Nee, je stelt vragen met een negatieve lading en dat wordt ook ervaren als oordelen. Ik vind het kwetsend en oordelend om tegen mensen die serieus geloven in Jezus en Hem willen volgen te zeggen, dat ze bepaalde bijbelteksten niet in geloof aannemen. Daar berijk je niets mee. Of denk je dat je er wat mee berijkt om christenen te vertellen dat ze het verkeerd doen? Daar zijn er al zo veel van.
Je kan elkaar ook in de waarde laten en vertellen uit eigen ervaringen, maar dat heb ik je ook niet voldoende zien doen. Je hebt niet aangetoond dat er ergens gebedsgenezingen zo heeft plaats gevonden, als dat jij beweerd. Namelijk dat er christenen zijn die echt totaal geen dokter nodig hadden in "alle" gevallen.
Ook laat je blijken dat je het zelf nog in de praktijk moet brengen wat je zegt, en dat het voorlopige conclusies zijn zoals je het nu geloofd.
Het komt op me over als een man die mij verteld hoe ik brood moet bakken aan de hand van een kookboek, maar zelf nog nooit brood heeft gebakken. Wel dat die koekjes gebakken heeft.
Zo heb je wel voorbeelden uit je leven waarin God jullie echt wonderbaarlijk bijstonden en antwoorden gaven op gebeden, zoals het niet genezen van je vrouw. Ook geef je bepaalde stappen weer die je ondernomen hebt, maar in het totaal heb je nog geen getuigenis kunnen geven dat het echt precies zo werkt als dat je het precenteerd of dat het bij anderen zo gewerkt heeft. Bij Jan Zijlstra ging het immers ook al niet zo. Zelfs bij Jezus niet! Het dochtertje van Jaïrus die opstond uit de dood hé, was zij soms de enige die stierf in het dorp?
Ik ken juist het tegendeel. Ik ken iemand die wel genezen is van kanker in de tijd dat hij vol evangelisch was (overgegaan naar de PKN), maar wel zijn lichamelijke slijtage en de daar bij komende arbeidsongeschiktheid behield. Hij bleef daardoor gekluisterd aan een rolstoel. Het is gewoon een feit dat God niet altijd via de gebedsgenezer geneest. En naar mijn weten spreek je ook jezelf als christen tegen door de ene keer te beweren naar Paulus' woorden dat we vrij zijn van de wet en in princiepe alles mogen en het volgende moment het als een plicht precenteerd om met elke kwaal naar de oudste te gaan.
Ik zou de woorden van Paulus niet als plicht precenteren, maar als aanraders. Zo lees ik het ook. Paulus raad het aan om als je ziek bent, naar de oudste te gaan.
In die tijd ook heel verstandig, omdat je hoe dan ook niet zo'n hoogstaande ziekenzorg had.