Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

<< < (16/133) > >>

Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:07:
[...]

Maar dat loopt weer vast, want dan zou onze redding wel van onze werken afhangen, terwijl de Schrift duidelijk aangeeft dat Genade door Jezus komt en niet door werken. Dat o onze werken vertrouwen ons zelfs buiten Zijn genade plaatst.
--- Einde van citaat ---
En precies DAAROM is ons behoud ook niet afhankelijk van onze "doophandeling"!! En moet je de tekst "die ik even niet had genoemd" ook niet lezen als een "stappenplan tot eigen behoud":quote:
[...]

Maar euh, Marcus 16 dan? Die je even niet genoemd hebt?
Marcus 16
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
--- Einde van citaat ---
Terecht stelt deze tekst het hebben van godsvertrouwen, geloof centraal... Al moeten wij inderdaad "volledig koppie onder gaan" in de dood en opstanding van onze Redder!!

DAARIN worden we volledig ondergedompeld. Maar het teken ervan (water) MAG alle kanten opspatten bij onze doop, daar MOGEN we volledig induiken, maar ook een enkele spat water (of een denkbeeldige spat water als het echt moet) staat symbool voor precies dezelfde realiteit, die we heel ons leven gelovig voor ogen moeten houden!! Christus en die gekruisigd...!!

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 16:13:
[...]

Ik bedoel het precies niet zo, zoals je het hier stelt. Ik lees in Mat 28 dat men (uiteindelijk gelovige) volgelingen moet maken door te dopen en door te onderwijzen... In die volgorde... Want onderwijs en doop zijn instrument om volgeling te worden... Gelovig te worden...
--- Einde van citaat ---

Maar dan draai je het toch om?
Je gaat toch eerst geloven en dan pas Jezus volgen?
Je gaat toch niet eerst Jezus volgen en daardoor geloven?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Bedoel je niet

Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:18:
[...]

Wie zijn we dan volgens jou in dit vers?
--- Einde van citaat ---
Dat weet God... Maar jij leest deze tekst... Weet je aangesproken...

En weet, dat God ook in onze harten kan schrijven (Rom 2:15)... God redt wel wie Hij per se wil redden!!! En dat doet Hij op erg verrassende manieren!!! En volgens mij ook bijzonder ruimhartig!!

Hendrik-NG:
quote:itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 16:22:
[...]

Maar dan draai je het toch om?
Je gaat toch eerst geloven en dan pas Jezus volgen?
Je gaat toch niet eerst Jezus volgen en daardoor geloven?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Bedoel je niet
--- Einde van citaat ---
Ja?? Ging dat met de 12 discipelen ook zo??

itsmetoo:
quote:Hendrik-NG schreef op 31 mei 2012 om 16:21:
[...]

En precies DAAROM is ons behoud ook niet afhankelijk van onze "doophandeling"!! En moet je de tekst "die ik even niet had genoemd" ook niet lezen als een "stappenplan tot eigen behoud":
--- Einde van citaat ---

Maar die Genade gaat toch pas in nadat je aan een aantal voorwaarden hebt voldaan? Pas dan zullen alleen onze werken verbranden en niet wijzelf.

Wie niet onder de Genade is zal zelf verbranden bij slechte werken.

Zoals je het uitlegt, zou je ook de doop achterwege kunnen laten, de redding van onze ziel hangt er niet vanaf. Dan beter niet dan een halve methode zeg maar, welke niet in de Schrift staat.

quote:Terecht stelt deze tekst het hebben van godsvertrouwen, geloof centraal... Al moeten wij inderdaad "volledig koppie onder gaan" in de dood en opstanding van onze Redder!!

DAARIN worden we volledig ondergedompeld. Maar het teken ervan (water) MAG alle kanten opspatten bij onze doop, daar MOGEN we volledig induiken, maar ook een enkele spat water (of een denkbeeldige spat water als het echt moet) staat symbool voor precies dezelfde realiteit, die we heel ons leven gelovig voor ogen moeten houden!! Christus en die gekruisigd...!!
--- Einde van citaat ---
Hier meen ik een tegenstrijdigehied te zien: MOGEN en moeten

Waar in de Schrift staat dat we volledig kopje onder MOGEN gaan, maar dat het niet hoeft? Ik ken alleen duidelijke beschrijvingen waar men zich liet dopen door volledige onderdompeling, zoals Jezus ons heeft voorgedaan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie