graag ontopic blijven.
Dat er ge-evangeliseerd wordt is duidelijk. Dat er mensen zich bekeren is ook duidelijk. Harmoniezoeker is er zelf een voorbeeld van. Bumblebee op dit forum ook (twee keer zelfs). Voorheen hadden we zwever, diak2 en weg2. Vrolijke is 'de andere kant op' bekeerd, als ik het goed heb onthouden.
Ook in mijn vrienden/kennissenkring ken ik mensen die zich hebben bekeerd; zowel tot ongelovige als tot moslim of christendom. Dat geloof een gevolg is van 'waar je wieg gestaan heeft' is nogal kort door de bocht.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie