Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Het enige wáre geloof...???
gaitema:
quote:vrolijke schreef op 04 april 2012 om 17:59:
[...]
Dat doe ik al 60 jaar.
--- Einde van citaat ---
en, ben je er wijzer van geworden? Is er hoop voor me?
vrolijke:
quote:gaitema schreef op 04 april 2012 om 23:51:
[...]
en, ben je er wijzer van geworden?
--- Einde van citaat ---
Ja.quote:gaitema schreef op 04 april 2012 om 23:51: Is er hoop voor me?
--- Einde van citaat ---
Ik denk het niet.
Maar dat moet ieder voor zichzelf weten.
gaitema:
Je bent niet wies
wimnusselder:
Hoi gait,
Geloven is vertrouwen en vertrouwen is een ervaring.
Die geloofservaring is niet altijd even sterk.
Als je die wisselende ervaring niet verstopt achter het je vastklampen aan geschreven teksten, hoort twijfel er gewoon bij.
Ach, ware twijfel (eerlijk zijn over wat je ervaart) is ook nooit weg, toch?
Voor wie persoonlijk geneigd is tot twijfel (zoals ook ik over veel dingen), kan twijfel (de ervaring dat je dingen van meerdere kanten kunt bekijken, o.a. als bedoeld dan wel toevallig) zelfs maatstaf voor waarheid zijn.
Als mensen al te stellig zijn in hun geloofsuitspraken, begin ik te twijfelen aan de waarheid ervan...
Met v&Vriendengroet,
Wim
gaitema:
Ik kan me dat levendig voorstellen. Al te stellig ergens in staan, kan ook gepaard gaan met kille benaderingen. Wanneer je gevoel erin mee gaat spelen, dan is het denk ik ook beter te begrijpen waar de apostelen bijvoorbeeld over schrijven. Er wordt dan geschreven over een bepaalde situatie. Terwijl in een andere situatie er weer andere woorden aan gegeven moet worden.
Een preek bij ons werd daarin weergegeven dat wanneer de apostelen bijvoorbeeld zagen dat iemand te veel op het gevoel gaat spelen, te veel op geloof, dat er ook iets bestaat als richtlijnen, de wetten waarbinnen je moet handelen. Echter wanneer dan puur wettisch met de dingen wordt omgegaan, dan zeggen ze weer dat het uiteindelijk alleen maar gaat om je geloof en vertrouwen op God. Het moet in balans zijn.
Ik geloof in het beeld van dat je hart min of meer stuurt binnen Gods ordening met de vanzelfsprekende regels van die ordening. De Liefde die automatisch binnen de grenzen van de tien geboden aan het werk is. Toch kan je gevoel je ook misleiden, dus is het goed om richtlijnen op papier te hebben.
Twijfel blijft dan inderdaad een rol spelen, want hoe pas je dat allemaal in je persoonlijke situaties toe?
Je gevoel en je verstand. Het kan soms elkaar in de weg liggen. Dan wil je gevoel ergens naar toe, waarvan je verstand zegt dat het niet wijs is. Of je verstand lijkt je ergens heen te wijzen, waarvan je gevoel zich er niet wel bij voelt. Het kunnen dingen zien die overwonnen moet worden. Angst ergens voor. Het kan een waarschuwingssignaal zijn, wat je beweegd om eens goed op te letten met wat je doet. In omgang met dingen die je moet doen, of omgang met mensen. Het kan van alles zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie