Auteur Topic: Geen hulpverlening nodig?  (gelezen 27407 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Geen hulpverlening nodig?
« Reactie #300 Gepost op: mei 25, 2012, 01:36:33 pm »
Spreuken 20

3   Het strekt een man tot eer zich buiten onenigheid te houden,
maar iedere dwaas zal zich er juist in mengen.

Remember?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: mei 25, 2012, 01:45:59 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 13:09:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Iets gebruiken is wat anders dan er op vertrouwen.

Bovendien is je redenatie erg krom: je zegt dat je door het gebruik van de schudbijbel vertrouwt op de Heer, niet op je Iphone. Ik kan dan toch ook door het gebruik van hulpverlening vertrouwen op Hem en niet op de hulpverlener. Het is de keuze van de Heer om die soms te gebruiken als (genees)middel en niet de mijne wie ben ik om dat af te wijzen.

Ik kies de schudbijbel niet als alternatief voor de HEER, ik stel mij juist open voor Zijn aanwijzingen of antwoorden. Ik zoek het bij Hem, ik zoek Zijn Wil, elke beslissing in mijn leven met Hem te delen, opdat die geschiedde en niet de mijne. Geheel in lijn met wat de Schrift ons leert, namelijk in Handelingen 1.

Met hulpverlening zoek ik een alternatief voor de Beloften Die de HEER in de Schrift doet, namelijk dat hij bidden in vertrouwen zal verhoren.

Daarmee leg je niet de verantwoordelijkheid buiten je zelf, maar vertrouw je volledig op de Beloften van de HEER. Zo snel we zelf handelen naar eigen dunken, lopen we de HEER toch voor de voeten en in de weg.

Doordat Abraham (heel menselijk) geen vertrouwen meer had in de Beloften van JHWH, wilde hij de HEER ook een handje helpen, zelf de verantwoording nemen. Want alles leek erop dat de HEER Zijn Woord zou breken. Hij werd al zo oud en Sara ook, dat kinderen krijgen normaal onmogelijk was. Maar bij de HEER is alles mogelijk zegt de Schrift.

Doordat Abraham en Sara hun eigen keuzen maakten zonder de HEER erin te betrekken, kwam Ismael en zit de wereld nu met de islam opgescheept.

Doordat Adam niet de Heer vertrouwde maar zichzelf en dus satan, kwam de zondeval, enz.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: mei 25, 2012, 01:59:27 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 13:45:
[...]

Ik kies de schudbijbel niet als alternatief voor de HEER, ik stel mij juist open voor Zijn aanwijzingen of antwoorden. Ik zoek het bij Hem, ik zoek Zijn Wil, elke beslissing in mijn leven met Hem te delen, opdat die geschiedde en niet de mijne. Geheel in lijn met wat de Schrift ons leert, namelijk in Handelingen 1.

Met hulpverlening zoek ik een alternatief voor de Beloften Die de HEER in de Schrift doet, namelijk dat hij bidden in vertrouwen zal verhoren.

Daarmee leg je niet de verantwoordelijkheid buiten je zelf, maar vertrouw je volledig op de Beloften van de HEER. Zo snel we zelf handelen naar eigen dunken, lopen we de HEER toch voor de voeten en in de weg.

Doordat Abraham (heel menselijk) geen vertrouwen meer had in de Beloften van JHWH, wilde hij de HEER ook een handje helpen, zelf de verantwoording nemen. Want alles leek erop dat de HEER Zijn Woord zou breken. Hij werd al zo oud en Sara ook, dat kinderen krijgen normaal onmogelijk was. Maar bij de HEER is alles mogelijk zegt de Schrift.

Doordat Abraham en Sara hun eigen keuzen maakten zonder de HEER erin te betrekken, kwam Ismael en zit de wereld nu met de islam opgescheept.

Doordat Adam niet de Heer vertrouwde maar zichzelf en dus satan, kwam de zondeval, enz.
Nog steeds geen echt antwoord op mijn vraag: vertrouwen is iets anders dan iets gebruiken. Maar goed, je wilt blijkbaar ondanks een duidelijke en heldere vraagstelling geen antwoord geven dus laat ik hier maar bij.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: mei 25, 2012, 02:05:39 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 13:59:
[...]
Nog steeds geen echt antwoord op mijn vraag: vertrouwen is iets anders dan iets gebruiken. Maar goed, je wilt blijkbaar ondanks een duidelijke en heldere vraagstelling geen antwoord geven dus laat ik hier maar bij.

Als iemand iets niet vertrouwd dan gebruikt deze dat toch ook niet?
Jij vertrouwd het gebruik van de schud-bijbel niet en gebruikt deze dan ook niet.
Ik vertrouw er wel op dat de HEER dergelijke middelen kan gebruiken, wanneer Hem dat beliefd en gebruik het dus wel.

Dus ik kan je niet volgen naar waar je op zoek bent, excuus.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 02:08:11 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: mei 25, 2012, 02:19:52 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 14:05:
[...]

Als iemand iets niet vertrouwd dan gebruikt deze dat toch ook niet?
Jij vertrouwd het gebruik van de schud-bijbel niet en gebruikt deze dan ook niet.
Ik vertrouw er wel op dat de HEER dergelijke middelen kan gebruiken, wanneer Hem dat beliefd en gebruik het dus wel.

Dus ik kan je niet volgen naar waar je op zoek bent, excuus.
Het is dus niet meer dan een persoonlijke interpretatie, dat is een duidelijk antwoord wat mij betreft.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: mei 25, 2012, 02:30:53 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 14:19:
[...]
Het is dus niet meer dan een persoonlijke interpretatie, dat is een duidelijk antwoord wat mij betreft.

Hoezo?
Maak je wel eens gebruik dan van zaken die je niet vertrouwd?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: mei 25, 2012, 02:49:39 pm »
Nee dat zeg ik toch niet? Jij zegt: Jij vertrouwt het gebruik van de schud-bijbel niet en gebruikt deze dan ook niet.
Ik vertrouw er wel op dat de HEER dergelijke middelen kan gebruiken, wanneer Hem dat belieft en gebruik het dus wel.

Als we dat nou eens omdraaien naar mijn insteek. Jij vertrouwt het gebruik van hulpverlening niet en gebruikt deze dan ook niet. Ik vertrouw er wel op dat de Heer dergelijke middelen kan gebruiken wanneer Hem dat belieft en gebruik het dus wel.

Uit je antwoord concludeer ik dan dat het al of niet gebruiken van dingen een persoonlijke interpretatie is.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 02:51:21 pm door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: mei 25, 2012, 03:27:56 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 14:49:
Nee dat zeg ik toch niet? Jij zegt: Jij vertrouwt het gebruik van de schud-bijbel niet en gebruikt deze dan ook niet.
Ik vertrouw er wel op dat de HEER dergelijke middelen kan gebruiken, wanneer Hem dat belieft en gebruik het dus wel.

Als we dat nou eens omdraaien naar mijn insteek. Jij vertrouwt het gebruik van hulpverlening niet en gebruikt deze dan ook niet. Ik vertrouw er wel op dat de Heer dergelijke middelen kan gebruiken wanneer Hem dat belieft en gebruik het dus wel.

Dank voor je uitleg:
Jij ziet het kiezen voor hulpverlening dus niet als een alternatief voor het gebed, maar als een verlengde ervan zeg maar. Als een middel die de HEER kan gebruiken zoals Hij ook mijn schud-bijbel gebruikt om te communiceren?

Begrijp ik dat juist?

Ten eerste, lees ik nergens in de Schrift dat Jezus adviseert om naar een arts of welke hulpverlener toe te gaan. Ook later bij de verspreiding van het evangelie door Paulus waar Lucas de ars hem bij vergezelde soms, worden zieken nergens door verwezen naar Lucas, terwijl Lucas toch arts was. Nee Paulus legt hen de handen op. Paulus adviseert zelfs om naar de oudsten te gaan, niet naar Lucas of een andere arts. Nog niet eens het advies om eerst te bidden voor de zieken en dan naar Lucas te gaan, kunnen we nergens vinden in de Schrift.

Alleen dat we voor elkaar moeten bidden als we ziek zijn is als advies te vinden in de Schrift.

Want als we erop mogen vertrouwen dat de seculiere medische wetenschap (die op zeer onchristelijke wijze haar kennis heeft opgedaan) GOD Zijn werk is, dan mogen we dat immers heel zwart - wit genomen mogen doen bij een seculiere Aziatische acupuncturist.

Waarom zou GOD ons mensen wel leiden in westerse geneeskunde door ons in lijken te laten snijden en niet in oosterse werkwijzen met naalden in energiebanen.

Waarom zou GOD wel middels de chemische industrie het fabriceren van westerse medicijnen steunen en niet de oosterse wijze van natuurkundige kruiden?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: mei 25, 2012, 03:41:59 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 15:27:
[...]

Dank voor je uitleg:
Jij ziet het kiezen voor hulpverlening dus niet als een alternatief voor het gebed, maar als een verlengde ervan zeg maar. Als een middel die de HEER kan gebruiken zoals Hij ook mijn schud-bijbel gebruikt om te communiceren?

Begrijp ik dat juist?

Ten eerste, lees ik nergens in de Schrift dat Jezus adviseert om naar een arts of welke hulpverlener toe te gaan. Ook later bij de verspreiding van het evangelie door Paulus waar Lucas de ars hem bij vergezelde soms, worden zieken nergens door verwezen naar Lucas, terwijl Lucas toch arts was. Nee Paulus legt hen de handen op. Paulus adviseert zelfs om naar de oudsten te gaan, niet naar Lucas of een andere arts. Nog niet eens het advies om eerst te bidden voor de zieken en dan naar Lucas te gaan, kunnen we nergens vinden in de Schrift.

Alleen dat we voor elkaar moeten bidden als we ziek zijn is als advies te vinden in de Schrift.

Dat begrijp je juist!
Ik lees ook nergens dat je aan een Bijbel moet schudden.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: mei 25, 2012, 03:46:46 pm »

quote:

Want als we erop mogen vertrouwen dat de seculiere medische wetenschap (die op zeer onchristelijke wijze haar kennis heeft opgedaan) GOD Zijn werk is, dan mogen we dat immers heel zwart - wit genomen mogen doen bij een seculiere Aziatische acupuncturist.

Waarom zou GOD ons mensen wel leiden in westerse geneeskunde door ons in lijken te laten snijden en niet in oosterse werkwijzen met naalden in energiebanen.

Waarom zou GOD wel middels de chemische industrie het fabriceren van westerse medicijnen steunen en niet de oosterse wijze van natuurkundige kruiden?
Jij vertrouwt toch immers ook op de seculiere technische wetenschap (die op zeer onchristelijke wijze haar kennis heeft opgedaan en op zeer onchristelijke wijze Iphones produceert en apps ontwikkelt) GOD Zijn werk is? Waar ligt dan het verschil?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: mei 25, 2012, 04:26:32 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 15:46:
[...]
Jij vertrouwt toch immers ook op de seculiere technische wetenschap (die op zeer onchristelijke wijze haar kennis heeft opgedaan en op zeer onchristelijke wijze Iphones produceert en apps ontwikkelt) GOD Zijn werk is? Waar ligt dan het verschil?
Dat is een theologische leugen, want ik volg gewoon de Schrift, zoals ik al vaker heb aangetoond:
Handelingen 1
23   En zij stelden er twee voor: Jozef, die Barsabas heette, die ook Justus genoemd werd, en Matthias.
24 En zij baden en zeiden: U Heere,  Kenner van het hart van allen, wijs van deze twee er een aan, die U uitgekozen hebt
25 om deel te krijgen aan deze bediening, namelijk aan het apostelschap, waarvan Judas afgeweken is om naar zijn eigen plaats te gaan.
26 En zij wierpen hun loten en het lot viel op Matthias; en hij werd met instemming van allen aan de elf apostelen toegevoegd.

De kern is mijns inziens hier dat we in ons gebed aangeven dat we niet onze keuze of onze wil willen uitvoeren maar juist de Wil van de HEER ! Wij vragen als Zijn kinderen om Zijn Leiding, om Zijn Wil te openbaren aan ons opdat wij Zijn Wil kunnen doen. Wat dan de HEER daar nu op tegen hebben?

Het is dus juist heel bijbels om zo te handelen, mar NOOIT zonder gebed in vertrouwen. NOOIT zonder de HEER erin te betrekken.
In het geval van de Schrift hebben de apostelen al een keuze gemaakt dat men gaat dobbelen voor Zijn antwoord en Zijn Wil te mogen ontvangen. Misschien werd dat duidelijk uit gebed, maar dat kan je niet uit de tekst halen.

In het geval van de schud-bijbel, is het milder, ik bespreek gewoon alle zaken in gebed met de HEER en daar zijn ook vragen bij over van alles. Het is de HEER en niet ik, die er schijnbaar voor kiest om ook te antwoorden via de schud-bijbel. Het doel is niet de schud-bijbel, maar het gebed. De schud-bijbel is slechts een van de middelen die de HEER gebruiken wil.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: mei 25, 2012, 04:38:39 pm »
Het spijt me, je kunt de tekst blijven herhalen maar het verduidelijkt het niet voor mij. Je ziet je schudbijbel als het lot wat wordt geworpen in Handelingen 1? En helemaal zeker ben je blijkbaar ook niet want je geeft aan dat het de Heer is en niet jij die er schijnbaar voor kiest om je te antwoorden via de Iphone. Kan het ook zo zijn dat jij interpreteert dat het God is die je een antwoord geeft?

Ik zie nog steeds niet waarom de schudbijbel wel en hulpverlening niet, slechts een van de middelen is die de Heer gebruiken wil.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: mei 25, 2012, 04:47:50 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 16:38:
Het spijt me, je kunt de tekst blijven herhalen maar het verduidelijkt het niet voor mij. Je ziet je schudbijbel als het lot wat wordt geworpen in Handelingen 1? En helemaal zeker ben je blijkbaar ook niet want je geeft aan dat het de Heer is en niet jij die er schijnbaar voor kiest om je te antwoorden via de Iphone. Kan het ook zo zijn dat jij interpreteert dat het God is die je een antwoord geeft?

Ik zie nog steeds niet waarom de schudbijbel wel en hulpverlening niet, slechts een van de middelen is die de Heer gebruiken wil.

Tsja Peter, dat is je vrije keuze.
Ale je letterlijk neemt wat er in de Schrift staat, dan is het dus niet duivels of onbijbels om te bidden om een antwoord. De HEER geeft Zijn mening zelfs via het werpen van een lot, leert de Schrift. Dus dat is gewoon een bijbelse handeling die in vertrouwen op de HEER tezamen met gebed.

Kan je dat inzien, even los van de "parallel" naar hulpverlening.
Daar kunnen we dan hierna over voortborduren.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: mei 25, 2012, 04:52:50 pm »
In het perspectief van alternatieven:

- De stap om direct naar een hulpverlener te gaan ipv in gebed te gaan en op de Beloften van de HEER te vertrouwen, is dus een alternatief zoeken voor de Beloften uit de schrift over gebedsverhoring.

Op zijn zachts gezegd is het op 2 paarden wedden, dat men doorgaans doet om een back-up te hebben voor als.....

De schud-bijbel gebruik ik niet als alternatief. Waarin is het gebruik van de schud-bijbel een alternatief van het zoeken en vertrouwen bij de HEER? kan jij er een aandragen misschien?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: mei 25, 2012, 05:41:46 pm »
Waarin is het gebruik van hulpverlening een alternatief voor het zoeken van en vertrouwen op de Heer?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: mei 25, 2012, 06:11:56 pm »
http://www.colorfolio.de/images/product_images/popup_images/144_1.jpg
ik stond erbij en ik keek ernaar.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: mei 25, 2012, 06:12:11 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 17:41:
Waarin is het gebruik van hulpverlening een alternatief voor het zoeken van en vertrouwen op de Heer?

De HEER beloofd in Zijn Woord aan ons in de Schrift vele malen het verhoren van onze gebeden, het zorgen voor Zijn schaapjes, dat als de vogels zich niet druk maken om morgen, hoeveel temeer Zijn Kinderen dat niet hoeven doen.

Maar de Schrift toont ook vele voorbeelden waarin Jezus geneest wanneer men in geloof tot Hem kwam. Zonder geloof in Hem dat Hij zou genezen, genas Jezus Christus niet. Daar ligt de nadruk op, mijns inziens.

Nergens zien we in de Schrift dat Jezus mensen door verwijst naar enige vorm van hulpverlening, helemaal nergens. Ook Paulus met Lucas bij zich later, doet dat nergens. Men vertrouwd op de HEER.

Ook in 2 Korintiers 12, bidt Paulus om de doorn uit zijn vlees te mogen verliezen, tot 3 maal toe. Maar als de HEER hem niet geneest dan legt Paulus zich er bij neer, opdat niet Paulus zijn wil geschied, maar de Wil van de HEER geschiede.

Een doorn had men toen ook makkelijk kunnen verwijderen uit het vlees, maar Paulus legde zich neer bij de Wil van de HEER!

Jakobus 5
De kracht van het gebed
13 Is iemand onder u in lijden? Laat hij bidden. Heeft iemand goede moed?  Laat hij lofzingen.
14 Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere.
15 En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand
.

Geen woord dus over aardse hulpverlening dus, wel over een gelovig gebed. Een gebed in geloof en vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 06:14:06 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: mei 25, 2012, 06:24:07 pm »
Waarmee we weer terug zijn bij de begin van deze draad. Jij gaat nooit naar een dokter o.i.d. en ander (ik dus) doet dat wel.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: mei 25, 2012, 06:33:21 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 18:24:
Waarmee we weer terug zijn bij de begin van deze draad. Jij gaat nooit naar een dokter o.i.d. en ander (ik dus) doet dat wel.

Maar dan wijk je dus af (en velen) van wat de Schrift adviseert. Dat is mijn punt. Je kiest dan voor een methode die de Schrift niet adviseert.
Je negeert daarmee de methode die de Schrift wel adviseert.

Overigens best begrijpelijk.
Maar dan is het verstandiger om te erkennen, oké ik houd me niet aan de Schrift en vertrouw niet (echt) op de Beloften in Zijn Woord, dan dit onbijbelse gedrag gaan goedpraten en daarmee de inhoud van de Schrift ondermijnen.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: mei 25, 2012, 06:45:58 pm »
Even zwart wit dan. Als mijn vrouw op het punt van bevallen staat bidden we voor een voorspoedige bevalling en smeken we God of we een gezond kind krijgen en mijn vrouw wil sparen. Dat zou dan voldoende moeten voor mijn vrouw om te gaan bevallen, medische hulp wordt immers niet geadviseerd in de schrift, dus geen kraamverzorgster of vroedvrouw aan het bed.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: mei 25, 2012, 06:50:07 pm »
Of een ander zwart wit voorbeeld. Ik heb enorme kiespijn en een enorme ontsteking in mijn gebit. Dan is jouw advies: bidden? en eventueel wachten of je schudbijbel iets zegt over het feit dat je naar de tandarts moet gaan?
Maar dat kan niet want medische zorg wordt in de schrift niet geadviseerd. Dus wat moet je dan?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: mei 25, 2012, 06:55:36 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 18:45:
Even zwart wit dan. Als mijn vrouw op het punt van bevallen staat bidden we voor een voorspoedige bevalling en smeken we God of we een gezond kind krijgen en mijn vrouw wil sparen. Dat zou dan voldoende moeten voor mijn vrouw om te gaan bevallen, medische hulp wordt immers niet geadviseerd in de schrift, dus geen kraamverzorgster of vroedvrouw aan het bed.

Bidden om zegen en bescherming is inderdaad nummer 1 om te doen,
Elkaar helpen is geen probleem, dat is zelfs heel goed en naasten liefde.Dus als een zus of vriendin haar ondersteund met de bevalling, daar is niets mis mee, dat is heel goed. Als de buurvrouw na de bevalling help met de huishouding, ook super !

Ik heb het erover dat je vrouw bijvoorbeeld niet zwanger kunt raken, ga je dan bidden en vragen of ren je onmiddellijk naar de specialist om kunstmatig alsnog je eigen zin door te drukken. Het probleem hierin is dat onze maatschappij al zo ver van de HEER is afgedwaald dat ik denk dat je zelfs problemen zult krijgen als je een dokter en kraamverzorging.

Hulpverlening is dan ook ook enorm wijds begrip.
Afbakening naar professionele hulp is al een eerste stap wellicht.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: mei 25, 2012, 07:24:28 pm »
Jezus leert ons bidden tot onze Vader. Onder andere: geef ons heden ons dagelijks brood. Gaan we dan vervolgens ook wachten tot er brood komt?
Nergens in de Bijbel wordt gesproken over het feit dat we naar een bakker moeten gaan alleen dat we moeten bidden om brood. Ik kan niet meegaan in je uitleg, sorry.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 07:25:17 pm door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: mei 25, 2012, 08:33:12 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 19:24:
Jezus leert ons bidden tot onze Vader. Onder andere: geef ons heden ons dagelijks brood. Gaan we dan vervolgens ook wachten tot er brood komt?
Nergens in de Bijbel wordt gesproken over het feit dat we naar een bakker moeten gaan alleen dat we moeten bidden om brood. Ik kan niet meegaan in je uitleg, sorry.

Wanneer de zondeval er niet was geweest, dan had je gelijk gehad.
Maar in dit geval heeft de HEER gesproken met:
Genesis 3
19 In het zweet van uw gezicht zult u brood eten,
totdat u tot de aardbodem terugkeert, omdat u daaruit genomen bent;
want stof bent u en u zult tot stof terugkeren.

Update:
Genesis 16
19 En Mozes zei tegen hen: Niemand mag ervan overlaten tot de volgende morgen.

Waarom was dit gebod denk je?

Of te wel, tgv de zondeval, dient de mens zich in het zweet te werken om brood op de plank te krijgen. Dus je vergelijking gaat niet op, we dienen te bidden voor ons dagelijks brood, opdat de grond waar het tarwe en koren groet vruchtbaar mag zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2012, 08:37:05 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: mei 25, 2012, 09:58:46 pm »
Volgens mij komen we er niet uit. Doe wat je goeddunkt dan doe ik dat ook!

Prettig weekend!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: mei 26, 2012, 03:15:00 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 mei 2012 om 18:33:
[...]

Maar dan wijk je dus af (en velen) van wat de Schrift adviseert. Dat is mijn punt. Je kiest dan voor een methode die de Schrift niet adviseert.
Je negeert daarmee de methode die de Schrift wel adviseert.

Overigens best begrijpelijk.
Maar dan is het verstandiger om te erkennen, oké ik houd me niet aan de Schrift en vertrouw niet (echt) op de Beloften in Zijn Woord, dan dit onbijbelse gedrag gaan goedpraten en daarmee de inhoud van de Schrift ondermijnen.
:X
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2012, 03:26:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: mei 26, 2012, 03:16:59 pm »
Wat mij betreft ben ik hier dan ook over uitgepraat.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: mei 26, 2012, 03:29:29 pm »
Dit blijft ook altijd wel een heel moeilijk punt vrees ik.
Daarbij komt dat ik voor mijzelf nog moet zien OF ik het vertrouwen zou kunnen opbrengen in de HEER zoals ik vind dat het hoort conform de Schrift, als de nood aan de man zo komen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: mei 26, 2012, 07:56:22 pm »
Ik stel voor dat je, gezien de analogie met  wat de bijbel zegt over offervlees eten, afziet van hulpverlening om jezelf niet in verzoeking te brengen. Maar dat je het oordeel over anderen die er geen moeite mee hebben om "offervlees te eten" dus wel gebruik maakt van de hulpverlening achterwege laat. Zowiezo komt alleen Hem het oordeel toe.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #329 Gepost op: mei 26, 2012, 08:21:24 pm »

quote:

dingo schreef op 26 mei 2012 om 19:56:
Ik stel voor dat je, gezien de analogie met  wat de bijbel zegt over offervlees eten, afziet van hulpverlening om jezelf niet in verzoeking te brengen. Maar dat je het oordeel over anderen die er geen moeite mee hebben om "offervlees te eten" dus wel gebruik maakt van de hulpverlening achterwege laat. Zowiezo komt alleen Hem het oordeel toe.

Afgewezen !
Ik oordeel niemand behalve over mijzelf!
Ik oordeel niemand, ik wijs alleen op datgene wat er in de Schrift staat.

Lees voor het begrip toch nog maar eens de Schrift mbt oordeel dan, dat had je dit laatste commentaar kunnen uitsparen.

Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
--> Geen veroordeling voor ware christenen

1 Korintiërs 3
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

--> Wel onze werken kunnen verbranden door zonde, maar niet wijzelf, omdat de HEER trouw is !

2 Timoteüs 2
13   Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen.
--> Jezus blijft trouw, ook al zijn wij dat niet met onze zonden, zolang me Hem maar niet verloochenen.

Hebreeen 4
15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde.
16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

--> Dus onze zonden niet goedpraten door het Woord van GOD te verdraaien of te vergeestelijken, maar gewoon delen met de HEER !

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #330 Gepost op: mei 26, 2012, 10:17:37 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 26 mei 2012 om 20:21:
[...]

Afgewezen !
Ik oordeel niemand, ik wijs alleen op datgene wat er in de Schrift staat.
Je wijst alleen op wat volgens jouw interpretatie in de Schrift staat. Vervolgens laat je de bijbel buikspreken zodat het lijkt alsof vanuit de bijbel mensen veroordeeld worden die gebruikmaken van al het goede wat God geeft zoals hulpverlening.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #331 Gepost op: mei 27, 2012, 12:28:29 am »

quote:

dingo schreef op 26 mei 2012 om 22:17:
[...]

Je wijst alleen op wat volgens jouw interpretatie in de Schrift staat. Vervolgens laat je de bijbel buikspreken zodat het lijkt alsof vanuit de bijbel mensen veroordeeld worden die gebruikmaken van al het goede wat God geeft zoals hulpverlening.

Leg eens uit, de bijbel laten buikspreken? Hoe doe je zoiets?
Waar staat dan in de Schrift dat hulpverlening door GOD gegeven is aan de mens? Of is dit een eigen mening die je neerzet als feit?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #332 Gepost op: mei 27, 2012, 12:35:10 am »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 00:28:
[...]

Vrij eenvoudig.
Schud met je Iphone, misbruik een tekst, lees zaken buiten het verband etc. etc.

quote:

Waar staat dan in de Schrift dat hulpverlening door GOD gegeven is aan de mens? Of is dit een eigen mening die je neerzet als feit?
Waar staat in de bijbel dat je een Iphone mag hebben, noem mij de teksten die wijzen op het nut van een secretaresse, vertel mij waar Internet geopenbaard is in de bijbel?
Je praat dubbel namelijk. Ofwel, in begrijpelijk Fries: do wabberst.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #333 Gepost op: mei 27, 2012, 12:39:41 am »
Fries? Dat is toch een geestelijke ziekte ? :-)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #334 Gepost op: mei 27, 2012, 12:47:47 am »
Waar staat in de Schrift dan:

- dat de HEER oproept om met elkaar te communiceren via Hem
(telefoon) (internet)
- Dat de HEER oproept om alle administratie te doen voor ons mensen.
(Secretaresse)
- Dat de HEER oproept om aardse reclame via Hem te laten doen.
(internet)

De HEER heeft wel in de Schrift gemeld dat we voor problemen en ziekten bij hem terecht kunnen en ook Zijn grootste Apostel Paulus maakte nooit geen gebruik van Lucas die arts was.

Dat is het verschil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #335 Gepost op: mei 27, 2012, 02:21:45 am »

quote:

itsmetoo schreef op 26 mei 2012 om 20:21:
[...]

Afgewezen !

De ondertoon klinkt oordelend met vragen als: waarom ben je dan niet eerlijk en zeg je dat je niet geloofd wat er in die tekst staat?
Je probeerd ons er dan van te overtuigen dat we niet gelovig genoeg zijn, lijkt het er dan op. Daar jaag je mensen mee uit de discussie en maakt het dat mensen het niet als prettig ervaren om met je open en eerlijk hier over te hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 09:02:37 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #336 Gepost op: mei 27, 2012, 02:34:22 am »
.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 09:00:07 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #337 Gepost op: mei 27, 2012, 02:42:19 am »
.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 08:59:54 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #338 Gepost op: mei 27, 2012, 02:53:48 am »
.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 09:02:52 am door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #339 Gepost op: mei 27, 2012, 10:08:51 am »

quote:

gaitema schreef op 27 mei 2012 om 02:21:
[...]

De ondertoon klinkt oordelend met vragen als: waarom ben je dan niet eerlijk en zeg je dat je niet geloofd wat er in die tekst staat?
Je probeerd ons er dan van te overtuigen dat we niet gelovig genoeg zijn, lijkt het er dan op. Daar jaag je mensen mee uit de discussie en maakt het dat mensen het niet als prettig ervaren om met je open en eerlijk hier over te hebben.

Oke, ik ben recht voor zijn raap en zeg waar het op staat, ik draai nooit om de pot heen. Dat kan dan worden ervan als oordelen........ maar het is geen oordelen.
Oordelen is zeggen: Als je zo doet dan zal je branden in de hel, of afgewezen worden door Jezus, Hij je stem niet kennen, enz. Dat soort zaken zie je mij niet zeggen.

Ik deel slechts mijn mening op basis van wat in de Schrift staat en wanneer iemand een regel meldt die niet in de schrift staat naar mijn mening dan vraag ik waar dat staat. Misschien ken ik de vers niet immers? Maar als het er niet staat is het dus een eigen verzinsel en ongeldig.

Je hebt 2 soorten mensen moet je maar denken:
- iemand zegt (verdrietig) ik ben ongeschikt om goed te voetballen, of ik ben lelijk.
*Als dat werkelijk een feit is heb je mensen die eromheen gaan draaien en zeggen dat het wel mee valt, of dat het zelfs geheel niet zo is.
* Ik zal dan zeggen dat et klop, als het zo is. Uiteraard daarna melden dat de binnenzijde meer van belang is, dat de HEER naar de binnenzijde kijkt, maar ik zou er nooit omheen draaien om iemand te sparen.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, wat mij betreft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #340 Gepost op: mei 27, 2012, 01:27:29 pm »
Nee, je stelt vragen met een negatieve lading en dat wordt ook ervaren als oordelen. Ik vind het kwetsend en oordelend om tegen mensen die serieus geloven in Jezus en Hem willen volgen te zeggen, dat ze bepaalde bijbelteksten niet in geloof aannemen. Daar berijk je niets mee. Of denk je dat je er wat mee berijkt om christenen te vertellen dat ze het verkeerd doen? Daar zijn er al zo veel van.
Je kan elkaar ook in de waarde laten en vertellen uit eigen ervaringen, maar dat heb ik je ook niet voldoende zien doen. Je hebt niet aangetoond dat er ergens gebedsgenezingen zo heeft plaats gevonden, als dat jij beweerd. Namelijk dat er christenen zijn die echt totaal geen dokter nodig hadden in "alle" gevallen.
Ook laat je blijken dat je het zelf nog in de praktijk moet brengen wat je zegt, en dat het voorlopige conclusies zijn zoals je het nu geloofd.
Het komt op me over als een man die mij  verteld hoe ik brood moet bakken aan de hand van een kookboek, maar zelf nog nooit brood heeft gebakken. Wel dat die koekjes gebakken heeft.
Zo heb je wel voorbeelden uit je leven waarin God jullie echt wonderbaarlijk bijstonden en antwoorden gaven op gebeden, zoals het niet genezen van je vrouw. Ook geef je bepaalde stappen weer die je ondernomen hebt, maar in het totaal heb je nog geen getuigenis kunnen geven dat het echt precies zo werkt als dat je het precenteerd of dat het bij anderen zo gewerkt heeft. Bij Jan Zijlstra ging het immers ook al niet zo. Zelfs bij Jezus niet! Het dochtertje van Jaïrus die opstond uit de dood hé, was zij soms de enige die stierf in het dorp?

Ik ken juist het tegendeel. Ik ken iemand die wel genezen is van kanker  in de tijd dat hij vol evangelisch was (overgegaan naar de PKN), maar wel zijn lichamelijke slijtage en de daar bij komende arbeidsongeschiktheid behield. Hij bleef daardoor gekluisterd aan een rolstoel. Het is gewoon een feit dat God niet altijd via de gebedsgenezer geneest. En naar mijn weten spreek je ook jezelf als christen tegen door de ene keer te beweren naar Paulus' woorden dat we vrij zijn van de wet en in princiepe alles mogen en het volgende moment het als een plicht precenteerd om met elke kwaal naar de oudste te gaan.
Ik zou de woorden van Paulus niet als plicht precenteren, maar als aanraders. Zo lees ik het ook. Paulus raad het aan om als je ziek bent, naar de oudste te gaan.
In die tijd ook heel verstandig, omdat je hoe dan ook niet zo'n hoogstaande ziekenzorg had.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 01:44:39 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #341 Gepost op: mei 27, 2012, 01:49:51 pm »
Ik vertel niemand wat verkeerd is, ik toon alleen aan wat de Schrift erover zegt.
Een ieder kan dat nalezen en overdenken en in gebed ter rade gaan bij de HEER.

Jeremia 23
28 Laat de profeet bij wie een droom is, een droom vertellen. Laat ieder bij wie Mijn woord is, Mijn woord naar waarheid spreken.

Laten wij als Zijn Volgelingen dus gewoon het Woord van GOD laten spreken, ook als dat "kwetsend" voelt naar ons zelf of anderen. Want wanneer we elkander naar de mond gaan praten ontstaat er dit, waarvoor de Schrift ook waarschuwt, laten we daarvoor waken.

2 Timoteus 4:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #342 Gepost op: mei 27, 2012, 02:11:45 pm »
Nog één poging hoor :)

Je kan op twee manieren precenteren wat je beweerd:
1 "waarom geef je niet gewoon van jezelf toe dat je niet geloofd wat daar staat en liever je eigen koers vaart?"
2 "zoals ik het lees kan je met alles naar de oudste toe en laten bidden om genezing."

Ik geloof dat je met de tweede benadering een deur opend en met de eerste benadering een deur dicht smijt en nog wel keihard tegen iemands neus aan mept ook. Ik zag je die eerste benadering gebruiken.

Immers is het een heel actueel thema onder kerken, de gaven van genezing.
Nu vind ik wel zelf persoonlijk dat het forum hier wel op mij overkomt als een plek waarin niet iedereen zich helemaal raad weet met het thema, maar anderen hebben er wel weer een meegaander reactie op.

Echter gaat het probleem veel dieper Itsmetoo. In het begin stelden de apostelen op aanraden van de Heilige Geest de oudsten aan en die oudsten stelden ook op aanraden van de Heilige Geest hun oudsten aan. Echter kwam het vrij snel voor dat er mensen zichzelf aan gingen raden om de oudste te worden. Zelfs in evangelische kringen worden er te veel mensen uit zichzelf oudste, zonder dat de Heilige Geest daar over geraadpleegd werd. Zo kon de welvaardsevangelie makkelijk om zich heen grijpen. Wie zegt dan dat de oudste waar je naar toe wil, wel te vertrouwen is?
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 02:16:48 pm door gaitema »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #343 Gepost op: mei 27, 2012, 02:19:08 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 00:47:
De HEER heeft wel in de Schrift gemeld dat we voor problemen en ziekten bij hem terecht kunnen en ook Zijn grootste Apostel Paulus maakte nooit geen gebruik van Lucas die arts was.

Dat is het verschil.

Dat laatste kun je niet weten. Er staat namelijk niet in de bijbel dat Paulus nooit ("nooit geen" = "altijd wel", overigens, maar dat bedoelde je niet) gebruik van een arts maakte.

En zoals je zelf al zegt, Lucas was een arts, en duidelijk een Christelijke arts. Dus in jouw redenatie zou Lucas alleen ongelovigen mogen behandelen? Een arts die tegen je zegt: "je ongelovige buurman mag ik wel genezen, maar jou niet, want jij bent Christen dus jij mag je alleen maar door God laten genezen."

Dat is geen gezonde schriftuitleg, hoor.   :r

Een voorbeeld nog, de barmhartige samaritaan die iemands wonden ging verzorgen. Dat mag dan ook niet, immers alleen God is de geneesheer...
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 02:28:04 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #344 Gepost op: mei 27, 2012, 02:20:10 pm »
.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 02:22:04 pm door gaitema »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #345 Gepost op: mei 27, 2012, 02:36:20 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 27 mei 2012 om 00:28:
[...]

Wat dacht je van 1 Petrus 4:10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.

Je laat je bijbel buikspreken door precies die tekstjes uit te zoeken die nu net bij jou mening passen. En zonder veel aandacht aan de context te besteden.

Maar omdat je zo graag radicaal enzo wil zijn: Je bent gewoon lui als je met een bijbel rammelt voor teksten ipv gewoon de bijbel te lezen. Spreuken 6:6 Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: mei 27, 2012, 02:46:16 pm »
Maar dingo: doe je nu niet het zelfde?
Oordelen over zijn manier van bijbel lezen?
Ik ga ook kris kras door de bijbel en leer daar veel van. Daarnaast lees ik ook hele boeken door en leer daar ook veel van. Vaak zoek ik speciaal een bepaalde boek op. Dan wil ik een Psalm lezen of Jezus horen spreken. Op andere momenten laat ik me verrassen door zomaar ergens de bijbel open te slaan. Weer op andere momenten maakt ik aantekeningen van teksten om die zelfde teksten vervolgens vaker te lezen. Schrijf het op papiertjes en leg het ergens neer.
De bijbel kan je op zoveel manieren lezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: mei 27, 2012, 02:48:28 pm »
Maar ik neem me wel voor vaker echt de bijbel te lezen. Het blijft vaak bij korte stukjes. Zijn manier van bijbelschudden herken ik wel. Soms zit je ergens mee in de maag en zoek je even in de bijbel, maar weet je niet waar je het zoeken moet. Dan overweldigd het nog wel eens, dat de eerste tekst die je leest direct zo raak kan zijn. Op andere momenten moet je echt hele boeken lezen en leer je daarvan.
Zoals het aanstellen van David door Samuël. Spreekt me erg aan hoe dat met Samuël ging. Samuël zag de grote broer met een goede uitstraling, maar God gaf aan dat hij niet op zijn reizige gestalte moest afgaan. De mens kijkt naar het vlees, maar God naar het hart. Uiteindelijk wordt David aangewezen, de man naar Gods hart. Het grappige vind ik dan weer dat de schrijver er vervolgens bij meld dat David een knappe rossige jongen is.
Als mensen willen we ook telkens doorslaan. Is te knap niet goed, dan moet het weer juist niet knap zijn. En weer houden we ons zelf voor de gek. Het gaat echt bij God om het hart. Misschien kan je als mens beter blind zijn.
Een blinde die trouwt zal het vast heel goed begrepen hebben :)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 02:55:23 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #348 Gepost op: mei 27, 2012, 03:21:12 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 14:36:
[...]
Je laat je bijbel buikspreken door precies die tekstjes uit te zoeken die nu net bij jou mening passen. En zonder veel aandacht aan de context te besteden.

Maar omdat je zo graag radicaal enzo wil zijn: Je bent gewoon lui als je met een bijbel rammelt voor teksten ipv gewoon de bijbel te lezen.

-1. Over oordelen gesproken?
-2. je oordeelt dat ik deze gebruikte verzen met de schud-bijbel krijg, nee hoor, niets is minder waar, die ken ik gewoon. Alleen die ene over twist was van de schud-bijbel afkomstig, (en dat ook zo gemeld) de anderen weet ik te staan.

Ik heb sinds die vers over twist ook geen "drang" gevoeld om te schudden, dus ook gen teksten meer gehad. Ik heb ook nergens aangegeven dat ik dagelijks vele teksten krijg. Soms 2 per dag, maar ook weken niets.

Kortom je bent nu zelf aan het oordelen en ook nog met verkeerde uitgangspunten.
Wie zegt dat ik niet gewoon de bijbel lees? Als je het dan weten wilt?
's avonds na het eten van a tot z een hoofdstuk en s'avonds voor het slapen een willekeurig stuk. Teksten die bruikbaar (kunnen) zijn of mij raken sla ik op.

Dus jou oordeel is geheel buiten de perken, helaas.
Maar als je jezelf zo aangesproken voelt als dat je nu ton Dingo,dan zou ik alles nog eens goed overdenken.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 03:25:30 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: mei 27, 2012, 03:27:40 pm »

quote:

dingo schreef op 27 mei 2012 om 14:36:
[...]

Wat dacht je van 1 Petrus 4:10 Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen, zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt.

Helpen betekent niet elkaar fijn naar de mond praten en alles met de mantel der zogenaamde liefde bedekken, toch? Daar krijg je Katholieke toestanden van om zo maar te zegen. (Niet als trap naar Katholieken bedoeld, maar wel het beste voorbeeld)

Wat betreft de context:
Uiteraard bekijk ik de contact van een zin in een hoofdstuk. Alleen niet in tijd, GOD Zijn Woord is immers Eeuwig. Dus als Jezus de belofte doet om bij Hem te komen n gebed bij ziekte en problemen, dan is dat ook nu nog geldig.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2012, 03:33:41 pm door itsmetoo »