Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

<< < (15/133) > >>

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 15:52:
[...]
Ik zie toch wel een duidelijk verschil tussen die twee teksten die je hier aanhaalt. Waar Romeinen 10 spreekt over het "aanroepen van de Naam van God", men een beroep doet op Gods beloften ("Ik zal zijn Wie Ik zijn zal"), daar maakt Jezus in Mat 7 m.i. een onderscheid tussen het erkennen van Gods macht (Hem aanspreken als Heer) en het doen van de wil van God (handelen in het besef dat God de macht heeft...)
--- Einde van citaat ---
Maar dat loopt weer vast, want dan zou onze redding wel van onze werken afhangen, terwijl de Schrift duidelijk aangeeft dat Genade door Jezus komt en niet door werken. Dat o onze werken vertrouwen ons zelfs buiten Zijn genade plaatst.
Romeinen 11
6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.

Maar ook bijt het met het feit dat door Christus alleen onze werken zullen verbranden en niet wijzelf, omdat Hij trouw is.
1 Korintiërs 3
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

en
2 Timoteüs 2
13   Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen.quote:Er rekening mee houdend dat Jezus een hoofdstuk verder spreekt over "het levende water dat Hij zal geven", denk ik dat dit vers mogelijkerwijs niet over de doop gaat maar over iets anders...
--- Einde van citaat ---
Maar euh, Marcus 16 dan? Die je even niet genoemd hebt?
Marcus 16
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.quote:In Mat 28 zien we dat Jezus de doop inzet als instrument om "volgelingen te maken".

In dit geval heeft de NBV heel terecht vertaald:
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Want in de grondtekst worden twee deelwoorden gebruikt (dopende en lerende - zie ook de SV op dit punt!!), die slaan op dat allereerste werkwoord: mathēteusate = maak (gebiedende wijs) mathētḗs (discipelen, volgelingen).

Er staat dus: maak (voor Mij) volgelingen door te dopen en door te onderwijzen. Doop en onderwijs staan dus aan de basis van het discipelschap - en niet aan het einde ervan (= een, zo God wil, vast geloof)...!!
--- Einde van citaat ---

Een ieder die de redding van het Kruis van Jezus Christus aanneemt (en gedoopt wordt), is toch Zijn Volgeling? Hoe bedoel je dat?
Kan iemand dan niet Zijn volgeling zijn maar toch geloven?

Hendrik-NG:
quote:Adinomis schreef op 31 mei 2012 om 15:32:
[...]

God komt eerst tot ons met zijn aanbod van genade in Jezus Christus. Dat is de belofte. Het kindschap vanaf Adam had de mens verspeeld door de zonde. Maar zoals al eerder uit Johannes 1 is geciteerd kunnen we kind van God worden, door Jezus aan te nemen. Daarmee antwoorden we op zijn roepstem.

Dit is volgens mij de betekenis van de doop:

[...]

Je ziet het in bovenstaande tekst voor je. Je gaat onder in het watergraf en je staat op in een nieuw leven. Zoals bij Jezus na zijn doop, daalt de Heilige Geest op je neer. Met Hem Jezus Christus ben je gestorven, begraven, opgestaan, heb je een plaats in de Hemel verkregen en mag je  eens met Hem regeren. Alles met Hem. in Hem en door Hem. Deze geestelijke werkelijkheid wordt uitgebeeld in de doop.

Als je eigen ik begraven is kun je met Galaten 2 vs 20 zeggen: "ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven."

Dan past de lofzang die Yvon hier al noemde: "niets kan ons scheiden van de liefde van God, die is in Jezus Christus. (einde Rom. 8 )
--- Einde van citaat ---

Amen!!

En toch vind ik de vraag "Begint nu ons "kind van God zijn" voor- of nadat we tot geloof zijn gekomen???" nog steeds een hele uitdagende...!!

Want: Gal 4:1 Ik zeg echter: Zolang de erfgenaam een onmondig kind is, verschilt hij in niets van een slaaf, hoewel hij heer is van alles; 2 maar hij staat onder voogden en beheerders, tot het tijdstip dat de vader van tevoren heeft bepaald. 3 Zo waren ook wij, toen wij nog onmondige kinderen waren, als slaven onderworpen aan de grondbeginselen van de wereld. 4   Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw,  geboren onder de wet, 5 om hen die onder de wet waren, vrij te kopen,  opdat wij de aanneming tot kinderen zouden ontvangen. 6   Nu, omdat u kinderen bent, heeft God de Geest van Zijn Zoon uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! 7 Dus nu bent u geen slaaf meer, maar een zoon; en als u een zoon bent, dan bent u ook erfgenaam van God door Christus.

Hier zie je het "dia christou", door Christus, uitgelegd door Paulus: Hij, Christus, heeft "ons vrijgekocht" en vanaf dat moment mogen we "kinderen van God" genoemd worden; maar hierna heeft God zijn Geest gestuurd die ons gelovig doet uitroepen: "Abba!!".

Ofwel: wij zijn al kinderen van God, maar beseffen dat pas naderhand... God dank!! En dankzij zijn Geest...

Maar hier lees ik toch: eerst kind van God (basis: Christus, zijn dood en opstanding) en dan geloof (bron: Gods Geest)...

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 16:00:
[...]
Het woord van God verliest dus zijn kracht in woestijngebieden of op plaatsen met permafrost?? Of moet men aldaar eerst voldoende H2O aanvoeren in de vloeibare fase om God in staat te stellen om zijn beloften uit te voeren???
--- Einde van citaat ---
Het is hetzelfde met de alle armsten in de wereld die zich geen bijbel kunnen veroorloven financieel, omdat ze amper te eten hebben. De HEER zal hen dat vast niet aanrekenen. Misschien wel eerder Zijn welvarende kinderen die te lam zijn om daarin te investeren, maar zich druk maken over een nieuwe keuken, badkamer, huis, auto, studie kinderen enz. (steekt hand in eigen boezem nu)quote:Wat ik aanvoerde was een heel pragmatische toepassing van het doopbevel voor plaatsen met waterschaarste... Maar de doop die op die plaatsen wordt bediend is in jouw ogen slechts "een slap aftreksel, waarbij men niet symbolisch sterft en opstaat uit de dood"???
--- Einde van citaat ---
Maar je gebruikt er een schrijven voor wat buiten het Woord van GOD is en derhalve dus onbruikbaar voor mij.quote:Ik stel daar tegenover: er is maar één doop en die staat altijd symbool voor ons sterven en opstaan uit de dood...!! En waarom? Omdat de realiteit achter het sacrament ten allen tijde "geldig" is!!
--- Einde van citaat ---
Zo lang die doop door onderdompeling is, ben ik het met je eens.

Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:07:
[...]

Een ieder die de redding van het Kruis van Jezus Christus aanneemt (en gedoopt wordt), is toch Zijn Volgeling? Hoe bedoel je dat?
Kan iemand dan niet Zijn volgeling zijn maar toch geloven?
--- Einde van citaat ---
Ik bedoel het precies niet zo, zoals je het hier stelt. Ik lees in Mat 28 dat men (uiteindelijk gelovige) volgelingen moet maken door te dopen en door te onderwijzen... In die volgorde... Want onderwijs en doop zijn instrument om volgeling te worden... Gelovig te worden...

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 16:10:
[...]
Ofwel: wij zijn al kinderen van God, maar beseffen dat pas naderhand... God dank!! En dankzij zijn Geest...
--- Einde van citaat ---
Wie zijn we dan volgens jou in dit vers?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie