Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

<< < (6/133) > >>

Peter68:
Ik lees nergens in de Bijbel dat specifiek kinderen moeten worden gedoopt, aan de andere kant staan er wel teksten dat mensen met hun hele gezin gedoopt worden dus zouden kinderen daar ook bij kunnen horen. Al met al is het dopen van kinderen een zeer lange traditie en de vraag is of dat verkeerd is. Aan de andere kant vindt ik geloofsdoop ook prachtig. Vraag is dan: ben ik 'verkeerd' gedoopt en moet het daarom over? Ik denk het niet. Ik heb de belofte van God ontvangen en dat is voor mij genoeg!

itsmetoo:
Persoonlijk haal ik uit de Schrift dat de manier waarop dus meer belangrijk is dan de leeftijd waarop. Dus een waterdoop is pas een doop door onderdompeling. Besprenkeling is daarvan een "slap" aftreksel, waarbij men niet symbolisch sterft en opstaat uit de dood.

Mijn motivatie om me te laten dopen na mijn bekering, was:
- omdat ik behoorlijk verdwaald ben geweest van GOD vanaf mijn pubertijd.
- omdat ik niet was gedoopt door onderdompeling zoals de Schrift dopen beschrijft.

yvon777:
quote:aan de andere kant staan er wel teksten dat mensen met hun hele gezin gedoopt worden dus zouden kinderen daar ook bij kunnen horen
--- Einde van citaat ---
ze kwamen tot geloof en lieten zich dopen. Het 1 is een gevolg van het ander.

Een doop is nooit verkeerd, een doop is een doop.
De inhoud is het uiterlijke teken van een geestelijk gestorven zijn.
Zoals je de Geest mag ontvangen als geestelijk teken.

Is de doop niet een begraven geweest van je oude ik dan is dat geen begrafenis geweest, zo wel, dan is het klaar
(door Jezus wordt duidelijk dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen - Ef 4)

Dat is voor ons - heidenen - de enige weg tot God en onze enige hoop. Meer dan dat is het niet. De dingen die vroeger golden (waar heel veel dingen van afgeleid zijn) waren alleen voor het volk israel en houd ons nu alleen maar af van Christus.

Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen was naar het vlees, en onbesneden genoemd, dat gij toen zonder Christus was, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld.
Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus.

Peter68:
Over het besprenkelen met water vindt ik in elk geval niets terug in de Bijbel, achteraf gezien zou ik denk ik nu kiezen voor het onderdompelen van mijn kinderen. Ook omdat dat beter aansluit bij de symboliek van de doop.

Zou ik op grond van het feit dat ik niet kopje onder ben geweest als baby niet 'goed' gedoopt zijn? En moet ik het daarom maar overdoen op de juiste manier? Zoeken we het dan niet te veel in de vorm? Zou God's belofte afhankelijk zijn van de hoeveelheid water.

Jij ziet het in elk geval wel als een motivatie, ik kan daar inkomen maar het zou niet mijn keuze zijn. Verder denk ik niet dat als je verdwaald bent geweest van God en weer terugkomt dat je daarom (opnieuw of beter) gedoopt zou moeten worden, dan wordt het denk ik een dagelijks of wekelijks ritueel.

itsmetoo:
quote:yvon777 schreef op 30 mei 2012 om 15:08:
[...]

Bedenkt daarom dat gij, die vroeger heidenen was naar het vlees, en onbesneden genoemd, dat gij toen zonder Christus was, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld.
Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus.
--- Einde van citaat ---

Klopt, de heidenen waren vroeger niet in de picture bij GOD, er was voor hen geen redding. Totdat Jezus Christus het offer OOK voor de doden bracht, niet voor niets heeft Hij de doden eveneens het evangelie verkondigd.

Jezus zegt niet voor niets dat Hij de wet heeft vervuld, Hij heeft dus alles gedaan wat nodig was , waar alle (Joodse) mensen begrijpelijk faalden. Op dat "succesvol" volbrengen van de Joodse Wet door Jezus mogen wij heidenen en Joden vervolgens "meeliften".

Maar omdat Jezus Zelf sterk benadruk, lijkt het toch belangrijk te zijn.
Johannes 3
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Daarentegen zegt Paulus weer dit over dopen. Het vervolg ervan past weer geheel in jou visie.
Romeinen 6
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen,  niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet verliest.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie