Auteur Topic: Geen hulpverlening nodig?  (gelezen 27405 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Geen hulpverlening nodig?
« Reactie #200 Gepost op: mei 18, 2012, 08:15:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 mei 2012 om 19:49:
[...]

Dit doet me denken aan het doorn in het vlees waar de duivel Paulus mee lastig viel, maar dat door God niet genezen werd om hem nederig te houden. Volgens sommigen hier betreft het zonden, maar volgens een dominee van ons betreft het een lichamelijke aandoening. Ik ben geneigd in het laatste me ete gaan, omdat ik me niet kan voorstellen dat God je laat zondigen.

Inderdaad mee eens !
Het geeft aan dat de HEER ook niet alle lichamelijke kwalen van Paulus genas, ook al werkte Paulus voor de HEER. In dat opzicht zal de HEER niemand voortrekken. De Schrift is altijd heel duidelijk als iets geestelijk wordt bedoeld en hier staat gewoon letterlijk dat Paulus last had van een doorn in het vlees.

Duidelijker kan Paulus hier niet zijn.
-1. Het is niet de HEER die hem de doorn geeft, het is de engel van satan.
-2. De HEER help hem er niet vanaf omdat het Paulus nederig houdt.

Een doorn in het vlees
7 En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan,  om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen.
8 Hierover heb ik de Heere driemaal gesmeekt dat hij van mij weg zou gaan.
9 Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.
10 Daarom heb ik een behagen in zwakheden: in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: mei 18, 2012, 08:33:56 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 mei 2012 om 20:04:
[...]

Nee, de HEER geneest niet altijd !
Mijn vrouw heeft last van de ziekte van Meniere bijvoorbeeld. Daardoor wordt zij misselijk en echt ziek door (hard) geluid. We hebben hier lang voor gebeden, maar ze wordt (nog) niet genezen door de HEER. Er is al in veel gemeenten ook massaal voor gebeden, maar zonder resultaat. Hierdoor kan zij zelfs niet naar een kerkdienst, omdat ze de zang niet aan haar oren kan verdragen.

Voor ze mij kende was ze een fotomodel en feestbeest net als ik trouwens, ze was foto model en behoorlijk verwaand. Ik was uitsmijter in mijn studententijd waar ze vaak uitging. Door haar hebben we samen hebben we de HEER gevonden.

Uiteindelijk heeft ze het "antwoord" ontvangen van de HEER dat Hij haar niet geneest omdat ze door deze kwaal rustiger en bescheidener, minder verwaand is geworden. Op deze manier wordt ze geholpen om niet meer op de verkeerde plaatsen te willen komen, waar dames als zij graag geziene gasten zijn. Het houdt ons beiden uit die wereld en "dwingt" ons tot een "saai" christelijk leventje.
Ach kijk. Dat bedoel ik met het doorn in het vlees waar Paulus last van had, maar wat God bij hem liet om hem bescheiden te houden!
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2012, 10:21:24 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: mei 18, 2012, 08:39:52 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 mei 2012 om 20:15:
[...]

Inderdaad mee eens !
Het geeft aan dat de HEER ook niet alle lichamelijke kwalen van Paulus genas, ook al werkte Paulus voor de HEER. In dat opzicht zal de HEER niemand voortrekken. De Schrift is altijd heel duidelijk als iets geestelijk wordt bedoeld en hier staat gewoon letterlijk dat Paulus last had van een doorn in het vlees.

Een doorn in het vlees
7 En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan,  om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen.
9 Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.
10 Daarom heb ik een behagen in zwakheden: in smadelijke behandelingen, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil. Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig.

Dat zeg ik :)
Het kan inderdaad heel letterlijk een doorn zijn. Er in gekapseld en stekend.
Hoe dan ook, een schitterend voorbeeld van je vrouw!
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2012, 10:20:57 am door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: mei 19, 2012, 09:42:29 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 mei 2012 om 13:56:

Ik maak een verschil tussen natuurlijke producten, als fruit, groente en door mensen gemaakte chemische pillen. Zelf eet ik als health-freak en fitness "verslaafde" ook hee veel fruit en groenten. Drink alleen water, thee en heel soms grond thee aangelengd met bronwater. Dat zijn producten door de HEER geschapen ten bate van ons. Ik sport ook veel omdat de HEER ons heeft geschapen in een lichaam dat gemaakt is om te bewegen en gaat "roesten" als we niet meer (voldoende) bewegen.
Ik zou mij vreemd en bezwaard voelen als ik zou roken, alcohol drinken, ongezond eten en niet bewegen e.d. bij ziekte me tot de HEER zou wenden.
Ook kruiden met een bepaalde werking door GOD geschapen is geen probleem. Het gaat mij om de kunstmatig gefabriceerde pillen e.d. Zaken die GOD niet Zelf zo geschapen heeft.
Je maakt van allerlei zaken gebruik die God niet geschapen heeft immers?
Of ga je nu beweren dat God "internet in de schepping heeft gelegd" en paracetamol, chemo etc niet?
Los daarvan zijn de meeste fruitsoorten door de mens verknald door allerlei zelfbedachte vormen van kruizen etc.

quote:

Maar in deze zou ik nog eerder naar een boeddhistische kruiden-arts gaan die natuurproducten gebruikt die de HEER geschapen heeft, dan naar een gewone arts die chemische middelen voorschrijft die alleen aan symptoom bestrijding doen en niet eens de oorzaak wegnemen.
Ja logisch, zeker doen als christen eerder daarheen gaan. Niets mis mee.

quote:

Ik denk namelijk dat satan niet de HEER Zijn zaken kan misbruiken. Andersom maakt de HEER wel gebruik van de satan (zonder dat deze het door heeft) om zijn doel te bereiken.
Pling: lees Job.

Los van bovenstaande zeg maak je terloops ook een opmerking over dominees die volgens jou door de mens zijn "uitgevonden". Mogelijk dat je dat in een andere draad kunt toelichten?
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2012, 10:28:31 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: mei 19, 2012, 09:47:32 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 mei 2012 om 20:15:
[...]

Inderdaad mee eens !

Een doorn in het vlees
Nou, wat Paulus schrijft, met name het "engel van Satan" zou nog wel eens heel goed op juist iets niet lichamelijks kunnen wijzen.
Paulus schrijft namelijk ook nadrukkelijk dat hij gebeden heeft of deze engel van hem wég wil gaan.
Mocht het enkel lichamelijk zijn dan lijkt mij dat Paulus andere woorden had gekozen in de zin van weggenomen oid.
Leggen we de link naar vers 11 ("ik heb me aangesteld als een dwaas") dan zou het zeer goed kunnen dat Paulus een gedragsstoornis oid heeft gehad.
Let wel: zou kunnen.
Er is geen enkele sluitende uitleg over deze tekst volgens mij.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: mei 20, 2012, 12:21:00 am »
Citaat
Riemer Lap schreef op 19 mei 2012 om 21:42:
[...]

quote:

Je maakt van allerlei zaken gebruik die God niet geschapen heeft immers?
Of ga je nu beweren dat God "internet in de schepping heeft gelegd" en paracetamol, chemo etc niet?
Los daarvan zijn de meeste fruitsoorten door de mens verknald door allerlei zelfbedachte vormen van kruizen etc.

Je vergelijking slaat nergens op, sorry.

quote:

Ja logisch, zeker doen als christen eerder daarheen gaan. Niets mis mee.

Ik bedoel ermee, wat zou er slechter zijn aan gebruik van natuurproducten van een Boeddhist dan aan gebruik van chemische pillen van een seculier farmaceutische industrie? Of koop ij ook je brood niet bij een supermarkt waar een islamiet achter de kassa zit?

quote:

Los van bovenstaande zeg maak je terloops ook een opmerking over dominees die volgens jou door de mens zijn "uitgevonden". Mogelijk dat je dat in een andere draad kunt toelichten?
In de Schrift staat nergens iets over dominees of pastoren, of over studie theologie waarin men leert de Schrift niet letterlijk te nemen, waardoor er zelfs theologen gelovig aan deze studie beginnen om het ongelovig te beëindigen. Verder valt daar weinig over te melden. De Schrift spreekt niet over kinderdoop, Jezus meldde nergens dat men voor het bijwonen van het avondmaal een soort van belijdenis moet doen, ook over een belijdenis wordt nergens gesproken. Dat zijn inderdaad allemaal menselijke toevoegingen die niet gebaseerd zijn op de Schrift. Misschien niet perse verkeerd? Maar niet geheel volgen de Schrift.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: mei 20, 2012, 12:31:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 mei 2012 om 21:47:
[...]
Nou, wat Paulus schrijft, met name het "engel van Satan" zou nog wel eens heel goed op juist iets niet lichamelijks kunnen wijzen.
Paulus schrijft namelijk ook nadrukkelijk dat hij gebeden heeft of deze engel van hem wég wil gaan.
Mocht het enkel lichamelijk zijn dan lijkt mij dat Paulus andere woorden had gekozen in de zin van weggenomen oid.
Leggen we de link naar vers 11 ("ik heb me aangesteld als een dwaas") dan zou het zeer goed kunnen dat Paulus een gedragsstoornis oid heeft gehad.
Let wel: zou kunnen.
Er is geen enkele sluitende uitleg over deze tekst volgens mij.

ja hier komt het weer neer op het feit dat ik de Schrift letterlijk neem en jij meer geestelijk. Dat is je vrije keuze. In mijn visie had Paulus niet over een doorn gesproken in het vlees als hij het geestelijk bedoelde. Juist omdat de term vlees in de Schrift wordt gebruikt om het fysieke en lichamelijke te duiden. Komt op mij over dat de HEER hier laat schrijven zwart terwijl Hij wit bedoeld. Daarin geloof ik dus echt niet. Hier geeft Paulus mijns inziens dus aan dat deze doorn (en dus elke ellende) van de satan komt en niet van de HEER. De HEER wil Paulus er alleen niet vanaf helpen om hem nederig te houden. Mar ook zal een hinkende of strompelende Paulus zo nooit als groots man worden aangezien.

Even een lompe vergelijking om het te verduidelijken !
Maar de hele bijbel door kunnen zaken geestelijk of letterlijk worden genomen.
Geef een kind van groep 8 die net goed kan lezen het hoofdstuk van Ezechiel 37 en het zal uitleggen dat het gaat over heel Israël waar dode beenderen tot leven worden gewekt door JHWH en door de Heilige Geest alsnog de Messias zullen accepteren.

Geef het zelfde vers aan bijbel geleerden en theologen en ze zullen zeggen dat het geestelijk is, dat de kerk nieuw leven in wordt geblazen door JHWH.

Wat betreft je eventuele gedrag stoornis van Paulus ..... ik denk dat hier een beetje veel beroeps enthousiasme tot uiting komt, Riemer. In die tijd deden ze daar nog helemaal niet aan, dat is een luxe aandoening. In die tijd tot 200 jaar terug, had je of gezonde mensen of "gekke" mensen.

ADHD waren toen gewoon druktemakers, border-liners waren agressievelingen, voor depressie had men geen tijd enz. Ik houd het er dus weer op wat er letterlijk staat. Maar uiteraard staat het jou vrij om het geestelijk te interpreteren.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 02:37:49 am door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: mei 20, 2012, 12:39:10 am »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 00:21:
Citaat
Riemer Lap schreef op 19 mei 2012 om 21:42:
[...]

[...]

Je vergelijking slaat nergens op, sorry.
Nee, natuurlijk niet: ik raak de kern van je verhaal. Het is nogal tegenstrijdig namelijk.

quote:

[...]

Ik bedoel ermee, wat zou er slechter zijn aan gebruik van natuurproducten van een Boeddhist dan aan gebruik van chemische pillen van een seculier farmaceutische industrie? Of koop ij ook je brood niet bij een supermarkt waar een islamiet achter de kassa zit?
Ik koop mijn brood van de man die het kan maken. Brood is echter wat anders dan een kruidenmengsel wat een Boedhistisch geneesheer klaarmaakt. Mijn brood is namelijk geen vreemde zegen over uitgesproken.
Snap je?

quote:

[...]

In de Schrift staat nergens iets over dominees of pastoren, of over studie theologie waarin men leert de Schrift niet letterlijk te nemen, waardoor er zelfs theologen gelovig aan deze studie beginnen om het ongelovig te beëindigen. Verder valt daar weinig over te melden. De Schrift spreekt niet over kinderdoop, Jezus meldde nergens dat men voor het bijwonen van het avondmaal een soort van belijdenis moet doen, ook over een belijdenis wordt nergens gesproken. Dat zijn inderdaad allemaal menselijke toevoegingen die niet gebaseerd zijn op de Schrift. Misschien niet perse verkeerd? Maar niet geheel volgen de Schrift.
De Schrift spreekt over heel veel dingen niet, ook niet over auto's met 6 versnellingen en internet.
Jij beweert steeds dat je alleen datgene wilt gebruiken wat God geschapen heeft. Ik lees nergens de schepping van internet, auto's en trein.
Je bent dus óf dubbel in je mening óf niet helder.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: mei 20, 2012, 12:53:05 am »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 00:31:
[...]

ja hier komt het weer neer op het feit dat ik de Schrift letterlijk neem
A; eerder bewees je zelf dat je dat niet deed. Of jij moet je onchristelijke buren uitmoorden en hun kinderen op de rots doodgooien ( Psalm 137:9).

quote:

In mijn visie had Paulus niet over een doorn gesproken in het vlees als hij het geestelijk bedoelde. Juist omdat de term vlees in de Schrift wordt gebruikt om het fysieke en lichamelijke te duiden. Komt op mij over dat de HEER hier laat schrijven zwart terwijl Hij wit bedoeld. Daarin geloof ik dus echt niet. Hier geeft Paulus mijns inziens dus aan dat deze doorn (en dus elke ellende) van de satan komt en niet van de HEER. De HEER wil Paulus er alleen niet vanaf helpen om hem nederig te houden. Mar ook zal een hinkende of strompelende Paulus zo nooit als groots man worden aangezien.
Paulus noemt heel bewust de persoon van de engel van Satan. Daar ga jij aan voorbij!

quote:

Geef een kind van groep 8 die net goed kan lezen het hoofdstuk van Ezechiel 37 en het zal uitleggen dat het gaat over heel Israël waar dode beenderen tot leven worden gewekt door JHWH en door de Heilige Geest alsnog de Messias zullen accepteren.

Geef het zelfde vers aan bijbel geleerden en theologen en ze zullen zeggen dat het geestelijk is, dat de kerk nieuw leven in wordt geblazen door JHWH.
Nee: je kunt een tekst in het OT wetenschappelijk lezen (dus: binnen het niet weten van de komst van Christus) of profetisch (dan weet je wel van de komst van Christus).

quote:

Wat betreft je eventuele gedrag stoornis van Paulus ..... ik denk dat hier een beetje veel beroeps enthousiasme tot uiting komt, Riemer. In die tijd deden ze daar nog helemaal niet aan, dat is een luxe aandoening. In die tijd tot 200 jaar terug, had je of gezonde mensen of "gekke" mensen.
Dan was Paulus dus gewoon "gek" in jou optiek.

quote:

HDHD waren toen gewoon druktemakers, border-liners waren agressievelingen, voor depressie had men geen tijd enz. Ik houd het er dus weer op wat er letterlijk staat. Maar uiteraard staat het jou vrij om het geestelijk te interpreteren.
Nee. Ik lees het even letterlijk als toen David gek deed. JIJ bent de persoon die letterlijk wenst te lezen immers? Paulus zegt gewoon LETTERLIJK dat hij gek was, hij schrijft: " Ik heb me aangesteld als een dwaas..."

Maar hij schrijft ook: "8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden," wat prima kan wijzen op een meervoudige persoonlijkheidsstoornis bij Paulus. Pauls schrijft immers LETTERLIJK dat hij een PERSOON ervaart genaamd ENGEL?

Zie je wat letterlijk lezen tot gevolg heeft voor de arme apostel?
Het heeft niets met "beroepsdeformatie" te maken maar ik toon eenvoudig aan op basis van de Schrift zoals jij hem leest dat Paulus niet helemaal 100 punten was.
Niets meer, niets minder.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: mei 20, 2012, 01:06:33 am »

quote:

HDHD waren toen gewoon druktemakers, border-liners waren agressievelingen, voor depressie had men geen tijd enz. Ik houd het er dus weer op wat er letterlijk staat. Maar uiteraard staat het jou vrij om het geestelijk te interpreteren.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat welke term men er ook voor gebruikt, dat je bepaalde gedragingen als christen wel als belemmerende zonden kan zien van het vlees. Als iemand die we nu autist zouden noemen toen zich zo gedroeg, dan was hij een explosief mannetje en moest hij dus door geloof in Jezus aan zelfbeheersing gaan werken. Dit probleem zag je in onze familie sterk. Mijn opa is er helemaal in vast gelopen, omdat er toen nog geen hulp voor handen was voor hem. Behalve dan van de dominee en enkele familie en kennissen.
Nu zou je dat als kenmerken benoemd krijgen waar aan gewerkt moet worden. Waar we trouwens (is mijn ervaring) prima in je geloof in Jezus sterke Hulp krijgt. Waarbij weer gezegd moet worden, dat hulpverleners dan door praktijkervaringen je wel kunnen helpen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: mei 20, 2012, 01:06:47 am »
En zo zijn we de klok weer rond :)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: mei 20, 2012, 02:05:21 am »
Beetje offtopic...

Wat is HDHD of vergissen jullie je en bedoelen jullie toch ADHD (met de A van Attention)?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: mei 20, 2012, 02:37:09 am »

quote:

Trajecto schreef op 20 mei 2012 om 02:05:
Beetje offtopic...

Wat is HDHD of vergissen jullie je en bedoelen jullie toch ADHD (met de A van Attention)?
Ongetwijfeld zul je gelijk hebben, ik zal het wijzigen, dank voor de tip !

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: mei 20, 2012, 03:11:17 pm »

quote:

ADHD waren toen gewoon druktemakers, border-liners waren agressievelingen, voor depressie had men geen tijd enz. Ik houd het er dus weer op wat er letterlijk staat. Maar uiteraard staat het jou vrij om het geestelijk te interpreteren.
voor depressie had men geen tijd? Misschien moet je de psalmen eens goed bestuderen..... en het boek Job.........
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 03:16:10 pm door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: mei 20, 2012, 03:35:40 pm »

quote:

Peter68 schreef op 20 mei 2012 om 15:11:
[...]
voor depressie had men geen tijd? Misschien moet je de psalmen eens goed bestuderen..... en het boek Job.........
Precies wat ik bedoel de koningen en hoog geplaatsten die niet echt hoefden te werken voor hun brood nodige brood op de plank. De gewone man en vrouw hadden voor zulke overdenkingen helemaal geen tijd.

Als kinderen vroeger te druk waren dan kregen ze een flink pak slaag ipv therapie.
Maar het kan ook zo maar komen in deze tijd van alle rotzooi die de voedingsindustrie tegenwoordig in onze producten uit de supermarkt gooit. De rotzooi waarmee ons vee in turbo snelheid wordt vetgemest enz. Maar das weer een andere discussie.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: mei 20, 2012, 03:52:08 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 15:35:
[...]

Precies wat ik bedoel de koningen en hoog geplaatsten die niet echt hoefden te werken voor hun brood nodige brood op de plank. De gewone man en vrouw hadden voor zulke overdenkingen helemaal geen tijd.

Als kinderen vroeger te druk waren dan kregen ze een flink pak slaag ipv therapie.
Maar het kan ook zo maar komen in deze tijd van alle rotzooi die de voedingsindustrie tegenwoordig in onze producten uit de supermarkt gooit. De rotzooi waarmee ons vee in turbo snelheid wordt vetgemest enz. Maar das weer een andere discussie.
Beetje flauw misschien, maar ik moet dus meer en harder gaan werken dan heb ik geen tijd om depressief te zijn en dan ben ik het dus niet?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: mei 20, 2012, 03:54:51 pm »

quote:

[...]

Bovendien, wie zegt dat Job en David de hele dag op hun krent zaten? Volgens mij ging David voorop in de strijd in de oorlogen en was hij als jongen een herder, lijkt me toch best hard werken! En Job had een enorm drukke baan volgens mij aan het hoofd van een groot imperium.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: mei 20, 2012, 04:08:08 pm »

quote:

Peter68 schreef op 20 mei 2012 om 15:52:
[...]
Beetje flauw misschien, maar ik moet dus meer en harder gaan werken dan heb ik geen tijd om depressief te zijn en dan ben ik het dus niet?

Met alle respect Peter, een collega van me was ooit behoorlijk depressief. Deze collega kwam van de werkvloer en had zich omhoog gewerkt. Toen hij het eenmaal bereikt had en dus werk van andere aard kreeg, ontstond voor hem de tijd en mogelijkheid om oer zaken te denken, waar hij eerst geen eens tijd voor had. Dat waren later zijn eigen woorden.

Ook voor deze collega heb ik veel gebeden, hij heeft ook nooit geen medicijnen ertegen genomen. Wat mij wel opviel toen was dat hij de depressie zelf steeds opzocht. Daar heb ik hem toen ook mee geconfronteerd. Hij draaide muziek waar zelf ik nog bijna door van het balkon zou willen afspringen. (bij wijze van speken).

Als ik hem dan vroeg waarom hij die klote muziek draaide dan was zijn antwoord dat hij er zich goed bij voelde. Maar hij voelde zich er niet goed door, hij werd er depressief door. Op mijn advies heeft hij die rot muziek aan mij in bewaring gegeven en is in plaats daarvan gospel muziek gaan draaien. ik zei tegen hem, dat ie daarmee die etterige demomen maar moest verjagen. Die balen van gospel muziek waarin de HEER wordt vereerd. Indien nodig zei ik, zing mee, hoe moeilijk ook, maar zing mee en prijsde HEER !

Dat is hij gaan doen en niet erg lang erna was hij niet meer depressief. Heeft zijn rotmuziek door mij laten weggooien en is nu weer een vrolijk iemand.
Achteraf gaf hij toe dat hij de depri sfeer onbewust opzocht, donker in huis, zelfmoord muziek op, opzoek naar nare gedachten in zijn hoofd, drank erbij en het was weer compleet. Nu draait hij nog steeds gospel muziek als hij zich eens gewoon down voelt.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: mei 20, 2012, 07:16:23 pm »
Je voorbeeld van je collega geldt meteen voor iedereen begrijp ik hier uit?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: mei 20, 2012, 07:23:50 pm »

quote:

Peter68 schreef op 20 mei 2012 om 19:16:
Je voorbeeld van je collega geldt meteen voor iedereen begrijp ik hier uit?
Waar rook is is vuur !

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: mei 20, 2012, 07:26:09 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 16:08:
[...]

Met alle respect Peter,

Grappig, je laat juist heel goed blijken dat je geen respect hebt voor Peter.
Je beweert botweg dat mensen met een depressie maar aan het werk moeten gaan, dat koningen in het OT op hun luie reet zaten te niksen, dat dominee's een uitvinding van mensen zijn, dat je geen gebruik mag maken van zaken die God niet direct geschapen heeft (waarbij jij dan wel een scala aan uitzonderingen hebt), de Bijbel dienen we altijd letterlijk te lezen (waardoor ik heb kunnen aantonen dat de apostel Paulus een gedragsprobleem had, waarvoor dank, ik kan er nog steeds om grinniken  ;)  ). etc. etc.
Jammer dit maar het is wel het resumé van de draad aan het worden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: mei 20, 2012, 07:26:47 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 19:23:
[...]

Waar rook is is vuur !
offtopic:of een bbq.....  :Y)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: mei 20, 2012, 08:06:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2012 om 00:39:
[...]
 Nee, natuurlijk niet: ik raak de kern van je verhaal. Het is nogal tegenstrijdig namelijk.

Onzin !
Jezus reisde ook met de boot ook al kon Hij over het water lopen, zoals Hij heeft gewezen. De boot is niet door Zijn Vader geschapen, toch? Jezus adviseerde Zijn volgelingen ook niet om niet met de boot te gaan, maar te gaan wandelen over het water. Dus je vergelijking gaat helemaal mank!

quote:

Ik koop mijn brood van de man die het kan maken. Brood is echter wat anders dan een kruidenmengsel wat een Boedhistisch geneesheer klaarmaakt. Mijn brood is namelijk geen vreemde zegen over uitgesproken.
Snap je?

Nee snap ik niet, want over Tibetaanse of Boeddhistische pillen is dat ook niet uitgesproken, je ziet spoken !

[...]

quote:

De Schrift spreekt over heel veel dingen niet, ook niet over auto's met 6 versnellingen en internet.
Jij beweert steeds dat je alleen datgene wilt gebruiken wat God geschapen heeft. Ik lees nergens de schepping van internet, auto's en trein.
Je bent dus óf dubbel in je mening óf niet helder.

Zoals boven ook al uitgelegd, je probeert me dat in de mond te leggen, terwijl dat niet zo is.
Jezus reisde ook met de boot ook al kon Hij over het water lopen, zoals Hij heeft gewezen. De boot is niet door Zijn Vader geschapen, toch? Jezus adviseerde Zijn volgelingen ook niet om niet met de boot te gaan, maar te gaan wandelen over het water. Dus je vergelijking gaat helemaal mank!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: mei 20, 2012, 08:21:26 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 20:06:
[...]

Onzin !
Nee, juist niet.
De boot is iets wat in de schepping is gelegd. De mogelijkheid om zoiets te maken was er al namelijk.
Net zo goed als de mogelijkheid van chemo in de schepping aanwezig was.
Net zo goed als kennis iets is wat in de schepping aanwezig was / is.

quote:

[...]

Nee snap ik niet, want over Tibetaanse of Boeddhistische pillen is dat ook niet uitgesproken, je ziet spoken !
Beetje vreemd om het dan boeddhistisch of tibetaans te noemen toch?
Beide keren gaat het om een geneeswijze die nauw verbonden is met een leer die niet bijbels is.

quote:

[...]

[...]

Zoals boven ook al uitgelegd, je probeert me dat in de mond te leggen, terwijl dat niet zo is.
Ik leg je niets in de mond, ik pas alleen toe wat jij zelf hebt beweerd.
Wat maakt dat je de ene keer de bijbel letterlijk neemt en de andere keer niet?
Hoe lees jij bv de teksten uit leviticus 19?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: mei 20, 2012, 08:33:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2012 om 00:53:
[...]
 A; eerder bewees je zelf dat je dat niet deed. Of jij moet je onchristelijke buren uitmoorden en hun kinderen op de rots doodgooien ( Psalm 137:9).

Welk niveau wil je deze discussie nu voortzetten, vraag ik me af.
Je Psalm gaat over de dochter van Babel.

Je maakt geen onderscheid tussen de Schrift letterlijk nemen als betekenis en de Schrift letterlijk uitvoeren. blijkbaar begrijp je het verschil daartussen niet eens.

Nee, ik steek ook niet mijn ogen uit als ik op het werk te lang kijk naar de grote sexy borsten van mijn secretaresse. Maar zo staat het er wel in de Schrift. Als we zelf onze plekje in de hemel moesten behalen ipv dat Jezus Christus dat gedaan heeft voor ons, dan zou je uiteindelijk beter af zijn om je ogen uit te steken dan door zonde eeuwig verloren te gaan. ja dat staat er wel. Nee ik doe het niet ! Twee verschillende zaken.

quote:

Paulus noemt heel bewust de persoon van de engel van Satan. Daar ga jij aan voorbij!

Ik respecteer je visie, maar het is niet de mijne. Dat doet Paulus omdat leed en ellende komt van satan. Dat zegt hij ermee. Paulus spreekt niet over het vlees als hij het geestelijke bedoeld. Juist de term vlees wordt overal in de Schrift gebeukt voor ons fysieke lichaam. Waarom zou hier de term vlees geestelijk zijn en bij Jezus in de vlees gekomen niet? Er staat letterlijk doorn in het vlees voor mij. Geen theologisch rookgordijn, maar gewoon wat er staat is mijn keuze.

quote:

Nee: je kunt een tekst in het OT wetenschappelijk lezen (dus: binnen het niet weten van de komst van Christus) of profetisch (dan weet je wel van de komst van Christus).
Dit zegt de Schrift over wetenschap mbt GOD Zijn Woord
1 Timoteüs 6
20 O Timótheüs, bewaar het pand utoebetrouwd,  een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap;

quote:

Dan was Paulus dus gewoon "gek" in jou optiek.

Nee het was gewoon een doorn in zijn vlees, jij wilt als hobby-psygiater iedereen een stoornis aan praten.
Dat ken ik, ik heb bij de Militaire inlichtingen Dienst gewerkt en daardoor zorg ik dat mij echte naam niet op Google voorkomt, verbrand ik al mijn post ipv in de bak te doen, wissel zeer regelmatig van telefoon en simmetje enz. Internet ik met een wisselend IP adres uit USA en of Zuid Amerika enz. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet, dus ik kan je het niet eens verwijten.

quote:

Nee. Ik lees het even letterlijk als toen David gek deed. JIJ bent de persoon die letterlijk wenst te lezen immers? Paulus zegt gewoon LETTERLIJK dat hij gek was, hij schrijft: " Ik heb me aangesteld als een dwaas..."

Jij stelt je hier ook aan als een dwaas, maar dat wil nog niet zeggen dat je geheel gestoord bent. Toen ik ooit iemand zijn been brak, deed deze persoon ook dwaas, alleen van de pijn dan.  
Aangesteld als een dwaas, dus Paulus was geen dwaas, maar heeft zich als een dwaas gedragen van de pijn door de doorn in het vlees.

quote:

Maar hij schrijft ook: "8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden," wat prima kan wijzen op een meervoudige persoonlijkheidsstoornis bij Paulus. Pauls schrijft immers LETTERLIJK dat hij een PERSOON ervaart genaamd ENGEL?

Zie erin wat je wilt Riemer, ik zie het er niet in. Mijn visie is en blijft dat Paulus heeft 3 maal toe de HEER gesmeekt om hem van deze doorn in zijn vlees door satan aan hem toebedeeld, te verlossen. De HEER zegt van nee, omdat het goed is nederig te blijven. Alsof Jezus Christus door een demon bezeten laat blijven terwijl Paulus het grote evangelisatie werk moet doen. Dat geloof ik dus niet.

quote:

Zie je wat letterlijk lezen tot gevolg heeft voor de arme apostel?
Het heeft niets met "beroepsdeformatie" te maken maar ik toon eenvoudig aan op basis van de Schrift zoals jij hem leest dat Paulus niet helemaal 100 punten was.
Niets meer, niets minder.
Inderdaad had Paulus behoorlijk last van zijn doorn in het vlees en daardoor niet geheel fit, waardoor hij nederig blijft.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 08:45:56 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: mei 20, 2012, 08:41:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2012 om 20:21:
[...]
 Nee, juist niet.
De boot is iets wat in de schepping is gelegd. De mogelijkheid om zoiets te maken was er al namelijk.
Net zo goed als de mogelijkheid van chemo in de schepping aanwezig was.
Net zo goed als kennis iets is wat in de schepping aanwezig was / is.

Net als de atoombom?

quote:

Beetje vreemd om het dan boeddhistisch of tibetaans te noemen toch?
Beide keren gaat het om een geneeswijze die nauw verbonden is met een leer die niet bijbels is.

Boeddhisten en Tibetanen hebben veel meer kaas gegeten van natuur kruiden dan wij westerlingen. Waar westerlingen chemische rotzooit gebruiken doen zij dat met natuurlijke producten.
De islamitische kassiere bij de Appie heeft ook en leer die zelfs anti-bijbels is. ga je daar dan ook niet in de rij staan? Of negeer je het kruidenwinkeltje van de islamiet op de hoek? Al zullen ze die in Drachten wel niet hebben. Het wordt anders als je Reiki gaat doen waar men voor en met jou afoden wil aanbidden.

quote:

Ik leg je niets in de mond, ik pas alleen toe wat jij zelf hebt beweerd.
Wat maakt dat je de ene keer de bijbel letterlijk neemt en de andere keer niet?
Hoe lees jij bv de teksten uit leviticus 19?
Dat doe je wel, ik lees letterlijk en letterlijk staat er geschreven over de doorn in het vlees en niet over de geestelijke stoornis van Paulus. Hoe graag je dat ook zou willen.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 08:43:23 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: mei 20, 2012, 08:49:46 pm »

quote:

[...]

Ook ik ben gewoon op de werkvloer begonnen en doorgegroeid naar een managementfunctie maar heb al vanaf mijn 16e (en wellicht al eerder) last van depressies dus dit gaat echt niet altijd op.

Wat ik al eerder aangaf: je kunt heel hard werken en geen tijd hebben om na te denken, maar dat wil toch niet zeggen dat iets (depressie of ziekte) er niet is? Bovendien als je geen tijd hebt om na te denken heb je dan wel tijd voor God, gemeente, gezin enz...
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 08:54:01 pm door Peter68 »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: mei 20, 2012, 08:56:25 pm »

quote:

[...]

ja hier komt het weer neer op het feit dat ik de Schrift letterlijk neem en jij meer geestelijk. Dat is je vrije keuze. In mijn visie had Paulus niet over een doorn gesproken in het vlees als hij het geestelijk bedoelde. Juist omdat de term vlees in de Schrift wordt gebruikt om het fysieke en lichamelijke te duiden. Komt op mij over dat de HEER hier laat schrijven zwart terwijl Hij wit bedoeld. Daarin geloof ik dus echt niet. Hier geeft Paulus mijns inziens dus aan dat deze doorn (en dus elke ellende) van de satan komt en niet van de HEER. De HEER wil Paulus er alleen niet vanaf helpen om hem nederig te houden. Mar ook zal een hinkende of strompelende Paulus zo nooit als groots man worden aangezien.

Jij leest wel veel letterlijk, dat zie ik wel aan je posts, maar lees hier nu eens mee:
(SV) 2 Kor 12
7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

Als je dat leest staat er niet wat jij zegt. De doorn komt niet van, maar is een engel van de de satan. Die is gestuurd en komt pijnigen. "Een boodschapper die vuistslagen geeft" of anders omschreven "een doorn in het vlees" zo staat het er en er zit sowieso enige beeldspraak in. En wie hem gestuurd heeft staat er niet. Dat de HEER Paulus nederig wil houden zegt niet dat hij satan op pad stuurde maar het zegt toch wel wat.

quote:

Nou, het eerste gedeelte is niet zo. Letterlijk lezende zonder verdere informatie haal je beslist niet eruit dat er iets met een messias zou zijn die geaccepteerd zou moeten worden. Het staat er niet dus jij leest niet letterlijk. Ook is er voor iemand die van niets weet niet duidelijk sprake van de Heilige Geest maar van iets merkwaardigs als "Gij geest! kom aan van de vier winden".  Helemaal niet het "door de Heilige Geest alsnog accepteren van de Messias".
Jij noemt nou net de dingen die er niet rechtstreeks in staan, maar "erin-gelezen" kunnen worden. Interpretatie in invulling dus met behulp van wat er verder in de Bijbel staat en in dit geval ook uitleggen van het OT met behulp van het NT.
Kortom: jij leest nogal letterlijk maar niet echt letterlijk, alleen bij de doorn in het vlees wil je dan per se van niets anders horen dan een letterlijke doorn in het vlees.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 08:58:50 pm door Trajecto »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: mei 20, 2012, 09:00:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2012 om 19:26:
[...]

Grappig, je laat juist heel goed blijken dat je geen respect hebt voor Peter.

Dat is jou mening !

quote:

Je beweert botweg dat mensen met een depressie maar aan het werk moeten gaan

Ja ik ben soms bot, dat had ik al eens gemeld toch? ik draai niet om de hete brei heen. Maar dit is een conclusie die jij trekt uit mijn reactie en niet mijn letterlijke woorden.

quote:

dat koningen in het OT op hun luie reet zaten te niksen

In ieder geval veel minder hard werken dan de gewone bevolking die moest knokken om in leven te blijven en dagelijks eten op tafel te hebben. Die hadden geen tijd om te mijmeren over dergelijke zaken. Daarbij was David ook niet depressief, hooguit zat hij soms in een dipje. Niet zo gek met de serieuze problemen waarmee hij op sommige momenten dealde.

Citaat
dat dominee's een uitvinding van mensen zijn
Citaat

Bewijs mij het tegendeel dan maar in de Schrift, net als voor belijdenis doen, kinderdoop en avond maal toegang na belijdenis. Waar staat dat in de Schrift?

quote:

dat je geen gebruik mag maken van zaken die God niet direct geschapen heeft (waarbij jij dan wel een scala aan uitzonderingen hebt),

Zie voorgaande reacties van mij mbt de boot die Jezus nam. Onzin statement dus.

quote:

de Bijbel dienen we altijd letterlijk te lezen

ja anders had er in het begin wel gestaan dat de hele Schrift puur geestelijk genomen kan worden. in geestelijk nemen van de Schrift huist het gevaar dat we zaken geestelijk gaan verdraaien om het binnen een doctrine passend te maken.

quote:

(waardoor ik heb kunnen aantonen dat de apostel Paulus een gedragsprobleem had, waarvoor dank, ik kan er nog steeds om grinniken  ;)  ). etc. etc.

Bij bepaalde aandoeningen grinniken mensen toch ook veel zonder aanwijsbare reden? Welke is dat ook al weer?
Je hebt niets aangetoond, je hebt je eigen visie gegeven waarin je de boel vergeestelijkt om het zo te laten passen in je beeldvorming. Waar duidelijk over een doorn in het vlees gesproken wordt Riemer, lees jij geestelijk aandoening !

Doe de test, geeft deze tekst aan kinderen in groep 8 en vraag hen wat er staat. Zij zullen het met mij eens zijn.
Geeft het nu aan "bijbelgeleerden". wetenschappers en theologen en ze zullen jou gelijk geven.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: mei 20, 2012, 09:06:38 pm »

quote:

Peter68 schreef op 20 mei 2012 om 20:49:
[...]

Ook ik ben gewoon op de werkvloer begonnen en doorgegroeid naar een managementfunctie maar heb al vanaf mijn 16e (en wellicht al eerder) last van depressies dus dit gaat echt niet altijd op.

Wat ik al eerder aangaf: je kunt heel hard werken en geen tijd hebben om na te denken, maar dat wil toch niet zeggen dat iets (depressie of ziekte) er niet is? Bovendien als je geen tijd hebt om na te denken heb je dan wel tijd voor God, gemeente, gezin enz...

Peter, ik wil jou persoonlijk er helemaal niet op aanvallen, dat is niet mijn bedoeling. Ik weet alleen dat het een "moderne" aandoening is. Ik kan niet in je hoofd kijken en ik ken je niet, dus dat wordt moeilijk.

Wellicht komt het door mijn achtergrond, heb altijd kickboksen gedaan, ben uitsmijter geweest in mijn studententijd, ben dienstplichtig commando geweest, ben officier in het lege geweest, 2 tours in Bosnië gedraaid enz. Allemaal zaken waar het motto is, niet zeiken maar doorpakken en je over zaken heen zetten.
En dan kan ik wel gaan adviseren om het veel bij Jezus neer te leggen en Hem om verlossing van deze nare gevoelens te vragen, maar dan heb ik Riemer weer op mijn nek.  ;)

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: mei 20, 2012, 09:16:36 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 21:06:
[...]

Peter, ik wil jou persoonlijk er helemaal niet op aanvallen, dat is niet mijn bedoeling. Ik weet alleen dat het een "moderne" aandoening is. Ik kan niet in je hoofd kijken en ik ken je niet, dus dat wordt moeilijk.

Wellicht komt het door mijn achtergrond, heb altijd kickboksen gedaan, ben uitsmijter geweest in mijn studententijd, ben dienstplichtig commando geweest, ben officier in het lege geweest, 2 tours in Bosnië gedraaid enz. Allemaal zaken waar het motto is, niet zeiken maar doorpakken en je over zaken heen zetten.
En dan kan ik wel gaan adviseren om het veel bij Jezus neer te leggen en Hem om verlossing van deze nare gevoelens te vragen, maar dan heb ik Riemer weer op mijn nek.  ;)

Dat snap ik wel, ik probeer alleen scherp te krijgen hoe je erover denkt. Ik denk trouwens dat veel van je collega's ook met allerlei geestelijke kwalen thuis zitten na missies in Bosnie, Irak en Afganistan. Het lijkt me dat je dat niet kunt afdoen met "niet zeiken maar doorpakken''.

En je advies neem ik zeker ter harte, sterker nog al jaren leg ik mijn zorgen bij Hem neer en bid ik of laat ik voor me bidden. Tegelijkertijd zoek ik ook andere hulp. Wellicht is dit mijn doorn in het vlees

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: mei 20, 2012, 09:25:52 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 mei 2012 om 20:56:
[...]

Jij leest wel veel letterlijk, dat zie ik wel aan je posts, maar lees hier nu eens mee:
(SV) 2 Kor 12
7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

Als je dat leest staat er niet wat jij zegt. De doorn komt niet van, maar is een engel van de de satan. Die is gestuurd en komt pijnigen. "Een boodschapper die vuistslagen geeft" of anders omschreven "een doorn in het vlees" zo staat het er en er zit sowieso enige beeldspraak in. En wie hem gestuurd heeft staat er niet. Dat de HEER Paulus nederig wil houden zegt niet dat hij satan op pad stuurde maar het zegt toch wel wat.

Is (afkomstig) van een engel van satan kan dus ook. Dat ligt voor mij meer voor de hand dan vlees zeggen en geestelijk bedoelen, dat is bijna als zwart zeggen en wit bedoelen.

Als je een flinke doorn hebt en je moet veel lopen, dan gaat die doorn aanvoelen alsof iemand je met vuisten slaat, kan ik je uit ervaring melden. Dat is dan net zo figuurlijk als dat de engel van satan zou slaan met zijn vuisten, want die slaat ook niet echt. Dat stukje kan dus niet letterlijk zijn. Trouwens ook de beeldspraak dat een engel van satan die Paulus figuurlijk gesproken (kan niet anders) met vuisten slaat door hem letterlijk de doorn in het vlees te geven, kan ook. Dus ik houd het op zo letterlijk mogelijk, omdat in vergeestelijking vand e Schrift een dwaal risico zit.

quote:

Nou, het eerste gedeelte is niet zo. Letterlijk lezende zonder verdere informatie haal je beslist niet eruit dat er iets met een messias zou zijn die geaccepteerd zou moeten worden. Het staat er niet dus jij leest niet letterlijk. Ook is er voor iemand die van niets weet niet duidelijk sprake van de Heilige Geest maar van iets merkwaardigs als "Gij geest! kom aan van de vier winden".  Helemaal niet het "door de Heilige Geest alsnog accepteren van de Messias".
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
Oke, ze zullen over een HEERE spreken, en niet weten dat het Jezus Christus is. Maar elk beetje Christen weet dan dat dit Jezus Christus is Die verder ook veel HEERE genoemd wordt.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen
Hier zullen ze melden De Geest, waar elk beetje christen weet dat het de Heilige Geest is.

Bedoeling van het voorbeeld was dat men in ieder geval geen verhaal zal ophangen over een christelijke kerk die hersteld zal worden.

quote:

Jij noemt nou net de dingen die er niet rechtstreeks in staan, maar "erin-gelezen" kunnen worden. Interpretatie in invulling dus met behulp van wat er verder in de Bijbel staat en in dit geval ook uitleggen van het OT met behulp van het NT.

Geen interpretatie, maar minimale christelijke kennis. Jezus wordt vaker De HEERE
genoemd en de Geest van GOD later de Heilige Geest.
Dat is geen interpretatie maar linken leggen naar elders gebruikte termen in ezelde Schrift.
Interpretatie zou zijn als men Israël als totale kerk gaat interpreteren. Er heel iets anders  van maakt dan er staat, zoals een doorn in het vlees uitleggen als een geestelijke aandoening, dat is interpretatie, mijns inziens.

quote:

Kortom: jij leest nogal letterlijk maar niet echt letterlijk, alleen bij de doorn in het vlees wil je dan per se van niets anders horen dan een letterlijke doorn in het vlees.
Voor mij is er verschil tussen linken leggen naar iets anders gebruikte namen in de Schrift en interpreteren naar een geheel andere betekenis. Het eerste doe ik, het tweede niet.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 11:14:42 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: mei 20, 2012, 09:29:42 pm »

quote:

Peter68 schreef op 20 mei 2012 om 21:16:
[...]

Dat snap ik wel, ik probeer alleen scherp te krijgen hoe je erover denkt. Ik denk trouwens dat veel van je collega's ook met allerlei geestelijke kwalen thuis zitten na missies in Bosnie, Irak en Afganistan. Het lijkt me dat je dat niet kunt afdoen met "niet zeiken maar doorpakken''.

Doorgaans zie je dat het met de mentaal al minder sterkere figuren gebeurd. Maar ook daar wordt velen toch iets aangepraat. De de commando's en mariniers die zijn uitgezonden komt het eigenlijk net voor. Het zijn dan de dametjes van de verzorgingsbataljons e.d.

quote:

En je advies neem ik zeker ter harte, sterker nog al jaren leg ik mijn zorgen bij Hem neer en bid ik of laat ik voor me bidden. Tegelijkertijd zoek ik ook andere hulp. Wellicht is dit mijn doorn in het vlees

Ik zal ook voor je gaan bidden Peter, als ik Peter68 van het forum noem, dan weet de HEER wel wie ik bedoel.  :-)

Trouwens, al ervaring met gospel muziek? ls je het nog nooit gedaan hebt, kan ik je dat echt adviseren. Voel je je down en slecht, zet gospelmuziek op waarin de HEERE wordt geëerd en geprezen. Zing mee uit volle borst. Ik ben echt benieuwd hoe jou dat dan vergaat.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 09:34:04 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: mei 20, 2012, 09:32:45 pm »
dubbele post  verwijderd.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 09:34:24 pm door itsmetoo »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: mei 20, 2012, 10:06:53 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 21:25:
(...)
Geen interpretatie, maar minimale christelijke kennis. Jezus wordt vaker De HEERE
genoemd en de Geest van GOD later de Heilige Geest.
(...)
Is dat zo? Ik dacht het niet. De HEERE  met hoofdletters wordt volgens mij gebruikt voor God de Vader (JHVH).
Over Jesus spreekt men soms als de Heere.
Volgens mij wordt het zo gebruikt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: mei 20, 2012, 10:21:07 pm »
@Ismetoo: de draad bijbellezen staat er, wees welkom!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: mei 20, 2012, 10:26:34 pm »
Oké, goed idee Riemer. :)
Het was hier eigenlijk niet echt ontopic.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: mei 20, 2012, 10:46:16 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 mei 2012 om 22:06:
[...]

Is dat zo? Ik dacht het niet. De HEERE  met hoofdletters wordt volgens mij gebruikt voor God de Vader (JHVH).
Over Jesus spreekt men soms als de Heere.
Volgens mij wordt het zo gebruikt.

Dat is HEERE HEERE in de SV.
Voor mij is JHWH als Jezus in het vlees gekomen, dus is in dit geval voor mij ook niet een van belang. Het is JHWH/Jezus.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2012, 10:47:25 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: mei 20, 2012, 10:51:17 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 20:41:
[...]

Net als de atoombom?
Inderdaad, ook de atoombom is in de schepping gelegd, net zo goed als het zwaard.

quote:

[...]

Boeddhisten en Tibetanen hebben veel meer kaas gegeten van natuur kruiden dan wij westerlingen. Waar westerlingen chemische rotzooit gebruiken doen zij dat met natuurlijke producten.
De islamitische kassiere bij de Appie heeft ook en leer die zelfs anti-bijbels is. ga je daar dan ook niet in de rij staan? Of negeer je het kruidenwinkeltje van de islamiet op de hoek? Al zullen ze die in Drachten wel niet hebben. Het wordt anders als je Reiki gaat doen waar men voor en met jou afoden wil aanbidden.
Een kassiere doet niet meer dan wat ze doet: aanslaan en afrekenen.
De Turkse winkel (waarom zou die in drachten er niet zijn? We hebben een Jood, een Turk en een Afro in 1 straat zitten :) ) verkoopt producten uit Turkije etc maar heeft geen binding met de geloofsovertuiging van de eigenaar, net zo min als de gereformeerde garagehouder in gebed gaat voor hij de uitlaat vervangt.
Je verhaal gaat daar dus scheeflopen.
Bij de kruidenarts van Boedhistisch allooi kun je niet beweren dat zijn medicatie niet verbonden is met zijn overtuiging. Waarom heet het anders "Boedhistisch"?
Hetzelfde geldt voor de tibetaanse geneesheer. Het is doordrenkt met hun overtuiging.
Los daarvan deel ik je mening dat de westerse wereld de fytotherapie verwaarloost heeft. De complementaire geneeskunde kan veel bieden wat de chemische niet kan maar het een sluit het ander nimmer uit.

quote:

[...]

Dat doe je wel, ik lees letterlijk en letterlijk staat er geschreven over de doorn in het vlees en niet over de geestelijke stoornis van Paulus. Hoe graag je dat ook zou willen.
Daar is een andere draad over. Los daarvan mag je dan nog vers 11 van dat hoofdstuk even duiden. Het is in deze draad namelijk wat dat vers betreft wel on-topic.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: mei 20, 2012, 11:11:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 mei 2012 om 22:51:
[...]
 Inderdaad, ook de atoombom is in de schepping gelegd, net zo goed als het zwaard.

Dat zie ik dus ook anders. Dat soort slechte zaken wordt de mens door de satan ingegeven om de Schepping van JHWH te verzieken.

[...]

quote:

Een kassiere doet niet meer dan wat ze doet: aanslaan en afrekenen.
De Turkse winkel (waarom zou die in drachten er niet zijn? We hebben een Jood, een Turk en een Afro in 1 straat zitten :) ) verkoopt producten uit Turkije etc maar heeft geen binding met de geloofsovertuiging van de eigenaar, net zo min als de gereformeerde garagehouder in gebed gaat voor hij de uitlaat vervangt.
Je verhaal gaat daar dus scheeflopen.

Nee hoor, je raakt juist het punt.
Ook de Boeddhistische of Tibetaanse arts spreekt geen gebed uit over zijn natuurkundige kruiden. De beste man/vrouw heeft gewoon veel over kruiden geleerd en wat ze doen in het menselijk lichaam, net zoals een seculiere arts chemische medicijnen heeft gestudeerd.

De oosterse geneeskunde is op natuurlijke basis geschoold in tegenstelling tot de westerse op chemische. Daar komt bij dat een Boeddhistische arts nooit in lijken heeft hoeven snijden, die we eigenlijk te ruste dienen te leggen in de aarde om weer tot stof te vergaan.

quote:

Bij de kruidenarts van Boedhistisch allooi kun je niet beweren dat zijn medicatie niet verbonden is met zijn overtuiging. Waarom heet het anders "Boedhistisch"?

Hetzelfde geldt voor de tibetaanse geneesheer. Het is doordrenkt met hun overtuiging.[/quote]

Omdat deze kennis over eeuwen tijd is vergaard door Boeddhistische en Tibetaanse monniken. Maar er worden geen gebeden gepreveld over deze kruiden. Ook een Tibetaanse arts doet niets spirituelen, deze kijkt naar je tong, voelt aan polsen, kijkt in je ogen en voelt zo van allerlei kwalen in plaats van een röntgen apparaat of anders te gebruiken. Daar komt geen "gebed" bij te pas.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: mei 21, 2012, 12:18:22 am »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 23:11:
[...]

Dat zie ik dus ook anders. Dat soort slechte zaken wordt de mens door de satan ingegeven om de Schepping van JHWH te verzieken.
Met de atoombom is anders wel een einde gekomen aan een oorlog waarin massa's kinderen van God zijn vernietigd.
Of ontken je dat deze bom een einde aan de holocaust heeft bewerkstelligd?
Let wel: het is een gruwelijk einde geweest! Daar zal ik niets aan af doen.

quote:

[...]

[...]

Nee hoor, je raakt juist het punt.
Ook de Boeddhistische of Tibetaanse arts spreekt geen gebed uit over zijn natuurkundige kruiden. De beste man/vrouw heeft gewoon veel over kruiden geleerd en wat ze doen in het menselijk lichaam, net zoals een seculiere arts chemische medicijnen heeft gestudeerd.

De oosterse geneeskunde is op natuurlijke basis geschoold in tegenstelling tot de westerse op chemische. Daar komt bij dat een Boeddhistische arts nooit in lijken heeft hoeven snijden, die we eigenlijk te ruste dienen te leggen in de aarde om weer tot stof te vergaan.

[...]

Hetzelfde geldt voor de tibetaanse geneesheer. Het is doordrenkt met hun overtuiging.[/quote]

Omdat deze kennis over eeuwen tijd is vergaard door Boeddhistische en Tibetaanse monniken. Maar er worden geen gebeden gepreveld over deze kruiden. Ook een Tibetaanse arts doet niets spirituelen, deze kijkt naar je tong, voelt aan polsen, kijkt in je ogen en voelt zo van allerlei kwalen in plaats van een röntgen apparaat of anders te gebruiken. Daar komt geen "gebed" bij te pas.

Ik zelf geschoold in die wereld en mag mezelf complementair geneeskundige noemen. Dat zijn moeilijke woorden voor "alternatieve geneesheren" of in mijn geval "fytotherapeut", ook wel "kruidendokter" genoemd. Niet dat ik er super actief in ben, het is voor mij puur interesse dat gebied.
Maar:
Je verhaal is gewoon "lulkoek" binnen die wereld. Alle vormen van complementaire geneeskunde hebben een basisvisie die gericht is op het ontstaan van leven etc etc.
De visie op ziek zijn is van belang voor de genezing in elke complementaire stroming.
Voor een tibetaans geneesheer is die totaal anders dan voor een andere geneesheer.
Het eerste wat je leert in welke fytotherapeutische richting dan ook is de mensvisie en de visie op ziekte en gezondheid. Die is in de boeddhistische stroming en bij de tibetanen totaal anders dan in de christelijke fytotherapie.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2012, 12:24:17 am door Riemer Lap »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: mei 21, 2012, 10:08:32 am »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 21:29:
[...]

Doorgaans zie je dat het met de mentaal al minder sterkere figuren gebeurd. Maar ook daar wordt velen toch iets aangepraat. De de commando's en mariniers die zijn uitgezonden komt het eigenlijk net voor. Het zijn dan de dametjes van de verzorgingsbataljons e.d.

[...]

Ik zal ook voor je gaan bidden Peter, als ik Peter68 van het forum noem, dan weet de HEER wel wie ik bedoel.  :-)

Trouwens, al ervaring met gospel muziek? ls je het nog nooit gedaan hebt, kan ik je dat echt adviseren. Voel je je down en slecht, zet gospelmuziek op waarin de HEERE wordt geëerd en geprezen. Zing mee uit volle borst. Ik ben echt benieuwd hoe jou dat dan vergaat.

Ik denk dat je te eenzijdig denkt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een ervaring met een kickbokser die iedereen die hem niet aanstond in elkaar roste. Op grond daarvan zeg ik toch ook niet dat alle kickboksers agressieve, opgefokte mannetjes zijn en alleen maar mensen afrossen.
Naar mijn mening zet je iedereen die depressief is of wordt weg als mentaal zwak, je noemt ze zelf dametjes! Dat neemt niet weg dat er inderdaad mensen zijn die mentaal zwak zijn en zich allerlei zaken aan laat praten, maar naar mijn mening ben je te generaliserend.
Een ander aspect is dat bepaalde geestelijke "ziekten" ook genetisch worden bepaald. Verder ben ik er ook van overtuigd dat dit soort zaken ook voort blijven bestaan door de zonde, en daardoor soms generaties lang in een familie blijven voortbestaan.

Wat gospelmuziek betreft: dat luister ik regelmatig en het kan inderdaad verlichting brengen, maar is niet dé oplossing, was het maar zo eenvoudig.

En wat het bidden betreft: Mooi dat je dat wilt doen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: mei 21, 2012, 10:54:04 am »

quote:

Peter68 schreef op 21 mei 2012 om 10:08:
[...]
Ik denk dat je te eenzijdig denkt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een ervaring met een kickbokser die iedereen die hem niet aanstond in elkaar roste. Op grond daarvan zeg ik toch ook niet dat alle kickboksers agressieve, opgefokte mannetjes zijn en alleen maar mensen afrossen.
Van mij mag je, zo was ik vroeger ook, dus

quote:

Naar mijn mening zet je iedereen die depressief is of wordt weg als mentaal zwak, je noemt ze zelf dametjes!

Ik bedoel het letterlijk - Veel psychische problemen ontstaan juist bij de dames die tegenwoordig ook in het leger mogen.

quote:

Een ander aspect is dat bepaalde geestelijke "ziekten" ook genetisch worden bepaald. Verder ben ik er ook van overtuigd dat dit soort zaken ook voort blijven bestaan door de zonde, en daardoor soms generaties lang in een familie blijven voortbestaan.

Dit is een theorie waar mijns inziens Derek Prince ook fout ging, helaas. Dat door zonde dergelijke kwalen in families zouden blijven bestaan.

quote:

Wat gospelmuziek betreft: dat luister ik regelmatig en het kan inderdaad verlichting brengen, maar is niet dé oplossing, was het maar zo eenvoudig.

Oké,

quote:

En wat het bidden betreft: Mooi dat je dat wilt doen.
Kleine moeite,

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: mei 22, 2012, 09:30:32 am »

quote:

itsmetoo schreef op 20 mei 2012 om 21:06:
[...]

Als ik je bijdragen lees lijk je me iemand die recht door zee is en die zegt wat hij denkt, dat kan ik wel waarderen. Ik denk wel dat het goed ook de nuance te zoeken en niet alleen op eigen waarnemingen af te gaan.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: mei 22, 2012, 03:47:03 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 mei 2012 om 09:30:
[...]

Als ik je bijdragen lees lijk je me iemand die recht door zee is en die zegt wat hij denkt, dat kan ik wel waarderen. Ik denk wel dat het goed ook de nuance te zoeken en niet alleen op eigen waarnemingen af te gaan.
De Conclusies van itsmetoo doen mij aan Pavlov denken.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: mei 22, 2012, 06:02:19 pm »

quote:

vrolijke schreef op 22 mei 2012 om 15:47:
[...]
De Conclusies van itsmetoo doen mij aan Pavlov denken.

Als dat niet gepaard gaat met een redengeving, is de toepasselijkheid van je associatie van Pavlov misschien dichterbij dan je zou wensen..  :+

Zonder gekheid: wie vlot meent voldoende sterk te staan om reflexmatig handelen waar te nemen bij een ander, moet vooral oppassen niet zelf erin te vervallen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: mei 22, 2012, 06:31:47 pm »

quote:

small brother schreef op 22 mei 2012 om 18:02:
[...]

Als dat niet gepaard gaat met een redengeving, is de toepasselijkheid van je associatie van Pavlov misschien dichterbij dan je zou wensen..  :+

Zonder gekheid: wie vlot meent voldoende sterk te staan om reflexmatig handelen waar te nemen bij een ander, moet vooral oppassen niet zelf erin te vervallen.
Mijn antwoord sloeg hier op:

quote: Peter68

Ik denk wel dat het goed ook de nuance te zoeken en niet alleen op eigen waarnemingen af te gaan.

Het gaat ook bij ziekten om "wetenschap".
En wetenschap is onderzoek. en niet een kwestie van subjektieve eigen waarnemingen.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: mei 22, 2012, 11:09:05 pm »

quote:

vrolijke schreef op 22 mei 2012 om 18:31:
[...]

Mijn antwoord sloeg hier op:  
[...]

Het gaat ook bij ziekten om "wetenschap".
En wetenschap is onderzoek. en niet een kwestie van subjektieve eigen waarnemingen.
Dat is precies wat ik bedoel, Vrolijke! Dank

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: mei 23, 2012, 01:16:27 pm »
De Schrift gebruikt het woord wetenschap heel precies mbt het Woord van GOD.
GOD lijkt niet tegen wetenschap, maar tegen wetenschap die zich met Zijn Woord bemoeid.

Dat zou Peter ook moeten weten, vrolijke weet gewoon niet beter.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: mei 23, 2012, 01:34:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 mei 2012 om 13:16:
De Schrift gebruikt het woord wetenschap heel precies mbt het Woord van GOD.
GOD lijkt niet tegen wetenschap, maar tegen wetenschap die zich met Zijn Woord bemoeid.

Dat zou Peter ook moeten weten, vrolijke weet gewoon niet beter.
Ik begrijp niets van deze opmerking. De wetenschap die zich met ziekten bezighoud gaat dus in tegen God's Woord, is dat we je bedoelt?