Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Het enige wáre geloof...???

<< < (3/9) > >>

itsmetoo:
quote:AlbertS schreef op 01 april 2012 om 14:48:
Een hedendaagse "Kretens" zei eens: "Eenieders persóónlijk geloof is het énige ware geloof"
M.i. is deze uitspraak (óók; zie Tit.1:12-13) waar.
,
Eenieders persoonlijke uitleg van de bijbel is dé enige ware uitleg, toch...???
--- Einde van citaat ---

Mijn mening is dat JHWH het Woord aan ons heeft toebedeeld met 1 boodschap, die we maar niet een beetje naar harte lust kunnen interpreteren. Vaak komen stellingen ook in andere Schriftgedeelten terug en bewijzen zichzelf daarmee. Mijns inziens hebben "de kerken" al teveel zaken geestelijk gemaakt, die geheel niet geestelijk zijn bedoeld. Waar zaken niet letterlijk gebeurd zijn geeft de Schrift dat zelf aan. Anders zouden de gelijkenissen van Jezus Christus immers wel als waar gebeurde verhalen zijn verteld, zoals de verloren zoon, om het spannender te maken. Maar nee, waar zaken als voorbeeld zijn verteld geeft de Schrift dat aan, waar dromen waren geeft de Schrift dat aan, evenzo wanneer de boodschap middels visioenen is gekomen.

Wanneer de Schrift letterlijk wordt gelezen, dan worden heel veel zaken (voor mij) ineens veel duidelijker. Als het Woord schrijft over Israël, dan bedoelt GOD ook Israël en niet de moderne kerk, is bijvoorbeeld zo'n berucht voorbeeld over vergeestelijking.

Als christenen de Schrift weer letterlijk zouden nemen en minder uit de context halen, dan zouden we daarmee gelijk het ware geloof hebben, namelijk christendom volgens de Schrift en geen dominantie of wat dan ook! Dan zouden we de Schrift ook niet allemaal op ene persoonlijke manier hoeven uitleggen.

wimnusselder:
Hoi you too,quote:itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 21:22:
Mijn mening is dat JHWH het Woord aan ons heeft toebedeeld met 1 boodschap, die we maar niet een beetje naar harte lust kunnen interpreteren.
--- Einde van citaat ---

Wat is die ene boodschap naar jouw mening?
(Er van uit gaande dat die ene boodschap naar jouw mening geen honderden pagina's beslaat:) waarom omvat de Bijbel dan honderden pagina's?

Met v&Vriendengroet,

Wim

itsmetoo:
@ wimnusselder,

Wanneer iedere christen zich aan het woord zou houden, dan volgen we allen dezelfde boodschap, ook al bestond deze uit 50.000 blz. Uiteraard bestaat de boodschap uit vele onderwerpen, het is niet samen te vatten als 1 activiteit.
Als ik het teruglees had ik beter kunnen schrijven 1 en dezelfde boodschap !
Christenen zouden zich puur op het Woord van GOD moeten richten en niet op aangeleerde doctrines door de kerkgenootschappen opengesteld.

Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 23:53:
@ wimnusselder,

Wanneer iedere christen zich aan het woord zou houden, dan volgen we allen dezelfde boodschap, ook al bestond deze uit 50.000 blz. Uiteraard bestaat de boodschap uit vele onderwerpen, het is niet samen te vatten als 1 activiteit.
Als ik het teruglees had ik beter kunnen schrijven 1 en dezelfde boodschap !
Christenen zouden zich puur op het Woord van GOD moeten richten en niet op aangeleerde doctrines door de kerkgenootschappen opengesteld.
--- Einde van citaat ---
Wim vroeg je echter wat anders
Nu nog een antwoord op zijn vraag aan je zou ik zeggen

gaitema:
Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.
Behandel een ander gelijk aan hoe je zelf behandeld wilt worden. Dit is het hart van de wetten en de profeten. Aldus Jezus. Dit laatste typte ik net op hyves

Ik ben het trouwens wel aardig eens met itsmetoo. Mijn oren klapperen soms van wat de mensen wel niet kunnen vergeestelijken allemaal. Zelfs zaken die in de bijbel staan als "als je vijand honger heeft, geef hem te eten en als hij dorst hefet, geef hem te drinken." Daarvan wordt dan door sommigen van gemaakt dat het enkel om geestelijk voedsel en drank gaat, enkel de evangelieverkondiging.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie