Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Wie is god werkelijk?

<< < (3/3)

vrolijke:
quote:Baptizo schreef op 15 juni 2012 om 11:11:
[...]

Vanuit jouw gezichtspunt ja. Iemand die overtuigd is van de goddelijke openbaring en leiding in het neerschrijven van al die teksten zal geloven dat het net andersom is.
Mensen lijken op God en niet andersom. Wij zijn in Zijn beeld geschapen en niet andersom. Kleine probleem echter: onze aard/natuur is verrot geworden. Dat is het gedeelte wat niet op God lijkt natuurlijk.

[...]

Dit vind ik dan een stuk verkeerde uitleg. God is weleens gewelddadig. Maar is dat per definitie verkeerd? Er zijn best situaties waarin jij of ik heel gemakkelijk geweld kunnen rechtvaardigen. Zoals verdediging.

Verder ben ik het natuurlijk geheel oneens met je typering van 'grillig' en 'seksueel verkrampt'. Dat zijn immers wel eigenschappen die alleen bij onze gevallennatuur passen. Jaloezie echter.... dat is een interessante. Vinden we dat God niet jaloers mag zijn? Of is die eigenschap wel onderdeel van Gods karakter? De Bijbel geeft aan dat God een jaloers God is. Dat lijkt mij dus een eigenschap die in veel gevallen best te rechtvaardigen is. Past misschien niet bij ieders godsbeeld maar is wel vokomen Bijbels.
--- Einde van citaat ---

Mooi antwoord. Dank je.

Voor mij past "volmaaktheid" niet bij jaloezie. Kan gewoon niet.

Ozombi:
Menselijke eigenschappen behoren mensen toe.
God representeert de volmaaktheid an sich , de trilling der volmaaktheid
zonder verder kenmerkende eigenschappen te bezitten.
Alle verheven zaken zoals liefde,vrede etc vloeien er automatisch uit voort indien een mens (in ons geval) zich uitdrukt met goddelijke kwaliteit.

Men zou de bijbel niet zo letterlijk moeten lezen. God die zelf handelt of   God die zelf emoties heeft, alsof het een wezen (persoon?!?) zou zijn
is een onzinnige voorstelling van zaken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie