Hoi FoDo,
De grootste kwesties zijn keuzes die je hele verdere leven bepalen.
Ik noemde als voorbeelden de keuze voor een loopbaan of een levenspartner.
De keuze voor een religie en een denominatie daarbinnen zou je daar ook bij kunnen noemen, maar daarbij is het al makkelijker om later te switchen.
Ook keuzes om een bepaald project te starten (bijv.
www.quakerfaithandfellowship.org in mijn geval) of om een bepaalde functie met daarbij behorende verantwoordelijkheid te accepteren in een organisatie waarvan je lid bent (bijv. ouderling in je kerk) zijn al keuzes die weliswaar vaker voorkomen in je leven, maar toch te ongelijksoortig en te weinig frequent om daar dagelijkse groei in je geloof aan af te kunnen meten.
De dagelijkse keuzes die je zou kunnen turven hebben allemaal een zekere relatie met liefde (medemenselijkheid) en waarheid (staan voor eerder gemaakte keuzes).
Een niet-Christen die dezelfde medemenselijkheid toont en op bepaalde punten (bijv. huwelijkstrouw) dezelfde keuzes maakt en daaraan vasthoudt is even gelovig als een Christen die dat doet.
Jezus maakte zo'n vergelijking in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.
Ik zou niet weten waarom dat mank gaat.
M.i. kiezen mensen in vrijwel alle religies in wezen voor dezelfde God, al doen ze dat in andere woorden en spreken ze in verschillende geloofsgemeenschappen andere 'indicatoren' af om die keuze naar elkaar toe te bevestigen: initiatierituelen, geloofsbelijdenissen, offers/contributies, trouw deelnemen aan bepaalde gezamenlijke activiteiten etc..
Als maatstaf voor geloof zijn die 'indicatoren' hooguit bruikbaar in relatieve zin: in de vergelijking met anderen die dezelfde geloofskeuze hebben gemaakt en afgemeten
willen worden aan dezelfde indicatoren.
De ene set indicatoren is niet per sé beter dan de andere; de keuze daarvoor heeft meer te maken met 'er bij willen horen' en sociale controle/dwang in de sociale context waarin ze zich toevallig bevinden dan met geloof.
Om een voorbeeld te noemen: een Protestant is niet slechter dan een Katholiek wegens het nooit ter biecht gaan.
Regelmatig biechten (je onderwerpen aan het oordeel van de kerkelijke hierarchie over je geloofsijver) is gewoon geen 'indicator' voor geloof onder Protestanten.
Ook onder Katholieken is biechten op zich geen dagelijks fenomeen (en de meesten doen het geloof ik helemaal niet meer...).
Het is wel een interessant alternatief voor turven om met je biechtvader door te nemen hoe bepaalde dagelijkse keuzes de afgelopen periode hebben uitgepakt...
Met v&Vriendelijke groet,
Wim