Auteur Topic: op afstand kijken en denken  (gelezen 5422 keer)

FoDo

• Bekijk profiel
op afstand kijken en denken
« Gepost op: juli 28, 2012, 12:28:50 pm »
Ik ben opgevoed in vrijgemaakt gezin met vrijgemaakte scholen kranten organisaties etc. Dat kan heel mooi zijn, maar het kan ook ballast geven en oogkleppen vormen.
Soms denk ik , het is goed om eens wat afstand te nemen en van afstand te kijken naar de kerk, je geloof, de opvoeding die je had (zonder oordeel over het verleden en mensen, maar wel met een frisse blik naar de toekomst)
Herkennen jullie dat? Zijn er onder jullie mensen die dit heel concreet hebben aangepakt en daardoor nu anders met het geloof, kerk etc bezig zijn?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2012, 05:17:08 pm »

quote:

FoDo schreef op 28 juli 2012 om 12:28:
Ik ben opgevoed in vrijgemaakt gezin met vrijgemaakte scholen kranten organisaties etc. Dat kan heel mooi zijn, maar het kan ook ballast geven en oogkleppen vormen.
Soms denk ik , het is goed om eens wat afstand te nemen en van afstand te kijken naar de kerk, je geloof, de opvoeding die je had (zonder oordeel over het verleden en mensen, maar wel met een frisse blik naar de toekomst)
Herkennen jullie dat? Zijn er onder jullie mensen die dit heel concreet hebben aangepakt en daardoor nu anders met het geloof, kerk etc bezig zijn?

Ik denk dat alle eenzijdige omgevingen, oogkleppen vormen.

Inplaats van de "weerplicht" zou de verplichting, een jaar buiten je eigen milieu te verbrengen, veel meer brengen voor de samenleving.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2012, 06:56:44 pm »
Ja, op dit moment hangt ons kerkje tegen een scheuring aan, ontstaan doordat we met het kleine groepje niet meer het kerkgebouw kunnen opbrengen. Sommigen menen dan maar uit nood te moeten korten op zending e.d. Anderen menen dat juist het kerkgebouw er niet toe doet.

Zelf was ik al ontevreden over de inlijving door de PKN, wat ik als een heel verkeerde stap zie. Nu een scheuring onvermijdelijk lijkt ben ik aan het rondkijken wat te doen en probeer daarmee ook wat afstand te nemen.

Ga ik verder reizen naar een soortgelijke gemeente?

Ga ik juist weer meer de orthodoxe richting op?
Zaken als lezen uit de statenvertaling spreekt mij zeer aan. Vrouwen een hoofddeksel bij het bidden en kerkbezoek ook. Maar onzekerheid over of Jezus ons redden zal spreekt mij weer niet aan en vind ik weer onbijbels.

Ga ik de meer vrijzinnige kant op?

Of dan toch liever de evangelische richting baptisten?

Kortom, ook ik ben daar nu mee bezig uit nood gedwongen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2012, 07:41:08 pm »
Als ik het zo bekijk, dan ben je dus van de gereformeerde bond.
Ik heb zelf een vriend van de gereformeerde bond die ik een paar keer in het jaar zie en ik vind het een bijzondere kerk. Het kan echt rechtsom en linksom denken.
Zelf ben ik ook van de PKN, maar afkomstig van een voormalig synodaal gereformeerde kerk die landelijk als een grote confessionele kritische kerk bekend staat. Vele dominees willen daarom niet bij ons preken. Ze vinden het te kritisch, te confessioneel en te groot.
Volgens een voormalige dominee bij ons, zou je ons kunnen vergelijken met de vage bonders. De linksen onder de bonders zijn dat.

Ik heb zelf een vriendin gehad die uit een rechtse bondersgezin kwam, maar ik zeg je: dat zat niet goed. Haar ouders veroordeelden me binnen de kortste keren, puur omdat ik van de gereformeerde kerk was en kennelijk woorden gebruikte (onbewust) die niet pasten in hun taalgebruik. Waarschijnlijk wat bastaard vloeken als "gutte gut" en evangelische termen.
Ze verboden haar met me om te gaan, anders zou ze uit huis worden gezet. Ze wilden dan ook niet op onze bruiloft komen. Ze waren immers bang dat ik haar dochter mee de hel in zou slepen, met als eerste stap: stoppen met de kerkbezoek. Ik zou eerst wel alles voor haar over lijken te hebben, maar omdat het niet uit geloof zou komen, zou ik er later wel op terug komen.
Sinds dien had ik wel door dat de regels die zo strengt zijn, ook knap nare vooroordelen met zich mee brengen. Ik zag in dat dit echt niet missionair was, hoe ze in het leven stonden. Er was een drempel opgeworpen, waar je niet over heen kon stappen.

Ik ben daar toen een paar jaar van slag door geweest en het heeft mijn geloof in ieder geval fundamenteel veranderd. Maar het was heel zwaar. Ik was verdrietig en voelde me alleen. Ik dacht dat God me tussen wal en schip gegooid had. Dat ik nergens bij hoorde. Ik dacht: de katholieken vinden ons te streng, de evangelischen zeggen dat we de heilige Geest niet hebben, de bonders zeggen dat we te licht zijn, in onze kerk loopt de jeugd weg (op een klein deel na) en in de rest van de wereld hoor ik niet thuis. God, ik hoor nergens bij en ik snap het niet. Ik weet dat U goed bent en dat U het beste met me voor heeft. Ik weet dat ik slecht ben en niet iets beters verdien, maar ik snap het niet dat ik tussen wal een schip moet leven.

Pas jaren later zag ik Gods hand in mijn leven, dat Hij de regisseur is van mijn leven. Ook zag ik steeds meer in dat God mij op de beste plek gezet heeft, waar ik zijn kon. Hier kon God mij het beste opvoeden en gebruiken.

Ook de evangelischen moet je mee uit kijken. In alles lijkt wel een doorgeslagen extreme hoek te zitten. een wijze evangelische spreker die in veel samenkomsten en kerken voorgaat zei me iets wat me bij gebleven is, hij zei:
"de waarheid zit vaak in het midden."
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2012, 07:45:47 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2012, 10:28:42 pm »
Tja mijn ouders hebben me altijd geleerd zelfstandig te denken, ook in het kerkelijk leven. Ik had en heb dus de gewoonte om kritische vragen te stellen bij bepaalde zaken en dat werd en wordt niet altijd op prijs gesteld. Enig moment ben ik dus kerkelijk gaan shoppen en dat was heel verhelderend maar ook teleurstellend soms: mensen blijven mensen bij welke denominatie ze ook horen. Toch zou ik misschien bij een bepaalde baptistengemeente zijn blijven hangen als ze niet overdopen als eis gesteld hadden. Dus ik ben weer teruggekeerd in de gkv maar ik gebruik wel mijn ervaringen om mijn br en zr bij te brengen dat de wereld maar vooral de Gemeente groter is dan de gkv.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2012, 05:40:35 am »
@FoDo::
 dat herken ik inderdaad en leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat het geen noodzaak en geen verbetering is lid te zijn van één of andere kerkelijke stroming. Vrijheid van denken, vrijheid van zoeken en bovenal vrijheid van vinden.Wie wil zich daarin voor de voeten laten lopen?
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 05:42:52 am door Ozombi »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2012, 11:33:57 am »
Ook ik begon op een bepaald ogenblik ineens te twijfelen aan bepaalde leerstellingen die voor mij als baptist zo vanzelfsprekend waren. Een paar jaar later mocht ik door het Vormsel toetreden tot de katholieke Kerk. Ach ja, het kan verkeren hè? :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2012, 12:21:52 pm »
Zelf kijk ik ook met belangstelling naar de baptisten, maar zie ook dat ik dan moet gaan overdopen. Daarmee worden de woorden van Adinomis waarheid, namelijk kunnen we boven onze kerkleer uitstijgen?

Want zelfs al zie ik dat wat de baptisten doen heel bijbels is, dopen door onderdompeling, geeft het ook een gevoel dat ik het jaren verkeerd heb gedaan?

maar als dat het enige struikelblok zal zijn, zal ik toch over mijn eigen schaduw heen moeten stappen. Voor mijzelf had ik dat al wel gekund, maar ik heb ook de verantwoording voor mijn gezin die met me mee zal gaan en doen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2012, 01:04:43 pm »
De babtisten vind ik zelf eigenlijk ook een schitterende kerk. Niet te overdreven en er lekker ergens tussen gereformeerd en evangelisch in. Wel moeten ze daar ook nog veel de gaven van de Geest net als ons meer der ruimte geven en vind ik zelf persoonlijk dat ook hierin soms de evangelische gedachten te veel doorgang hebben gekregen. De bijbel hier en daar te letterlijk zonder context belichten, zie ik er ook in terug als het bijvoorbeeld over de eindtijdstheoriën gaat en het plaatsen van dagelijkse gebeurtenissen in de bijbel.
Niet dat ik dat helemaal verkeerd vind, maar ook hier bekruipt me de gedachte dat de waarheid tussen de gereformeerden en de evangelischen ergens inzit.
De gerformeerdgezinden plaatsen me te weinig de dagelijkse realiteit in het eindtijdsgebeuren en de evangelischen gaan er wat te slordig en te snel mee om.
Er mist een diepere laag van diep gewortelde achtergrondkennis.

Maar zo heeft iedere kerk wel wat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2012, 01:09:35 pm »
De doop is trouwens ook een leuke.
Ik denk dat God het in eerste plaats om de intenties te doen is en niet om de daden. Wat er in de praktijk er in dit geval er op neer komt, dat ze bij de babtisten ook zich mogen bewust zijn wat voor een enorme waarde de doop van de kinderdopende kerken voor ons is. Ik zou me absoluut niet over laten dopen als ik zou moeten kiezen. Niet omdat ik tegen hun doop ben of een tweede doop als een zonde op zich zie. Het blijft immers wel een bewuste keuze, maar omdat ik daarmee de dominee die mij doopte en vooral mijn ouders die mij in overtuigd geloof gedoopt hebben voor de schenen zou trappen, voor mijn gevoel.
Hun geloof is voor mij de doorslag om de doop waarmee ze me gedoopt hebben te erkennen. Want dat geloof leeft bij hen en daar reageerd God vast en zeker op.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 01:10:10 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2012, 09:00:26 pm »
Modbreak:
Het offtopicdeel van de draad is verplaatst (Crisis, eindtijd en Israel). Graag hier verder over afstand nemen van je kerkelijke roots.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2012, 10:31:41 pm »

quote:

small brother schreef op 30 juli 2012 om 11:06:
Ik geloof niet dat we speciaal naar Israël moeten kijken. We dienen vooral naar Christus te kijken en het geheimenis van God met Zijn volk aan God en zijn oude volk te laten. Want christenen is nooit voorgehouden door God dat er een weg is zonder Christus.

Zeker, de weg naar de Vader is Christus. Niet Christus en nog wat. Hij alleen is onze redding.
Natuurlijk is het niet goed als alles om het volk Israël draait en onze Verlosser Jezus Christus daardoor op de achtergrond komt. Maar Israël heeft er wel alles mee te maken.

We lezen overal in het evangelie dat Christus in de eerste plaats kwam voor het volk Israël, waarvan Hij - menselijk gezien - zelf ook deel uitmaakte. Door Hem aan te nemen delen we in de beloften voor Israël. Door Hem zijn we ingelijfd in de "edele olijf", waarmee Israël bedoeld wordt. Wij, gelovigen uit de heidenen zijn de "wilde takken".

quote:

In het volk van Israël zijn oogappels wie van God zijn. Dat is niet aan ons om te beoordelen. Ezau en Jacob waren beiden het volk Israël; toch werd één geliefd en één gehaat. Het woord "oogappel" vind ik daarom als algemene term erg misplaatst. Ja; God hééft een band met het volk Israël.

Zo misplaatst is dat niet:
Zacharia 2:8b. Daar staat: ‘Want zo zegt de HEERE van de legermachten: Nadat Hij heerlijkheid heeft beloofd, heeft Hij mij gezonden tot die heidenvolken die u beroven, want wie u aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
Verder wat God zegt tegen Abraham in Genesis 12:3 – ‘Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

quote:

Ezechiël spreekt over de dorre beenderen die zullen leven en het stenen hart dat vlees zal worden. Niet vanwege dat volk; zegt Ezechiël herhaaldelijk, maar vanwege de Heilige Naam van God !

Niet vanwege dat volk nee….. zo gaat het met uitverkiezing, het is Gods keus. Bovendien stelde dat volk God steeds weer teleur door ongehoorzaamheid. Maar God houdt zich aan de beloften in het verbond dat met Israël gesloten is. Zo gaat het in een verbond. Als het in een huwelijksverbond fout loopt hoor je ook niet weg te lopen. Je staat voor wat je beloofd hebt.
(net gisteren een preek over gehoord). De ander met wie je het verbond hebt gesloten blijft het belangrijkste voor je.

quote:

En als het gaat om de eindtijd: elke tijd geeft nieuwe ongelooflijke rampen om maar te laten zien dat het echt wèl de eindtijd is ook voor die betreffende generatie. Als de ernst en de ellende niet meer als eindtijdtekenen worden opgevat omdat het verleden tenminste net zo ernstig was; dan is dat een vorm van verharding in ongeloof. Dan dwingen we God om de fiolen van toorn in grotere maat en meer gramschap over de aarde heen te storten. Is de eerste zonde al niet genoeg om ons te brengen tot besef dat deze tijd spoedig zal eindigen en God spoedig oordeel en recht zal brengen over alle ziel? De schepping roept als in barensweeën uit: hoe lang nog Here? Zouden wij daar dan afhaken en beoordelen dat het nog niets is en nog lang niet erg genoeg is? Gods kinderen meten toch in termen van liefde en verheerlijking door de schepping van Gods Naam?
Het is inderdaad goed op de tekenen van de tijd te letten. Het zijn de weeën die voorafgaan aan de komst van het Koninkrijk. Tussen de weeën door zijn er rustpauzes. Maar we weten dat het eens door zal zetten. De volken rondom Israël zijn voortdurend in beroering. Ze staan op tegen Israël, willen het van de kaart vegen. Het gaat niet in de eerste plaats om het volk Israël, maar om de God van Israël. Het is de strijd in de hemelse gewesten die zichtbaar wordt in de aardse strijd.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 12:27:38 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

FoDo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2012, 08:36:38 am »
Kijk eens naar mijn beginstelling. Er wordt hier veel uitgeweid. En probeer het kort en krachtig te houden. Al die lappen met uitleg hinderen me. En de helft gaat over andere zaken.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2012, 01:05:06 pm »

quote:

FoDo schreef op 04 augustus 2012 om 08:36:
Kijk eens naar mijn beginstelling.
Ballast en oogkleppen vormen je uitgangspunt. Is dit een draad over het ongenoegen over het eigen nest, om zonder veroordeling te komen op een nieuw zicht op de toekomst?

Olie op het vuur gooien van onvrede is gemakkelijk genoeg. Ik denk niet dat dat het vuur is dat je hier wilt ontsteken. Wees blij dat je zicht is verruimd en wees blij dat je daardoor minder overzicht en minder vastheid hebt. Want het Vuur waaruit wij leven is niet bedoeld om te branden in vuurvaste containers, maar het is bedoeld om te branden en al ons handelen te beproeven en daarin te zien hoezeer het is dat ons handelen door een hartsgesteldheid voor God wordt bepaald. Niet voor onze plaats, niet voor onze rust, niet voor de plaatselijke gemeente, niet voor de vrede en eenheid; maar voor God alléén. En al het andere is bijzaak.

Elk werk en elk woord is een vrucht van ons gelovige omgang met God. Gelukkig zal een geestelijk hoorder alleen acht slaan op de geestelijkheid van onze geestelijke woorden, en het andere niet doen zijn tot aanstoot, maar het laten waaien in de wetenschap dat niets menselijks niemand vreemd is. En waar niets geestelijks rest, daar is een vrucht een lege huls die tevergeefs probeert houvast te krijgen maar dan betekenisloos en schadeloos verwaait als kaf in de wind. Wanneer het kaf maar geen houvast krijgt en niet gevoed en gesteund wordt, hoeft het ook niet te worden vertrapt of weggeblazen. Want alleen al het opwerpen van gespreksstof doet het kaf zelf zijn eigen vlucht nemen.

quote:

Er wordt hier veel uitgeweid. En probeer het kort en krachtig te houden. Al die lappen met uitleg hinderen me. En de helft gaat over andere zaken.
Narrigheid is een slechte drijfveer om te schrijven. Wees liever blij met de handvatten die je post klaarblijkelijk bieden en met de uitweidingen die je krijgt.

quote:

Ja. Als je oriëntatie niet is op je eigen reële plaats voor God, maar in feite slechts een verschuiving vanuit onvrede is, van de ene thuishaven-soort naar een andere, dan is er niets veranderd en kan wel gedacht worden dat de oogkleppen weg zijn, maar in mijn beleving is dat gewoon een hoppen van de onbehaaglijkheid van het ene nest, naar de behaaglijkheid van het andere.

Elke plaatsing en elk wegnemen van oogkleppen confronteert ons met God en onze plaats voor God. En dat geeft een authentiek oordeel over eigen waarden en omstandigheden. Dat doet je scharen achter hetgeen je eerst in onbegrip of tunnelzicht accepteerde; of het doet je daarvan afkeren. Dat maakt niet uit als je dan tenminste maar hebt afgerekend met het steunen op de omgeving of de eigen leer of de eigen herders. Maar vertrouwt op God alleen, en zoekt om het woord van God na te leven. En dan is het weer zaak en tijd om met je eigen zicht en authentieke plaats in de kerk ook tot steun te zijn van de leer c.q. de eigen herders.

De kern van elke oriëntatie is via het Woord van God. Met gebed. Als je begint met heel secuur of heel trouw of geheel vanuit liefde Gods Woord te willen volgen, en in alles het mee te laten wegen, dan schept dat onmiddellijk afstand met de directe omgeving. En verbondenheid met mensen die voorheen niet eens in je blikveld zouden komen. Daarvoor hoef je echt niet een andere omgeving of een andere kerk op te zoeken. Of het nu gaat om wat de jeugd bezig houdt en bezielt, of om wat de oudere generatie juist niet bezig lijkt te kunnen houden, het lijkt me dat je onmiddellijk confronterende situaties krijgt. En worstelingen met jezelf omdat keuzes (betalen van liefdeoffers) in het geloof je zullen vervreemden van hen die kiezen voor eigen vrijheid. En jazeker, kennis en ervaring schept een zicht waardoor anders met geloof, kerk, etc, wordt omgegaan. De vraag is daarbij of het je trouwer heeft gemaakt aan God en of het je bewuster heeft gemaakt voor de zo menselijke inbreng bij zoveel geestelijke zaken.

De Geest van God volgt het Woord van God. Het Woord van God volgt niet de geesten, maar het roept de geesten op om zich te voegen naar het Woord.

Is dat zo duidelijk genoeg geformuleerd, of had je een meer specifieke schets van concrete veranderde omgang gewenst?
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2012, 01:25:49 pm door small brother »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2012, 02:18:08 pm »

quote:

small brother schreef op 04 augustus 2012 om 13:05:
Is dat zo duidelijk genoeg geformuleerd, of had je een meer specifieke schets van concrete veranderde omgang gewenst?
Ja, dat laatste denk ik, small brother.
Ik zie echt helemaal niets in je post over de geloofsomgeving waarin je bent opgegroeid en hoe je er naderhand mee bent omgegaan. Of zich er een verandering of herijking of zoiets bij heeft voorgedaan.
In je leven is het misschien ook niet zo gegaan; dan kun je daarvan ook niet vertellen.
Maar van zulke ontwikkelingen  in eigen leven vertellen was wel de bedoeling van het topic.
Een tamelijk praktisch verhaal, dat is wat FoDo graag hoort, denk ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2012, 04:11:26 pm door Trajecto »

FoDo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 05, 2012, 10:09:43 am »
Wat bedoel je met: "een specifieke schets van concrete veranderende omgang" small brother?

Misschien was ik zelf niet helder genoeg:

Mijn vraag komt er eigenlijk op neer: Denken jullie dat het goed is soms even afstand te nemen van alle kerkelijke gewoontes en patronen die door mensen zijn bedacht/gemaakt?

En mijn vraag/wens is dat er hier per persoon of per bericht kort, krachtig en helder op gereageerd wordt zodat het helder blijft.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 05, 2012, 09:05:13 pm »
Wat je vraag betreft: " Goed plan ". Kijk eens naar binnen, niet naar buiten. De waarheid is niet buiten te vinden. Alleen van binnenuit kan deze komen.

De vraag is namelijk: " Wie ben Ik " ?
Ben ik degene die nu in de spiegel kijkt , of bestaat er een meer ideale ik?
De meer ideale ik die in je geest opborrelt, die ben je in de geest. Aan de
mens zelf is het om dit fysiek uit te gaan drukken. Meer liefde, meer vrede, meer broederschap, meer mededogen, meer horizon........

Dat is niet buiten, maar enkel binnen te vinden. De werkende kracht van Christus is niet in de kerk en in rituelen te vinden, maar enkel binnenin is deze te ervaren. Het dienen van God moet geen ritueel worden, maar innerlijke standvastigheid van geest.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2012, 09:08:45 pm door Ozombi »

FoDo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 12, 2012, 11:31:51 am »
Zie vorige reactie.

Is de werkende kracht van Christus niet in de kerk te vinden?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 12, 2012, 01:14:02 pm »

quote:

Ozombi schreef op 05 augustus 2012 om 21:05:
Wat je vraag betreft: " Goed plan ". Kijk eens naar binnen, niet naar buiten. De waarheid is niet buiten te vinden. Alleen van binnenuit kan deze komen.

De vraag is namelijk: " Wie ben Ik " ?
Ben ik degene die nu in de spiegel kijkt , of bestaat er een meer ideale ik?
De meer ideale ik die in je geest opborrelt, die ben je in de geest. Aan de
mens zelf is het om dit fysiek uit te gaan drukken. Meer liefde, meer vrede, meer broederschap, meer mededogen, meer horizon........

Dat is niet buiten, maar enkel binnen te vinden. De werkende kracht van Christus is niet in de kerk en in rituelen te vinden, maar enkel binnenin is deze te ervaren. Het dienen van God moet geen ritueel worden, maar innerlijke standvastigheid van geest.

Het probleem is, binnen te kunnen kijken, als je voortdurend van buiten daaraan gehindert wordt.
Nieuwe paden begaan, en daarbij in jezelf te luisteren, is volgens mij de beste manier.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 12, 2012, 05:15:43 pm »
@FoDo:
De tempel die de mens voor God moet bouwen, ligt in de mens zelf.
Het is het bouwwerk van lichaam en ziel waarin God welgevallen moet vinden.
De inspanningen die een mens doet zichzelf te blijven verbeteren zullen leiden
tot grotere werking van de Christus-kracht. Jezus is het voorbeeld voor allen.
De mens die pure liefde straalt - en dus pure liefde is - hij is een christusmens.

In de kerk wordt vaak beweert dat Jezus uniek is, gelijk aan de Christus-kracht.
Dat is een foutief menselijk denkbeeld. Jezus voldeed enkel aan de voorwaarden zodat God door hem optimaal kon werken. Ieder mens heeft het in zich aan die voorwaarden te voldoen en een verpersoonlijking van Christus te zijn. Alleen door dit innerlijk te weten kan Christus ervaren worden. Van binnenuit dus, niet enkel door er van buitenaf over te horen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2012, 05:29:33 pm door Ozombi »

Aardblij

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 18, 2012, 05:57:46 pm »
Fodo,

Herkenbaar. Ik ben de tocht een tijd geleden begonnen maar ik ben overtuigd gebleven van -of eigenlijk nog meer gegroeid aan- Gods liefde. Ik lees veel Hans Stolp op het moment, waarop overigens veel kritiek is in de kerken maar ik ben verbaasd door de puurheid, de liefde en het 'niet oordelen'. Ik zou zeggen lees eens iets van hem en laat je niet beïnvloeden door wat 'men' vindt en zegt maar bepaal en denk zelf!
Vind je het niks dan zoek je verder.

Onderzoekt alle dingen en behoud het goede.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 04, 2012, 03:03:16 pm »
Dit heb ik vandaag gelezen.
Ik dacht, dat het in deze draad wel past.

quote:

Als religiöser Mensch hat man allerdings ein Problem. Man kann nämlich Dogmen nicht gegeneinander verteidigen. Daher ist es ein so starker Einwand zu sagen "Wärst du im Irak geboren, wärst du jetzt höchst wahrscheinlich Moslem".
Was sagt das über die eigene Überzeugung aus? Was über Offenbarungen?

Wahrheit offenbart sich nicht. Deswegen ist jede Überzeugung, die man nicht anzweifeln darf, ein Bekenntnis gegen die Suche nach Wahrheit und für die Willkür.

Ik probeer een vertaling:

Als religieuze mens heeft men  alleszins een probleem.
Je kunt dogmas niet tegen elkaar verdedigen. Darom is het een zwaar bedenken, als je te horen krijgt: "als je in Irak geboren waart, zou je nu hoogstwaarschijnlijk moslim zijn".
Wat zegt dit over de eigen overtuiging; over de openbaring?

Waarheid openbaard zich niet. Daarom is iedere overtuiging, die je niet mag aantwijfelen, een belijdenis tegen het zoeken naar de waarheid; en voor de willekeur.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 04, 2012, 06:40:32 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 september 2012 om 15:03:
Dit heb ik vandaag gelezen.
Ik dacht, dat het in deze draad wel past.

[...]

Ik probeer een vertaling:

Als religieuze mens heeft men  alleszins een probleem.
Je kunt dogmas niet tegen elkaar verdedigen. Darom is het een zwaar bedenken, als je te horen krijgt: "als je in Irak geboren waart, zou je nu hoogstwaarschijnlijk moslim zijn".
Wat zegt dit over de eigen overtuiging; over de openbaring?

Waarheid openbaard zich niet. Daarom is iedere overtuiging, die je niet mag aantwijfelen, een belijdenis tegen het zoeken naar de waarheid; en voor de willekeur.
Je gaat voorbij aan het feit dat G'd bepaald waar een ieder geboren wordt. Hij is de enige Die beslist over leven en dood immers.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 04, 2012, 07:14:48 pm »
Zeker bepaald God waar ieder geboren wordt. De wet die dit bepaald is onfeilbaar.
De kern van het verhaal is, dat als je geboren wordt in een bepaald religieus keurslijf (moslim/jood/christen etc.) dat totaal niets zegt over de eigen overtuiging van een mens. De waarheid wordt niet geopenbaard aan een mens....omdat ie een moslim/jood/christen etc. is. Daarom is iedere (religieuze) overtuiging waaraan men niet mag twijfelen (zoals religieuze dogma`s) een aanklacht tegen het zoeken naar waarheid. Het werkt eerder blindheid en doofheid voor die waarheid in de hand , zelfs tot het moment komt dat men niet meer in staat is er uberhaupt naar te zoeken.

Tunnelvisie en Betonnen plaat voor het hoofd, omdat de religieuze overtuiging al bij de geboorte vaststaat en er geen ruimte is voor een mens zelf te zoeken.
Zelfs als de religie niet bij de geboorte vaststaat, maar zich later in het leven van een mens aandient waardoor deze mens als het ware wordt verlamd door de vele opgelegde religieuze dogma`s , kan hetzelfde probleem ontstaan.

dat is de kern van het verhaal.......
« Laatst bewerkt op: september 04, 2012, 07:22:05 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 04, 2012, 08:42:09 pm »
Ozombi, toch moet ik denken aan de volgende vers uit 2 Joh 1
7   Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
Helaas zijn er zelfs bij die belijden dat Jezus de Messias is, maar net op essentiële punten van de Waarheid afwijken.

9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 04, 2012, 09:14:03 pm »

quote:

learsi schreef op 04 september 2012 om 18:40:
[...]

Je gaat voorbij aan het feit dat G'd bepaald waar een ieder geboren wordt. Hij is de enige Die beslist over leven en dood immers.

Dat is nu een totaal fatalistische houding.

En kan nooit kloppen.

Jij zegt: god heeft alles voor mij voorbestemt. Zo is er sowieso niets aan te veranderen.

Goede nacht.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 04, 2012, 10:49:47 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 september 2012 om 21:14:

En kan nooit kloppen.

Jij zegt: god heeft alles voor mij voorbestemt. Zo is er sowieso niets aan te veranderen.

Goede nacht.

Er is wel "invloed" te krijgen, Zijn kinderen mogen G'd namelijk verbidden. Bidden om G'd van Zijn voornemens af te houden. Een mooi voorbeeld van iemand die dat deed was Mozes. G'd stelde Zijn voornemen bij zoals Mozes had gevraagd.

Ook goede nacht.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 05, 2012, 11:18:14 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 september 2012 om 21:14:

En kan nooit kloppen.

Jij zegt: god heeft alles voor mij voorbestemd. Zo is er sowieso niets aan te veranderen.

Goede nacht.

Het is inderdaad fatalistisch om te denken dat alles vaststaat. Het zou bidden zinloos maken. In het moslim geloof tref je dat ook aan: Allah heeft het zo gewild en het heeft geen zin om hem daarop aan te spreken.

Ik las het boekje van Anne van der Bijl, met de titel "En God bedacht zich". Hierin wordt ook het voorval van het verbidden van Mozes besproken, waarover Learsi het had.

Ik wil een stukje uit dit boek citeren en let dan op de vetgemaakte gedeelte:

quote:

God bewijst door zijn daden dat Hij daadwerkelijk alles is wat Hij zegt te zijn. Misschien vindt u dit enigszins tegenstrijdig: Enerzijds is God consequent en anderzijds kan Hij van gedachten veranderen en doet Hij dat ook - wat de Schrift duidelijk laat zien! Hoe kan dit samengaan?
Er zit een diepe waarheid in deze schijnbare tegenstrijdigheid. God zal altijd handelen volgens zijn geopenbaarde karakter en bedoelingen. Die veranderen niet. Hij is Wie Hij is en er is geen schaduw van omkeer bij Hem. Maar in Zijn hart is Hij de barmhartige en liefdevolle God die openstaat voor de behoefte en wensen van degenen die Hem kennen. Met andere woorden: Gods karakter, aard en bedoelingen zijn onveranderlijk, maar zijn plannen zijn flexibel. blz. 30/31
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 06, 2012, 02:10:05 pm »
De wet bepaald een heleboel dingen, maar uiteindelijk is het het handelen en denken van de mens die bepaald HOE de wet al die dingen bepaald. Als een mens in oprechtheid een goed leven leidt, zal de wet andere dingen bepalen dan in het geval van een mens die een slecht leven leidt. Het lijkt erop dat sommigen hier (ik bedoel zeker niet Vrolijke) wel erg vastzitten in het bijbelse denken. Psychisch geloven zonder werkelijk inzicht. Bijbelse letterlijke wijsheid volgen, zonder de betekenis te doorgronden. Van buitenaf de dingen verwachten terwijl het van binnenuit gaat gebeuren.